Gå til innhold

Hva er minimumsbeløp besteforeldre bør gi i bursdagsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besteforeldre med normal, god råd. Hva forventer dere?

Mine foreldre ga sønnen min gaver for nesten 1500 kr da han hadde 1årsdag, og  søstrene mine hadde også virkelig slått på stortromma. Sønnen min fikk 200 kr av foreldrene til mannen min, og ingen ting fra onkelen sin på den siden. Svigerfar tjener i alle fall 700 000 i året, og svogeren min har nok mer enn det. Jeg føler meg smålig som syns de er kjipe. Vet jo at penger ikke er alt, og det er tanken som teller..

Hadde dere reagert? Mannen min kommenterer det ikke og jeg tørr ikke spørre. Så jeg er usikker på om han er skuffet eller ikke bryr seg. Jeg ønsker heller ikke lage noen sak av det, så derfor spør jeg heller hva dere mener?

Anonymous poster hash: 3c777...69a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryr meg ikke om prisen. Ikke vet jeg hva alt koster heller. Så lenge ungene blir glade, folk får kake og alle er fornøyde så bryr jeg meg katta om prisen på gavene

Anonymous poster hash: 39784...a30
Skrevet

Jeg mener ihvertfall at gaver fra besteforeldre til 1500,- til en ettåring er helt vilt :o

Skrevet

Jenta mi fikk akkurat en liten legoeske av farmoren sin - vil anta at det kostet rundt 200 kr.

Hun fikk viking goretex vintersko av foreldrene mine. (600-700 kr.)

Det kommer aldri til å bli likt, så det er ikke noe å irritere seg over. Hva har du planer om å gjøre med det, forresten? Om du sier noe, er det du som er kjip;)

Anonymous poster hash: fc3e9...573
Gjest Gul stjerne
Skrevet

Det finnes ikke noe minimusmbeløp, vennen :)

Skrevet

Mine unger får 500 kr av mine foreldre. Fra svigers varierer det veldig. En bok svigermor har liggende, 100 lapp, noen ganger ingen ting...

Skrevet

Bryr meg ikke om prisen. Ikke vet jeg hva alt koster heller. Så lenge ungene blir glade, folk får kake og alle er fornøyde så bryr jeg meg katta om prisen på gavene

Anonymous poster hash: 39784...a30

Sønnen min fikk 200 kr i kontanter, så det er bare derfor jeg vet beløpet. De var heller ikke i bursdagsselskapet siden de bor et annet sted i landet.

Skrevet

Jeg mener ihvertfall at gaver fra besteforeldre til 1500,- til en ettåring er helt vilt :o

1000 kr inn på sparekonto og 500 kr i diverse ullundertøy. Det er deres første barnebarn, så de tar litt av.. men de vil bare hans beste.

Skrevet

Her kjøper mine foreldre bursdagspresanger til alt fra 1000 til oppover. Fikk engang 5000 fra pappa som skulle dekke meg og barna sine bursdagspresanger så da ble det jo en god slump på hver!

Anonymous poster hash: 69526...883
Skrevet

Jenta mi fikk akkurat en liten legoeske av farmoren sin - vil anta at det kostet rundt 200 kr.

Det kommer aldri til å bli likt, så det er ikke noe å irritere seg over. Hva har du planer om å gjøre med det, forresten? Om du sier noe, er det du som er kjip;)

Jeg har ingen planer. Lurte egentlig bare på hvordan det var andre steder, enn hos oss. Jeg kommer aldri til å klage eller si noe foran dem. Sønnen min mangler ingen ting, det sørger vi for. Men jeg opplever forskjellen mellom min familie og dem som ganske stor.

Skrevet

Her opprettet pappa et fond til jentungen til ett årsdagen som han legger inn 400 i mnd frem til ho er 20 (samme gjorde han for meg og mine søsken), det var en gave over all forventning.

Av mamma fikk ho en slik babydisse og det var akkurat det vi ønsket oss til henne.

Så om gaven koster 150 kr i lekebutikken eller om man har masse penger på bok når innen man er 20 spiller ingen rolle for oss.

Det er barna det handler om, ikke dere foreldre.

Da jeg var liten så fikk jeg gamle utslitte bøker med igjenklistrede sider med sjokolade på, gamle opptakskasetter, små bokser med sukkertøy osv av min bestefar til jul og bursdag. Selv om det i seg selv høres trist ut så var det veldig kjekt for meg, for jeg viste at det var noe jeg fikk fra bestefar, som han hadde lest/lagd osv som han ville gi til meg. Selv den dag i dag har jeg enkelte av disse tingene og de betyr så mye for meg, spesielt siden han ikke er her med meg lengre.

Barna er ofte så små at de ikke vet hva de får engang, og det er ikke dagen for å sette spørsmålstegn vedr. pris på gaven.  Du kunne gitt ungen din på ett år en 3 pk med sokker og han hadde vært storfornøyd..

Skrevet

Jeg bryr meg overhodet ikke hvor mye gaven koster, det er tanken som teller.

Skrevet

Forventer ikke mye, besteforeldrene på begge sider har flere barn, svigerbarn og barnebarn. Og ingen av dem har økonomi til å svi av flere tusenlapper på hver.

Pluss at vi får jo hele tiden. De stiller opp hele året. Med middag, barnevakt, litt klær og slikt.

Ofte vil det vel komme mer fra morssiden..?

Anonymous poster hash: e33d3...7fd
Skrevet

Fra mine svigerforeldre får barna 1000 kr til hver bursdag og 2000 kr til jul, men de har aldri tid til å være sammen med barnebarna sine selv om de er pensjonister og bor 5 min unna.

Fra mine foreldre får de vel gaver til ca 500 kr til jul og bursdag og de elsker å være besteforeldre selv om de begynner å dra på årene.

Barna setter mye større pris på gavene fra mormor og morfar enn penger i en konvolutt fra farmor og farfar (de gir penger fordi de ikke orker stresset med å finne gaver) og ikke minst setter de stor pris på at mormor og morfar alltid har tid til dem.

Så penger er virkelig ikke alt (selv om gaver til 500 kr er kjempeflott det også altså).

Skrevet

Fins det noe minimum? 

Jeg føler det er fint om besteforeldrene bryr seg i det hele tatt om barnebarnet sitt.. 

Om gaven koster 10 kr (såpebobler) eller 1500,- spiller ingen rolle, er vel ikke gaveverdien som er viktigst?

Her hadde lillejenta blitt mer enn glad for en liten boks med såpebobler ;) Hadde underholdt leenge :P 

Anonymous poster hash: b2680...978
Skrevet

Herlighet for et prisnivå. 1500 er faktisk det enkelte har til julegavebudsjett som skal rekke til samtlige i familien. Jeg vil tro 30kr er et fint minstebeløp. Det er vel vanskelig å finne noe som er billigere, så vi kan godt sette beløpet der, hvis du absolutt må ha et konkret tall.

Skrevet

Her er det rundt 500 fra oldeforeldre, og 1000 fra besteforeldre. Men bryr meg egentlig lite om hva gaven koster så penge det er noe barnet setter pris på :) en dukketrille til 149 er mer verdt for 3 åringen enn en 500-lapp.

Skrevet

Vet faktisk inne hva de får - tipper det er mellom 500 - 1000 fra begge besteforeldrepar både til jul og bursdag, men har egentlig aldri tenkt over det:-)

Skrevet

Minimum for gaver for besteforeldre er 5,7 prosent kvadratroten av besteforeldrenes samlede årsinntekt minus faste utgifter pluss rentefradrag delt på antall barnebarn.

Djiiiisess, alle vet vel det!!

Får de noe mindre synes jeg det er på tide med et oppvaskmøte.

Skrevet

Kvar familie har sine gåvetradisjonar, og det må du berre leve med. Det eine er ikkje riktigare enn det andre.

Skrevet

Jeg synes ett minimum er at de gidder å møte opp.

Skrevet

Minimumsforventningen min fra besteforeldre er omtanke og interesse for barnet. Gaver betyr noe først når barnet forventer noe selv, men om det da er et pinnedyr laget av kongler og pinner de har funnet i skogen eller noe kjøpt i en butikk for masse penger er uviktig.

Anonymous poster hash: 05fe8...9c1

Skrevet

Dette med gaver er ikke lett, det varierer så.

Mormor tar litt av, og om morfar har vært med i planlegging av gave tar det helt av. Alle barnebarna får for rundt 1000kr, men mormor lager mye selv så det kan fort virke veldig mye. Ungene vet nå hva de bør ønske seg av de forskjellige, til mormor har de ofte ønsket seg strikka ting blandt annet.

Min manns foreldre (ikke far til mine barn, men han har to barn) så er dette med gaver en helt annen sak. Hans far gir alle barn, adoptivbarn, stebarn og de som er nedover i rekkene 200kr hver. Helt supett, for han gjør ikke forskjell på noen. Ingen stor sum, men alle blir husket og det skal litt til med 9barn og mange barnebarn. Ungene er strålende fornøyd når det kommer brev i posten med en penge i.

Hans mor snakker om hvor storeog dyre gaver ungene skal få, og skuffelsen er stor når gaven kommer. Min manns ene barn fikk en gang en strømpebukse i gave, som i tillegg var str 1,5 år på sin 10års dag. Skuffelsen var enorm siden farmor hadde skryti av at hun skullekjøpe playstation til bursdagsgave. Mine to barn har sagt i fra til henne at hun ikke trenger å kjøpe gave til de, for de syns det er vondt når de blir forespeilet store gaver så kommer det noe tull istede. Min mann har prøvd å snakke med henne, men til ingen nytte. Hadde hun ikke skryti av de store gavene hun skal gi så hadde det ikke blitt en så nedtur for de.

Mine barns far har fått det for seg at ungenes penger må inn i fond, så han får sin familie til å gi penger men samler de innnår bursdagen er ferdig for å sette de i banken (igrunn skulle jeg fått det på min selvangivelse, men det skjer ikke så lurer veldig på hva han gjør med de pengene ) dette syns ungene er veldig trist, for når de ønsker seg penger og får det blir de inndradd. Så igrunn får de se en gave, men gaven blir borte.jeg har tatt det opp, men tydelig for døve ører. Hadde de gitt en liten gave, og så sagt så og så mye ble satt inn på konto hadde det vært en helt annen sak. Så nå vil ungene ikke ha de i bursdag engang, men de føler de må.

Så dette med gaver er og blir ikke bare en glede.

Anonymous poster hash: 427c8...79e

Skrevet

Det kommer aldri til å bli likt, så det er ikke noe å irritere seg over. Hva har du planer om å gjøre med det, forresten? Om du sier noe, er det du som er kjip;)

Jeg har ingen planer. Lurte egentlig bare på hvordan det var andre steder, enn hos oss. Jeg kommer aldri til å klage eller si noe foran dem. Sønnen min mangler ingen ting, det sørger vi for. Men jeg opplever forskjellen mellom min familie og dem som ganske stor.

Det er din familie som gir mye, ikke de som gir lite. Vær glad du har en raus familie og at dere derfor får litt ekstra derifra :)

Anonymous poster hash: e75aa...70e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...