Gå til innhold

Er det virkelig så dyrt å ha barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ser bort ifra barnehageplass/sfo og de tingene man ikke får gjort noe med, hva er det som er så dyrt med å ha barn?

Man MÅ ikke kjøpe reima til 7000 kr pr plagg, og man MÅ ikke kjøpe splitter ny vogn i gull til 10.000 kr... Ja, jeg overdriver, men dere skjønner sikkert hva jeg mener :)

Jeg handler mye brukt, og selger tingene ettersom ungene er ferdige med det. Har arver mye tøy, og jeg handler i hvert fall ikke en reima lue til 300 kr til babyen når man får gode luer til laaangt under halv pris.

Hva synes du er dyrt med å ha barn?

Anonymous poster hash: ba326...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mme er fort 6000,- i året, bleier, litt klær, bilstolen, mat som blir kastet fordi baby ikke liker, osv osv...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sko og sesongklær! Gummistøvler, vintersko, joggesko, innesko, gymsko, fotballsko, korpssko, pensko, tøysko. .....

Vanter, votter, luer, ulltøy, dresser...

Sånn for å nevne noe ;-)

Skrevet

Jeg tror nok man kan påvirke mye selv.

Skrevet

Ja, hockeyutstyr for 1900,- , har ikke betalt aktivitetsavgift og sliping enda. 500,- for dans. SFO.

Alt Nytt undertøy, måtte ha. Resten venter til neste barnetrygd.

Dette er eldste. Dette utenom mat, dusjsåpe +++

Kan påvirke mye som Elsker Livet sier, har fått mye billig og gratis til mini, men kommer fort opp i 1000,- i mnd på div ting til han og.

Skrevet

Det er ikke så dyrt med klær til baby, men når de blir større og sliter ut klærne/skoa og er mye mer ute så merker man det. Det er f.eks ikke vits i å kjøpe vintersko på Økonomisko, de blir våte med en gang. Og vintersko som er brukt av en f.eks 4-åring en sesong er ikke bra å kjøpe brukt og bruke videre. Babytøy er gjerne like fint når det er vokst ut av, men når de blir større så er det hull på knærne og klærne mer utvasket (altså ikke noe særlig å kjøpe brukt eller selge videre). Min erfaring...

Anonymous poster hash: b03f4...fc6
Skrevet

Det er ikke alle som har noen å arve fra... Og når de går i bhg, blir det to sett regnklær, to sett litt varmere dress, osv. Så det blir litt penger. Men mye kjøpes på salg!

Skrevet

Hvorfor 2 sett av klær i bhg?

Anonymous poster hash: e539a...180

Skrevet

Hvorfor 2 sett av klær i bhg?Anonymous poster hash: e539a...180

Hadde aldri klart meg uten dobbelt opp av uteklær til ungene i batnehagen, i tillegg til arvetøy.

Vi bor på Vestlandet, her er det vått, og med to ute økter i barnehagen per dag nytter det ikke med et sett. (Nei ikke kjøpt billige ting)

Og dette er det ikke særlig apetittlig å bare henge opp på ettermiddagen etter jobb, gjerne på et skylle program i vaskemaskina, så skal det bli tørt igjen til beste dag, eller vask om det i tillegg er tissevått. Ikke alltid like greit for små barn å gå på ro når de leker ute, med ulldresser, og varmedresser og båter på?!

Barnehagen slengte jo bare vått regntøy i en plastikpose, gjerne med søkk våte støvler eller goretex sko.

Min anbefaling er, to av alt yttertøy som et minimum, gode tørkemuligheter og en sko tørker:-)

Anonymous poster hash: ad931...774

Skrevet

Ja, hockeyutstyr for 1900,- , har ikke betalt aktivitetsavgift og sliping enda. 500,- for dans. SFO.

Kan påvirke mye som Elsker Livet sier, har fått mye billig og gratis til mini, men kommer fort opp i 1000,- i mnd på div ting til han og.

Kjøpte fullt hockey utstyr til begge mine i helgen. Skøyter, hjelm, kølle og puck. 150kr totalt! Alt var i kjempe god stand:) loppemarked er tingen;-)

Skrevet

Hvorfor 2 sett av klær i bhg?

Anonymous poster hash: e539a...180

Man har ett sett i bhg og ett sett hjemme, er barnet ute i bhg om vinters feks og blir god å våt er det ikke vits i å prøve å tørke dressen til dagen etter feks uten tørkeskap osv. Er og godt å ha mye tøy til bhg har jeg erfart, må stort sett ha nytt klesskift hver dag pga kommer alltid møkkete hjem fra bhg, så om du ikke vasker tøy annahver dag så er det godt å ha litt i skuffene altså.

Votter,luer,sokker og div er ting som fort kan bli borte både hjemme og i bhg så da er det greit å ha dobbelt opp i steden for å måtte ut å kjøpe nytt samme dag.

Nå er mitt barn ikke mer enn 18mnd men vi har kjøpt mye brukt billig på finn.no og på slike selgesider på facebook, da er det relativt lite brukt klær og nye med lappen på som folk selger billig for de har kjøpt for mye og som da ikke har vært brukt.

Kjøpte forresten nettop en klespakke på nett til 150 kr som inneholdt 35 plagg (alt fra fleece, ull, bodyer, bukser og gensere) har og kjøpt vinterdress på nett til 50kr, reflex dress som var blitt brukt som ekstradress. knapt brukt og ingen slitasje, så kupp kan komme over.

Syntes det er greit så lenge barna er så små at de ikke sliter mye på klærne, når de blir eldre blir det og dyrere for klærne pleier å bli dyrere jo større str man må ha og at klærne må byttes pga slitasje.

Det beste ifht ull er å finne frem strikkepinnene selv, har spart så mye på å strikke selv fremfor å kjøpe, alt fra tykke sett til å ha under regntøy til bodyer, gensere og bukser.

Men har nok brukt noen tusen på klær til barnet ja, da og merkeklær men handler bare på salg så blir ikke noe dyrere enn vanlige kjedeklær. Jeg vil si at det å ha fått barn har preget lommeboka betraktlig men det er sååååå verdt det :D

Anonymous poster hash: 2eb25...5bc

Skrevet

Jeg er faktisk overrasket over det lave pengeforbruket etter vi fikk barn. Før gikk mye penger til uteliv, restaurant, kino osv. Nå ser vi hvor mye vi kunne ha spart før vi fikk barn ;p

Skrevet

Hvorfor 2 sett av klær i bhg?Anonymous poster hash: e539a...180

Hadde aldri klart meg uten dobbelt opp av uteklær til ungene i batnehagen, i tillegg til arvetøy.

Vi bor på Vestlandet, her er det vått, og med to ute økter i barnehagen per dag nytter det ikke med et sett. (Nei ikke kjøpt billige ting)

Og dette er det ikke særlig apetittlig å bare henge opp på ettermiddagen etter jobb, gjerne på et skylle program i vaskemaskina, så skal det bli tørt igjen til beste dag, eller vask om det i tillegg er tissevått. Ikke alltid like greit for små barn å gå på ro når de leker ute, med ulldresser, og varmedresser og båter på?!

Barnehagen slengte jo bare vått regntøy i en plastikpose, gjerne med søkk våte støvler eller goretex sko.

Min anbefaling er, to av alt yttertøy som et minimum, gode tørkemuligheter og en sko tørker:-) Anonymous poster hash: ad931...774

Mine bruker regntøy fra sparkjøp og det holder de tørre.

Vår barnehage vasker bh tøyet (vi betaler 200 kr mnd for det) og de har tørkeskap.

Hjemme har vi en vaske maskin, en tørketrommel og en kombimaskin + tørkeskap (vi har 8 barn hvorav 7 bor hjemme og 5 i bh/SFO)

Anonymous poster hash: 2225c...0b7

Skrevet

Små barn er ikke så dyrt. Større barn derimot! Aktiviteter, utstyr osv. Tøy er merkbart dyrere, mye dyrere faktisk. Masse kjøring, telefon, busskort, listen er lang. For ikke å snakke om matbudskjettet som er nesten flerdoblet, tenåringsgutter spiser MYE!

Og jeg syntes det var dyrt med barnehagebarn :o

Skrevet

Mme er fort 6000,- i året, bleier, litt klær, bilstolen, mat som blir kastet fordi baby ikke liker, osv osv...

Mme skjønner jeg. Selv ammer jeg, så glemte det litt. Bleier synes jeg ikke er dyrt lenger. Mat som barnet ikke liker blir det lite av hos oss, fordi vi prøver før vi kjøper store mengder. Bilstolen brukte vi med alle barna, så ingen stor utgift i det lange løp. Gøy å se hva andre mener :)

Skrevet

Sko og sesongklær! Gummistøvler, vintersko, joggesko, innesko, gymsko, fotballsko, korpssko, pensko, tøysko. .....

Vanter, votter, luer, ulltøy, dresser...

Sånn for å nevne noe ;-)

Men dette er de tingene jeg ikke synes er dyrt ;) fordi jeg ikke handler merkeklær, og fint kan kjøpe brukt. Så føler denne utgiftsposten er valgfri sånn sett. Man får gode vintersko til 199. En dress MÅ ikke koste 1800 kr bare fordi det er et spesielt merke. Jeg fant regntøy til datteren min (med tykt fleece-lignende for inni) til 150 kr. Er flink til å utnytte meg av barnas hus med 70% osv.

Fotballsko og korpssko er ikke noe man MÅ. Hvis man har råd til å la ungene være med på sånt så har man råd til sko og utstyr også ;)

Vanter, luer osv får man også til 49kr pr stk hvis ikke reima er din beste venn.

Min mening, ikke fasiten ;)

Skrevet

Syns det er dyrt nok. Men har man valgt så har man valgt ;) 

Anonymous poster hash: 72a80...f58
Skrevet

Jeg tror nok man kan påvirke mye selv.

Enig ! Søsteren min mener hun har brukt 100.000 på begge ungene det første leveåret, hver !! Hun har to stk. For det første arver vel minstejenta etter største jenta. Og jeg kan heller ikke se alt babyuystyret som liksom skal tilsvare 200.000 kr når jeg besøker henne :P

Skrevet

99% velger at det SKAL være dyrt. Ved å måtte ha merkeklær, mååå ditt og måå datt. Er man villig til å være kreativ, arve og kjøpe brukt, er det slettes ikke så dyrt! :)

Anonymous poster hash: 2a848...566
Skrevet

Jeg har ingen å arve klær av, så her må det meste kjøpes nytt selv om jeg prøver å handle mest mulig når det er salg.

Bare dette første året har vi brukt penger på:

• seng, madrass, dyne og flere sengetøy
  • bilstol
  • barnevogn, solskjerm, stelleveske
  • reisetrille, myggnett
  • voksipose
  • helsepledd og andre pledd
  • ganske mye klær har gått med fra 0-12 måneder
  • lekegrind m/pledd
  • vippestol
  • gåstol
  • leker
  • bleier, våtservietter, engangsunderlag
  • smokker
  • barnehageklær: støvler, vinterstøvler, utesko, tøfler, regntøy, parkdress, vinterdress, 5 ullsett (må jo vaske hver dag), ullstrømpebukser, trippelt sett med votter og luer
  • 12 flasker m/flaskesterilisator og X antal mme pakker
  • 2 pakker grøt i uka fra barnet var 5 måneder gammel
  • X antall smoothie

Det er sikkert mye jeg har glemt, og dette er bare det 1 året.

I tillegg har jeg sluttet å jobbe overtid, så jeg tjener mindre enn jeg gjorde før. Neste sommer får vinjo også mindre feriepenger utbetalt siden vi har hatt permisjon.

Vi må også ta ferie i juli og ekstra feriedager pga. barnehagen har så mange planleggingsdager, stengt jul og påske, hele juli...

Barnet er viktigere enn penger, men herregud hvor mye det koster.

Regner med at det blir dyrere fremover...

Anonymous poster hash: 8472f...91a
Skrevet

Fritidsaktiviteter er valgfritt, har du ikke råd så må ikke ungen gå på sånne ting ?

Skrevet

Mme skjønner jeg. Selv ammer jeg, så glemte det litt. Bleier synes jeg ikke er dyrt lenger. Mat som barnet ikke liker blir det lite av hos oss, fordi vi prøver før vi kjøper store mengder. Bilstolen brukte vi med alle barna, så ingen stor utgift i det lange løp. Gøy å se hva andre mener :)

De første månedene kjøpte vi en pakke mme annenhver uke, og brukte altså 200 kroner pr mnd på dette. Når han ble større, kjøpte vi jo oftere, men brukte likevel ikke 6000 på mme (er klar over at det mest sannsynlig ikke koster 100 kr pakka lenger da). Mat lagde vi jo til hele familien likevel, bare satt av til baby for at det ikke skulle være salt i o.l. Bleier (first price/ landlord) er jo kjempebillige. Bilstoler er jeg nazi på, så der var det nytt til begge ungene (jeg solgte første fordi vi egentlig ikke skulle ha flere barn). Jeg kjøper brukt og arver og jeg foretrekker å gjøre det pga miljø og andre verdier. Da førstemann kom til verden, brukte vi til sammen 5000 kroner på vogn, bilstol og seng (og da var bilstolen som sagt ny).

Anonymous poster hash: 231c8...5e2

Skrevet

Det er ikke så dyrt med klær til baby, men når de blir større og sliter ut klærne/skoa og er mye mer ute så merker man det. Det er f.eks ikke vits i å kjøpe vintersko på Økonomisko, de blir våte med en gang. Og vintersko som er brukt av en f.eks 4-åring en sesong er ikke bra å kjøpe brukt og bruke videre. Babytøy er gjerne like fint når det er vokst ut av, men når de blir større så er det hull på knærne og klærne mer utvasket (altså ikke noe særlig å kjøpe brukt eller selge videre). Min erfaring...

Anonymous poster hash: b03f4...fc6

Kjøper billige og gode sko på coop obs feks. Bare å føle med når de har tilbud. Og på g-sport hadde de fjorårets vintersko til 199 (egentlig 699). Handler ikke på økonomisko ;)

Skrevet

Jeg er faktisk overrasket over det lave pengeforbruket etter vi fikk barn. Før gikk mye penger til uteliv, restaurant, kino osv. Nå ser vi hvor mye vi kunne ha spart før vi fikk barn ;p

Heheh, dagens beste :) Hadde jeg ikke engang tenkt på! Tenk på tusenlappene som fløy hver mnd før, på byturer/uteliv, ut å spise, kino osv! Godt poeng ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...