Gå til innhold

Da har jeg kjøpt kjole til gutten min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så godt å se at det finnes foreldre som lar barna deres være helt seg selv! :)

 

Og så godt å se at det er så mange som er positive til det også. Denne tråden gir meg tilbake litt av troen på menneskeheten! :)

 

Enig med deg! :) En god tråd å finne på formiddagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe imot at unger , eller voksne kler seg i hva  de vil, men det er viktig å lære ungene at klær sender signaler og er en måte å snakke på. Når barn velger å kle seg veldig utradisjonelt bør de være klar over det. Så lenge han bare er 3 er ikke det en relevant problemstilling, men etterghvert som de begynner på skolen bør de vite litt om slik nonverbal komunikasjon.



Anonymous poster hash: 9f6a1...56c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjenner jeg har litt problemer her. For inni meg skriker det "nei nei nei". Ikke gutter i kjole. Men når jeg ser svarene, er jeg overrasket. Trodde HI skulle bli halshugget her inne siden gutten får kjole.

 

Og så er alle positive og jeg føler meg som den eneste negative her inne som mener at gutter ikke skal ha kjole.

Jeg hadde aldri latt min sønn gå i kjole, okke som.

 

Men hatten av for de som gjør det.

 

Anonymous poster hash: 14925...1b9

 

Såååå enig med deg!

 

Jeg tenker at man ikke skal oppmuntre til at ungene skal bli transvesitter, jeg, og eller oppmuntre til å faktisk være gutt når de er gutt... Det er forskjeller på kjønnene, folkens! Gutter og jenter er ikke like! 

 

Anonymous poster hash: 99091...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin lyst...

 

Her er kjole, rosa og sminke uaktuelt utenom karneval/utkledning. Men andre skal for all del få gjøre som de vil, uten at jeg sier noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tenker som så at det er vi som skaper holdningene til den neste generasjonen. Som liten hadde jeg bilbane, snekkerbelte og spikkekniv. Jeg lekte meg guttene og bygget hytte i trærne. Det var fantastisk, og jeg er så glad for at mine foreldre ikke satte grenser for meg på den måten. Har derfor ingen problemer med å la min gutt leke med dukker, kle seg i rosa eller i kjole for den saks skyld.

 

Jeg krever ikke at alle skal gjøre det, men jeg vil kreve at dere (og barna deres) gir gutten min respekt for den han er og det han ønsker å gå i. Hvem lider av at han ønsker å gå i kjole? Og hvem bestemmer hva som er normalt? Nei, jeg støtter oppunder alle som ønsker å bevege seg litt utenfor samfunnets bastante normer og "regler" for kjønnsroller :)

 

Takk for heia'er og oppmuntring, nå er jeg bare spent på å se ansiktet til godgutten :) Jeg var på besøk til bestemoren og viste fram hva han skulle få. Hun gjorde først store øyne, men sa så, "åååå, nå blir han vel kjempefin!" Stor honnør til bestemor :)

 

Flott å se at det er flere av dere som gjør det samme! Inspirerende :) Nå skulle jeg bare ønske jeg hadde gjort dette før.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 447c6...33d

Jeg har nominert deg jeg. Jeg blir bare så uendelig glad av hele deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke noe imot at unger , eller voksne kler seg i hva de vil, men det er viktig å lære ungene at klær sender signaler og er en måte å snakke på. Når barn velger å kle seg veldig utradisjonelt bør de være klar over det. Så lenge han bare er 3 er ikke det en relevant problemstilling, men etterghvert som de begynner på skolen bør de vite litt om slik nonverbal komunikasjon.

 

Anonymous poster hash: 9f6a1...56c

Veldig enig med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bør trå varsomt så ikke foreldrenes iver etter å være utradisjonelle påvirker ungen til å ikke være den han er likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjenner jeg har litt problemer her. For inni meg skriker det "nei nei nei". Ikke gutter i kjole. Men når jeg ser svarene, er jeg overrasket. Trodde HI skulle bli halshugget her inne siden gutten får kjole.

 

Og så er alle positive og jeg føler meg som den eneste negative her inne som mener at gutter ikke skal ha kjole.

Jeg hadde aldri latt min sønn gå i kjole, okke som.

 

Men hatten av for de som gjør det.

 

Anonymous poster hash: 14925...1b9

Helt enig. Ikke kjole. Har ikke hatt problemstillingen, men jeg har sagt nei til neglelakk en gang.

 

Anonymous poster hash: 268ae...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tommelen opp for deg HI :-)

Da eldstegutten min var liten (20år nå)

lånte han ofte søsterens kjole hjemme.

Neglelakk og en flette på hode hadde han også.

Mange mente at moren var gal som lot han få lov :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oppfordrer til å bli transvestitt" ??? Herregud, for de aller fleste barn er dette bare en utprøvingsfase, noe som går over av seg selv.

Gutten min hadde også rosa som yndlingsfarge en stund da han var rundt 3 år. Han fikk èn kjole, og den følte han seg så fin i. Neglelakk var han også veldig opptatt av en periode, de fleste guttene i bhg hadde det.. Dette opplevde jeg mer som "speiling" av meg, ikke for å pynte seg. jeg syns det ble litt voldsomt med knallrød neglelakk, så han fikk velge to farger som var "hans" i butikken ( han valgte gul og blå).

 

Det er vel ikke snakk om å presse eller oppfordre barna, men gi signaler om at du er like mye verdt uansett hvordan du ser ut, og å bli bevisst på å ikke mobbe de som er "annerledes". Dette er i hvert fall min oppfatning.

 

PS: Gutten min er nå førsteklassing, og har ikke snev av rosa "tendenser". Rosa-fasen gikk ganske fort over, så jeg syns mange foreldre lager storm i et vannglass her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å gi gutten alt han peker på, men innimellom er det gøy at de får noe de ønsker seg, er det ikke?

Og jeg har overhodet ingen tro på at jeg skaper en transvestitt! Men det jeg kanskje gjør er å så et frø for å skape større forståelse og toleranse overfor de som kler seg "annerledes", f.eks i tradisjonelle kledninger fra andre land. Jeg har heller ingen tro på at dette er en fase som kommer til å vare stort lenger enn en klesstørrelse. Men om det gjør det skal jeg være der for gutten min uansett, og være like glad i han, samme hva slags klær han ønsker å gå med :) Hvis det kan roe nervene til enkelte her kan jeg jo gå for en kilt neste gang ;) Er vel ingen som mener skottene er transseksuelle, trass i at de går med skjørt? 

 

Jeg synes det er moro å lese alle synspunktene som kom fram her, positive som skeptiske. Alt i alt må jeg si det ble en veldig positiv opplevelse, og jeg er glad for å se at det er mange her som tenker som meg. Det er godt at barna våre kan få være barn - lekende, utforskende og herlig uvitende om sosiale koder og stereotyper :) 

 

HI



Anonymous poster hash: 447c6...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalle barn gutt eller jente? Kan vi ikke bare kalle de barn? Eller det? Ikke gutt og jente, ikke han eller hun, men det. For vi vil jo ikke skape skille og forskjell på kjønn, ingenting som heter gutt og jente navn, gjerne Julie på en gutt. Vi vil IKKE skape forskjeller

 

Anonymous poster hash: 8dcc0...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene gutten min er også glad i kjoler, og går med det innimellom. På karnevalet i barnehagen insisterte han på å være linedanser med strutteskjørt og silkesko;) Han kan ha spidermandrakt under og rååååsa kjole over, med største alvor. Han er snart 5. Har ikke fått noen negativer kommentarer på det. You go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det bare er EN vei at dette med farger og klær ikke er greit. Jeg har både gutt og jente, og kjenner godt på disse rare tabuene.

 

Jenta vår en en tøff type, som skjelden velger rosa og glitter. Hun vil ha caps, yndlingsfargen er blå, leker aldri med dukker, elsker biler... Hun har langt hår, og ser veldig feminin ut, men vil helst ikke bare være søt. Har alltid fått bare positive tilbakemeldinger når hun tropper opp i brannkonstabelkostyme, har blå sandaler med hai på, går med grønn snekkerbukse osv. Hun ønsker seg "rockeklær" til jul og bursdag. Hun får nesten skryt når hun kler seg som en gutt!

Hun velger helt fritt hva hun kler seg i, og hvilke farger hun bruker. Jeg tviler på at det blir helt det samme for lillebror... Og jeg liker det ikke!!! Hvorfor er det sånn at jeg får SÅ masse kommentarer hvis han har på seg noe som er det minste rosa/rødt/lilla? Og det er IKKE positive kommentarer! Skulle tro jeg gjorde noe skikkelig slemt mot ungen! Kom ikke her og si at det er ungene som mobber, for det er det ikke... Det er foreldrene!

Er det fortsatt slik at alt som er feminint er litt dårligere enn det som er typisk maskulint? Og dette lærer vi de små barna våre?? Hva er så innmari FARLIG med rosa???

 



Anonymous poster hash: 3bb93...ec2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt ærlig hatt store problemer med og kle kjole på min gutt, men for all del det står respekt av deg som hør det.

Går han i barnehage og skal ha kjole på det? Tror jeg ville snakket med personalet først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er tøff HI! Jeg lar gutten gå i rødt og rosa, men han har ikke spurt om kjole enda. Men, etter å ha lest denne tråden vet jeg hva jeg vil gjøre hvis han spør :) 

Det var jo ikke så veldig lenge siden det var uhørt for jenter å gå i bukse. Da skrek også folk at det må være forskjell på gutter og jenter. Nå kan jenter gå i alle farger og klær de vil, men gutter kan liksom ikke. 



Anonymous poster hash: 7cf1b...e21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kalle barn gutt eller jente? Kan vi ikke bare kalle de barn? Eller det? Ikke gutt og jente, ikke han eller hun, men det. For vi vil jo ikke skape skille og forskjell på kjønn, ingenting som heter gutt og jente navn, gjerne Julie på en gutt. Vi vil IKKE skape forskjeller

 

Anonymous poster hash: 8dcc0...520

 

Det har ikke noe med det å gjøre. Snarere at barn kan få være utforskende og få prøve seg fram, at de kan få leke som de ønsker uten å få beskjed om at "nei du er gutt, du kan ikke gå med kjole", eller "du er jente, du skal leke med dukker, ikke snekre". Hvorfor plassere barn i båser fra fødselen av? Barn er naturlig nysgjerrige, hvorfor skal vi nekte dem å utforske noe så uskyldig som klær og leker?

 

HI 

 

Anonymous poster hash: 447c6...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...