Gå til innhold

Dere som IKKE bruker ULL da??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har ungene på seg inne? Jenta mi er 7 mnd og har på seg kun strømpebukse og body. Er bittelitt gulvkaldt. Ellers ca 22-23 grader.

Anonymous poster hash: 99262...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bruker barna mine ull, men det er helst når vi gjør utendørsaktiviter eller når de er i barnehagen/skolen. De har vanlige klær hjemme. Bukse, genser og gjerne undertrøye. Tar vi på sokker tar de ofte disse av seg igjen. Vi har det ikke gulvkaldt eller kaldt noen steder i huset. I tillegg er barna varme av seg. 

Skrevet

Samme som Elsker Livet.

Prøv bambusklær som Lilleba sine, de fleste av ullens kvaliteter uten kløe, og mye svalere.

Jeg og det ene barnet mitt kløøøøøør av nesten all ull, og ute på de kaldeste dagene er det kun Devold som funker. Ellers bare bomull/bambus.

Anonymous poster hash: 73a7f...8c9

Skrevet

Body og bukse. :)

Anonymous poster hash: 36512...3e5
Skrevet

Ok :)

Skrevet

body + strømpebukse :) 20 mnd

Om det er kortermet body pleier jeg å ta på en genser/langermet kjole over nå som det er høst/snart vinter :)

Anonymous poster hash: 6ee0d...1ea
Skrevet

Hva med på kaldeste vinteren?

Skrevet

Dere som ikke bruker ull inne. Skifter dere fulstendig fra innerst til ytterst hver gang dere går ut og inn? Er ikke det veldig upraktisk?

Anonymous poster hash: 6c7bf...9db
Skrevet

Dere som ikke bruker ull inne. Skifter dere fulstendig fra innerst til ytterst hver gang dere går ut og inn? Er ikke det veldig upraktisk?

Bruker ikke ull i det hele tatt.

Skrevet

Er ikkje så himla kaldt i Haugesund. Som regel pluss-grader. Dersom vi bare skal inn og ut av bilen tar eg bare på jakke (evt. også lue).
Om me skal ut for å leike tar eg av buksa og tar på stillongs eller strømpebukse. Går fort det. :)

Skrevet

Vi bruker ikke ull i det hele tatt, her har barna atopisk hud og tåler ikke ull.

Vi går i vanlige klær alle sammen her, selvfølgelig trøye og stillongs (i superundertøy på kaldeste vinteren) under og genser og bukse (evt joggebukse) utenpå. Skal vi ut byttes gjerne buksen ut med fleece. Ikke hverken tungvindt eller upraktisk :)

Anonymous poster hash: bf7f0...b1a

Skrevet

Bruker ullbody og ullstrømpebukse/longs  når det blir under ca 5 grader midt på dagen. 

Når vi er inne har hun aldri noe over det, det blir for varmt. Vi fyrer med vedovn på vinteren. Når jeg leverer i barnehage leverer jeg også kun i body og strømpebukse, fordi jeg vet at hvis jeg feks leverer med joggebukse over så tar de den ikke av hvis det blir varmt. Jeg har en varm unge.

Er vi hjemme og det er varmt inne kan det hende jeg skifter til bomull istedet for ull. Bomullsoverdel sammen med ullunderdel blir også ofte brukt. Kunne aldri drømt om å ha på ullundertøy under penklær i bursdag o.l. Bruker ALDRI to lag med klær inne.

Resten av året er det kun bomull.

Skrevet

Barnehagebarnet bruker ull når det er kaldt, det gjør også skolebarnet,men babyen min bruker ikke ull. Synes ull har blitt noe helt fanatisik,at du er en dårlig mor om ikke barnet har ull fra september til april!

jenta mi på 4 mnd har bestandig to lag på seg,en body og en kjole/tunika, og så prøver jeg å legge henne på ei matte sånn at hun ikke ligger kaldt.men nå har hun begynt å bevege seg,så hun er på gulvet også.men hun ligger ikke så veldig lenge akkurat...

Hun har ullundertøy kun når vi er på tur og hun blir bært i en sele.

Og når hun skal sove i vogna/kjøre bil, har vi på en ulldress, ullsokker/ullsko og en lue.

Går så fint atte uten ullundertøy...

Anonymous poster hash: a0183...482
Skrevet

Hvorfor MÅ man ha ull innerst??Dør man da?Fryser man ihjel? Kommer barnevernet?

Ser virkelig ikke poenget i å bruke flere tusen kroner på ullundertøy til en baby som enten er inne eller i en god og varm vogn.

Kun de som leker ute og er mye ute som har ullundertøy, ikke babyen min.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Tror aldri ungene har brukt ull inne her hos oss, egentlig har vi ikke brukt mye ull i det hele tatt.  Men er vi inne og skal ut og vi av en eller annen grunn bestemmer oss for å bruke ull, ja - så skifter vi da.  Og det er da ikke tungvindt i det hele tatt.

Skrevet

Ser virkelig ikke poenget i å bruke flere tusen kroner på ullundertøy til en baby som enten er inne eller i en god og varm vogn.

De fleste overlever uten ull, selv om jeg frøs mye da jeg var liten og måtte gå med bomulsstilongs og trøye om vinteren. Et tynt lag ull innerst gjør det mye lunere og enklere å kle seg passe varmt helt fra ca 5-10 varmegrader og nedover. Her bruker vi ullundertøy hele høsten og vinteren. Da trenger vi ikke å ha mangeogtyve grader inne heller ;) 

Babyen klarer seg nok fint uten ulltøy. De pengene kan du spare uten å ha dårlig samvittighet, men fra de begynner i barnehagen eller dere begynner å være ute om vinteren uten å ha ungen liggende i vogna tror jeg både barn og voksne har det bedre med ull eller tilsvarende for dem som ikke tåler det.

Skrevet

Vi bruker gjerne ullundertøyet inne om vi har vært ute eller snart skal ut på noe.  Men vi tar ikke på oss ull bare fordi det er kaldt ute. Skal vi bare ærend med bil, på besøk der vi ikke skal være ute i mange timer foretrekker vi å bruke klær i andre stoffer. Ingen av oss syns ull er så veldig behagelig, hverken meg eller barna. Er alltid deilig å skifte fra ullundertøy til bomullstøy. Syns det er mer komfortabelt med bomull evt. bambus eller soya. Er i grunnen sjelden jeg føler ull er bedre enn f.eks bambus, og her vi bor er det generelt kalde vintrer. Ull er oppskrytt for min del.

Skrevet

Her bruker vi ull året rundt.

Enkelt, varmt, tørt og deilig.

Men hver sin smak:)

Anonymous poster hash: 6009a...255
Gjest Anybody
Skrevet

Her bruker hun på 2,5 år strømpebukse og body inne i bhg, eller strømpis og t-shirt med en genser over.

Hjemme går hun mye i badedrakt og tyllskjørt for tiden, prøver å begrense det til hjemmebruk..

Skrevet

Bruker til og med tynt ull i sommer månedene :)

Anonymous poster hash: c6e05...04c
Skrevet

Er ikkje så himla kaldt i Haugesund. Som regel pluss-grader. Dersom vi bare skal inn og ut av bilen tar eg bare på jakke (evt. også lue).

Om me skal ut for å leike tar eg av buksa og tar på stillongs eller strømpebukse. Går fort det. :)

Vi bor i Sauda bare 2 timer unna og her kan det ofte bli -15 grader ute. Bor i ullundertøy på vinteren og det regulerer jo varmen selv.

Anonymous poster hash: 81744...b5e

Skrevet

Vi bor i Sauda bare 2 timer unna og her kan det ofte bli -15 grader ute. Bor i ullundertøy på vinteren og det regulerer jo varmen selv.

Anonymous poster hash: 81744...b5e

Vi har akkurat fått oss campingvogn i Sauda slik at ungene våre skal få et forhold til vinter og snø. :)

Blir nok meir ull i Sauda ja. :)

Skrevet

De fleste overlever uten ull, selv om jeg frøs mye da jeg var liten og måtte gå med bomulsstilongs og trøye om vinteren. Et tynt lag ull innerst gjør det mye lunere og enklere å kle seg passe varmt helt fra ca 5-10 varmegrader og nedover. Her bruker vi ullundertøy hele høsten og vinteren. Da trenger vi ikke å ha mangeogtyve grader inne heller ;)

Babyen klarer seg nok fint uten ulltøy. De pengene kan du spare uten å ha dårlig samvittighet, men fra de begynner i barnehagen eller dere begynner å være ute om vinteren uten å ha ungen liggende i vogna tror jeg både barn og voksne har det bedre med ull eller tilsvarende for dem som ikke tåler det.

Det er ikke sånn at det som passer for en passer for alle. Jeg har ullundertøy, men bruker det sjeldent, det blir rett og slett for varmt. Som liten ble jeg alltid kledd på ull og varmt yttertøy om vinteren, der førte til at jeg ofte beveget meg mye mindre enn jeg egentlig ville, fordi jeg var ubehagelig varm. 

Nå bruker jeg ull kun hvis det er temmelig kaldt (fra 8-10 minusgrader), eller hvis jeg har underskudd på søvn (fryser fortere når jeg er trøtt). 

Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal la et barn gå i bomullsstilongs dersom det da fryser, men man skal heller ikke kle i ull dersom barnet blir for varmt. Påkledning må tilpasses både temperatur og person. Det er heller ikke sånn at barna nødvendigvis har samme behov som foreldrene. Begge mine foreldre fryser lett, mens jeg som sagt fort blir for varm. 

Nei, alle voksne og barn har det ikke bedre med ull eller tilsvarende. Observer barnet, og snakk med det hvis det er gammelt nok. Fryser barnet må det ha mer eller varmere klær, hvis det er for varmt må det ha mindre  eller lettere klær. Når jeg var liten pleide vi å si at "jakke, det er sånn som barna må ha på seg når foreldrene fryser" Tenk så mye bedre det var om barna kunne ha på jakka (eller ullundertøyet) når det var de selv som frøs... 

Anonymous poster hash: 03451...0a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...