Gå til innhold

Barnevernet gjør masse feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

De griper inn der foreldrene kan få masse hjelp av familien,men der barnet blir slått,misbrukt,lever under rus og alkohol.GJØR de INGENTING. Nei til foreldrevern og foreldrene beste,her bør barnets beste stå i fokus, vi trenger et bedre barnevern i Norge,dere som mener de aldri gjør feil, vet ikke hva dere snakker om

Anonymous poster hash: 202c0...49c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jobber vel mennesker i barnevernet også, og det er ikke mulig for mennesker å aldri gjør feil.

Når det er sagt så tror jeg at de aller fleste som jobber innen den etaten også prøver å gjøre en så god jobb som mulig, men de er i en situasjonen hvor det er vanskelig, for ikke å si umulig, å gjøre alle til lags.

Jeg er enig med deg i at man må ha større fokus på barna og ikke tenke så mye på hvordan det oppfattes av foreldrene.

Skrevet

Det tas uten tvil altfor mye hensyn til foreldrene i barnevernssaker. Barn vil dessverre alltid være den svake part. 

Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Jeg er enig i at barnevernet ofte tenker mest på foreldre,synes at barnet skal være i fokus og ikke foreldrene. jeg kjenner noen som ble tatt fra de 2 første,men fikk beholde de 4 andre,ingen forstår hvorfor,ungene lider masse og bo hos sin mor.

Skrevet

Det er alltid noen som kjenner noen som... Man vil alltid kun få den ene siden av saken, da barnevernet ikke kan uttale seg pga taushetsplikt.

Det er mennesker som jobber i barnevernet, og mennesker gjør feil, men uansett er det nettopp barnets beste som er i fokus. Jeg er veldig glad for at vi har et fungerende barnevern i Norge.

Skrevet

helt enig hi. belysning om barnenevernets overtramp.. burde bli belyst.. :-)

Anonymous poster hash: 4acad...28d

Skrevet

Det er alltid noen som kjenner noen som... Man vil alltid kun få den ene siden av saken, da barnevernet ikke kan uttale seg pga taushetsplikt.

Det er mennesker som jobber i barnevernet, og mennesker gjør feil, men uansett er det nettopp barnets beste som er i fokus. Jeg er veldig glad for at vi har et fungerende barnevern i Norge.

Synes ikke at barnvernet fungere spesielt godt i Norge, og i enkelt saker er det ikke til barnets beste nei,men foreldrene,men alle mener selvsagt forskjellig,men det må man jo bare godta :)

Skrevet

Huff trist det der. Vi har en sak i familien nå, de tok bare barnet rett fra foreldrene, helt feil beslutning å ikke gikk de etter lovverket heller. Nå må de gjennom flere rettssaker, håper virkelig de får igjen den lille skatten sin.

Anonymous poster hash: 8b2f9...b9d

Skrevet

Uff håper det order seg for de i familien din, vi trenger et nytt barnvern i Norge.

Skrevet

Ja, det kan man selvfølgelig diskutere, det vil alltid være enkeltsaker hvor ting ikke har fungert med et påfølgende tragisk utfall, men jeg vet også om svært mange saker hvor barnevernet har gjort en god og riktig jobb.

Det er alltid det negative som kommer frem i media, hvor ofte leser man om en vellykket omsorgsovertakelse eller et godt samarbeid mellom foreldre og fosterhjem? Mediene har enorm makt, og det er viktig å kunne se en sak fra flere sider.

Skrevet

Ja, det kan man selvfølgelig diskutere, det vil alltid være enkeltsaker hvor ting ikke har fungert med et påfølgende tragisk utfall, men jeg vet også om svært mange saker hvor barnevernet har gjort en god og riktig jobb.

Det er alltid det negative som kommer frem i media, hvor ofte leser man om en vellykket omsorgsovertakelse eller et godt samarbeid mellom foreldre og fosterhjem? Mediene har enorm makt, og det er viktig å kunne se en sak fra flere sider.

Det er jeg selvsagt helt enig i. men når man mister 2 av sine barn og får beholde sine 4 minste er det o noe som ikke stemmer. ja mediene har stor makt,men det har virkelig foreldre i enkelte saker også. og barnvernet misbruker sin makt innimellom,når de tar barn ut av en familie før familien får en sjans for eksempel dra på mødrehjem og slike ting

Skrevet

som hun over her fortalte anonymbruker85 som fortalte om den familen der de tok 2 og de minste ble igjen,eller sånn jeg forsto det i alle fall :)

Skrevet

Huff trist det der. Vi har en sak i familien nå, de tok bare barnet rett fra foreldrene, helt feil beslutning å ikke gikk de etter lovverket heller. Nå må de gjennom flere rettssaker, håper virkelig de får igjen den lille skatten sin.

Anonymous poster hash: 8b2f9...b9d

Man kan ikke, som du sier, ta barnet rett fra foreldrene - det må fattes et vedtak. Og et akuttvedtak om å fjerne barnet fra foreldrene skal det ligge svært gode grunner bak. Og selvfølgelig gikk de etter lovverket, alle beslutninger av barnevernet tas på bakgrunn av barnevernloven. Om de ikke gjorde det er det ulovlig.

Ved alle slike uttalelser mistenker jeg at det er mer ved saken enn du vet/har fått høre av de aktuelle familiemedlemmene.

Skrevet

som hun over her fortalte anonymbruker85 som fortalte om den familen der de tok 2 og de minste ble igjen,eller sånn jeg forsto det i alle fall :)

Det kan skje ting i livet som gjør at ens evne til å ta vare på barna sine forandrer seg med tiden. Eks økonomi, sykdom, rus.

Men i tilfelle bør det selvfølgelig være et mål å tilbakeføre barna så fort forholdene ligger til rette for det.

Gjest Anonymbruker85
Skrevet

Det kan skje ting i livet som gjør at ens evne til å ta vare på barna sine forandrer seg med tiden. Eks økonomi, sykdom, rus.

Men i tilfelle bør det selvfølgelig være et mål å tilbakeføre barna så fort forholdene ligger til rette for det.

Ja er er sant. Det kan jo være

Gjest Anonymbruker85
Skrevet (endret)

De 2 eldre barnet ble aldri tilbakeført til mor, de er i fosterhjem, og vert der siden de var 2 år og nyfødt. de kom aldri tilbake,så derfor synes hele familien det er merkelig at hun får beholde de 4 yngste. de 2 elsde er voksene nå.

Endret av Anonymbruker85
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en barnevernssak der foreldrene selv forstår at de har et stort problem i utgangspunktet.

Det er kanskje nettopp der noe av grunnen ligger.

Foreldre som har såpass til selvinnsikt og vett at de SER at de har et problem med barneoppdragelse eller livet generelt sørger for å ta grep eller få hjelp FØR problemet tar overhånd. Og dermed blir det aldri så alvorlig at barnevernet må gå til aksjon og få vedtak om omsorgsovertakelse.

Det dummeste jeg ser er foreldre som går offentlig ut og klager på dårlig behandling, og at barnevernet helt grunnløst gransker dem. Noen gjør det til og med på Facebook eller blogger o.l.! For alle oss med litt vett er det ofte helt åpenbart at barnevernet har gode grunner for å være bekymret for barna til disse foreldrene. Evne til å ta til seg kritikk og se at man gjør feil er en god ting. Det tyder på at man er voksen og reflektert.

Anonymous poster hash: fc22c...272
Skrevet (endret)

De 2 eldre barnet ble aldri tilbakeført til mor, de er i fosterhjem, og vert der siden de var 2 år og nyfødt. de kom aldri tilbake,så derfor synes hele familien det er merkelig at hun får beholde de 4 yngste. de 2 elsde er voksene nå.

Men husk at ved tilbakeføringer skal også barnas beste tas i betraktning, så om de har vokst opp i fosterhjem ser de antakelig på fosterforeldrene som de viktigste personene i livet sitt og en ny flytting vil innebære store forandringer for dem som ikke nødvendigvis er positive. Barn trenger stabilitet. Det må vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle.

Endret av DramaMama
Gjest Anonymbruker85
Skrevet (endret)

Men husk at ved tilbakeføringer skal også barnas beste tas i betraktning, så om de har vokst opp i fosterhjem ser de antakelig på fosterforeldrene som de viktigste personene i livet sitt og en ny flytting vil innebære store forandringer for dem som ikke nødvendigvis er positive. Barn trenger stabilitet. Det må vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle.

Det har du rett i,tror nok begge de 2 ble veldig knyttet til fosterforeldrene,så hadde ikke vert bra for ungene,men barnevernet har gitt denne moren flere advarsler,lurer bare på hvor mange hun skal få,før de gjør noe

Endret av Anonymbruker85
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en barnevernssak der foreldrene selv forstår at de har et stort problem i utgangspunktet.Det er kanskje nettopp der noe av grunnen ligger. Foreldre som har såpass til selvinnsikt og vett at de SER at de har et problem med barneoppdragelse eller livet generelt sørger for å ta grep eller få hjelp FØR problemet tar overhånd. Og dermed blir det aldri så alvorlig at barnevernet må gå til aksjon og få vedtak om omsorgsovertakelse. Det dummeste jeg ser er foreldre som går offentlig ut og klager på dårlig behandling, og at barnevernet helt grunnløst gransker dem. Noen gjør det til og med på Facebook eller blogger o.l.! For alle oss med litt vett er det ofte helt åpenbart at barnevernet har gode grunner for å være bekymret for barna til disse foreldrene. Evne til å ta til seg kritikk og se at man gjør feil er en god ting. Det tyder på at man er voksen og reflektert. Anonymous poster hash: fc22c...272

Hva hvis det hadde skjedd deg ? En diskusjon i garderoben hvor du hevet stemmen til barnet ditt, og kanskje tom førte barnet ut etter armen. En vikar i bhg så det og syns du hadde virket sur dagen før og. Også tenkt at nei, jeg melder det inn som en bekymring.

Jeg er helt enig i at mange som har nærkontakt med barnevernet ikke virker å ha selvinnsikt ift dette.

Jeg syns også det virker som om barnevernet stort sett gjør en svært god jobb. Likevel skal vi ikke glemme at de også er menneskelige og kan gjøre feil.

Og de som jobber i bv bør tenke på at de møter mnsk i så veldig sårbar situasjon og bør derfor trå ekstra varsomt.

Anonymous poster hash: eba17...f33

Skrevet

Er det noen som jobber i barnevernet her?

Når en sak blir henlagt, hva skjer med saken da? 

Og en annen ting jeg lurer på. Hva mener virkelig med at en sak er annonym? Kan dere vite hvem som sender inn en bekymringsmelding e.l uten å si hvem det er?

Anonymous poster hash: d5638...f90
Skrevet

Er det noen som jobber i barnevernet her?

Når en sak blir henlagt, hva skjer med saken da? 

Og en annen ting jeg lurer på. Hva mener virkelig med at en sak er annonym? Kan dere vite hvem som sender inn en bekymringsmelding e.l uten å si hvem det er?

Anonymous poster hash: d5638...f90

Om en sak henlegges/avsluttes, så skjer det ikke noe mer med den. Dokumentene arkiveres.

I forhold til anonymitet ved bekymringsmeldinger, finnes det to former. Melder kan be om å være anonym (men opplyse hvem han/hun er til barneverntjenesten). Anonymiteten vil da bli holdt på til saken eventuelt går til rettsvesenet, da kan melder bli stevnet som vitne (men det skjer svært sjelden). Eller melder kan melde helt anonymt, altså uten å opplyse hvem han/hun er. Da vil heller ikke barneverntjenesten vite hvem melderen er.

Det er bare privatpersoner som har anledning til å be om anonymitet. Offentlige meldere, som skoler, barnehager m.m. vil det alltid bli opplyst om til familien saken gjelder.

Anonymous poster hash: e9946...11f

Skrevet

Jeg har aldri hørt om en barnevernssak der foreldrene selv forstår at de har et stort problem i utgangspunktet.Det er kanskje nettopp der noe av grunnen ligger. Foreldre som har såpass til selvinnsikt og vett at de SER at de har et problem med barneoppdragelse eller livet generelt sørger for å ta grep eller få hjelp FØR problemet tar overhånd. Og dermed blir det aldri så alvorlig at barnevernet må gå til aksjon og få vedtak om omsorgsovertakelse. Det dummeste jeg ser er foreldre som går offentlig ut og klager på dårlig behandling, og at barnevernet helt grunnløst gransker dem. Noen gjør det til og med på Facebook eller blogger o.l.! For alle oss med litt vett er det ofte helt åpenbart at barnevernet har gode grunner for å være bekymret for barna til disse foreldrene. Evne til å ta til seg kritikk og se at man gjør feil er en god ting. Det tyder på at man er voksen og reflektert. Anonymous poster hash: fc22c...272

Hva hvis det hadde skjedd deg ? En diskusjon i garderoben hvor du hevet stemmen til barnet ditt, og kanskje tom førte barnet ut etter armen. En vikar i bhg så det og syns du hadde virket sur dagen før og. Også tenkt at nei, jeg melder det inn som en bekymring.

Jeg er helt enig i at mange som har nærkontakt med barnevernet ikke virker å ha selvinnsikt ift dette.

Jeg syns også det virker som om barnevernet stort sett gjør en svært god jobb. Likevel skal vi ikke glemme at de også er menneskelige og kan gjøre feil.

Og de som jobber i bv bør tenke på at de møter mnsk i så veldig sårbar situasjon og bør derfor trå ekstra varsomt.

Anonymous poster hash: eba17...f33

Det ville ikke ha bekymret meg det minste!

Jeg ville ha samarbeidet og møtt dem med åpne armer og godt humør fordi jeg visste at det ville løse seg. Fordi jeg vet at vi fungerer som familie og foreldre, selv om vi også har problemer, vi som alle andre. Vi har til og med vært i frivillig kontakt med enkelte etater allerede pga et av barna (jeg gir ikke detaljer), og min erfaring er at de gir god hjelp og gode råd som virker dersom man er villig til å endre seg!

Virkelig grunnløse saker vil alltid bli oppklart! Skal man ha et barnevern som fungerer og tar barnas side, så må man akseptere at de også undersøker grunnløse bekymringsmeldinger skikkelig. Klart jeg ville syntes det var ubehagelig at noen hadde mistrodd meg slik, men jeg er da voksen nok til å møte slikt uten å ty til sutring og drittkasting tilbake! Jeg kan lover og regler, og kunne raskt skaffet referanser fra andre som har vært i kontakt med oss på at barna våre har det bra. Jeg regner meg som ressurssterk nok til at jeg uten problemer ville tatt kampen om jeg skulle møte på en helt udugelig saksbehandler som virkelig hadde bestemt seg for å "ta oss".  Ser mange bruker slike ord, nemlig. Men vet du hva? Jeg har aldri møtt noen ansatte i barnevernet som er slik! De er profesjonelle og samvittighetsfulle mennesker som gjør så godt de kan.

Anonymous poster hash: fc22c...272

Skrevet

Tilbakeføring er ikke alltid det beste alternativet. 

Skrevet

Tilbakeføring er ikke alltid det beste alternativet.

Nei, og som du ser nevnte jeg det i et innlegg lenger ned. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...