Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #1 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg er førstegangsfødende og babyen sitter godt i seteleie, det er ingen sjangse for at han snur seg nå. (Uke 38,4) Da blir det setefødsel på meg og jeg gruer meg forferdelig mye da jeg ikke vet helt hva jeg går til. Kan dere som har vært gjennom dette (helst som førstegangs) dele deres erfaringer, på godt og vondt? Tusen takk Anonymous poster hash: da361...4ec
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #2 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg fikk utført vending av barnet og hadde en helt normal fødsel i hodeleie. Anbefaler at du ber om det Anonymous poster hash: 85557...b24
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #3 Skrevet 28. oktober 2013 Min historie vil du ikke ha Men jeg kjenner flere som har født i sete og det gikk bra! To av de var også førstegangsfødende Ved en setefødsel blir man tettere fulgt opp og det er flere tilstede. Man skal ha epidural da man må klippes (som oftest). De som har født flere ganger, sier det ikke var noe forskjell på hvordan det føltes med hodeleie ifht seteleie. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #4 Skrevet 28. oktober 2013 Gikk veldig greit for meg på begge mine fødsler. Tok røntgen på forhånd for å se bekkenmålene i forhold til størrelsen på babyen. De var helt fine så fikk lov til å føde Rakk ikke smertestillende, men alt gikk veldig fint selvom det jo var vondt nok! Begge barna var ca. 3,5 kg. Slapp å klippe og revnet bare bittelitt bare førstegang. Dette går nok bra Lykke til! Anonymous poster hash: 93bf0...871
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. oktober 2013 #5 Skrevet 28. oktober 2013 Fikk min første i sete. Vannet gikk 8.30 hjemme, reiste inn på sykehuset og var der kl 10, og hun var ute før 14 Fikk epidural, så egentlig var der mindre smertefullt enn de to andre hvor jeg ikke har fått noe regner med du har målt bekken og fått go på det siden du er såpass langt på vei lykke til, dette går så fint!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #6 Skrevet 28. oktober 2013 Takk for flotte svar! Er jo nesten bare skrekkhistorier ute og går. Vending er for sent nå fikk jeg beskjed om, han var visst ikke "flyttbar". De har faktisk ikke målt bekkenet mitt, fikk bare beskjed om at siden jeg var høy og slank skulle dette gå bra Skal i møte på sykehuset senere i dag så jeg skal hvertfall kreve å bli målt så jeg er på den sikre siden, livredd for å ende opp i hastesnitt :/ Anonymous poster hash: da361...4ec
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #7 Skrevet 28. oktober 2013 Takk for flotte svar! Er jo nesten bare skrekkhistorier ute og går. Vending er for sent nå fikk jeg beskjed om, han var visst ikke "flyttbar". De har faktisk ikke målt bekkenet mitt, fikk bare beskjed om at siden jeg var høy og slank skulle dette gå bra Skal i møte på sykehuset senere i dag så jeg skal hvertfall kreve å bli målt så jeg er på den sikre siden, livredd for å ende opp i hastesnitt :/ Anonymous poster hash: da361...4ec Jeg ville krevd å blitt målt i forkant..Jeg ble målt når jeg var i fødsel og det var ingen grei opplevelse.
ingjo79 Skrevet 28. oktober 2013 #8 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg kan bare si at mini min lå godt i seteleie, men snudde seg samme dag som planlagt ks! Ble litt lange i maska når vi bare skulle innom ul før operasjonsstua. Men ble ks pga alt var klartgjort, og stor baby.
Gjest Hellokitty03+09+13+13 Skrevet 28. oktober 2013 #9 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg fødte nettopp tvillinger. En i hodeleie og en i sete. Han i sete kom sist. Selv om han var ett halvt kilo større enn broren var det ikke vondere. Grudde meg veldig til og skulle føde han i sete, men gikk kjempe bra. Jeg hadde bare ett lite pyntesting. Det kommer bok til og gå kjempe bra. Og siden du er førstegang så har du jo ikke noe og sammenligne med. Kanskje en fordel. :-)
Preggie Skrevet 28. oktober 2013 #10 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse.
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #11 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse. Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #12 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse. Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra.. Jeg fikk også velge, men jeg valgte vending. Dette på ahus. Ks var aldri noe alternativ for meg, for jeg ønsket en fødsel. Anonymous poster hash: 85557...b24
Preggie Skrevet 28. oktober 2013 #13 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse. Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra.. Jeg opplevde ett kjempepress på å føde naturlig, men var livredd for setefødsel, så endte ofte opp med å gråte. Legene jeg var i kontakt med sa at de ikke ville presse meg til det, så jeg fikk keisersnitt. (Nei, var ikke Haukeland). Jeg synes det er rart at man i Norge er så veldig oppsatt på at man skal føde i sete, når resten av europa automatisk får keisersnitt når barnet ligger feil vei. Jeg orket ikke tanken på å måtte ha ett hastesnitt hvis det ikke gikk, noe som vistnok skjer ganske mange...
Preggie Skrevet 28. oktober 2013 #14 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse.Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra.. Jeg fikk også velge, men jeg valgte vending. Dette på ahus. Ks var aldri noe alternativ for meg, for jeg ønsket en fødsel. Anonymous poster hash: 85557...b24 Rart hvor mange forskjellige råd man får på forskjellige sykehus. Med meg var det aldri snakk om vending, de hadde visst ikke tro på det, og sa at 50% av barna snudde seg tilbake innen få timer.
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #15 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse. Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra.. Jeg opplevde ett kjempepress på å føde naturlig, men var livredd for setefødsel, så endte ofte opp med å gråte. Legene jeg var i kontakt med sa at de ikke ville presse meg til det, så jeg fikk keisersnitt. (Nei, var ikke Haukeland). Jeg synes det er rart at man i Norge er så veldig oppsatt på at man skal føde i sete, når resten av europa automatisk får keisersnitt når barnet ligger feil vei. Jeg orket ikke tanken på å måtte ha ett hastesnitt hvis det ikke gikk, noe som vistnok skjer ganske mange... Da var du heldig Jeg fødte på haukeland og der gikk det meste galt og det endte i katastrofe-snitt. Og de sa i etterkant at det aldri skulle vært snakk om noe annet enn ks for min del.. Men som jeg skrev lenger oppe, så kjenner jeg flere som har hatt en fin opplevelse med vaginal setefødsel
Preggie Skrevet 28. oktober 2013 #16 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg turte ikke. Også førstegangsfødende. Jeg valgte keisersnitt, og har aldri angret på det. En fin opplevelse. Fikk du valget? Det var ikke på haukeland går jeg ut i fra.. Jeg opplevde ett kjempepress på å føde naturlig, men var livredd for setefødsel, så endte ofte opp med å gråte. Legene jeg var i kontakt med sa at de ikke ville presse meg til det, så jeg fikk keisersnitt. (Nei, var ikke Haukeland). Jeg synes det er rart at man i Norge er så veldig oppsatt på at man skal føde i sete, når resten av europa automatisk får keisersnitt når barnet ligger feil vei. Jeg orket ikke tanken på å måtte ha ett hastesnitt hvis det ikke gikk, noe som vistnok skjer ganske mange... Da var du heldig Jeg fødte på haukeland og der gikk det meste galt og det endte i katastrofe-snitt. Og de sa i etterkant at det aldri skulle vært snakk om noe annet enn ks for min del.. Men som jeg skrev lenger oppe, så kjenner jeg flere som har hatt en fin opplevelse med vaginal setefødsel Uff, det er trist når en fødsel blir en slik påkjenning. Jeg har også hørt om de som har hatt greie setefødsler, men hadde aldri turt å ta sjansen. Det er ikke verdt det, når man har ett alternativ.
Siamese Hellhound Skrevet 28. oktober 2013 #17 Skrevet 28. oktober 2013 HI, har du fått tilbud om planlagt keisersnitt? Det fikk jeg da min baby lå i sete.
November_84 Skrevet 28. oktober 2013 #18 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har nå vært i møte med overlegen på sykehuset, og keisersnitt er rett og slett ikke til diskusjon en gang.. Rart at dette kan være så forskjellig fra sykehus til sykehus? Ang måling av bekken fikk jeg til svar at det var sånn de gjore på 80 tallet og at det var risiko for barnet med stråling fra røntgen?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #19 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg er fikk nr 2 i seteleie. De fant det ikke ut før etter at vannet hadde gått. Jeg hadde morkaka på forsiden, så 3 jordmødre, 2 leger tok feil. Og meg selv. Jeg fikk veldig god oppfølging, og full undersøkelser, med innvendig og ut ul. Jeg fikk valget mellom å føde eller ks. Vi hadde 10 folk inne på rommet under siste del av fødselen. 2 fødselsleger som forløser babyen. 2 jordmødre, barnepleier barnelege osv. Jeg ble anbefalt epidural, noe jeg er glad for jeg fkk. (hadde inegn smertelindring med nr 1) Jeg tenker jeg er glaad jeg fødte vanlig, fordi det er mindre tid og komme seg på i forhold til ks. Men du får si til dem at heller ks før det blir FOR kritisk. Med tanke på baby. Som de sa til meg, alle fødsler innebærer en viss risiko uansett. Man kan aldri vite om ungen kommer feil med hodet og trenge rhjelp til og komem ut osv. Hvor skal du føde? Anonymous poster hash: 543be...013
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #21 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har nå vært i møte med overlegen på sykehuset, og keisersnitt er rett og slett ikke til diskusjon en gang.. Rart at dette kan være så forskjellig fra sykehus til sykehus? Ang måling av bekken fikk jeg til svar at det var sånn de gjore på 80 tallet og at det var risiko for barnet med stråling fra røntgen? Hva sier jordmor? Anonymous poster hash: 543be...013
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #22 Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har nå vært i møte med overlegen på sykehuset, og keisersnitt er rett og slett ikke til diskusjon en gang.. Rart at dette kan være så forskjellig fra sykehus til sykehus? Ang måling av bekken fikk jeg til svar at det var sånn de gjore på 80 tallet og at det var risiko for barnet med stråling fra røntgen? De bruker vel ikke vanlig røntgen, men ct? Hvert fall var det slik på hus for 7 år siden Og jeg tviler på at strålingen har noe særlig å si for et barn som er klar til å komme ut Men nå kan det være jeg snakker om ting jeg ikke vet, så bare arrester meg om jeg tar feil Men jeg er helt bestemt på at jeg ville at de skulle måle bekkenet mitt i forkant..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2013 #23 Skrevet 28. oktober 2013 Okey. Jeg fødte på Ahus. I ettertid (siden jeg ikke visste at han lå feil før etter vannet hadde gått) fikk jeg vite at de på Ahus er nordens beste på setefødsler. Jeg hadde de fremste ekspertene som forløste babyen min. Anonymous poster hash: 543be...013
November_84 Skrevet 28. oktober 2013 #24 Skrevet 28. oktober 2013 Jordmor har jeg ikke snakket med, men fastlegen sier det er opp til sykehuset å avgjør. Jeg føler nesten at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, og vet svært lite om setefødsler i utgangspunktet så jeg har ikke så mye å komme med i en diskusjon om hva som er best for meg og barnet. De målte ikke bekken med mindre du var under 160 høy fikk jeg klar beskjed om, og så dette her med strålingsfare..
mamma_bergen Skrevet 28. oktober 2013 #25 Skrevet 28. oktober 2013 Jordmor har jeg ikke snakket med, men fastlegen sier det er opp til sykehuset å avgjør. Jeg føler nesten at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, og vet svært lite om setefødsler i utgangspunktet så jeg har ikke så mye å komme med i en diskusjon om hva som er best for meg og barnet. De målte ikke bekken med mindre du var under 160 høy fikk jeg klar beskjed om, og så dette her med strålingsfare.. Okey, de vet uansett mer om dette enn det jeg gjør Dessuten er jeg under 160, så kanskje det var derfor det var så viktig å måle bekkenet mitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå