Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Som kvinne med eget firma, selvstendig i en beintøff arbeidstilværelse er det ikke mulig å stemme annet enn Høyre. Tror ikke vanlige arbeidstakere er klar over at jeg ikke har rett på sykepenger, sykt barn dager, rettigheter dere andre tar for gitt. De rødgrønne har valgt å ignorere dette i årevis. Det vi trenger i dette landet er folk som vil skape noe, bygge opp noe fra bunnen, ta initiativ og innovasjon i egne hender, som lager sin egen arbeidsplass. Og det vil høyresiden legge til rette for. Venstresiden vil at vi alle skal jobbe i staten eller være på trygd -det er jo slik de skaffer seg velgere! Det dette landet trenger er en skikkelig oppstramning: folk får brette opp ermene! Og når vi først snakker om det: la oss nå få innført karensdager. Da blir det nok fart på sakene! Anonymous poster hash: 084e0...a7d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 Du har jo rett på sykepenger, hvis du er villig til å betale for forsikring. Anonymous poster hash: d5e36...853
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Helt enig! Skulle vært innført karensdager for alle! Kjenner man litt vondt i vondten (eller forsåvidt viljen...) er det alt for lett å bare ta en sykedag. Vi har faktisk ikke en eneste krone i utbetaling før etter 16 dager og da får man i tillegg kun 65% av inntekten. Klart vi kan kjøpe forsikringer, men det er svindyrt! Om man vil ha utbetaling fra første dag og i tillegg ha 100% utbetaling koster det skjorta og mere.... Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Så klart er det viktigere med penger i lommene på de rike, enn ett godt velferdssamfunn som tar vare på ALLE. Anonymous poster hash: 8b66a...65a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Så klart er det viktigere med penger i lommene på de rike, enn ett godt velferdssamfunn som tar vare på ALLE. Anonymous poster hash: 8b66a...65a ?? Så du tror alle som driver eget firma er rike.... ? Hahahah.... Vet du i det hele tatt hva som kreves av egenkapital og arbeidstimer for å drive eget? Vi er veldig mange som driver små bedrifter. De fleste er langt fra rike av den grunn.... Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #6 Skrevet 10. september 2013 Hvis man ikke er rik, så har man jo ingen grunn til å stemme blått. Vet du hva de borgelige partiene står for?!? Anonymous poster hash: 8b66a...65a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #7 Skrevet 10. september 2013 Hvis man ikke er rik, så har man jo ingen grunn til å stemme blått. Vet du hva de borgelige partiene står for?!? Anonymous poster hash: 8b66a...65a Jeg vet iallefall at avgiftssystemet til de rødgrønne er så forskjellsbehandlende som det går an! Man må nesten være rik for å i det hele tatt stemme ap. Så nei, man må absolutt ikke være rik for å stemme Høyre... Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #8 Skrevet 10. september 2013 Hvis man ikke er rik, så har man jo ingen grunn til å stemme blått. Vet du hva de borgelige partiene står for?!? Anonymous poster hash: 8b66a...65a Jeg vet iallefall at avgiftssystemet til de rødgrønne er så forskjellsbehandlende som det går an! Man må nesten være rik for å i det hele tatt stemme ap. Så nei, man må absolutt ikke være rik for å stemme Høyre... Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #9 Skrevet 10. september 2013 Hvis man ikke er rik, så har man jo ingen grunn til å stemme blått. Vet du hva de borgelige partiene står for?!? Anonymous poster hash: 8b66a...65a Jeg vet iallefall at avgiftssystemet til de rødgrønne er så forskjellsbehandlende som det går an! Man må nesten være rik for å i det hele tatt stemme ap. Så nei, man må absolutt ikke være rik for å stemme Høyre... Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #10 Skrevet 10. september 2013 Ja.. Etter nedetiden har nettsiden blitt helt håpløs... Virkelig ikke meningen å poste svaret flere ganger.. Anonymous poster hash: 55609...854
Gjest Anybody Skrevet 10. september 2013 #11 Skrevet 10. september 2013 Enig hi! Blir godt å endelig ha mulighet til å få mitt firma opp og gå!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #12 Skrevet 10. september 2013 Du har jo rett på sykepenger, hvis du er villig til å betale for forsikring. Anonymous poster hash: d5e36...853 Ser du ikke hva du selv skriver??En forsikring er jo en tjeneste jeg kjøper, ikke en rettighet jeg har.. Jeg betaler skatt som alle andre; er det da ikke rett og rimelig at jeg har de samme rettighetene som deg og alle andre arbeidstakere? HI Anonymous poster hash: 084e0...a7d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #13 Skrevet 10. september 2013 Så klart er det viktigere med penger i lommene på de rike, enn ett godt velferdssamfunn som tar vare på ALLE. Anonymous poster hash: 8b66a...65a Idioti...Rik er jeg ikke, men har en drøm om å bygge opp noe som kan ekspandere og som en dag kan lønne flere enn meg selv, og det godt. Ikke alle som bare tenker på penger, vet du. For noen er ambisjoner, visjoner og det å skape noe det viktigste. Ønsker bare frihet til dette, men de rødgrønne har tvunget alle gründere ned i knestående. I dag er en gledens dag for oss som skaper vår egen (og andres) arbeidsplass! HI Anonymous poster hash: 084e0...a7d
Gjest thricane Skrevet 10. september 2013 #14 Skrevet 10. september 2013 Akkurat der er jeg helt enig med deg. Ironiske er jo at du betaler en høyere trygdeavgift enn hva en vanlig arbeidstaker med alle rettigheter gjør. Nå fører jeg regnskap for en god del enkeltpersonforetak, tro meg, de tjener ikke stort når du veier det opp mot hvor mye de jobber og hvilken risiko de tar. Bedre vilkår for små bedrifter burde vært innført for lenge siden.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #15 Skrevet 10. september 2013 Så alle skal brette opp genserarmene og starte selvstendig bedrift? Haha.... Ok Anonymous poster hash: dee80...7be
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #16 Skrevet 10. september 2013 Så alle skal brette opp genserarmene og starte selvstendig bedrift? Haha.... Ok Anonymous poster hash: dee80...7be Eeeeh.. Hvem påstår det? Hvorfor skal ikke jeg ha de samme rettighetene som enhver arbeidstaker? Anonymous poster hash: 55609...854
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #17 Skrevet 10. september 2013 Så alle skal brette opp genserarmene og starte selvstendig bedrift? Haha.... Ok Anonymous poster hash: dee80...7be Jeez...du har virkelig ikke forstått noen ting. Vi selvstendige ber bare om samme rettigheter som resten av befolkningen nyter godt av. Når det gjelder arbeidsmoral og innsatsvilje tror jeg nok at den gjengse lønnsmottaker lært en del av oss selvstendige. Vi som står på egne ben og på mange områder er rettighetsløse. Jeg har ikke én sykedag i året -det er ikke fordi jeg aldri er syk... Anonymous poster hash: 084e0...a7d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #18 Skrevet 10. september 2013 Hvis en vanlig lønnsmottaker blir syk noen få dager får det ingen følger for personen. H*n vil få like mye i lønn den måneden og taper ikke en krone på å være syk. Hvis jeg, som selvstendig næringsdrivende, blir syk like mange dager skjer følgende: Mine faste utgifter i bedriften fortsetter, enten jeg er der eller ei. Jeg taper all inntekt disse dagen. Dvs. hvis jeg blir syk så koster det meg faktisk ganske mye hver eneste dag. Hvor mange vanlige arbeidstakere ville vært villig til ikke bare å miste lønn under sykdom, men faktisk få økte månedlige utgifter pga av sykdommen? Ikke mange, tror jeg.... Hvis man som selvstendig blir langvarig syk så risikerer man faktisk å gå konkurs på toppen av alt annet. Så som selvstendig næringsdrivende har man ikke råd eller mulighet til å bli syk. Det er grunnen til at jeg sterkt vurderer å hoppe av den karusellen. Jeg innehar en kompetanse som ikke mange har, ikke mange kan tilby folk den hjelpen jeg kan gi dem. Så totalt sett så taper samfunnet på at jeg nå trolig gir meg og heller kaster all utdannelse og erfaring på båten setter meg på et kontor og gjør en jobb som de fleste andre kunne gjort. I en slik jobb vil jeg ha fast lønn hver måned, ikke variabel ut fra sesong, jeg vil ha rett på sykepenger fra dag én, om jeg blir langvarig syk så vil jeg få utbetalt 100 % lønn i ett år (i motsetning til 65 % som selvstendig), og jeg vil til og med få utbetalt feriepenger. Jeg taper ikke penger på å være borte i ferien. Jeg kunne aldri som selvstendig, slik forholdene er pr i dag, ta ut fire eller fem uker ferie. For mine vanlige daglige utgifter i bedriften vil gå selv om jeg er borte, da er det null kroner inn. Ergo går jeg i tap på å ta ferie. Jeg kan aldri ta bare tre uker sammenhengende heller, for det er umulig ift det tilbudet jeg gir mine klienter. Etter min mening er det ildsjeler som blir selvstendig næringsdrivende. Ildsjeler som har en indre drivkraft som er sterkere enn de fleste. Men også ganske naive ift å tro at velferdsstaten tilbyr dem like rettigheter som vanlige lønnsmottakere. Vi ønsker oss ikke bedre tilbud enn det alle andre får. Vi ønsker bare ikke å straffes for at vi ønsker å skape en verdiskapning i samfunnet! Anonymous poster hash: a1a73...b79
n74 Skrevet 10. september 2013 #19 Skrevet 10. september 2013 Du har jo rett på sykepenger, hvis du er villig til å betale for forsikring. Anonymous poster hash: d5e36...853 Ser du ikke hva du selv skriver??En forsikring er jo en tjeneste jeg kjøper, ikke en rettighet jeg har.. Jeg betaler skatt som alle andre; er det da ikke rett og rimelig at jeg har de samme rettighetene som deg og alle andre arbeidstakere? HI Anonymous poster hash: 084e0...a7d Med et enmannsforetak så betaler du mindre i skatt enn når du er lønnsmottaker. (jeg regner med at du har et enmannsforetak siden du mener du ikke har rett til sykepenger). Selger du din egen kompetanse som en tjeneste kan du også fakturere de sosiale kostnadene i tillegg til lønnen (som tidligere tilsvarte 26%, mulig det har steget i løpet av de to-tre siste årene). Selger du varer så må du jo prise varene sånn at du er i stand til å betale dine utgifter, inkludert "sykeforsikringen" Den "forsikringen" du kan kjøpe hos trygdevesnet tilsvarer i pris det samme som vi andre skatter ekstra + det vår arbeidsgiver betaler i sosiale kostnader. Nå er det ikke helt riktig at du ikke har krav på sykepenger, den er bare noe avkortet fordi du i utgangspunktet ikke betaler inn de samme sosiale utgiftene + skatten som resten av oss. Derfor får du ingen penger de første 16 dagene, og bare 65 % fra 17. dag. Ønsker du bedre dekningsgrad må du kjøpe en "forsikring". Men som sagt, du betaler ikke noe mer for det enn det resten av oss betaler i sosiale utgifter + skatt. Hvis du lurer mer rundt dette kan du lese på NAV sine sider: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+næringsdrivende+og+frilansere Hilsen en som både har fakturert fra enmannsforetak og som har gått på lønn.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #20 Skrevet 10. september 2013 Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du klager. Det offentlige betaler ingenting de første ukene når man er syk, det er bedriftene som må ta den regningen. Og har man eget firma må selvfølgelig firmaet ditt i likhet med ALLE andre firma dekke denne kostnaden! Anonymous poster hash: 5f8cb...f66
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #21 Skrevet 10. september 2013 Hvorfor ikke registrere firmaet ditt som et AS?? Anonymous poster hash: 15113...813
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #22 Skrevet 10. september 2013 Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg er kjempeglad for blå regjering slik at det skal bli enklere å være grunder i dette landet, og karensdager ønsker jeg hjertelig velkommen. Det er på tide at de ansatte også må ta noe av byrden ved sykefravær. Anonymous poster hash: b92a7...b05
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #23 Skrevet 10. september 2013 Du har jo rett på sykepenger, hvis du er villig til å betale for forsikring. Anonymous poster hash: d5e36...853 Ser du ikke hva du selv skriver??En forsikring er jo en tjeneste jeg kjøper, ikke en rettighet jeg har.. Jeg betaler skatt som alle andre; er det da ikke rett og rimelig at jeg har de samme rettighetene som deg og alle andre arbeidstakere? HI Anonymous poster hash: 084e0...a7d Med et enmannsforetak så betaler du mindre i skatt enn når du er lønnsmottaker. (jeg regner med at du har et enmannsforetak siden du mener du ikke har rett til sykepenger). Selger du din egen kompetanse som en tjeneste kan du også fakturere de sosiale kostnadene i tillegg til lønnen (som tidligere tilsvarte 26%, mulig det har steget i løpet av de to-tre siste årene). Selger du varer så må du jo prise varene sånn at du er i stand til å betale dine utgifter, inkludert "sykeforsikringen" Den "forsikringen" du kan kjøpe hos trygdevesnet tilsvarer i pris det samme som vi andre skatter ekstra + det vår arbeidsgiver betaler i sosiale kostnader. Nå er det ikke helt riktig at du ikke har krav på sykepenger, den er bare noe avkortet fordi du i utgangspunktet ikke betaler inn de samme sosiale utgiftene + skatten som resten av oss. Derfor får du ingen penger de første 16 dagene, og bare 65 % fra 17. dag. Ønsker du bedre dekningsgrad må du kjøpe en "forsikring". Men som sagt, du betaler ikke noe mer for det enn det resten av oss betaler i sosiale utgifter + skatt. Hvis du lurer mer rundt dette kan du lese på NAV sine sider: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+næringsdrivende+og+frilansere Hilsen en som både har fakturert fra enmannsforetak og som har gått på lønn. Har du røyka sokkene dine? I hvilken verden betaler en vanlig arbeidstaker mer skatt en noen som har enk?? Jeg har enk, betaler nesten 50% skatt, inkludert høyere trygdeavgift selv om jeg har færre rettigheter en en arbeidstaker. Som selvstendig har man faste løpende kostnader. Dvs at mange selvstendig næringsdrivende må BETALE for å ha ferie. Arbeidstakere får feriepenger når de har ferie. Anonymous poster hash: a7615...1a4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #24 Skrevet 10. september 2013 Skjønner veldig godt hva du mener HI. Er også selvstendig næringsdrivende, lei av at vi skal tas fra alle rettigheter fordi vi driver for oss selv. Håper den nye regjeringa vil prioritere bedre rettigheter for selvstendig næringsdrivende. Har ikke tall på hvor mange dager jeg har vært på jobb syk fordi jeg må. For meg koster 100 % sykeforsikring fra dag så mye at jeg måtte tatt opp lån for å få den forsikringa et år! galskap!! Men værre nå som jeg har fått barn, ser nesten ikke hvordan det skal gå uten sykt barn dager. Anonymous poster hash: 0f0d9...84e
Gjest thricane Skrevet 10. september 2013 #25 Skrevet 10. september 2013 Du har jo rett på sykepenger, hvis du er villig til å betale for forsikring. Anonymous poster hash: d5e36...853 Ser du ikke hva du selv skriver??En forsikring er jo en tjeneste jeg kjøper, ikke en rettighet jeg har.. Jeg betaler skatt som alle andre; er det da ikke rett og rimelig at jeg har de samme rettighetene som deg og alle andre arbeidstakere? HI Anonymous poster hash: 084e0...a7d Med et enmannsforetak så betaler du mindre i skatt enn når du er lønnsmottaker. (jeg regner med at du har et enmannsforetak siden du mener du ikke har rett til sykepenger). Selger du din egen kompetanse som en tjeneste kan du også fakturere de sosiale kostnadene i tillegg til lønnen (som tidligere tilsvarte 26%, mulig det har steget i løpet av de to-tre siste årene). Selger du varer så må du jo prise varene sånn at du er i stand til å betale dine utgifter, inkludert "sykeforsikringen" Den "forsikringen" du kan kjøpe hos trygdevesnet tilsvarer i pris det samme som vi andre skatter ekstra + det vår arbeidsgiver betaler i sosiale kostnader. Nå er det ikke helt riktig at du ikke har krav på sykepenger, den er bare noe avkortet fordi du i utgangspunktet ikke betaler inn de samme sosiale utgiftene + skatten som resten av oss. Derfor får du ingen penger de første 16 dagene, og bare 65 % fra 17. dag. Ønsker du bedre dekningsgrad må du kjøpe en "forsikring". Men som sagt, du betaler ikke noe mer for det enn det resten av oss betaler i sosiale utgifter + skatt. Hvis du lurer mer rundt dette kan du lese på NAV sine sider: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+næringsdrivende+og+frilansere Hilsen en som både har fakturert fra enmannsforetak og som har gått på lønn. Har litt problemer med å se hvor det med lavere skatt kommer inn. Kan du forklare meg hvordan det henger sammen? For de betaler høyere trygdeavgift, mister minstefradrag og har begrenset til 6000 km skattefritt for kjøring, bare for å nevne noe. Fradragene de får er kun faktiske kostnader for "inntekts ervervelse".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå