Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #1 Skrevet 26. oktober 2013 Det er umulig for oss at faren får tatt hele pappapermen da han og to andre familiemedlemmer driver en liten bedrift. Sier seg selv at om 1/3 av arbeidskraften blir borte blir det et stort tap for en bedrift! Jeg nekter å sende ungen min i barnehage når h*n er 7,5 mnd. gammel, det skjer ikke! Er det virkelig ingen måte å få overta pappapermen på? Ulønnet permisjon er veldig uaktuelt... Eneste måten jeg finner er om vi flytter fra hverandre den perioden Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #2 Skrevet 26. oktober 2013 Dere kan ta ut 80 % permisjon og ha tidskonto. Far kan være hjemme noen dager i uken mens du jobber. Det klarer alle. Anonymous poster hash: 70a78...1e7
Elsker livet Skrevet 26. oktober 2013 #3 Skrevet 26. oktober 2013 At et firma blir kjørt økonomisk i grøta er dessverre ikke gyldig grunn. Far må være fysisk eller psykisk ute av stand til å ta seg av barnet.
☆☆☆ Skrevet 26. oktober 2013 #4 Skrevet 26. oktober 2013 Det er kvardagen for mange bedrifter det, enten det er eigaren eller ein av svært få tilsette som er i mammaperm/pappaperm/sjukemelding. Det er likevel ikkje grunnlag for å få overført mammaperm eller pappaperm.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #5 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #6 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce Nei, dere tar ut permisjonen på tidskonto. Anonymous poster hash: 70a78...1e7
DaTuMa Skrevet 26. oktober 2013 #7 Skrevet 26. oktober 2013 Han kan ta ut en dag i uka i feks. Det burde dere klare
DaenerysStorm Skrevet 26. oktober 2013 #8 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce Nei, dere tar ut permisjonen på tidskonto. Anonymous poster hash: 70a78...1e7 Han kan ta ut en dag i uka i feks. Det burde dere klare Men åssen kan det hjelpe? Få fortsatt ikke vært hjemme med ungen til den er 1 år gammel...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #9 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce Nei, dere tar ut permisjonen på tidskonto. Anonymous poster hash: 70a78...1e7 Han kan ta ut en dag i uka i feks. Det burde dere klare Men åssen kan det hjelpe? Få fortsatt ikke vært hjemme med ungen til den er 1 år gammel... Akkurat det der jeg ikke skjønner også... Men hva med når mor kun har et vikariat som går ut under permisjonen? Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #10 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce Nei, dere tar ut permisjonen på tidskonto. Anonymous poster hash: 70a78...1e7 Han kan ta ut en dag i uka i feks. Det burde dere klareMen åssen kan det hjelpe? Få fortsatt ikke vært hjemme med ungen til den er 1 år gammel... Huff, det er fælt assa. Vi har de beste permisjonsrettighetene i verden. Slutt å syt, og forhold dere til de reglene som finnes. Anonymous poster hash: cfec7...308
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #11 Skrevet 26. oktober 2013 Dere skal i hvert fall ikke lure systemet. Det er ulovlig. Det er vel få i dagens samfunn som får være hjemme med barnet til det er ett år? Det gjelder vel helst for dem som ikke har jobb å gå til, eller som har råd til ulønnet permisjon frem til da. Eventuelt jobbe deltid, og ha dagmamma ol de timene du jobber. Har du en jobb med kvelds/nattevakter kan jo også far være med barnet på kvelden mens du arbeider. Anonymous poster hash: 4ec54...f87
DaTuMa Skrevet 26. oktober 2013 #12 Skrevet 26. oktober 2013 Så da må vi la være å registrere at vi blir samboere til våren da og jukse systemet? For det er jo da eneste muligheten... Anonymous poster hash: a370a...fce Nei, dere tar ut permisjonen på tidskonto. Anonymous poster hash: 70a78...1e7 Han kan ta ut en dag i uka i feks. Det burde dere klareMen åssen kan det hjelpe? Få fortsatt ikke vært hjemme med ungen til den er 1 år gammel... Jo det får man, de resterende 6 dagene i uka. Den ene dagen far har perm kan du enten ha ulønnet perm, ferie, eller jobbe
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #13 Skrevet 26. oktober 2013 Permisjonsordningene vi har i Norge er blant de beste i verden, og de er faktisk veldig fleksible da man i stor grad kan velge selv hvordan man vil ta ut permisjonen før barnet fyller tre år. Det er et veldig generøst tilbud fra staten, men hvis man av ulike grunner ikke ønsker å ta den ut, så kan man også takke nei. Da må barnet passes av noen andre enn den som kunne hatt permisjon, mor i ubetalt permisjon eller noen man betaler fort å passe barnet. Å lyve om livssituasjon (samboerskap) for å få rettigheter man egentlig ikke har krav på, er trygdemisbruk og noe av det mest utakknemlige og motbydelige jeg vet om. Skal si vi er bortskjemte og kravstore her i landet! Anonymous poster hash: 10f56...05d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #14 Skrevet 26. oktober 2013 Det er ikke no generøst tilbud fra staten, det er jo tvang! Jeg setter IKKE ungen min i barnehage 9 timer om dagen, kanskje mer, når den er 7,5 mnd. gammel... Og dessuten har jeg egentlig ikke noe jobb å gå tilbake til med mindre jeg får komme tilbake der jeg er vikar nå, så det ender jo med at NAV må utbetale dagpenger, kontantstøtte og mye mer om de ikke lar faren slippe pappapermen. Ser ikke logikken dems med det Men man får jo ikke kontantstøtte før ungen er 1 år gammel (hvorfor i all verden?), hva får man i mellomtiden da? Er vel ingen som velger å jobbe noen mnd. for så å gå hjemme igjen? Håper Erna får gjennom det med å bli kvitt den teite tvangen! Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #15 Skrevet 26. oktober 2013 Akkurat samme problemstillingen her, mannen eier og drivet et selskap med en ansatt så de er bare to stykker som jobber der.. Men det gikk fint å løse det likevel, for vi tok det som tidskonto. Fra barnet var drøye 6 mnd gammel var pappaen hjemme to dager i uker, og de to dagene jobbet jeg. Så tok vi begge ut 5 uker ferie, bare 2 av dem sammen så vi hadde til sammen 6 uker med barnet, tre uker hver. Anonymous poster hash: d5922...b74
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #16 Skrevet 26. oktober 2013 Det er ikke no generøst tilbud fra staten, det er jo tvang! Jeg setter IKKE ungen min i barnehage 9 timer om dagen, kanskje mer, når den er 7,5 mnd. gammel... Og dessuten har jeg egentlig ikke noe jobb å gå tilbake til med mindre jeg får komme tilbake der jeg er vikar nå, så det ender jo med at NAV må utbetale dagpenger, kontantstøtte og mye mer om de ikke lar faren slippe pappapermen. Ser ikke logikken dems med det Men man får jo ikke kontantstøtte før ungen er 1 år gammel (hvorfor i all verden?), hva får man i mellomtiden da? Er vel ingen som velger å jobbe noen mnd. for så å gå hjemme igjen? Håper Erna får gjennom det med å bli kvitt den teite tvangen! Anonymous poster hash: a370a...fce Tvang å motta masse penger for å være hjemme med eget barn?? Tror ikke du vet hvordan det fungerer i de fleste andre land. Hvis dere ikke vil ta imot det dere blir tilbudt, så får dere ordne dere på annet vis. Og dere har lang tid til å planlegge og evt spare penger, hele svangerskapet og hele din permisjon. Beklager, ikke noe sympati for sutringen din herfra. Anonymous poster hash: 10f56...05d
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #17 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10
Edelweis Skrevet 26. oktober 2013 #18 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10 Min svigerinne fikk nettopp innvilget dagpenger da hun var ferdig med perm og jobben ikke hadde mer jobb til henne. men hun har ingen barnehageplass før 1 januar. så hvordan kunne hun få det da? å ikke får far ta ut perm heller så lenge mor er hjemme på dagpenger? jeg skjønner veldig lite her!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #19 Skrevet 26. oktober 2013 Det er ikke no generøst tilbud fra staten, det er jo tvang! Jeg setter IKKE ungen min i barnehage 9 timer om dagen, kanskje mer, når den er 7,5 mnd. gammel... Og dessuten har jeg egentlig ikke noe jobb å gå tilbake til med mindre jeg får komme tilbake der jeg er vikar nå, så det ender jo med at NAV må utbetale dagpenger, kontantstøtte og mye mer om de ikke lar faren slippe pappapermen. Ser ikke logikken dems med det Men man får jo ikke kontantstøtte før ungen er 1 år gammel (hvorfor i all verden?), hva får man i mellomtiden da? Er vel ingen som velger å jobbe noen mnd. for så å gå hjemme igjen? Håper Erna får gjennom det med å bli kvitt den teite tvangen! Anonymous poster hash: a370a...fce Tvang å motta masse penger for å være hjemme med eget barn?? Tror ikke du vet hvordan det fungerer i de fleste andre land. Hvis dere ikke vil ta imot det dere blir tilbudt, så får dere ordne dere på annet vis. Og dere har lang tid til å planlegge og evt spare penger, hele svangerskapet og hele din permisjon. Beklager, ikke noe sympati for sutringen din herfra. Anonymous poster hash: 10f56...05d Blåser vel i om du syns synd på meg ell ikke, spare penger er umulig for meg FØR jeg kommer ut i permisjon og i og med at jeg ikke har noe jobb å gå tilbake til har jeg heller ikke no ferie å gå på... En ting er om det hadde vært snakk om 4 uker pappa måtte være hjemme, men kunne velge å ta 14 uker. Å tvinge på 14 uker eller så må dere sende ungen i barnehage tidligere enn hva som burde vært lovfestet (unger skulle ikke kunne dra i barnehage før de er 1 år gamle) det går jo under tvang Anonymous poster hash: a370a...fce
Edelweis Skrevet 26. oktober 2013 #20 Skrevet 26. oktober 2013 JEg skjønner veldig godt hva du mener HI. Jeg synes også det er helt teit at far MÅ ta ut permisjon. min mann driver også eget firma og det blir vanskelig å ta ut perm. når jeg er ferdig med perm har jeg ingen jobb å gå tilbake til så jeg skal over på dagpenger (så fremt at jeg ikke får jobb under perm da). så far utsetter fedrekvoten til jeg har fått jobb. og skal da ta ut 2 dager i uka mens de andre skal barnet være hos dagmamma!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #21 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10 JaJa, men nå er det ikke så veldig vanskelig å komme unna akkurat det der. Jeg gikk på dagpenger i over 1 år og heeelt på slutten når jeg hadde fått meg jobb ble jeg kalt inn på jobbsøkerkurs så akkurat det er jeg ikke så redd for Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #22 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10 Min svigerinne fikk nettopp innvilget dagpenger da hun var ferdig med perm og jobben ikke hadde mer jobb til henne. men hun har ingen barnehageplass før 1 januar. så hvordan kunne hun få det da? å ikke får far ta ut perm heller så lenge mor er hjemme på dagpenger? jeg skjønner veldig lite her! Da svindler din svigerinne nav.. Det står helt klart og tydelig at man MÅ være reell arbeidssøker for å få dagpenger og i det ligger det å kunne stille på kurs eller jobb på kort varsel. Man får jo penger for å være arbeidssøker så da sier det seg selv at det er nettopp det man skal gjøre - søke jobber og være aktiv for å få jobb!!! Det stilles ingen krav til mors aktivitet når far tar ut fedrekvoten så mor kan fint gå på dagpenger samtidig som far tar ut fedrekvote.... Anonymous poster hash: 6039a...b10
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #23 Skrevet 26. oktober 2013 JEg skjønner veldig godt hva du mener HI. Jeg synes også det er helt teit at far MÅ ta ut permisjon. min mann driver også eget firma og det blir vanskelig å ta ut perm. når jeg er ferdig med perm har jeg ingen jobb å gå tilbake til så jeg skal over på dagpenger (så fremt at jeg ikke får jobb under perm da). så far utsetter fedrekvoten til jeg har fått jobb. og skal da ta ut 2 dager i uka mens de andre skal barnet være hos dagmamma! Er jo ikke noe annet å gjøre, med mindre Erna får fingeren ut av rumpa litt fort! Hu vil jo ha vekk denne dumme regelen! Veldig lett for folk med mye penger eller de som har mulighet til å ta perm å si man syter, men hvis man ikke skjønner at full barnehage når en unge er 7,5 mnd gammel er dumt burde man kanskje la være å få barn... Skjønner ikke hvorfor man ikke skal få kontantstøtte før ungen er 12 mnd. gammel heller, mens barnehageplass det får jo ikke vi før lenge etter at min perm er over? Kan bli gal av alle regler! Anonymous poster hash: a370a...fce
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2013 #24 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10 JaJa, men nå er det ikke så veldig vanskelig å komme unna akkurat det der. Jeg gikk på dagpenger i over 1 år og heeelt på slutten når jeg hadde fått meg jobb ble jeg kalt inn på jobbsøkerkurs så akkurat det er jeg ikke så redd for Anonymous poster hash: a370a...fce Det er likevel svindel selv om man ikke blir "tatt"... Nav er blitt veldig oppmerksom på denne type svindel i det siste og er veldig oppmerksomme på de som søker dagpenger rett etter foreldrepermisjonen og er kjappe med å få de ut på kurs.... Anonymous poster hash: 6039a...b10
Edelweis Skrevet 26. oktober 2013 #25 Skrevet 26. oktober 2013 Du vil ikke få dagpenger om du er hjemme etter permisjonen er ferdig om du ikke er å regne som reell arbeidssøker - for å være reell arbeidssøker MÅ du ha tilgjengelig barnepass som kan stille på kort (1-2) dagers varsel... Permisjonsordningen ER generøs og det er også helt opp til en selv om man vil benytte den eller ei... Sorry, ingen sympati herfra... Anonymous poster hash: 6039a...b10 Min svigerinne fikk nettopp innvilget dagpenger da hun var ferdig med perm og jobben ikke hadde mer jobb til henne. men hun har ingen barnehageplass før 1 januar. så hvordan kunne hun få det da? å ikke får far ta ut perm heller så lenge mor er hjemme på dagpenger? jeg skjønner veldig lite her! Da svindler din svigerinne nav.. Det står helt klart og tydelig at man MÅ være reell arbeidssøker for å få dagpenger og i det ligger det å kunne stille på kurs eller jobb på kort varsel. Man får jo penger for å være arbeidssøker så da sier det seg selv at det er nettopp det man skal gjøre - søke jobber og være aktiv for å få jobb!!! Det stilles ingen krav til mors aktivitet når far tar ut fedrekvoten så mor kan fint gå på dagpenger samtidig som far tar ut fedrekvote.... Anonymous poster hash: 6039a...b10 Hun svindler ikke. unnskyld meg, men synes du er lite frekk når du er så bastant. det er faktisk nav som har ordnet med dette for henne nå ettersom hun ikke hadde noe jobb å gå tilbake til. i utgangspunktet var hun ansatt, men de hadde ingen oppdrag hun kunne starte på nå. hun bor i en veldig liten kommune som er veldig usentral! ikke alle sammen har mulighet til å ta ulønnet perm. og jeg synes det blir for teit å vifte med "da skulle du kanskje ikke valgt å fa barn akkurat nå" kortet for hver gang noen nevner dette. dessuten kan du takke nei til 2 jobber før du må ta en, så man er vel reel arbeidssøker likevel. og barnepass den ene dagen man må på møte med nav ordner seg sikkert! tviler på hun blir satt på noe kurs når hun har høyere utdanning og bare trenger en ledig stilling innenfor det hun er utdannet som!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå