skjotta Skrevet 15. desember 2013 #51 Skrevet 15. desember 2013 når man leser på linken blir det jo veldig tydelig hva slags mennesker som ønsker dette da... her er den detaljerte beskrivelsen/begrunnelsen for underskriftskampanjen: "VI KREVER EN GRANSKING AV BARNEVERNET: HVORDAN FÅ AVDEKKET LOVBRUDD ? VI KREVER LYD OG BILDE. HVEM HAR ANSVARET I KLAGEINNSTANSEN. I FORBINDELSE MED DEMONSTRASJONEN 3.MAI I TRONDHEIM" og når man leser i kommentarene har så og si alle ungdomsskole som utdanning, toppen videregående skole. mange av dem kan så vidt stave 3 ord riktig etter hverandre barnevernet er langt fra perfekte, men dersom en feil der skal utbedres må det være å bevilge mere penger til dem slik at de kan gå nøyere inn i flere saker. Såpass? Bare fordi de fleste ikke har utdanning over ungdomskolen eller videregående, så er de ikek oppegående, voksene mennesker som kan noe og har livs erfaring? WOW. Da har de vel heller ikke evnen til og ta seg av barna sine heller da, siden de ikke har høyskoleutdanning, master grad, bachlor grad osv. En med videregåendeutdannelse/fagbrev/svennebrev = uegnet som foreldre og ha meninger som samfunnsproblemer, uvitene om hva som er rett og galt. Jeg har svennebrev, er i perm med mitt andre barn. Ble forlatt for noen mnd siden, og vært helt alene med barna mine siden. Burde du melde meg til BV da? Kanskje jeg ikke burde ha de? Kanskje jeg er uegnet til og ta meg av dem, kanskje de får en vond oppvekst pga min utdanning? By the way BF har fagbrev. Så da blir det vel x2? Uff stakkars barna. Anonymous poster hash: 52224...9fe Jeg skjønner at du er forferdelig sint for noe, men hjelper det virkelig å tilegne meg meninger jeg aldri har hatt eller ytret? Oh, well... dersom det er det du trenger å gjøre for å føle deg bedre får jeg vel bare være glad for å stå tilgjengelig for hugg...
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. desember 2013 #52 Skrevet 15. desember 2013 Nå må dere slutte å halshogge Skjotta her! Hun sier ikke " Folk uten utdannelse skal ikke ha barn!". Vi trenger vel ikke å vri på alt her Men jeg er helt enig i det hun sier. ( Det hun faktisk sier, ikke det dere tror hun sier) Når man leser på siden, og kommentarene under, så blir man litt oppgitt. Jeg klarer ikke å ta siden seriøst, og heller ikke budskapet. Mye av det bunner i den uendelige mengden skrivefeil og usammenhengende tekst som fyller siden. Det vitner om litt enkel tankegang.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #53 Skrevet 15. desember 2013 Heier på barnevernet! Anonymous poster hash: 85613...359
skjotta Skrevet 15. desember 2013 #54 Skrevet 15. desember 2013 Nå må dere slutte å halshogge Skjotta her! Hun sier ikke " Folk uten utdannelse skal ikke ha barn!". Vi trenger vel ikke å vri på alt her Men jeg er helt enig i det hun sier. ( Det hun faktisk sier, ikke det dere tror hun sier) Når man leser på siden, og kommentarene under, så blir man litt oppgitt. Jeg klarer ikke å ta siden seriøst, og heller ikke budskapet. Mye av det bunner i den uendelige mengden skrivefeil og usammenhengende tekst som fyller siden. Det vitner om litt enkel tankegang. Tror ikke "dere" er riktig. Tipper det er samme person hele tiden. Det er ganske enkelt å hoppe nettverk og dermed få ulike koder ;-) Men takk. Godt at der er noen som skjønner at jeg snakker om evnen til å starte og fremme en underskriftskampanje og ikke til å ivareta barn :-)
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 15. desember 2013 #55 Skrevet 15. desember 2013 Nå må dere slutte å halshogge Skjotta her! Hun sier ikke " Folk uten utdannelse skal ikke ha barn!". Vi trenger vel ikke å vri på alt her Men jeg er helt enig i det hun sier. ( Det hun faktisk sier, ikke det dere tror hun sier) Når man leser på siden, og kommentarene under, så blir man litt oppgitt. Jeg klarer ikke å ta siden seriøst, og heller ikke budskapet. Mye av det bunner i den uendelige mengden skrivefeil og usammenhengende tekst som fyller siden. Det vitner om litt enkel tankegang. Tror ikke "dere" er riktig. Tipper det er samme person hele tiden. Det er ganske enkelt å hoppe nettverk og dermed få ulike koder ;-) Men takk. Godt at der er noen som skjønner at jeg snakker om evnen til å starte og fremme en underskriftskampanje og ikke til å ivareta barn :-) Bare hyggelig Fikk litt tics i øyet på dine vegne, nemlig
skjotta Skrevet 15. desember 2013 #56 Skrevet 15. desember 2013 Nå må dere slutte å halshogge Skjotta her! Hun sier ikke " Folk uten utdannelse skal ikke ha barn!". Vi trenger vel ikke å vri på alt her Men jeg er helt enig i det hun sier. ( Det hun faktisk sier, ikke det dere tror hun sier) Når man leser på siden, og kommentarene under, så blir man litt oppgitt. Jeg klarer ikke å ta siden seriøst, og heller ikke budskapet. Mye av det bunner i den uendelige mengden skrivefeil og usammenhengende tekst som fyller siden. Det vitner om litt enkel tankegang. Tror ikke "dere" er riktig. Tipper det er samme person hele tiden. Det er ganske enkelt å hoppe nettverk og dermed få ulike koder ;-) Men takk. Godt at der er noen som skjønner at jeg snakker om evnen til å starte og fremme en underskriftskampanje og ikke til å ivareta barn :-) Bare hyggelig Fikk litt tics i øyet på dine vegne, nemlig Joda, det rykker litt mellom øyebrynene, men så blir det så latterlig at jeg humrer litt for meg selv her i sofakroken.
BareMas Skrevet 15. desember 2013 #57 Skrevet 15. desember 2013 Hva innen barnevernet bør granskes, og hvem skal stå for denne granskingen? Som noen tidligere har skrevet, så hender det seg titt og ofte at Riksrevisjonen tar seg en titt på hva som foregår innen denne institusjonen, samt at fylkesmannen i de aktuelle fylkene ser nærmere på enkeltsaker. Så hvem skal stå for denne granskingen?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #58 Skrevet 15. desember 2013 Jeg skjønner godt hva skjotta mener jeg, og jeg er helt enig. Når man leser det som står, ikke bare hvordan de skriver, men HVA de skriver, og ikke minst om man går inn på den der fb-siden, så ser man jo at det ikke akkurat er mange oppegående folk med uendelige mengder selvinnsikt der.. Det er ikke akkurat creme de la creme ift IQ og innsikt i egne feil vi snakker her... Og det har vel egentlig lite og ingenting med utdannelsen å gjøre, heller personlige egenskaper. Eller mangel på sådanne, om du vil. Men det er akkurat dette som kjennetegner slike folk. Anonymous poster hash: 983b3...777
Skylander Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #59 Skrevet 15. desember 2013 Hva innen barnevernet bør granskes, og hvem skal stå for denne granskingen? Som noen tidligere har skrevet, så hender det seg titt og ofte at Riksrevisjonen tar seg en titt på hva som foregår innen denne institusjonen, samt at fylkesmannen i de aktuelle fylkene ser nærmere på enkeltsaker. Så hvem skal stå for denne granskingen? Jeg ser for meg(nå snakker jeg bare for meg selv og hvordan jeg ser det) at ting og tang blir gjennomgått slik at en kvalitetssikrer BV. Bl.a hvilke rutiner de har rundt saksbehandling, hvordan de møter barn og foreldre, hvordan samarbeidet med foreldre, PPT, BUP osv. fungerer/bør fungere, om barnets rettigheter blir ivaretatt osv. Rett og slett en gjennomgang av systemet for å se til at det fungerer slik det er ment å gjøre. Løgn, trusler og feilaktige antakelser bør bort. Jeg har selv blitt utsatt for dette, og unner ingen å bli behandlet på den måten.
BareMas Skrevet 15. desember 2013 #60 Skrevet 15. desember 2013 Hva innen barnevernet bør granskes, og hvem skal stå for denne granskingen? Som noen tidligere har skrevet, så hender det seg titt og ofte at Riksrevisjonen tar seg en titt på hva som foregår innen denne institusjonen, samt at fylkesmannen i de aktuelle fylkene ser nærmere på enkeltsaker. Så hvem skal stå for denne granskingen? Jeg ser for meg(nå snakker jeg bare for meg selv og hvordan jeg ser det) at ting og tang blir gjennomgått slik at en kvalitetssikrer BV. Bl.a hvilke rutiner de har rundt saksbehandling, hvordan de møter barn og foreldre, hvordan samarbeidet med foreldre, PPT, BUP osv. fungerer/bør fungere, om barnets rettigheter blir ivaretatt osv. Rett og slett en gjennomgang av systemet for å se til at det fungerer slik det er ment å gjøre. Løgn, trusler og feilaktige antakelser bør bort. Jeg har selv blitt utsatt for dette, og unner ingen å bli behandlet på den måten. Men da er det jo en bedre kvalitetssikring dere etterlyser da, og det er jo fint og flott. For som det blir nevnt, gjennomgår jo Riksrevisjonen og fylkesmennene barnevernets rutiner, og undersøker enkeltsaker med påståtte rutinesvikt med jevne mellomrom. Så det viktigste spørsmålet mitt er vel, hvem mener dere burde ta denne granskingen?
Skylander Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #61 Skrevet 15. desember 2013 Hva innen barnevernet bør granskes, og hvem skal stå for denne granskingen? Som noen tidligere har skrevet, så hender det seg titt og ofte at Riksrevisjonen tar seg en titt på hva som foregår innen denne institusjonen, samt at fylkesmannen i de aktuelle fylkene ser nærmere på enkeltsaker. Så hvem skal stå for denne granskingen? Jeg ser for meg(nå snakker jeg bare for meg selv og hvordan jeg ser det) at ting og tang blir gjennomgått slik at en kvalitetssikrer BV. Bl.a hvilke rutiner de har rundt saksbehandling, hvordan de møter barn og foreldre, hvordan samarbeidet med foreldre, PPT, BUP osv. fungerer/bør fungere, om barnets rettigheter blir ivaretatt osv. Rett og slett en gjennomgang av systemet for å se til at det fungerer slik det er ment å gjøre. Løgn, trusler og feilaktige antakelser bør bort. Jeg har selv blitt utsatt for dette, og unner ingen å bli behandlet på den måten. Men da er det jo en bedre kvalitetssikring dere etterlyser da, og det er jo fint og flott. For som det blir nevnt, gjennomgår jo Riksrevisjonen og fylkesmennene barnevernets rutiner, og undersøker enkeltsaker med påståtte rutinesvikt med jevne mellomrom. Så det viktigste spørsmålet mitt er vel, hvem mener dere burde ta denne granskingen? Jeg vet ikke helt hva de andre egentlig etterlyser jeg, men dette er hva jeg ser det som iallefall Måtte gudene vite hvem som skulle foretatt en slik gransking, men det burde vel kanskje vært en gruppe mennesker med bred kompetanse tenker jeg
MammantilNurket Skrevet 15. desember 2013 #62 Skrevet 15. desember 2013 *dunker hodet oppgitt i tastaturet* Barnevernet har _taushetsplikt_. De har, med andre ord, ikke anledning til å ta til motmæle når sinte foresatte eksempelvis uttaler seg i sosiale medier. Dersom foresatte fratas omsorgen for barnet sitt er situasjonen ILLE. Bvt fratar ikke foresatte omsorgen uten grunn.
Skylander Skrevet 15. desember 2013 Forfatter #63 Skrevet 15. desember 2013 *dunker hodet oppgitt i tastaturet* Barnevernet har _taushetsplikt_. De har, med andre ord, ikke anledning til å ta til motmæle når sinte foresatte eksempelvis uttaler seg i sosiale medier. Dersom foresatte fratas omsorgen for barnet sitt er situasjonen ILLE. Bvt fratar ikke foresatte omsorgen uten grunn. Hva med saker der barnevernet grunnlegger en omsorgsovertakelse med at det er fare for fremtidig omsorgssvikt da? Hvis det ikke er grunnløst så vet ikke jeg nei!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #64 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har ikke lest tråden så nøye og heller ikke satt meg inn i kampanjen. Jeg vil tro at barnevernet gjør mye bra og det er bra vi har en slik institusjon. Det jeg vet nå (etter selv å hatt en sak i barnevernet) er at det er mye "rart" som skjer der også og rutiner som burde gjennomgås. Dere som skriver så bastante støtteerklæringer for barnevernet - har dere selv vært involvert i sak der? Jeg hadde nok gjort det samme hadde jeg ikke fått den innsikten jeg fikk for noen måneder siden. Da blir det til at en snakker med andre med informasjon på området. Jeg har snakket med flere som har profesjonell kontakt med barnevernet gjennom jobben som sa mye negarivt om hva de gjør. Jeg engasjerte advokat som sa at han hadde sett mye rart som blr gjort av bv. Etter at jeg engasjerte advokat ble jeg behandlet på en helt annen måte og saken ble snart henlagt. Jeg har lest sakspapirene og der er det mange usannheter og uttalelser som ikke henger på greip. Hele saken ble bygd på usannheter. Jeg kan også bevise konkret at det de skriver er feil. Jeg vurderer sterkt å sende klage til fylkesmannen. Advokaten min anbefalte meg å gjøre det. Jeg har fortalt historien min til noen og da har jeg også blitt fortalt andre historier som sjokkerer på lignende måte. Dette hadde jeg aldri trodd for ett år siden før jeg ble involvert selv. Dere kan si at bv ikke kan forsvare seg. Her hadde de f.eks skrevet at barnet mitt (som de ikke hadde møtt) sto i fare for å få adferdsvansker. Læreren sa til meg at hun var en av de siste hun kunne tenke seg ville få adferdsvansker. Anonymous poster hash: bb415...fc8
BareMas Skrevet 15. desember 2013 #65 Skrevet 15. desember 2013 Hva innen barnevernet bør granskes, og hvem skal stå for denne granskingen? Som noen tidligere har skrevet, så hender det seg titt og ofte at Riksrevisjonen tar seg en titt på hva som foregår innen denne institusjonen, samt at fylkesmannen i de aktuelle fylkene ser nærmere på enkeltsaker. Så hvem skal stå for denne granskingen? Jeg ser for meg(nå snakker jeg bare for meg selv og hvordan jeg ser det) at ting og tang blir gjennomgått slik at en kvalitetssikrer BV. Bl.a hvilke rutiner de har rundt saksbehandling, hvordan de møter barn og foreldre, hvordan samarbeidet med foreldre, PPT, BUP osv. fungerer/bør fungere, om barnets rettigheter blir ivaretatt osv. Rett og slett en gjennomgang av systemet for å se til at det fungerer slik det er ment å gjøre. Løgn, trusler og feilaktige antakelser bør bort. Jeg har selv blitt utsatt for dette, og unner ingen å bli behandlet på den måten. Men da er det jo en bedre kvalitetssikring dere etterlyser da, og det er jo fint og flott. For som det blir nevnt, gjennomgår jo Riksrevisjonen og fylkesmennene barnevernets rutiner, og undersøker enkeltsaker med påståtte rutinesvikt med jevne mellomrom. Så det viktigste spørsmålet mitt er vel, hvem mener dere burde ta denne granskingen? Jeg vet ikke helt hva de andre egentlig etterlyser jeg, men dette er hva jeg ser det som iallefall Måtte gudene vite hvem som skulle foretatt en slik gransking, men det burde vel kanskje vært en gruppe mennesker med bred kompetanse tenker jeg Det er nettopp pga slik manglende informasjon at slike grupperinger blir useriøse. Det eneste som blir krevd er "gransking!!!" Uten noen tanke om hva, hvem, hvordan. Ikke noe forslag om hvem som vil fungere som det riktige styringsorgan. Kun bastante uttalelser om manglende rutiner og hevngjerrige ansatte uten noen form for kompetanse. Jeg er i bunn og grunn enig at man bør ha kontroll på slike institusjoner og at det alltid trengs en heving av kompetanse his de ansatte. Men man bør også, som enkeltperson, være forsiktig med hvilke påstander man kastet ut. Vi som foreldre kan uttale oss om barnevernet, våre og andres evner som foreldre og om våre barn, denne muligheten har ikke barnevernet. Dette vil da si at det er utrolig mye i alle slike saker, hvor foreldre snakker ut om sine barnevernssaker, som alltid vil forbli usagt. Sannheten er som regel noe midt i mellom det de involverte partene mener.
Iiiiik Skrevet 15. desember 2013 #66 Skrevet 15. desember 2013 Det er klart man skal kontrollere og sørge for kvalitetssikring av en offentlig instans som har så mye makt. Det er derfor fylkesmannen fører regelmessig tilsyn med alle institusjoner og at man kan klage på kommunal saksbehandling. Det er derfor alle saker med plassering utenfor hjemmet som foregår uten samtykke skal prøves av Fylkesnemda for sosiale saker. Det er derfor Riksrevisjonen fører tilsyn med hvordan man jobber forvaltningsmessig. Men jeg skjønner ikke helt at man tenker at det skal en annen (uavhengig?) kommisjon (?) skal kontrollere. Kontrollere hva? Hvordan? Hvem skal gjøre det? Å bli sett i kortene når det gjelder omsorgsevne er vel det mest sårbare vi kan bli utsatt for og hvis konklusjonen er at det ikke er godt nok, skal det mye til for at den som blir vurdert selv er enig.
skjotta Skrevet 16. desember 2013 #67 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har ikke lest tråden så nøye og heller ikke satt meg inn i kampanjen. Jeg vil tro at barnevernet gjør mye bra og det er bra vi har en slik institusjon. Det jeg vet nå (etter selv å hatt en sak i barnevernet) er at det er mye "rart" som skjer der også og rutiner som burde gjennomgås. Dere som skriver så bastante støtteerklæringer for barnevernet - har dere selv vært involvert i sak der? Jeg hadde nok gjort det samme hadde jeg ikke fått den innsikten jeg fikk for noen måneder siden. Da blir det til at en snakker med andre med informasjon på området. Jeg har snakket med flere som har profesjonell kontakt med barnevernet gjennom jobben som sa mye negarivt om hva de gjør. Jeg engasjerte advokat som sa at han hadde sett mye rart som blr gjort av bv. Etter at jeg engasjerte advokat ble jeg behandlet på en helt annen måte og saken ble snart henlagt. Jeg har lest sakspapirene og der er det mange usannheter og uttalelser som ikke henger på greip. Hele saken ble bygd på usannheter. Jeg kan også bevise konkret at det de skriver er feil. Jeg vurderer sterkt å sende klage til fylkesmannen. Advokaten min anbefalte meg å gjøre det. Jeg har fortalt historien min til noen og da har jeg også blitt fortalt andre historier som sjokkerer på lignende måte. Dette hadde jeg aldri trodd for ett år siden før jeg ble involvert selv. Dere kan si at bv ikke kan forsvare seg. Her hadde de f.eks skrevet at barnet mitt (som de ikke hadde møtt) sto i fare for å få adferdsvansker. Læreren sa til meg at hun var en av de siste hun kunne tenke seg ville få adferdsvansker. Anonymous poster hash: bb415...fc8 Jeg jobber ofte i samarbeid med barnevernet og har dermed hatt mulighet til å se flere saker fra innsiden, ikke bare en der jeg er følelsesmessig involvert. Selvfølgelig har bv feil og mangler, akkurat som alle andre institusjoner, men jeg har opplevd mange ganger (så og si alle gangene jeg har vært involvert) at foreldre hevder at jeg lyver. Selv om ting jeg har dokumentert gjennom bilder, hevder foreldrene at jeg lyver og har iscenesatt bildene... Vi skal være kritiske til barnevernet, fordi jobben de gjør har stor innvirkning på barn og forelres liv MEN vi må også være klar over at foreldre lyver når barnevernet har rett. Ingen foreldre sier "jeg var en elendig forelder. Takk og lov at bv tok ungene!" Og det er forsåvidt forståelig, men siden barnevernet er der for barnas skyld, ikke foreldrenes, må de undersøke hver påstand og hvert rykte, hver mistanke og hver bekymring. Ja, jeg tror barnevernet gjør menneskelige feil. Nei, jeg tror ikke barnevernet velger seg ut familier de "skal ta" og dermed sitter på kveldsmøter og konspirerer rundt hvordan det skal gjøres. Jeg tror ikke de mottar "bestillinger" fra potensielle fosterfamilier ang spesifikke barn for så å bygge en fiktiv sak der de tar barna ut av hjemmet (husk at der skal en dommer og en rettssak til her) og jeg tror ikke at foreldrene alltid er så uskyldige som de hevder. Nå må du ikke fyre opp at jeg anklager deg for å lyve! Det er meget mulig at du snakker sant! Som sagt tror jeg feil skjer og jeg mistenker at bv ofte synes feil er vanskelig å innrømme, både fordi en liten feil fort blir til 5 høns i media og fordi de, som oss andre, er stolte og kameler er tunge å svelge. Jeg ser på bv med åpne øyne, men er utrolig takknemlig for jobben de gjør og barna de redder. Skulle noen sendt inn en bekymring på meg, så ville jeg visst at undersøkelsen ville ikke avdekket noe alvorlig og at saken ville blitt lukket etter det. Ingen krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå