Dajm Skrevet 12. september 2013 #26 Skrevet 12. september 2013 Jeg fikk også diagnosen irritabel tarm. Fikk beskjed om at jeg bar emåtte lære meg å leve med det. Men så fant vi ut at jeg er laktoseinntolerant :-D Gir mye av de samme symptomene, men veldig mye lettere å leve med :-) Har du prøvd å kutte ut melk og hvitt mel?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #27 Skrevet 12. september 2013 Jeg fikk også diagnosen irritabel tarm. Fikk beskjed om at jeg bar emåtte lære meg å leve med det. Men så fant vi ut at jeg er laktoseinntolerant :-D Gir mye av de samme symptomene, men veldig mye lettere å leve med :-) Har du prøvd å kutte ut melk og hvitt mel? dette er helt nytt for meg, så jeg har ikke prøvd noe enda takk for tips! HI Anonymous poster hash: 791d7...669
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #28 Skrevet 12. september 2013 Jeg har irritabel tarm, men har lært meg hva som gjør at jeg får "anfall" som jeg kaller det. Vet akkurat hvilke matvarer jeg tåler og ikke. Jeg blir aldri forstoppet, men diare kan jeg få titt og ofte. kan ha uker og mnd hvor jeg ikke merker noe, men så spiser jeg noe som jeg vet tarmen ikke tåler, og så er det i gang igjen.... Melk og melmat, sjokolade og lettprodukter er det jeg reagerer på. Så når jeg hiver innpå vafler vet jeg at jeg må sitte på do om en liten stund.... Anonymous poster hash: 69770...804
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #29 Skrevet 13. september 2013 Jeg har irritabel tarm, men har lært meg hva som gjør at jeg får "anfall" som jeg kaller det. Vet akkurat hvilke matvarer jeg tåler og ikke. Jeg blir aldri forstoppet, men diare kan jeg få titt og ofte. kan ha uker og mnd hvor jeg ikke merker noe, men så spiser jeg noe som jeg vet tarmen ikke tåler, og så er det i gang igjen.... Melk og melmat, sjokolade og lettprodukter er det jeg reagerer på. Så når jeg hiver innpå vafler vet jeg at jeg må sitte på do om en liten stund.... Anonymous poster hash: 69770...804 takk for svar! Jeg skjønner at jeg får teste ut litt forskjellig - om det er ting jeg reagerer på Anonymous poster hash: 791d7...669
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #30 Skrevet 14. september 2013 Frukt og fiber .. Tabletter du kan kjøpe på apoteket reseptfritt ... Utrolig bra .. :-) Anonymous poster hash: 6840a...8cc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2016 #31 Skrevet 5. februar 2016 Jeg har nylig fått et navn på plagene mine, og er egentlig ganske deppa pga det... Det er jo en tilstand man mest sannsynlig må leve med resten av livet (med opp og ned perioder da selvsagt). Jeg er så lei av at dagene mine dreier seg om "får jeg gått på do i dag?" Føler meg som en på 80 år hvor alt dreier seg om fordøyelsen...Jeg er for det meste forstoppet og oppblåst, men plutselig har jeg en uke med diaré Jeg må veldig ofte bruke duphalac og noen ganger sterkere avføringsmidler for å ikke krepere av bæsj i tarmen. æsj ass.. Jeg vet at det finnes mye verre ting i livet, og vil ikke bagatellisere andres lidelser på noe vis - men jeg er bare så LEI! Har noen tips til hva som kan fungere? Anonymous poster hash: 791d7...669 Anonymous poster hash: 7c421...788
ibs2015 Skrevet 5. februar 2016 #32 Skrevet 5. februar 2016 Irritabel tarm en vanlig sykdom som vi nå vet rammer 8–25 % av den norske befolkningen. Mellom 50 og 90 % av alle pasienter med irritabel tarm oppsøker ikke lege for symptomene sine. De neglisjerer istedenfor symptomene og betrakter dem som en del av hverdagen. Det betyr at antallet mennesker som lider av irritabel tarm, langt overstiger det antallet som er registrert i den norske befolkning. Irritabel tarm utvikler seg ikke til alvorlig sykdom som for eksempel inflammatorisk tarmsykdom eller kreft. Irritabel tarm fører heller ikke til behov for tarmkirurgi og er ikke dødelig. Jeg anbefaller boken "Lev godt med irritabel tarm" Boken gir pasienter som er rammet av irritabel tarm, strategier for å dempe symptomer og få økt livskvalitet. Boken er skrevet av gastroenterologer med lang erfaring i behandling av pasienter med irritabel tarm, og forfatterne er også engasjert forskning rundt sykdommen. Boken er skrevet spesielt for norske forhold.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #33 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har IBS og har hatt det i 8 år. Har ikke klart meg i jobb de siste 6 årene, men nå har jeg heldigvis klart å få meg ny jobb med hjemmekontor Jeg bruker microlax i perioder da jeg er steinhard i magen, og loperamid når jeg er løs. Dette fungerer til en viss grad, men jeg kan aldri planlegge dager i forveien. Jeg er med i et forskningsprosjekt på dette med tramproblematikk og IBS, og har i den forbindelse fått være med på "tarmskole" på sykehuset. Her lærte jeg noen nyttige triks som har hjulpet meg noe: * Ikke drikk vann hele dagen. Drikk skikkelig når du er tørst, og ikke gå rundt med vannflaske. Små slurker her og der skaper bare mer problemer. *Frukt er ikke nødvendigvis bra for tarmen, jeg merket god bedring da jeg sluttet med det. *Kutt ut tyggis Anonymous poster hash: 70f3b...f7e Hvorfor skaper små slurker med vann her og der mer problemer? Anonymous poster hash: 471ee...faa
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #34 Skrevet 6. februar 2016 For meg hjelper faktisk usukret blåbærsaft (fra Helios) mot forstoppelse! Et stort glass om dagen. Hjelper nok ikke for alle oss med ibs, men en enkel ting å teste! Anonymous poster hash: cdbb2...94e
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #35 Skrevet 6. februar 2016 Her reagerer jeg ofte på mat rett etter måltidet. Får så kraftige magesmerter at jeg ikke klarer sitte rolig,litt flaut å måtte spørre etter paracet etter jeg har spist hjemmelaget middag Har bare forklart det med at jeg reagerer på noen matvarer men at jeg enda ikke helt hvilke. Denne gangen var det pizza jeg reagerte på,av og til har jeg reagert på grøt,andre ganger på brød og noen ganger på hveteboller. Anonymous poster hash: 5cdc5...36f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå