Gå til innhold

Er ikke julegaver bare teit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er stress å handle julegaver, men det kommer mest av at min studentinntekt de siste årene har gitt meg et svært begrenset budsjett å handle for, og det er ikke spesielt moro. Allikevel synes jeg det er en god følelse når jeg vet jeg har funnet den rette gaven! :) Men ja, jeg synes det er synd å måtte starte julehandelen i oktober for å ha råd til alle. Og jeg synes det er utrolig unødvendig med julebrus og marsipan rett etter høstferien...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg HI. I min familie slutte vi å gi til hverandre da vi kom i tenårene, og vet du hva, fra da av ble jula mye mer koseligere. Vi slapp all gavemaset og stresset rundt det hysteriet. Vi får mer tid til hverandre og julemiddagen er helt fantastisk. Vi sitter som oftes hele gjengen i lag og koser oss ved matbordet i flere timer, prater løst og fast, mimrer om gamle dager og forteller morsomme historier til hverandre :) uten å må tenke at NÅ må vi begynne å åpne alle gavene før det er forsent. Utrolig behagelig og herlig atmosfære :) Så ble jeg sammen med min kjære (flyttet til et annet sted pga jobben, der traff jeg mannen i mitt liv), og himmel og hav for et styr det var de første årene. For han skulle kjøpe til enhver mann i hans familier eller rettere sagt slektningene sine siden han er enebarn. De hadde bestandig kjøpt til hverandre, og dermed havnet han i den gavemaset spiralen :( Helt greit for meg så lenge vi ikke bodde i lag, det året vi kjøpte hus og flyttet i lag, satt jeg foten ned og sa nok er nok. Adventstiden skal være kos, tid for forberedelse til jul med å finne på koselige ting å gjøre i lag som familie, bl.a lage julepynt, bake forskjellige julebakst, skrive julekort, felles frokost ol. De aller fleste har 'alt' fra før av, og det de ønsker seg får de som regel av sin familie uansett. Heldigvis klarte jeg å overbevise han det. Det ble til at fra da av kjøpte han julegaver til foreldrene sine, ungene til beste kompis og til gud ungene sine. (Ingen i min familie fikk noe av meg) han måtte innrømme i ettertid at adventstiden ble mye koseligere og mindre stress av den grunn. Og fikk en aha opplevelse da vi dro til byen og skulle få unna de gavene der, siden det ble fordel utover 2 helger, ble det ikke så mye gave innkjøping hver gang, vi tok derfor helt rolig og kunne nyte julegata i full drag i rolig tempo. Siden vi bor på et tettsted hvor 'alle' kjenner 'alle', støttet han støtt og stadig på kjentfolk, og dem var så stresset av gaveinnkjøping at de ikke hadde tid til å stoppe og pratet med oss i 5 min. en gang, det var da det gikk opp for han at sånn var han også... Og den første adventstida vi hadde i lag, sa han rett ut at det var den beste hittil! Deilig med uten stress og mas. Siden den tid ble vi gift og fått 2 unger i lag, og jeg har klart på sett og vis og fått overført den nøktern gave synet til ungene mine. De er faktisk mer glad i julemiddagstunden enn gave utpakkingstid. I flere år før vi begynte å invitere svigers hit til julemiddag, var det noen ganger hvor julegavene ikke ble pakket ut før 1.juledag, og det var helt frivillige fra ungene sin side. De la seg henholdsvis kl.19.30 og 20 da. Etter at besteforeldre er inni bildet under julemiddag, har det blitt en sannelig meg 1 mas igjen. Det er fordi svigermor er helt gal etter gaver! Etter første året med dem, hadde jeg lyst å kutte ut flere felles jul, men siden mine unger har uttrykket at de storkoser seg med besteforeldre her til stede ( de er som regel her i 3-4 dager) og dem begynner å bli ganske gammel, har jeg derfor bare bitt tennene sammen og håper bare inderlig at barna mine er så fornuftige og ikke blir påvirket av bestemora si det med gavehysterie.

Forresten etter at min kjære har kuttet ut og kjøper til enhver mann i hans familie, har faktisk flere av dem takket meg i etter tid for at vi turde å gjøre det. Det var mange av dem som tenkte den samme tanken, men turte ikke å ta første skritt, og siden vi begynte med det så har flere og flere i hans familie gjort det samme :)

Anonymous poster hash: e17a0...be1

Skrevet

nei, jeg syns ikke det er teit. jeg syns det er hyggelig.

både å få og å gi julegaver. :) 

Skrevet

Vi droppet gaver i fjor for første gang. Droppet også bursdagsgaver i hele år. Til oss voksne. Må si jeg syns det var litt stusselig uten. Greit å få en ekstra oppmerksomhet på bursdagen i allefall:)

Anonymous poster hash: eca2a...131
Skrevet

Jeg elsker jula og julegavene jeg. Er veldig glad i å lete etter gaver til hver og en mottaker, tenker mye på hva de vil sette pris på. Må også innrømme at jeg føler en barnslig glede over å få gaver også, men jeg er også en veldig takknemlig mottaker for alle gaver :)

Jeg begynner tidlig med gavene, og ser at de som himler med øynene av det ofte er de som stresser og syns det er "et gavestyr" i desember. 

Anonymous poster hash: 79592...cb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...