Gå til innhold

Hvordan kan mor få pappapermen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men et eller annet må jo utbetales uansett om det er dagpenger eller ikke, kan jo ikke kreve at en mor uten jobb skal leve uten noenting...

Og drit i det pisset om at jeg burde spart penger før osv. for den ungen her er ikke planlagt, men jeg bruker ikke abort som prevensjon i motsetning til mange andre! Hadde tenkt til å bli gravid neste år når huset er ferdigbygd og jeg hadde fått fast jobb, men sånn ble det ikke og ferdig med det...

Jeg får jo bare bo hjemme i leiligheten "min" noen måneder, få pappapermen overført til meg + at jeg da vil få nesten 5000 i overgangsstønad, dobbel barnetrygd osv. Staten som taper på det, ikke jeg!

Anonymous poster hash: a370a...fce

"Men et eller annet må jo utbetales uansett om det er dagpenger eller ikke, kan jo ikke kreve at en mor uten jobb skal leve uten noenting..."

Sosialstøtte? Herlighet, hvorfor ikke planlegge en smule og spare litt penger? Du har jo faktisk et helt svangerskap å planlegge på, samt din egen permisjonstid. Du er av dem som bare vil ha og ha, men ikke gi noe tilbake. Og for å få både i pose og sekk, så er det til og med greit å svindle. Slutt å syte, Norge har verdens beste permisjonsordning.

Men de gode permisjonsordningene blir nok fort en saga blott hvis de blå-blå får viljen sin, ser du, så da kan dere jo sitte der med skjegget i postkassa.

Anonymous poster hash: 84561...d56

Helt enig. Jeg blir kvalm av holdninger som de hi viser her.

Anonymous poster hash: 10f56...05d

Enig.

HI: Det virker ikke akkurat som om det at din mann er selvstendig næringsdrivende er noen ny ting. Da burde dere kanskje ha tenkt på denne problemstillingen, og faktisk satt av penger til dette formålet...

Anonymous poster hash: cfec7...308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager. Trekker det tilbake. Jeg hadde ikke lest svaret fra hi hvor hun tydelig planlegger å svindle nav som alenemor.

Skrevet

Dere kan ta ut 80 % permisjon og ha tidskonto. Far kan være hjemme noen dager i uken mens du jobber. Det klarer alle. Anonymous poster hash: 70a78...1e7

Nei alle klarer ikke det.

Skrevet

Dere kan ta ut 80 % permisjon og ha tidskonto. Far kan være hjemme noen dager i uken mens du jobber. Det klarer alle. Anonymous poster hash: 70a78...1e7

Det er faktisk så enkelt som at far har krav på permisjon. Lovbestemt krav på det. Hvorfor i alle dager skal man ikke få det til?

Anonymous poster hash: a0b19...674

Skrevet

Det pussige er jo at kvinner som driver eget firma klarer å ta ut 3 uker perm før fødsel, samt 14 uker etter.. Gjerne fellesperioden også. Merkelig det der..

Din mann kan jo ta perm f.eks 2 dager i uka. De dagene jobber du. På den måten blir jo din permisjon utvidet også. I tillegg kan far ta ut ferie mens du jobber. Hvis du ikke har jobb å gå til så kan du jo kanskje ta sikte på å jobbe ekstravakter i helger når far har fri. Mange muligheter bare man vil se dem.

Jeg klarte det ikke, hadde hjemmekontor.

Kunne jo solgt firmaet og vært hjemme, evt lagt det ned og gjort arbeidsstokken arbeidsledig.

Nå skal det sies at jeg har hatt komplikasjonsfrie svangerskap så langt og har vært på beina igjen med en gang, ikke alle som er like heldige,

Skrevet

Det er faktisk så enkelt som at far har krav på permisjon. Lovbestemt krav på det. Hvorfor i alle dager skal man ikke få det til?Anonymous poster hash: a0b19...674

Her driver jeg ett firma og far ett annet sammen med noen andre, far har ca 200 reisedøgn så det ble ett regnestykke som ikke kan gå opp.

Nå sa vi fra oss farspermisjonen og ble kompensert for det slik at vi har hatt aupair (hun tok barna om jeg måtte ut på møter så ikke noen utnytting slik som endel gjør).

Bh start her i huset er 2-2 1/2 år siden det er det som passer oss best, ville nok aldri prøvd med på noen trygdesvindel slik om Hi åpenbart vurderer sterkt.

Skrevet

Blir provosert over slike som deg HI. Det er for FAEN ikke staten sitt ansvar at DU har blitt gravid og ikke har penger eller planer klare for hvordan dere skal løse ungen mtp pass, bhg osv!

Du skal være GLAD for at du i det hele tatt får noe som helst. MAKAN til holdninger!

Skrevet

Det er faktisk så enkelt som at far har krav på permisjon. Lovbestemt krav på det. Hvorfor i alle dager skal man ikke få det til?Anonymous poster hash: a0b19...674
Her driver jeg ett firma og far ett annet sammen med noen andre, far har ca 200 reisedøgn så det ble ett regnestykke som ikke kan gå opp.

Nå sa vi fra oss farspermisjonen og ble kompensert for det slik at vi har hatt aupair (hun tok barna om jeg måtte ut på møter så ikke noen utnytting slik som endel gjør).

Bh start her i huset er 2-2 1/2 år siden det er det som passer oss best, ville nok aldri prøvd med på noen trygdesvindel slik om Hi åpenbart vurderer sterkt.

Ja, men da fant jo dere en løsning da :) det er jo topp! Problemet er bare at veldig mange føler seg veldig uunnværlige, selvom de egentlig ikke er det. Feks som du sier, dere har ansatte. Jeg er sikker på at de kunne styrt skuta én dag i uka. Er dere aldri syke? Nå spør jeg fordi jeg ikke har erfaring med å drive firma, men kjenner mange som gjør, og de klarer å være borte. De har jo feks ferie. Har ikke dere det?

Skrevet

Mannen min er daglig leder med personalansvar for et apotek. Likevel så skal han være hjemme med yngstemann i 9 måneder. Sjefen hans var ikke helt happy, men de løste det fint ved å ta inn en som har blitt konstituert i hans stilling i et 9 mnd vikariat mens han er hjemme. Vi klarer helt fint å strekke hjemmeperioden til 16 måneder uten å ha en eneste dag i ulønnet permisjon. Blir ingen felles ferie sammen, men for oss er det viktig å ikke sende en altfor liten baby i bhg. Som andre over her sier, babyen popper ikke ut straks pinnen viser to blå, man har 9 måneder på å forberede seg!

Anonymous poster hash: ca01c...b12
Skrevet

Vi ordnet det slik at vi "separerte" oss og jeg fikk da fars del. Enkelt og greit

Anonymous poster hash: 65b2d...0c6

Skrevet

Vi ordnet det slik at vi "separerte" oss og jeg fikk da fars del. Enkelt og greit

Mottok ingen stønaden fra NAV som "alenemor" eneste var at jeg fikk fars del av permisjonen, og ble faktisk anbefalt å gjøre dette av en nav dame, tro det eller ei.

Skrevet

Beklager. Trekker det tilbake. Jeg hadde ikke lest svaret fra hi hvor hun tydelig planlegger å svindle nav som alenemor.

Skjønner ikke hvordan det kan bli svindel om jeg faktisk flytter ut... 

Og dere som snakker om at vi burde planlagt bedre, er alle unger planlagte eller??? Nei...

Skrevet

Mannen min er daglig leder med personalansvar for et apotek. Likevel så skal han være hjemme med yngstemann i 9 måneder. Sjefen hans var ikke helt happy, men de løste det fint ved å ta inn en som har blitt konstituert i hans stilling i et 9 mnd vikariat mens han er hjemme. Vi klarer helt fint å strekke hjemmeperioden til 16 måneder uten å ha en eneste dag i ulønnet permisjon. Blir ingen felles ferie sammen, men for oss er det viktig å ikke sende en altfor liten baby i bhg. Som andre over her sier, babyen popper ikke ut straks pinnen viser to blå, man har 9 måneder på å forberede seg!

Ja, men min har ikke sjef han skjønner du... Han er sjef! Hadde han hatt en sjef og ikke vært medeier i firmaet hadde det da ikke vært noe problem...

Skrevet

Mottok ingen stønaden fra NAV som "alenemor" eneste var at jeg fikk fars del av permisjonen, og ble faktisk anbefalt å gjøre dette av en nav dame, tro det eller ei.

Men da bodde dere i samme hus selv om dere var separert?

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det kan bli svindel om jeg faktisk flytter ut...

Og dere som snakker om at vi burde planlagt bedre, er alle unger planlagte eller??? Nei...

Selvom man kanskje ikke planla å bli gravid varer et svangerskap i +- 40 uker. De ukene kan man faktisk sette av penger og planlegge permisjonsløpet.

Skrevet

Og sånn generelt: Skrik opp om svindel alt dere vil... Er ikke svindel hvis jeg A) Flytter sammen med han uten å si fra. Vi bor ikke sammen nå og gjør ikke det når søknadene skal sendes inn. Eller B) Jeg flytter tilbake til "min" leilighet for noen måneder, men da blir jeg jo alene og søker støtte for det! 

Skrevet

Her hvor jeg bor har vi 17 dager pappapermisjon og 16 uker for mor.

Barnetrygd er 100 euro per mnd frem til barnet er 3 år.

Dere aner ikke hvor heldige dere er..

Skrevet

Mannen min er daglig leder med personalansvar for et apotek. Likevel så skal han være hjemme med yngstemann i 9 måneder. Sjefen hans var ikke helt happy, men de løste det fint ved å ta inn en som har blitt konstituert i hans stilling i et 9 mnd vikariat mens han er hjemme. Vi klarer helt fint å strekke hjemmeperioden til 16 måneder uten å ha en eneste dag i ulønnet permisjon. Blir ingen felles ferie sammen, men for oss er det viktig å ikke sende en altfor liten baby i bhg. Som andre over her sier, babyen popper ikke ut straks pinnen viser to blå, man har 9 måneder på å forberede seg!

Ja, men min har ikke sjef han skjønner du... Han er sjef! Hadde han hatt en sjef og ikke vært medeier i firmaet hadde det da ikke vært noe problem...

Hva så? INGEN er så uunværlige at de ikke klarer å ta ut pappapermen enten i ett eller som tidskonto. Jeg vil feks minne om at hele Norge var uten statsminister i fire uker uten at noen stor skandale skjedde. Da kan din mann ta tidskonto en dag i uken. Hvis ikke burde han seriøst vurdere kvaliteten på sine ansatte...

Skrevet

Og sånn generelt: Skrik opp om svindel alt dere vil... Er ikke svindel hvis jeg A) Flytter sammen med han uten å si fra. Vi bor ikke sammen nå og gjør ikke det når søknadene skal sendes inn. Eller B) Jeg flytter tilbake til "min" leilighet for noen måneder, men da blir jeg jo alene og søker støtte for det!

Selvsagt er det svindel..... Du er pliktig til å informere når boforhold endrer seg. Om du velger å flytte i en annen leilighet er du fremdeles ikke alenemor. Dere skal vel fortsatt være sammen? Om du da skal søke overgangsstønad, utvidet barnetrygd osv så er det svindel!

Anonymous poster hash: 4d89a...784

Skrevet

Såvidt jeg husker så står det i alle skjemaer fra NAV at man skal gi beskjed hvis det blir endringer i opplysningene du har gitt.

Skrevet

Mannen min er daglig leder med personalansvar for et apotek. Likevel så skal han være hjemme med yngstemann i 9 måneder. Sjefen hans var ikke helt happy, men de løste det fint ved å ta inn en som har blitt konstituert i hans stilling i et 9 mnd vikariat mens han er hjemme. Vi klarer helt fint å strekke hjemmeperioden til 16 måneder uten å ha en eneste dag i ulønnet permisjon. Blir ingen felles ferie sammen, men for oss er det viktig å ikke sende en altfor liten baby i bhg. Som andre over her sier, babyen popper ikke ut straks pinnen viser to blå, man har 9 måneder på å forberede seg!

Hva så? INGEN er så uunværlige at de ikke klarer å ta ut pappapermen enten i ett eller som tidskonto. Jeg vil feks minne om at hele Norge var uten statsminister i fire uker uten at noen stor skandale skjedde. Da kan din mann ta tidskonto en dag i uken. Hvis ikke burde han seriøst vurdere kvaliteten på sine ansatte...

Eller jobbe på kveldstid eller i helger når du ikke er på jobb.

Skrevet

Så lenge dere er kjærester er du ikke alene uansett hvor du bor! Skjønner?

Skrevet

Ja, men da fant jo dere en løsning da :) det er jo topp! Problemet er bare at veldig mange føler seg veldig uunnværlige, selvom de egentlig ikke er det. Feks som du sier, dere har ansatte. Jeg er sikker på at de kunne styrt skuta én dag i uka. Er dere aldri syke? Nå spør jeg fordi jeg ikke har erfaring med å drive firma, men kjenner mange som gjør, og de klarer å være borte. De har jo feks ferie. Har ikke dere det?

Bank i bordet har jeg aldri hatt en skikkelig sykedag, har hatt hjemmekontor om jeg ikke kan gå inn på jobb.

Ferier har jeg og da stepper nestleder inn, men tar ferier i lavsesongene.

Husk at det forskjeller fra person til person og fra bransje til bransje.

Hadde jeg drevet Karis kro hadde jeg ikke hatt problem med å være mye vekke men det er no ikke engang den bransjen jeg er i.

Skrevet

"Men et eller annet må jo utbetales uansett om det er dagpenger eller ikke, kan jo ikke kreve at en mor uten jobb skal leve uten noenting..."

Det var en ganske så imponerende setning....! Er helt utrolig at noen ikke skjønner hvor heldige vi egentlig er i det landet her...! Og pappaperm er ikke noe staten krever at man tar ut. Det er et gode man har. Så passer det ikke, så er det jo bare å droppe det.
Mannen min er også eier og sjef i et firma, og det er ikke lett for han og ta 14 uker permisjon. Vi løser det på akkurat samme måte som vi gjorde med førstemann ved at jeg jobber 20% (en dag i uka) i hele permisjonen, mens far er hjemme en dag i uka. Alt av feriepenger, halv skatt og andre "ekstraordinære" inntekter settes på sparekonto. Når permisjonen vår er over i januar 2015, fortsetter jeg å jobbe 20% og har 80% ulønnet permisjon. Far fortsetter da med sin pappaperm den ene dagen i uka som jeg jobber. Differansen på det jeg får i lønn da og det jeg har til vanlig overføres hver måned fra sparekontoen.
På denne måten vil barnet være 1,5 år når han begynner i barnehagen i august 2015. Vi har samme lønn hele perioden som vi har i dag og vi har fått tatt ut det vi får av staten i permisjon. Man må ha oversikt over økonomien og ikke røre sparepengene underveis. Men det er fullt mulig.
Dette bestemte vi oss for når graviditetstesten viste positiv, og da begynte vi også sparingen.

Vi kommer faktisk til å sitte igjen med litt på sparekontoen når jeg begynner å jobbe 100% i august 2015 også!

Anonymous poster hash: 9ec7f...250

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...