Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #1 Skrevet 21. oktober 2013 Er det ikke bare litt dumt at voksne folk driver og gir gaver til hverandre? At foreldre gir penger til barna sine? Jeg tenker litt at det er jo en kristen tradisjon, men det er jo ikke så mange som går i kirke, eller som synger salmer på julaften. Jeg synes det er koselig med julemiddag, julemusikk, familieselskap og alt det der jeg altså. Men at voksne folk driver og kjøper gaver til hverandre uten noe grunn egentlig, er ikke det litt "rart"? :-) Bare lurer litt her jeg...:-) Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #2 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er selv lei gavestyret, men tør knapt si det høyt eller ta det opp i familien. Vet at mange der er uenige med meg. Anonymous poster hash: 64f61...d07
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #3 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er selv lei gavestyret, men tør knapt si det høyt eller ta det opp i familien. Vet at mange der er uenige med meg. Anonymous poster hash: 64f61...d07 Ja det er det det er- styr! man starter 2-3 mnd før bare for å få råd til å kjøpe gaver til hverandre, til folk som har alt man trenger. Barna har jo så mye leker at de gidder ikke se på de engang..Derfor mener jeg hele konseptet julegaver er latterlig jeg da. men man må jo bare være med på det og, litt dumt hvis ikke! HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #4 Skrevet 21. oktober 2013 Nei! Jeg elsker julegaver, og det jeg liker best er faktisk å GI BORT gaver. Er ikke så opptatt av å få selv, egentlig. Planlegge, kjøpe, pakke inn, gjerne også se på når de åpnes. Mye stress og jobb, men jeg liker det. For å være sikker på at jeg gir noe folk ønsker seg, så pleier jeg alltid å be om gaveønsker feks på SMS eller Facebook i god tid. Er det noe dyrt, så tar jeg gjerne på meg jobben med å handle fellesgave på vegne av flere, slik at personen får det han/hun ønsket seg. Vi lager også gaver selv hvis det passer. Anonymous poster hash: 842e7...4f9
Ziiona Skrevet 21. oktober 2013 #5 Skrevet 21. oktober 2013 Du vet at julen opprinnelig ikke er en kristen tradisjon sant? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp litt
☆☆☆ Skrevet 21. oktober 2013 #6 Skrevet 21. oktober 2013 Synes kanskje jula hadde vore vel så trivelig utan gåver. Det blir lett mykje mas rundt det å skulle finne dei rette gåvene osv.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #7 Skrevet 21. oktober 2013 Nei! Jeg elsker julegaver, og det jeg liker best er faktisk å GI BORT gaver. Er ikke så opptatt av å få selv, egentlig. Planlegge, kjøpe, pakke inn, gjerne også se på når de åpnes. Mye stress og jobb, men jeg liker det. For å være sikker på at jeg gir noe folk ønsker seg, så pleier jeg alltid å be om gaveønsker feks på SMS eller Facebook i god tid. Er det noe dyrt, så tar jeg gjerne på meg jobben med å handle fellesgave på vegne av flere, slik at personen får det han/hun ønsket seg. Vi lager også gaver selv hvis det passer. Anonymous poster hash: 842e7...4f9 Da er du heldig! ;-) HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #8 Skrevet 21. oktober 2013 Synes kanskje jula hadde vore vel så trivelig utan gåver. Det blir lett mykje mas rundt det å skulle finne dei rette gåvene osv. Nemlig! Det synes jeg og! kan ta alt utenom det stresset med gavene... Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Jern-Erna Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 jeg synes mye julegaver er teit.. og har faktisk kuttet ut veldig mange! Men gir til nærmeste familie, pluss noen smågaver til barna til venner osv!! jeg og samboeren min kjøper ikke vanlige gaver til hverandre, men vi kjøper noe til oss fra oss - gjerne da noe vi ikke nødvendigvis tar oss råd til ellers
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #10 Skrevet 21. oktober 2013 Du vet at julen opprinnelig ikke er en kristen tradisjon sant? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp litt Da tror jeg at jeg har sovet under timen jeg? Kan du fortelle meg da? Vi gir jo gaver fordi de tre disiplene ga Jesus gaver når han ble født. Henger opp stjerner pga Betlehemsstjerna, synger jo salmer om "et barn er født" osv osv... HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Gjest Anonymbruker85 Skrevet 21. oktober 2013 #11 Skrevet 21. oktober 2013 Synes det er bare hyggelig jeg ,men synes det er viktigere at barna får så klart,men en liten gave til meg er o trivelig det også gir til mamma,pappa, samboer,bror,svigerinne og gudforeldre og ene søskenbarnet mitt
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #12 Skrevet 21. oktober 2013 Synes det er bare hyggelig jeg ,men synes det er viktigere at barna får så klart,men en liten gave til meg er o trivelig det også gir til mamma,pappa, samboer,bror,svigerinne og gudforeldre og ene søskenbarnet mitt Men barna får jo bare masse gaver en kveld, uten mål og mening. De skjønner jo ikke hvorfor egentlig? Misforstå meg rett her, jeg elsker å se barna mine glade og gjør alt for at det skal skje,men dette gavestyret tar jo bare mer og mer av for hvert år synes jeg, det er jo bare en stor kjøpsfest.. Anonymous poster hash: 24fca...b3e
*Teoline* Skrevet 21. oktober 2013 #13 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg syns det er kjempestas med gaver både å gi og få. Jeg elsker å finne akkurat den rette gaven til hver enkel og jeg handler aldri gaver før tidligst slutten av november. Julegaveshopping er en veldig viktig tradisjon som jeg tviholder på.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. oktober 2013 #14 Skrevet 21. oktober 2013 Helt enig. Det samme gjelder bursdager. Feks klassebursdag. Om alle gikk sammen å ga 20 kroner så kunne man gitt en skikkelig gave, istedenfor at alle kjøper masse pjus. Da lærer ungene å sette mer pris på ting og, tror jeg Det beste med jula er jo samværet, maten, hyggen, sitte oppe til langt på natt og spise bestemors deilige kaker
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #15 Skrevet 21. oktober 2013 Vi har gjort det slik at vi voksne i familien ikke kjøper til hverandre lenger. Unger, besteforeldre og oldemødrene kjøper vi til. Men er enig om max grense på 300 pr pers. Det blir dyrt nok likevel, men det har alle råd til så det er greit. Jeg elsker julen og alt som hører til. Syns det er kjekt å gi gaver til de andre og trenger ikke få noe selv egentlig. Julegaver er for barna sin del. Mine barn får ikke ting og leker i hver gang de ønsker seg noe og har lært seg å være takknemmelige og sette pris på det de får. De lyser om kapp med juletreet og jeg unner dem alt de får Gleder meg allerede til hele desember mnd!!! Anonymous poster hash: 67953...b8b
Ziiona Skrevet 21. oktober 2013 #16 Skrevet 21. oktober 2013 Du vet at julen opprinnelig ikke er en kristen tradisjon sant? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp litt Da tror jeg at jeg har sovet under timen jeg? Kan du fortelle meg da? Vi gir jo gaver fordi de tre disiplene ga Jesus gaver når han ble født. Henger opp stjerner pga Betlehemsstjerna, synger jo salmer om "et barn er født" osv osv... HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e Det er bare å ta et raskt søk i Google det, så finner du det ut selv. Men siden du ikke gidder kan jeg gi et par linker for å gjøre det litt lettere; http://www.skoletorget.no/abb/kr/jul/pdf/jul02.pdf http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm http://www.humanistiskungdom.no/templates/PageRedesign____8324.aspx Og det er mye mye mer om man orker å lese. Kort fortalt, kristendommen har okkupert en allerede eksisterende feiring. Alle vet jo (bør i allefall) at Jesus ikke ble født verken i julen eller i år 0.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #17 Skrevet 21. oktober 2013 Du vet at julen opprinnelig ikke er en kristen tradisjon sant? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp litt Da tror jeg at jeg har sovet under timen jeg? Kan du fortelle meg da? Vi gir jo gaver fordi de tre disiplene ga Jesus gaver når han ble født. Henger opp stjerner pga Betlehemsstjerna, synger jo salmer om "et barn er født" osv osv... HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e Det er bare å ta et raskt søk i Google det, så finner du det ut selv. Men siden du ikke gidder kan jeg gi et par linker for å gjøre det litt lettere; http://www.skoletorget.no/abb/kr/jul/pdf/jul02.pdf http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm http://www.humanistiskungdom.no/templates/PageRedesign____8324.aspx Og det er mye mye mer om man orker å lese. Kort fortalt, kristendommen har okkupert en allerede eksisterende feiring. Alle vet jo (bør i allefall) at Jesus ikke ble født verken i julen eller i år 0. Feil. Fra gammelt av feiret man jol og jol var 12.januar. Det er også noen som sier at jul er feiring av årets lengste dag, men det er 21.desember. Håkon den gode pålå på 900 tallet norges befolkning å feire 25.desember i prosessen med å kristne Norge. Pga dette ble jol (12.januar) mer og mer borte, og jul som en kristen høytid ble feiret. Det er noen som påstår at dette ikke er korrekt da Jesus sannsynligvis ble født på våren, men på 900 tallet hadde den katolske kirke bestemt at man skulle feire Jesus fødsel og at den dagen var satt til 25.desember. Dette er også mye av grunnen til at flere land feirer 25 og ikke 24 som vi gjør. Anonymous poster hash: c7231...8f9
Ziiona Skrevet 21. oktober 2013 #18 Skrevet 21. oktober 2013 Du vet at julen opprinnelig ikke er en kristen tradisjon sant? Hvis ikke anbefaler jeg deg å lese deg opp litt Da tror jeg at jeg har sovet under timen jeg? Kan du fortelle meg da? Vi gir jo gaver fordi de tre disiplene ga Jesus gaver når han ble født. Henger opp stjerner pga Betlehemsstjerna, synger jo salmer om "et barn er født" osv osv... HI Anonymous poster hash: 24fca...b3e Det er bare å ta et raskt søk i Google det, så finner du det ut selv. Men siden du ikke gidder kan jeg gi et par linker for å gjøre det litt lettere; http://www.skoletorget.no/abb/kr/jul/pdf/jul02.pdf http://www.bandoli.no/norsk/julen.htm http://www.humanistiskungdom.no/templates/PageRedesign____8324.aspx Og det er mye mye mer om man orker å lese. Kort fortalt, kristendommen har okkupert en allerede eksisterende feiring. Alle vet jo (bør i allefall) at Jesus ikke ble født verken i julen eller i år 0. Feil. Fra gammelt av feiret man jol og jol var 12.januar. Det er også noen som sier at jul er feiring av årets lengste dag, men det er 21.desember. Håkon den gode pålå på 900 tallet norges befolkning å feire 25.desember i prosessen med å kristne Norge. Pga dette ble jol (12.januar) mer og mer borte, og jul som en kristen høytid ble feiret. Det er noen som påstår at dette ikke er korrekt da Jesus sannsynligvis ble født på våren, men på 900 tallet hadde den katolske kirke bestemt at man skulle feire Jesus fødsel og at den dagen var satt til 25.desember. Dette er også mye av grunnen til at flere land feirer 25 og ikke 24 som vi gjør. Anonymous poster hash: c7231...8f9 Og det er grunnen til at julefeiringen tradisjonelt gikk fra 13.des-13.jan
Wopi Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Nei!Jeg elsker julegaver, og det jeg liker best er faktisk å GI BORT gaver. Er ikke så opptatt av å få selv, egentlig. Planlegge, kjøpe, pakke inn, gjerne også se på når de åpnes. Mye stress og jobb, men jeg liker det. For å være sikker på at jeg gir noe folk ønsker seg, så pleier jeg alltid å be om gaveønsker feks på SMS eller Facebook i god tid. Er det noe dyrt, så tar jeg gjerne på meg jobben med å handle fellesgave på vegne av flere, slik at personen får det han/hun ønsket seg. Vi lager også gaver selv hvis det passer. Anonymous poster hash: 842e7...4f9 Samme her! Elsker å planlegge og å kjøpe akkurat det jeg tror er riktig til hver enkelt. Helt nydelig!!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg synes det er mye styr med gaver i jula. Er ikke så veldig glad i å lete etter gaver til folk, og er enda mindre glad i å få gaver. Vi har i vår familie sluttet å gi hverandre bursdagsgaver, og gir kun julepresanger til hverandre de årene vi feirer sammen. Nevøer/nieser og egne barn får selvsagt hvert år. Vi gir aldri til barn av venner osv. For min del kunne man like gjerne kuttet ut hele gavestyret, i alle fall til voksne. Anonymous poster hash: be095...f02
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #21 Skrevet 21. oktober 2013 Diskusjon nummer 1345 om det samme temaet.. Anonymous poster hash: 38542...dca
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #22 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg liker gaver, både å gi og å få Men kravet og forventningene om dyre gaver ødelegger gleden ved å gi og få gaver. Svigerfamilien blir merkbart skuffet av beløpet vi bruker på gaver - men vi har ikke råd til å bruke flere tusen per gave( og vi hadde nok ikke brult det om vi hadde hatt det heller). Derimot bruker vi tid og krefter på å finne gode gaver, som de er glade for - de forventer bare at det er flere gaver... Jeg liker best kosen med pynting, god mat og familie - kjedelig når middag er over på 20min fordi voksne folk skal kaste seg over et fjell av gaver. Anonymous poster hash: 1d850...f6c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #23 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg liker gaver, både å gi og å få Men kravet og forventningene om dyre gaver ødelegger gleden ved å gi og få gaver. Svigerfamilien blir merkbart skuffet av beløpet vi bruker på gaver - men vi har ikke råd til å bruke flere tusen per gave( og vi hadde nok ikke brult det om vi hadde hatt det heller). Derimot bruker vi tid og krefter på å finne gode gaver, som de er glade for - de forventer bare at det er flere gaver... Jeg liker best kosen med pynting, god mat og familie - kjedelig når middag er over på 20min fordi voksne folk skal kaste seg over et fjell av gaver. Anonymous poster hash: 1d850...f6c Jeg og liker kosen med julen best. Julemusikk, gløgg, pepperkaker, det at man koser seg sammen som en familie. Får spørsmål om hva vi ønsker oss hjemme, og da er det jo ingenting spesielt! Så da får man noe bare for å få det... Anonymous poster hash: 24fca...b3e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #24 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg liker gaver, både å gi og å få Men kravet og forventningene om dyre gaver ødelegger gleden ved å gi og få gaver. Svigerfamilien blir merkbart skuffet av beløpet vi bruker på gaver - men vi har ikke råd til å bruke flere tusen per gave( og vi hadde nok ikke brult det om vi hadde hatt det heller). Derimot bruker vi tid og krefter på å finne gode gaver, som de er glade for - de forventer bare at det er flere gaver... Jeg liker best kosen med pynting, god mat og familie - kjedelig når middag er over på 20min fordi voksne folk skal kaste seg over et fjell av gaver. Anonymous poster hash: 1d850...f6c Jeg og liker kosen med julen best. Julemusikk, gløgg, pepperkaker, det at man koser seg sammen som en familie. Får spørsmål om hva vi ønsker oss hjemme, og da er det jo ingenting spesielt! Så da får man noe bare for å få det... Anonymous poster hash: 24fca...b3e Jeg gir en god kaffe, sjokolade, te, vin, hjemmestrikkede sokker eller lignende til mine foreldre og besteforeldre. Det er veldig godt mottatt her. Da er det noe de kan bruke opp som ikke står og tar opp plass:) Anonymous poster hash: 1d850...f6c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2013 #25 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg elsker julen, og alt som hører med, men jeg og min samboer pratet faktisk om det her om dagen, julegaver er jo egentlig HELT ulogisk. Hvorfor skal man gi gave en gang i året? Hva er grunnen til at man gjør det? Helt ulogisk, men kommer til å fortsette med det;) Anonymous poster hash: ecb8e...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå