Gå til innhold

Noen flere med irritabel tarm her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått et navn på plagene mine, og er egentlig ganske deppa pga det... Det er jo en tilstand man mest sannsynlig må leve med resten av livet (med opp og ned perioder da selvsagt).

Jeg er så lei av at dagene mine dreier seg om "får jeg gått på do i dag?" Føler meg som  en på 80 år hvor alt dreier seg om fordøyelsen...Jeg er for det meste forstoppet og oppblåst, men plutselig har jeg en uke med diaré :( Jeg må veldig ofte bruke duphalac og noen ganger sterkere avføringsmidler for å ikke krepere av bæsj i tarmen. æsj ass..

 

Jeg vet at det finnes mye verre ting i livet, og vil ikke bagatellisere andres lidelser på noe vis - men jeg er bare så LEI!

 

Har noen tips til hva som kan fungere?



Anonymous poster hash: 791d7...669
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har fått en diagnose burde du også fått vite hva du skal gjøre. Min søster fikk beskjed om å kutte kraftig ned på melk, hvetemel og fett fra svin og lam.



Anonymous poster hash: 3efc6...140
Skrevet

Samme her, sitter akkurat på do nå og blir sittende i 20-30 min før jeg får gjort mitt... Har ikke funnet noe kur, men spiser mye brødmat og det er vel ikke akkurat så bra... Kan dessverre ikke hjelpe deg med annet enn at vi er flere! God bedring:-)

 

Anonymous poster hash: 7b834...19a

Skrevet

Skal til legen igjen til uka, tenkte bare å høre om noen hadde noen tips til ting som har fungert for dem. takk for svar! :) Jeg spise i utg.punktet ikke mye hvetemel, melk etter gris og lam. 



Anonymous poster hash: 791d7...669
Skrevet

Jeg har irritabel tarm. Jeg har heller ikke hatt diagnosen særlig lenge, men føler vel egentlig ikke at det gjør noen forskjell. Irritabel tarm syndrom er bare en fellesbetegnelse fra legene på "vi aner ikke hva som feiler deg, men det er noe galt med tarmen."

Det er rett og slett ikke så mye å gjøre noe med. Jeg har fått beskjed om at jeg må leve som normalt. Akkurat det er jo ikke så lett, når jeg plutselig må løpe på do, og enkelte dager er på do opp mot 15-20 ganger. I yrket mitt er det faktisk umulig å kombinere, og jeg må kanskje slutte i jobben min. Og hva da?

Så, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Men jeg skal følge med på denne tråden, kanskje noen andre har noen ideer...

 

Anonymous poster hash: d3f78...59d

Skrevet

Ouch #5... Det er kjedelig å kanskje måtte slutte i jobben da! Jeg har kontorjobb, og har foreløpig ikke hatt store problemer. Men toalettet er lett tilgjengelig, og det er ikke noe problem om jeg flyr dit flere ganger i løpet av en dag enn hva andre gjør. Masse god bedring til deg!

Jeg har frem til nylig trodd at magen bare er vanskelig grunnet lavt stoffskifte, og dermed tenkt at det fort kan bedre seg i forhold til medisinene jeg går på. Men nå som det er IBS er saken en litt annen, selv om plagene  jo er de samme. 

HI



Anonymous poster hash: 791d7...669
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde irritabel tarm. Vekslet mellom diare og forstoppelse.

Bæsjet faktisk på meg flere ganger.

Så kuttet jeg ut hvete og fikk et nytt liv :)



Anonymous poster hash: 2a869...2da
Skrevet

 

Ouch #5... Det er kjedelig å kanskje måtte slutte i jobben da! Jeg har kontorjobb, og har foreløpig ikke hatt store problemer. Men toalettet er lett tilgjengelig, og det er ikke noe problem om jeg flyr dit flere ganger i løpet av en dag enn hva andre gjør. Masse god bedring til deg!

Jeg har frem til nylig trodd at magen bare er vanskelig grunnet lavt stoffskifte, og dermed tenkt at det fort kan bedre seg i forhold til medisinene jeg går på. Men nå som det er IBS er saken en litt annen, selv om plagene  jo er de samme. 

HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Du skriver at du har lavt stoffskifte. Er det 100% sikkert at du ikke har cøliaki?

Skrevet

Har og irritabel tarm. Det som har hjulpet meg er å spise lite lyst hvetemel, og heller bruke spelt. Av en eller annen merkelig grunn har jeg vært MYE bedre i magen etter at jeg hadde dilla på havregrøt i et par ukers tid....! Selv etter at jeg gikk tilbake til mer normalt kosthold. Iallefall mindre løs mage, og det var mitt største problem. Sære greier. 

Nå som jeg er fastere i magen igjen er det skikkelig sært, jeg er jo vant til å fly på do flere ganger for dag, og nå som det holdes litt mer tilbake føler jeg meg skikkelig oppblåst og full i magen :P Men det er definitivt bedre enn den der akutte jeg må på do - følelsen!



Anonymous poster hash: a58a4...84b
Skrevet

 

 

Ouch #5... Det er kjedelig å kanskje måtte slutte i jobben da! Jeg har kontorjobb, og har foreløpig ikke hatt store problemer. Men toalettet er lett tilgjengelig, og det er ikke noe problem om jeg flyr dit flere ganger i løpet av en dag enn hva andre gjør. Masse god bedring til deg!

Jeg har frem til nylig trodd at magen bare er vanskelig grunnet lavt stoffskifte, og dermed tenkt at det fort kan bedre seg i forhold til medisinene jeg går på. Men nå som det er IBS er saken en litt annen, selv om plagene  jo er de samme. 

HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Du skriver at du har lavt stoffskifte. Er det 100% sikkert at du ikke har cøliaki?

 

skal til legen, skal be han sjekke for cøliaki :)

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

Skrevet

 

 

 

Ouch #5... Det er kjedelig å kanskje måtte slutte i jobben da! Jeg har kontorjobb, og har foreløpig ikke hatt store problemer. Men toalettet er lett tilgjengelig, og det er ikke noe problem om jeg flyr dit flere ganger i løpet av en dag enn hva andre gjør. Masse god bedring til deg!

Jeg har frem til nylig trodd at magen bare er vanskelig grunnet lavt stoffskifte, og dermed tenkt at det fort kan bedre seg i forhold til medisinene jeg går på. Men nå som det er IBS er saken en litt annen, selv om plagene  jo er de samme. 

HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Du skriver at du har lavt stoffskifte. Er det 100% sikkert at du ikke har cøliaki?

 

skal til legen, skal be han sjekke for cøliaki :)

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Det er dessverre mye cøliaki blant hypothyreosepasienter. Så med mye tarmproblematikk, er det første steg å sjekke dette. Fram til du blir gastroskopert, bør du ikke spise glutenfritt, da dette kan medføre at man ikke får et sikkert resultat.

Skrevet

Jeg har også IBS. Det går egentlig i perioder med meg, en stund kan jeg ha mye luft og diarè, men så er det ganske normalt en stund (alltid litt løs...). Nå er jeg gravid og magen har normalisert seg helt, ingen diarè  :D  Men det kommer vel tilbake en gang.



Anonymous poster hash: 567a4...4e6
Skrevet

 

Jeg har også IBS. Det går egentlig i perioder med meg, en stund kan jeg ha mye luft og diarè, men så er det ganske normalt en stund (alltid litt løs...). Nå er jeg gravid og magen har normalisert seg helt, ingen diarè  :D  Men det kommer vel tilbake en gang.

 

Anonymous poster hash: 567a4...4e6

 

Så bra at du har en fin periode nå under graviditeten! Masse lykke til videre :) HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

Skrevet

 

 

 

 

Ouch #5... Det er kjedelig å kanskje måtte slutte i jobben da! Jeg har kontorjobb, og har foreløpig ikke hatt store problemer. Men toalettet er lett tilgjengelig, og det er ikke noe problem om jeg flyr dit flere ganger i løpet av en dag enn hva andre gjør. Masse god bedring til deg!

Jeg har frem til nylig trodd at magen bare er vanskelig grunnet lavt stoffskifte, og dermed tenkt at det fort kan bedre seg i forhold til medisinene jeg går på. Men nå som det er IBS er saken en litt annen, selv om plagene  jo er de samme. 

HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Du skriver at du har lavt stoffskifte. Er det 100% sikkert at du ikke har cøliaki?

 

skal til legen, skal be han sjekke for cøliaki :)

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

 

Det er dessverre mye cøliaki blant hypothyreosepasienter. Så med mye tarmproblematikk, er det første steg å sjekke dette. Fram til du blir gastroskopert, bør du ikke spise glutenfritt, da dette kan medføre at man ikke får et sikkert resultat.

 

ok, takk for info :) har blitt gastroskopert før pga refluks. må vel på med enkoloskopi også..blæh! Jeg vet iallfall at jeg må dopes godt ned først! HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

Skrevet

Jeg har også IBS. Det går egentlig i perioder med meg, en stund kan jeg ha mye luft og diarè, men så er det ganske normalt en stund (alltid litt løs...). Nå er jeg gravid og magen har normalisert seg helt, ingen diarè  :D  Men det kommer vel tilbake en gang. Anonymous poster hash: 567a4...4e6

Anonym nr 5 her. Sånn hadde jeg det forrige gang jeg var gravid og. Legen spøkte med meg og sa jeg burde få masse barn, men denne gangen er jeg nesten like ille som ikke-gravid. Får håpe det holder seg for deg. :)

 

Jeg har forøvrig prøvd meg på glutenfritt kosthold, uten at det fungerte...

 

Anonymous poster hash: d3f78...59d

Skrevet

Kjøp visiblin på apoteket. Putt det i f.eks havregrøt, hjelper meg iallefall. Jeg har de samme plagene som deg, har blitt sjekket for alle allergier, ikke noe utslag, har kuttet ut melk og brød uten at det hjelper, så jeg skal på koloskopi.. Må jo bare hoppe i det, grusomt å ha problemer med fordøyelsen.

 

Anonymous poster hash: d5ce2...6a7

Skrevet

Mannen min kuttet ut alt av korn (også ris og mais) og ble mye bedre. Det blir mange potetmiddager, men så lenge det funker...

 

Han lager noen sånne knekkebrød av forskjellige frø og nøtter og egg og spiser det i steden for vanlig brød.

 

Anonymous poster hash: 17242...224

Skrevet

Jeg har morbus crohns. Ble mye bedre etter at jeg fikk d-vitamindråper. Få legen til å sjekke d-vitamin!

 

I tillegg spiser jeg mye fisk, nesten ingen skive (spiser knekkebrød) og har blitt VELDIG mye bedre! :-)

 

Verdt et forsøk!

 

Anonymous poster hash: f6fd8...a09

Skrevet

Jeg har morbus crohns. Ble mye bedre etter at jeg fikk d-vitamindråper. Få legen til å sjekke d-vitamin!

 

I tillegg spiser jeg mye fisk, nesten ingen skive (spiser knekkebrød) og har blitt VELDIG mye bedre! :-)

 

Verdt et forsøk!

 

Anonymous poster hash: f6fd8...a09

Skrevet

Heisann.

Jeg har hatt ibs i 3 år nå. Fikk det etter jeg fødte siste barnet, hadde sterk fødselsdepresjon så det kom i forbindelse med det,mye stress osv..jeg har det sånn at jeg har bare diare,3-4 ganger daglig,får aldri tømt meg skikkelig før jeg etter kort stund må løpe på do igjen. Har skjedd at jeg ikke har rukket do, heldigvis bare skjedd hjemme. Når jeg skal ut med folk tar jeg alltid 1 imodium så da slepper jeg å gå på do den kvelden.

 

Har vært til coloskopi,helt jævlig,ikke om jeg gjør det igjen,fant ingenting ogblodprøver er fine. Jeg har bare lært meg å leve med det. Får ikke gjort sp mye annet. Jeg reagerer på alt,samme hva jeg spiser.

 

Jeg har prøvd noe som heter egazil, men da khentes det ut som at jeg var gravid og fosteret sparket..hehe..var tarmtottene som "dunka", har og prøvd surmontil, men har ikke hatt noen særlig effekt.

 

 

Legene vet ikke noe særlig om det her heller så ikke lett for oss som har det. Må desverre bare lære seg og leve med det.

God bedring og lykke til.

 

 

 

Anonymous poster hash: dcb2c...b0b

Skrevet

takk for svar siste anonym - og god bedring til deg og!

Jeg er "heldigvis" mest forstoppet, så slipper iallfall foreløpig å risikere å bajse i buksa. uffameg... :(

 

Jeg mistet mamman min for 5 år siden, plagene har kommet etter dette. Hun tok livet sitt. Har jo en mistanke om at denne hendelsen "kan ha satt seg på magen"... :(  HI



Anonymous poster hash: 791d7...669
Skrevet

takk for svar siste anonym - og god bedring til deg og!Jeg er "heldigvis" mest forstoppet, så slipper iallfall foreløpig å risikere å bajse i buksa. uffameg... :( Jeg mistet mamman min for 5 år siden, plagene har kommet etter dette. Hun tok livet sitt. Har jo en mistanke om at denne hendelsen "kan ha satt seg på magen"... :(  HI Anonymous poster hash: 791d7...669

Uff, det var trist.

Legen min nevnte noe sist jeg var der. Det er gjort nyere forskning som linker hjerne/psyken til tarmene. Husker ikke hvem som har gjort denne forskningen eller når, men det går kanskje an å google. Det er mulig at det er sorgen over mammaen din som har trigget ibs'en din, og hvis du er heldig vil den gradvis avta med tiden. Vi får håpe det.

 

Anonymous poster hash: d3f78...59d

Skrevet

Jeg har IBS og har hatt det i 8 år. Har ikke klart meg i jobb de siste 6 årene, men nå har jeg heldigvis klart å få meg ny jobb med hjemmekontor :D
Jeg bruker microlax i perioder da jeg er steinhard i magen, og loperamid når jeg er løs. Dette fungerer til en viss grad, men jeg kan aldri planlegge dager i forveien. Jeg er med i et forskningsprosjekt på dette med tramproblematikk og IBS, og har i den forbindelse fått være med på "tarmskole" på sykehuset. Her lærte jeg noen nyttige triks som har hjulpet meg noe:

* Ikke drikk vann hele dagen. Drikk skikkelig når du er tørst, og ikke gå rundt med vannflaske. Små slurker her og der skaper bare mer problemer.
*Frukt er ikke nødvendigvis bra for tarmen, jeg merket god bedring da jeg sluttet med det.
*Kutt ut tyggis



Anonymous poster hash: 70f3b...f7e
Skrevet

 

Jeg har IBS og har hatt det i 8 år. Har ikke klart meg i jobb de siste 6 årene, men nå har jeg heldigvis klart å få meg ny jobb med hjemmekontor :D

Jeg bruker microlax i perioder da jeg er steinhard i magen, og loperamid når jeg er løs. Dette fungerer til en viss grad, men jeg kan aldri planlegge dager i forveien. Jeg er med i et forskningsprosjekt på dette med tramproblematikk og IBS, og har i den forbindelse fått være med på "tarmskole" på sykehuset. Her lærte jeg noen nyttige triks som har hjulpet meg noe:

 

* Ikke drikk vann hele dagen. Drikk skikkelig når du er tørst, og ikke gå rundt med vannflaske. Små slurker her og der skaper bare mer problemer.

*Frukt er ikke nødvendigvis bra for tarmen, jeg merket god bedring da jeg sluttet med det.

*Kutt ut tyggis

 

Anonymous poster hash: 70f3b...f7e

 

tusen takk for tips! lykke til med hjemmekontor :D HI

 

Anonymous poster hash: 791d7...669

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å tygge maten godt, spise sakte og gå tur en stund etter store måltider. Sliter med forstoppelse og mye smertefull luft.



Anonymous poster hash: d350c...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...