Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Det er en gjeng på 4-5 unger i alderen 1.-4. Klasse som har hengt sammen de siste mned. Det er da en 4.klassing og jeg har hele tiden reagert på at han er frekk og veldig frempå, uoppdagen og veldig bestemmende til og med ovenfor meg og mannen. I dag måtte jeg gi han beskjed om at hunden vår bor her og det er hunden vi tar hensyn til og ikke han. For han var ikke snauere enn at han mente hunden skulle sitte i bilen mens han skulle inn her. Da hadde jeg 2 sekunder tidligere sagt at han ikke fikk komme inn her. Unger skal leke ute sa jeg. I allefall, i kveld kom 3.klassingen hjem og kunne fortelle at denne gutten hadde blitt sinna fordi han ikke fikk låne sykkelen til en av de andre. Da hadde han klubbet til denne andre gutten med en stokk i hodet og veltet alle syklene. Og hylt at han hatet dem. Noen av de andre fulgte han som ble slått i hodet hjem, mens min 3. klassing og en annen dro hjem til den andre gutten og sa i fra til foreldrene. Gutten hadde da vist disse to "skjære-over-halsen" tegnet. Nå har så og si hele gjengen vært her og fortalt meg om hendelsen. Alle er rystet og ingen vil ha noe mer med 4.klassingen og gjøre. Jeg skjønner dem godt, for det er da ingen normal reaksjon. Han har vist ødelagt sin sykkel og er dermed uten og krever å bruke de andres. Tidligere i dag når de var utenfor her reagerte til og med naboene jeg var utenfor her med på oppførselen hans. Han sa så mye rart og oppførte seg helt snodig. De hadde reagert veldig på at han sto utenfor her kl 09.30 og hylte på sønnen min. Det var såpass at jeg våknet av det. Vi lot ungen gå ut med han da. Men da gjengen kom her senere på dagen, sa jeg ifra om at det ikke er greit å komme så tidlig og at det heller ikke er greit å stå og hyle utenfor her. Det hadde jeg vist ikke noe med, men da fortalte jeg han at det er noe som heter normal folkeskikk og det var det så vist ikke å stå og hyle utenfor hos folk på det tidspunktet. Hva tenker dere om oppførselen hans? Jeg har sagt til sønnen min at jeg ser helst at han ikke er mer sammen med denne andre. Mannen min er helt enig. Anonymous poster hash: d555f...cbd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Høres ut som en kar som mangler noe hjemmefra. Omsorg, grenser, trygghet, tja.... Anonymous poster hash: 6b118...607
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 Stakkars gutt. Høres ikke ut som han har det så bra. Min sønn har også 2 (faktisk...) sånne venner. Vi løser dette med at de er HER å leker. Gutten min får ikke være hjemme hos dem, og de er alltid under oppsyn ute. På denne måten kan vi som voksne kontrollere situasjonen og veilede de litt "vanskelige" guttene, uten at de blir ekskludert. Skjønner situasjonen din, men hver så snill å ikke be gutten din slutte å leke med han og sånn. De barna som er slik er ofte de som trenger venner og andre barn rundt seg mest. Jeg synes det er synd hvis vi som voksne er med på å ekskludere barn... Anonymous poster hash: 22375...3b3
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Kjenner du foreldrene? Helt klart mangel på oppdragelse osv, antakelig er det mest synd på gutten - men skjønner godt at både kompisene og dere som foreldre reagerer. Det beste hadde vært om dere kontaktet foreldrene og si fra om at sønnens oppførsel vekker sterke reaksjoner. Anonymous poster hash: 5500c...f76
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 Det er noen av de tingene jeg også har tenkt etter å ha observert han i to år nå. Har møtt han så og si hver dag på skolen og ikke likt væremåten hans. Mitt eldste barn hadde i samme alderen en venn som var ganske lik som denne. Vi angret etter hvert veldig på at vi ikke satte en stopper for det vennskapet på et tidlig plan. Gikk så langt som at jeg politianmeldte denne gutten for trusler når han var nesten 15 år. Da hadde han samlet sammen en gjeng på 20-30 ungdommer som skulle ta min sønn og en til fordi dem to år tidligere trakk seg unna han og ikke ville være venner med han lengre pga oppførsel og væremåte. Anonymous poster hash: d555f...cbd
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 Kan være mange grunner til at barn oppfører uspiselig i perioder... Ta en prat med foreldrene Anonymous poster hash: 7a929...e5a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Har hatt noen slike her oppgjennom også. De fleste har det løst seg enkelt med at jeg har forklart hvordan skapet skal stå hos oss. Har to har jeg måtte ta de til side, sagt at her bestemmer jeg og følger du ikke mine regler er du ikke velkommen her i huset lengre. Da har de faktisk blitt veldig greie, de trengte tydeligvis å få høre det klart å tydelig. Men det er noen nabobarn her som er helt håpløse. Ungene vil ikke leke med de, så da syns jeg saken er ganske klar. Etter gjentatte ganger med forsiktig snakking til de, er de nå ikke velkommene her. Ser jeg snurten av de i hagen, så blir de bedt om å gå. Sist gang jeg så de her løp de etter noen andre nabobarn med stokker for å slå de. Heldigvis kom de barna inn i hagen vår, så da fløy jeg ut. Beskjeden var enkel; "dere er ikke velkommene her, kom dere ut av hagen min" Foreldrene nytter det ikke å snakke til. Politiet har snakket til de flere ganger også (de kjørte forbi her hvertfall 20 ganger i døgnet i fjor pga andre ting, så når de stopper for å kjefte på ungene og snakke med foreldrene til ingen nytte ser jeg ingen vits lengre. ) at de kan ha det vanskelig hjemme eller ulike diagnoser er ikke noe som skal gå utover mine barn. Jeg vet barneværnet har vært inne i bilder der, og kommer nok igjen. Anonymous poster hash: 52ea6...942
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Kanskje han har en diagnose? ODD? Anonymous poster hash: 4e49f...c0b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #9 Skrevet 21. september 2013 Vel, uten at oppførselen er ok av den grunn, så kan det være gutten har en skjult diagnose. Jeg har en sønn med Tourettes. Han har en nokså streng oppdragelse, fordi det trenger han. Må ha faste rammer for å fungere. Men, han har et problem med temperamentet og kunne få raseriutbrudd da han var mindre. Han gjorde noe lignende som denne gutten du beskriver (bortsett fra å være frekk mot voksne og komme tidlig på morgenen). Har etterpå gått mye alene og vært en hakkekylling. Så snakk med foreldrene og bli enige om hva som er akseptabelt. Anonymous poster hash: b7bee...51b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Ikke normal oppførsel. I teorien syntes jeg det er fint at man ikke ekskluderer barn, men når man står midt oppi det kan det jo hende man endrer oppfatning. I min sønns klasse er det et barn som høres ut som han du beskriver. Jeg valgte å sette mitt barns sikkerhet øverst på lista, og sa i fra til han at han ikke behøver å komme til oss mer (og så fikk han forklaringen mht ikke høre etter osv osv). Jeg har ikke turt å ta det opp med foreldrene da de er i et narkotika og utpresser miljø. Har ringt skolen og klagd på han mange ganger, for ting som skjer i skoletiden. En nabo her syntes vi bør være den ene for han som redder han. Neste gang kommer jeg til å fortelle naboen at jeg sender han til henne neste gang han kommer. I deres situasjon ville jeg bedt barnet deres finne nye venner, og så ville jeg som voksenperson svart at det ikke passer hver gang han kommer. Mulig han spør hvorfor, og da kan du si familietid, lekser, fritidsaktiviteter, han er opptatt osv. Anonymous poster hash: ec1a5...b1f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Hadde oppfordret mitt barn til å leke med andre. Enkelt og greit!! Og hadde sagt fra til skolen i samme slengen. Hvorfor skal en oppfordre barn til å leke med noen som de ikke ønsker leke med når grunnen er at de er redd pga dårlig oppførsel gang på gang? En kan ikke redde hele verden og jeg er ihvertfall ikke tenkt å ofre egne barn for andre sine barn. Anonymous poster hash: 56584...333
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #12 Skrevet 22. september 2013 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det? Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball. Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne. Anonymous poster hash: d030c...591
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #13 Skrevet 22. september 2013 Jeg blir helt sjokkert over å se hvor mange selvopptatte, umodne og lite reflekterte foreldre som svarer her.... Skam dere. Anonymous poster hash: d030c...591
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #14 Skrevet 22. september 2013 I løpet av barndommen vil mange barn være involvert i episoder som ikke gjentar seg. Vanligvis ordner slikt seg etter en stund, dersom det ikke blåses helt ut av proporsjoner når det skal løses. Det er viktig at denne gutten forstår at det er oppførselen hans her som er uakseptabel, og ikke hele han som person. Det du gjør HI er å snakke med foreldrene til denne gutten for å høre hva de sier og hva gutten selv har sagt, og hvis de ikke ser ut til å ville vite eller bry seg, så henvender du deg med en bekymring om atferden til sosiallæreren ved skolen. Med en så stor gutt kan du gjerne be om å få snakke vennlig og fornuftig med ham selv på tomannshånd over en kopp kakao hjemme. Anonymous poster hash: d030c...591
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #15 Skrevet 22. september 2013 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det? Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball. Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne. Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det! HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker. Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!! Anonymous poster hash: 56584...333
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #16 Skrevet 22. september 2013 At du velger å la sønnen din bli med gutten ut 09.30 (tidlig?) uten å si noe da, men så velger å skjelle ham ut fremfor kameratgjengen senere på dagen for det samme, er ganske sjokkerende oppførsel av en forelder... Anonymous poster hash: d030c...591
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det? Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball. Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne. Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det! HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker. Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!! Anonymous poster hash: 56584...333 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det? Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball. Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne. Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det! HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker. Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!! Anonymous poster hash: 56584...333 "Unger skal leke ute", sa hun. Det betyr til vanlig, ikke den dagen spesielt. At bilen skulle være i bilen har jeg ikke sagt noe om at jeg er enig i, så ikke legg ord i munnen på meg takk. Det er da fint plass til både dyr og barn innendørs. Å oppfordre sitt barn til å både sette grenser, men også vise fleksibilitet og se etter løsninger- burde også være en normal del av barneoppdragelse! Voksne har dessuten et ansvar for å gå foran som gode rollemodeller, og ikke oppfordre sine barn til å utestenge noen barna tydeligvis har likt å leke med tidligere. Man oppfører seg voksent, og baktaler og lyver ikke til dette barnet som om man var en trettenåring slik noen foreslo, men kommuniserer og forsøker å finne løsninger! Anonymous poster hash: d030c...591
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #18 Skrevet 22. september 2013 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det?Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball.Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne.Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det!HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker.Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!!Anonymous poster hash: 56584...333 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det?Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball.Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne.Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det!HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker.Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!!Anonymous poster hash: 56584...333 "Unger skal leke ute", sa hun. Det betyr til vanlig, ikke den dagen spesielt.At bilen skulle være i bilen har jeg ikke sagt noe om at jeg er enig i, så ikke legg ord i munnen på meg takk. Det er da fint plass til både dyr og barn innendørs. Å oppfordre sitt barn til å både sette grenser, men også vise fleksibilitet og se etter løsninger- burde også være en normal del av barneoppdragelse! Voksne har dessuten et ansvar for å gå foran som gode rollemodeller, og ikke oppfordre sine barn til å utestenge noen barna tydeligvis har likt å leke med tidligere. Man oppfører seg voksent, og baktaler og lyver ikke til dette barnet som om man var en trettenåring slik noen foreslo, men kommuniserer og forsøker å finne løsninger! Anonymous poster hash: d030c...591 Og nå legger du ord i munnen på HI; er sikker på at hun mente idag og ikke bestandig når det gjelder at barn leker ute. På samme måte som at du er enig i at bilen ikke skal være i bilen!!! Når barna har opplevd flere situasjoner med gutten og når en som foreldre blir utrygge på barn er det helt greit skjerme dem. Det er ikke snakk om å baktale eller lyve; går fint an fortelle en 4 klassinger at pga oppførsel er han ikke velkommen inn. De som slår mine eller andre sine barn hører til i denne kategorien. Idag er det nærmest slik at jo mer galt en gjør jo mer skal en dulles med og alle skal legge opp både skolehverdagen, fritid, bursdager osv etter disse. Stakkars de som oppfører seg og er skoleflinke. Du kan ha den meningen du har for vi blir nok aldri enige. Syns i motsetning til deg det er godt å se at så mange syns oppførselen er kritikkverdig og at det er greit å stille krav til barna. Og flott å se at ikke alle mener egne barn bare må godta og unnskylde dårlig oppførsel! Anonymous poster hash: 56584...333
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Å slå noen i hode med en stokk er ikke greit, men at det skjer en gang betyr ikke at det er noe galt med barnet. Barn kan ikke vurdere konsekvenser pÅ samme måte som voksne. De voksne bør selvfølgelig reagere når sånt skjer men ikke tro automatisk at drt er noe galt med barnet som slår. Barn i dag skal være ekstremt snille og velloppdragne.Går vi noen generasjoner tilbake oppførte ungene seg mye villere og mer uoppdragent og de var mye mer vant til å ordne opp selv. I dag løper jo undene til" en voksen" for alt mulig. De lrer jo ikke å håndter konflikter selv. Det er synd. 9.30 er ikke tidlig å komme for leke og å rope er en effektiv kommunikadbonsform i den sammenengen. At du våknet da var vel på tide om du skullle få noe ut av dagen? Anonymous poster hash: 5f51b...bd5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #20 Skrevet 22. september 2013 Å slå noen i hode med en stokk er ikke greit, men at det skjer en gang betyr ikke at det er noe galt med barnet. Barn kan ikke vurdere konsekvenser pÅ samme måte som voksne. De voksne bør selvfølgelig reagere når sånt skjer men ikke tro automatisk at drt er noe galt med barnet som slår. Barn i dag skal være ekstremt snille og velloppdragne.Går vi noen generasjoner tilbake oppførte ungene seg mye villere og mer uoppdragent og de var mye mer vant til å ordne opp selv. I dag løper jo undene til" en voksen" for alt mulig. De lrer jo ikke å håndter konflikter selv. Det er synd. 9.30 er ikke tidlig å komme for leke og å rope er en effektiv kommunikadbonsform i den sammenengen. At du våknet da var vel på tide om du skullle få noe ut av dagen? Anonymous poster hash: 5f51b...bd5 Å slå noen i hodet når man er 2 år kan skje. Å klubbe til noen med en trestokk i hodet når man er 9 år - SKAL IKKE skje. Da skal man ha lært at det er ugreit og man skal ha lært at det kan være farlig. Min 7-åring vet at konflikter ikke løses ved å slå noen i hodet. Klart hun trenger hjelp og ikke er utlært i konflikthåndtering (det er ikke jeg heller), men at man ikke slår - vel den kan hun. Det høres ikke ut som denne gutten har det bra, uten å vite om han har en diagnose elle vanskelige hjemmeforhold. Så spørs det hva foreldrene til denne gutten gjør, er de tilsnakkendes om problemet? Anonymous poster hash: 4007b...1a0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #21 Skrevet 22. september 2013 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det?Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball.Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne.Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det!HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker.Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!!Anonymous poster hash: 56584...333 Du høres rimelig sær ut HI, hunden er en del av familien og skal inn- men barnas venner må være ute bestandig!? Du har heller ikke noe nyansert perspektiv her.... Ser du ikke det?Når det er sagt så høres det ut som om gutten sliter litt med noen ting, men det er vanskelig å si noe mer enn det. Å bidra til at han støtes ut av venneflokken er ikke greit, det kan hende det er derfra hans frustrasjon og sinne kommer fra, og det er viktig at du som voksen også kan vise de andre guttene hvordan de kan inkludere og skape vennskap, og at de kan forestille seg at det må være leit å være den eneste uten sykkel en periode og derfor kan foreslå andre ting de alle kan gjøre sammen også, som f.eks. å spille fotball.Dere forelder må gå foran med et godt eksempel her og være de modne.Anonymous poster hash: d030c...591 Selvfølgelig er en hund en del av familien, og skal ikke måtte tilbringe dagen i bilen fordi en av barnas venner ønsker det!HI har heller ikke sagt at barna må være ute bestandig- hun skrev hva hun hadde sagt idag. Vi har hatt nydelig vær her idag, og da er en ute å leker.Syns det er flott at ettersom barna vokser til så trekker de seg unna de som ikke oppfører seg stygt mot dem. Det gjør en som voksen også og det er et tegn på at barna vokser og utvikler seg ganske så normalt. Kanskje gutten har ødelagt sin sykkel med vilje?! Skulle du da virkelig oppfordret ditt barn til å la vær å sykle siden det blir urettferdig for den med ødelagt sykkel? Du oppdrar jo tøffelhelter som bare vil etterstrebe å gjøre andre til lags, uten å ta hensyn til seg selv. Skamme seg er det du som burde gjøre!!Anonymous poster hash: 56584...333 "Unger skal leke ute", sa hun. Det betyr til vanlig, ikke den dagen spesielt.At bilen skulle være i bilen har jeg ikke sagt noe om at jeg er enig i, så ikke legg ord i munnen på meg takk. Det er da fint plass til både dyr og barn innendørs. Å oppfordre sitt barn til å både sette grenser, men også vise fleksibilitet og se etter løsninger- burde også være en normal del av barneoppdragelse! Voksne har dessuten et ansvar for å gå foran som gode rollemodeller, og ikke oppfordre sine barn til å utestenge noen barna tydeligvis har likt å leke med tidligere. Man oppfører seg voksent, og baktaler og lyver ikke til dette barnet som om man var en trettenåring slik noen foreslo, men kommuniserer og forsøker å finne løsninger! Anonymous poster hash: d030c...591 Og nå legger du ord i munnen på HI; er sikker på at hun mente idag og ikke bestandig når det gjelder at barn leker ute. På samme måte som at du er enig i at bilen ikke skal være i bilen!!! Når barna har opplevd flere situasjoner med gutten og når en som foreldre blir utrygge på barn er det helt greit skjerme dem. Det er ikke snakk om å baktale eller lyve; går fint an fortelle en 4 klassinger at pga oppførsel er han ikke velkommen inn. De som slår mine eller andre sine barn hører til i denne kategorien. Idag er det nærmest slik at jo mer galt en gjør jo mer skal en dulles med og alle skal legge opp både skolehverdagen, fritid, bursdager osv etter disse. Stakkars de som oppfører seg og er skoleflinke. Du kan ha den meningen du har for vi blir nok aldri enige. Syns i motsetning til deg det er godt å se at så mange syns oppførselen er kritikkverdig og at det er greit å stille krav til barna. Og flott å se at ikke alle mener egne barn bare må godta og unnskylde dårlig oppførsel! Anonymous poster hash: 56584...333 Selvfølgelig skal en si fra til voksne når noen oppfører seg så stygt mot en. At barn Å slå noen i hode med en stokk er ikke greit, men at det skjer en gang betyr ikke at det er noe galt med barnet. Barn kan ikke vurdere konsekvenser pÅ samme måte som voksne. De voksne bør selvfølgelig reagere når sånt skjer men ikke tro automatisk at drt er noe galt med barnet som slår. Barn i dag skal være ekstremt snille og velloppdragne.Går vi noen generasjoner tilbake oppførte ungene seg mye villere og mer uoppdragent og de var mye mer vant til å ordne opp selv. I dag løper jo undene til" en voksen" for alt mulig. De lrer jo ikke å håndter konflikter selv. Det er synd. 9.30 er ikke tidlig å komme for leke og å rope er en effektiv kommunikadbonsform i den sammenengen. At du våknet da var vel på tide om du skullle få noe ut av dagen? Anonymous poster hash: 5f51b...bd5 Selvfølgelig skal en si fra til voksne når en har venner som oppfører seg slikt. Sjokkert at et slikt argument blir brukt i denne sammenhengen!! Og det er heller ikke ok for en 4.klassing å slå noen med stokk i hodet. En normal 4.klassing bør forstå dette, og jo: noe er galt om det ikke eies kunnskap om det. Om 9.30 er tidlig eller ikke er ikke opp til deg å avgjøre, heller ikke om HI burde stått opp da. Her er vi gjerne våkne lenge og sover lengei helgene, og fredag var vi faktisk ute til 23 da vi var i skogen med et helt gjeng. En effektiv kommunikasjonsmåte betyr ikke at det er en rett kommunikasjonsmåte. Det mest rette ville vært å brukt ringeklokke og gått igjen om ingen åpnet. Noe sier meg at barna dine ikke er så kjekke å ha i nabolaget. Anonymous poster hash: 56584...333
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #22 Skrevet 22. september 2013 Jeg har ikke sakt at det var galt å si fra til foreldrene i denne sammenhengen eller at det ikke burde få konsekvenser. Det bør det, men det betyr ikke at det nødvendigvis er noe spessielt galt med gutten. Sansynlig vis vet han også at det er galt, selv omhan gjorde det. Om9.30 er tidlig for Hi denne dagen kan jo ikke besøket vite. Det er ikke så tidlig at det er rart å kommepå besøk. Man regner med at de fleste har stått opp såpass sent. Hvordan mine barn som jeg ikke har nevnt oppfører seg blir usaklig i denne diskusjonen. Anonymous poster hash: 5f51b...bd5
Ileus Skrevet 22. september 2013 #23 Skrevet 22. september 2013 Dere som mener at HI skal la sønnen leke med denne gutten, hadde dere pleiet omgang med en som slo dere med en stokk i hodet? HI har et ansvar for å sikre sine barn en trygg og god oppvekst, ikke tvinge dem ut i situasjoner der de er utsatt for vold og trussler.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #24 Skrevet 22. september 2013 For det første er dett okke Hi sitt barn som har blitt slått og for det andre synes jeg ungene skal få bestemme det selv. Hvor lenge mener du gitten bør ungås? Resten av livet? Anonymous poster hash: 5f51b...bd5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2013 #25 Skrevet 22. september 2013 Her tror jeg en samtale med foreldre og evt skolen hadde gjort seg. Det KAN være ting dette barnet reagerer på, det KAN være manglende oppfølging og grensesetting/trygghet hjemme, det KAN være en eller annen diagnose... Det kan også være at denne ungen trenger enda mer grenser enn andre, men det de trenger aller minst er å bli alene. Vi har et kollektivt ansvar alle sammen for å ta oss litt av et barn som disse. Anonymous poster hash: c4d16...e1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå