Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3

Anbefalte innlegg

ja er like greit å ha noe å gjøre ? vil ikke vekke hun andre, men lå våken fra 02 - ca 06.. var oppe og tissa 1 million ganger og spiste en yoghurt. Sovna så klart i 20 min før jeg MÅTTE opp =( det var vondt ...

festlig =) så håper vi slipper å gå sånn i 3 uker til ! zombie

Fortsetter under...

Da har jeg født en liten tass på 3 kg og ikke nærmere 4 som estimert for få uker siden ( takk og lov ;). )

Jeg har hatt lite modningstegn, kynnere og div denne gangen så kom fort og uventet dette i uke 38+ 6. Ingen av de to andre barna har kommet før tiden eller av seg selv, så her var nr 3 en rask luring ;) fødselshistorie kommer etterhvert!

Da har jeg født en liten tass på 3 kg og ikke nærmere 4 som estimert for få uker siden ( takk og lov ;). )

Jeg har hatt lite modningstegn, kynnere og div denne gangen så kom fort og uventet dette i uke 38+ 6. Ingen av de to andre barna har kommet før tiden eller av seg selv, så her var nr 3 en rask luring ;) fødselshistorie kommer etterhvert!

Gratulerer så mye med den lille Karma :)

Annonse

Hei damer. Jeg har fulgt med på denne tråden, men ikke vært aktiv selv. Jeg er så misunnelig på alle dere som allerede har født:) selv har jeg termin 1.desember og venter mitt første barn, en jente. Pga kronisk spenningshodepine ligger jeg nå til observasjon på føden. Jeg er total utslitt og har ikke sovet på evigheter føles det som. Føler med dere som skriver om lite/dårlig nattesøvn. Dere har min fulle sympati:) her vil de ikke sette noe i gang før termin, og de ønsker også at jeg skal få søvn for å ha mest mulig krefter til fødsel. Føles som om dette barnet aldri har tenkt å komme ut....

Da er jeg ferdig hos jordmor. Hun så at jeg var sliten og mente det jeg nå går gjennom var pine. Hun mente jeg måtte ytre ønske om igangsettelse etter UL på mandag og at jeg ikke skulle legge noe i mellom hvordan jeg har det nå. Jeg har kraftig bekkenløsning og klarer ikke gå. er avhengig av krykker og har ikke sovet på evigheter. hun mente også at jeg skulle legge meg inn til avlastning på føden på søndag. 2 ganger på avlastning for søvn snakket også for min sak mente hun. hun skrev på helsekortet at vi hadde diskutert det og at hun anbefalte at jeg ble hørt på mitt ønske om igangsettelse hvis jeg ikke kom i gang av meg selv i løpet av helgen. men som hun sa kunne hun ikke love meg noe, da det var legen som hadde siste ordet i en slik sak. men at jeg hadde stort behov for å bli ferdig nå, det hadde hun full forståelse for. Ettersom jeg har 3 styrtfødsler bak meg ville hun ikke ta sjangsen på å strippe meg heller, da vi har lang kjøretur til sykehuset. Jeg hadde uansett takket nei til stripping, da dette er så vondt :P

så da er det bare å krysse fingrene på at jeg kommer i fødsel i løpet av helga, eller at de hjelper meg i gang til uka.

Da er jeg ferdig hos jordmor. Hun så at jeg var sliten og mente det jeg nå går gjennom var pine. Hun mente jeg måtte ytre ønske om igangsettelse etter UL på mandag og at jeg ikke skulle legge noe i mellom hvordan jeg har det nå. Jeg har kraftig bekkenløsning og klarer ikke gå. er avhengig av krykker og har ikke sovet på evigheter. hun mente også at jeg skulle legge meg inn til avlastning på føden på søndag. 2 ganger på avlastning for søvn snakket også for min sak mente hun. hun skrev på helsekortet at vi hadde diskutert det og at hun anbefalte at jeg ble hørt på mitt ønske om igangsettelse hvis jeg ikke kom i gang av meg selv i løpet av helgen. men som hun sa kunne hun ikke love meg noe, da det var legen som hadde siste ordet i en slik sak. men at jeg hadde stort behov for å bli ferdig nå, det hadde hun full forståelse for. Ettersom jeg har 3 styrtfødsler bak meg ville hun ikke ta sjangsen på å strippe meg heller, da vi har lang kjøretur til sykehuset. Jeg hadde uansett takket nei til stripping, da dette er så vondt :P

så da er det bare å krysse fingrene på at jeg kommer i fødsel i løpet av helga, eller at de hjelper meg i gang til uka.

Huff, stakkar deg..... Ikke lenge igjen nå! Krysser fingrene for at vi begge får i løpet av helga :) når er termin?

Annonse

Hvordan går det Venter på far? :) Nå har jeg blitt forkjølet med halsvondt i tillegg. :P Tolker alt som et tegn da :P forkjølet= må jo tyde på fødsel snart :P Men nå har jeg også lest at kroppen ikke går i fødsel før man har blitt frisk. Er på min tredje kopp varm melk nå og drikker juice som en helt :P Skal bli i godform til fødsel nå ;)

Nei, formen er den samme, men det skjer jo ingenting som tyder på at jenta har tenkt seg ut. så får vel bare sitte her å vente og vente :P Veldig kjedelig. Har ikke prøvd så mye for å få i gang fødselen da. prøvd sex en gang, men det hjalp ikke på annet enn store smerter i bekkenet etterpå, så det skal vi ikke prøve igjen. brystvortestimuli er uaktulet. sitte her og rulle knoppene i en hel time, hvem er det som klarer det uten å bli helt sår? så hva skal man da prøve ut? Sterk mat og et glass rødvin, og presse seg gjennom en omgang til? hmm..

Da kommer fødselshistorien min kjapt her slik at jeg ikke spammer hele forumet der ute ;) ups den ble litt lang ;)

Det første tegnet kom vel egentlig mandag kveld, selv om jeg ikke tok det som det.. Har ikke vært plaget noe nevneverdig verken med kynnere eller maserier dette sv skapet, noe som har vært overraskende ettersom jeg hadde mye av dette med de to andre..

Uansett mandag kveld satt jeg som vanlig her og surfet, og ble da "akutt" influensa syk, pottetett på 2sekunder, feberfølelse og vondt i kroppen. Fikk også litt kynnere.. Dette varte sikkert i 2 timer før jeg satte i gang med klesvask og jeg fikk da igjen varmen og alt forsvant.

Dagen etter, tirsdag, helt "vanlig" dag, fikk jeg også i 14 tiden akutt influensa symptomer. Siden jeg opplevde at jeg ble kvitt det dagen før ved å bli varm, heiv jeg meg i dusjen og det forsvant.

Senere på kvelden følte jeg meg plutselig veldig obstipert, spiste en haug med middag for å få litt presshjelp og kom til slutt på do :-p

Sa til mannen at jeg trodde noe kom til å skje i løpet av natten. Heh

Onsdag våknet jeg 03.30 for å tisse. Alt føltes normalt men på vei tilbake i sengen fikk jeg igjen akutt influensa symptomer og ble pottetett og kaldsvettet. Kort tid etter kom begynte lette rier med 10 min mellomrom og varighet på 1min. Var sikker på det var rier for de føltes akkurat ut som ved sist fødsel. De var helt levelige og greie å puste lett igjennom.. Men var livredd diss skulle stoppe så turte ikke ta paracet og legge meg til å sove.

Begge ungene hadde onsdag fri og vi satt bare inne å ventet på at riene skulle ta seg opp, men klarte ikke finne helt roen mellom om jeg skulle slappe av å la de komme eller fokusere på å ta alt rolig.

Kl 15 reiste vi inn til sykehuset, hadde da fremdeles samme rieaktivitet men var nysgjerrig på om det skjedde noe og med tanke på at det er 1,5 time til sykehuset og sist fødsel varte rett under 2.

JM fikk da inn en finger og alt var avflatet, fikk spm om jeg ville hjem eller bli å vente litt, og valgte da å bli. Dette var midt i vaktskifte og jeg fikk slappet av i kroppen uten jm som gikk inn og ut og uten barn. Raskt tok det seg opp og da ny jm kom inn rett før 16 var de kraftigeere og 3-4 min mellomrom. Etter litt ctg registrering ble de enda mer intense og hun gikk for å finne føderom. På de 5 min tok det seg enda mer opp og hele kroppen ristet og det ble veldig intenst.

Rett før kl 17 var vi på føderommet, sa jeg ville ha epidural og ba henne bestille dette raskt for det føltes ut som det gikk raskt og intenst som sist. jM var noe imot dette, og ville jeg skulle prøve lystgass og fentanyl først men etter ett akutt KS og en tangfødsel var noe annnet utelukket for meg og jeg var redd de ikke ville rekke det hvis hun ikke meldte i fra om jeg skulle ha det.

Hun meldte fra rett over 17 og selvfølgelig av anestesien opptatt en god halv time. Tok da i mot fentanyl som roet skjelvingene og ristingen i kroppen men merket ikke noe forskjell på riene.

Kl 17 45 var åpningen 5-6 og kort tid etter kom de med epidural. Den var like deilig som sist og jeg lå å slappet av med kunn lette smerter under riene. Rundt halv 20 var åpningen 7-8 men hodet var langt oppe. Kom da opp å sto, der stod jeg i 15 min og da ble smertene og skjelvingene i kroppen like vonde og intense som før epiduralen, fikk da fullstendig panikk!

Jm kjente og hode var da langt nede og 10cm åpning. Fikk beskjed om å presse litt for å se hva som skjedde.. Dette var utrolig vondt og jeg fikk helt panikk og skrek som en gal :-p hadde først et par press hengende over senge kanten, men så ville JM ha meg på rygg for hun hadde best erfaring med det.

Kom meg rundt og presset som en gal (og skrek med en forferdelig stemme som " ikke var min" ) hehe

Har som sagt ikke kunne føde naturlig før så det var skikkelig surrealistisk, var som jeg var like obstipert som dagen før,. En merkelig og sviende følelse når hode kommer frem i åpningen, og enda mer merkelig å bare måtte presse. Etter 20 min fra første prøve press var ungen ute. Ingen rifter, eller komplikasjoner what so ever.

Har aldri følt meg så "hel" etter en fødsel før og da jeg hoppet i dusjen var kjentes alt som før der nede.

Vi reiste hjem morgene etter med år lille gutt som var 3 kg og ikke 4 som estimert for få uker side. Han spiser, sover og kommer på do. Helt som bestilt!

Lykke til dere andre :)

Har ikke termin før 13. Desember så kan jo være en stund til det skjer noe enda. Men håper ikke det for har så vondt :( Vil bli ferdig.

Da skjønner jeg godt du vil bli ferdig med det! Slitsomt når man ikke er i form.. Jeg har ikke termin før 17 des så er nå ennå noen uker til, men er jo så mange nå som føder før termin! Også i og med alt er klart her hjemme til babyen skal komme, så føler man tiden går så ekstra sakte. Den kommer når den kommer uansett ;)

en hel time på brystvortene? hørtes fælt ut, men bruk olje da !? babyolje eller noe hvis det er "lov" =)

Anonymous poster hash: 4e170...a71

Ja, jeg leste det at man skulle stimulere en time til man fikk rier, og så en time til så de tok seg opp. man kan sikkert bruke olje, så kanskje jeg skulle prøve å fylle opp badekaret og sette i gang i kveld :P

Jeg sliter sånn med bekkensmerter at jeg verken kan dusje selv, tørke meg eller tørke med på do :( det er helt forferdelig! Stakkar 2 åringen min skjønner ikke hvorfor jeg aldri kan hjelpe han eller løfte han opp. De to eldste er heldigvis veldig forståelsesfulle da :)

seriøst ? mannen din må tørke deg på do ...? da hadde jeg FORLANGT igangsetting hvis det var SÅ ille =/ .... mannen din er vel på jobb og kan ikke være hjelpepleier på dagtid ?! off..

Anonymous poster hash: 4e170...a71
Gjest flykræsj

Høres veldig slitsomt ut VenterpåFar. Håper det snart skjer noe. Og dere andre som også sliter nå på slutten :( Takk for fødselshistorie Karma! Føler jeg har litt "tegn" selv ;) Plutselig hovnet opp i fingre og bein, noe som er pussig siden jeg ikke har hatt noe ødemer tidligere. (på kontroll igår, så det er ikke fare for sv.forgiftning) Har også veldig harde og ubehagelige kynnere. Jeg vet dette ikke akkurat er bombesikre tegn på nært forestående fødsel, men jeg velger å tolke det som positive endringer ;) Fikset resten av julegavene i dag + vasket opp ting til baby. Roet meg litt nå som det er i orden.

Da har også jeg født!

Torsdag morgen kom vår lille sønn til verden, etter en laaaaaaangdryg igangsetting.

De som sier at igangsetting er "den lette utvei", kan ta seg en pille, bokstavlig talt. I mitt tilfelle skulle jeg få igangsetting pga langvarig fødsel sist, men endte opp med at denne fødselen ble enda lengre.

Uansett, etter 3 dager med maserier (dritvonde!!), som kom hvert andre minutt konstant, gikk vannet natt til torsdag. Det gikk kjempefort til 9 cm, men så stoppet det hele opp. Hjerterytmen til knotten i magen sank gjentatte ganger, og plutselig var det 7 jordmødre og leger i rommet, klare til å hjelpe til. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte begynne å trykke, selv om jeg ikke hadde trykketrang. Hvis ikke babyen kom ut kjapt, måtte jeg trilles opp på ks.

Det ble skriking og herjing uten like de neste tre kvarter. Ikke fra meg, men fra damene rundt som stod og heiet! "Kom igjen, dette klarer du! Litt til! Haaaaardere!!!" Det viste seg at vesle gutten satt fast i skambeinet, så å få han over den ble et mareritt. Da det endelig var gjort, fikk han en sugekopp på hodet, og plopp så var han ute. Fra vannet gikk til han så dagens lys gikk det 6,5 timer.

Det var en tøff opplevelse. Verre enn med datteren min, der det hele endte i ks. Jeg ble lovet denne gangen at fødselen ikke skulle vare så lenge, men pga igangssettingspillene som ga meg så vonde maserier, føltes det verre denne gangen. Skulle det bli en nr 3, vil jeg ikke igangsettes, for det slet meg fullstendig ut. Jeg mistet forøvrig 1,2 liter blod fordi livmoren min ikke ville trekke seg ordentlig sammen.

Så da var det gjort. Sitter her, blek og blodfattig, men fattet, med en herlig liten bylt på fanget. Gled dere alle sammen, plutselig er babyene deres her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...