Gå til innhold

Er ettåringer for unge for barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ettåringer for unge for barnehagen?

Og er deres barn fra 1- 4 år i barnehagen 100%(8timer) hverdag? 

Anonymous poster hash: e2c97...ca5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, etter min mening har ikke 1-åringer noe i bhg å gjøre. Men, jeg forstår hvorfor de må i bhg.

Min 2-åring går 60% i bhg. 5-6 timer pr. dag.

Skrevet

Jeg tenker det kommer helt an på ettåringen selv, pluss barnehagen. Min minste går i en liten familiebarnehage og hun er ett år akkurat. Der er det fire barn, med ordentlige lokaler og orden i sakene. Har brukt denne bhg til alle mine tre barn de to første årene

Hun kommer seg ikke fort nok inn, og "løper i armene" til hun som driver og vinker meg avgårde:)

Hun har 100% plass men er der 5-6 timer hver dag med fri innomellom. Har vel hatt fri en gang pr uke ca i høst.

Om derimot ettåringen må gå i en "samlebåndbarnehage" med masse støy og større barn, 8 timer hver dag er jeg mer betenkt.....

Anonymous poster hash: f278e...854
Skrevet

JA, de er for unge! Ingen tvil om det. Min gutt på 20 mnd startet nettopp i barnehagen. Han går 5 dager i uka. 7 timer noen dager, og andre dager bare halv dag.

Anonymous poster hash: 6bf8c...6e0
Skrevet

Hvorfor er det ingen tvil om det???<br />

Anonymous poster hash: f278e...854

Skrevet

Jeg har ingen betenkeligheter med å sende ettåringer i barnehage.

Anonymous poster hash: 59db8...97c

Skrevet

Jeg var helt innstilt på at det var altfor ungt før mitt barn begynte i en alder av 16mnd, men etter å ha sett hvordan dette har påvirket barnet mitt syntes jeg det er helt greit, barnet elsker å være i bhg og sammen med alle barna, vil nesten ikke hjem når jeg henter.

MEn nå er ikke barnet mitt der 100% da, pleier å levere i 9 tiden og hente mellom 14.00 og 14.30, men innemellom blir det tidligere morninger eller ettermidager. Jeg er hjemmestudent så er jo hjemme mens barnet er i bhg, men noen dager må jeg på skolen og da blir det lange dager for barnet.

Jeg syntes det er viktig med forutsigbarhet for de minste, barnet mitt vet at om mamma leverer er det mamma som henter og ikke pappa osv. Vet at vi kommer rett etter lunchmåltidet og hvis det blir lang dag forbereder vi barnet på det. Men i prinsipp så er det alt for tidlig, ville gjærne gått hjemme til barnet var 3-4 men det er ikke mulig dessverre.

Anonymous poster hash: b6904...a10
Skrevet

Ja, det synes jeg, men jeg ser at det i mange tilfeller er et nødvendig onde når begge foreldrene vil/må jobbe etc. Mitt barn skal etter planen ha 50 % plass (halve dager, ikke annenhver dag) fra 2-2,5 års alder og frem til skolestart.

Anonymous poster hash: b440c...dd8
Skrevet

Ingen  1 åringer har behov for barnehage for sin egen del!

Anonymous poster hash: e5b5f...58a
Skrevet

JA! et så lite barn har det best med mamman sin hjemme,min begynte når han var 3 og det samme vil brødrene hans gjøre :)

Anonymous poster hash: 688c4...969
Skrevet

Alle mine begynte i barnehage når de var et år. Jeg hadde gjort det igjen, Ingen problemer av noe slag. Så jeg synes ikke at det er helt klart at alle 1-åringer er for ungen for barnehagen. Noen er det nok helt sikkert, men ikke alle...

Anonymous poster hash: ef7ee...9f2
Skrevet

Jeg syns at å få være sammen med en mor eller far som trives med det er bedre.

Skrevet

For mine unger har det vært for tidlig, men siden begge må jobbe så må de dessverre i bhg. Er ca 6 t i bhg, og får fri når vi har sjans.

Anonymous poster hash: 21a89...96a

Skrevet

Ja, egentlig. Da datteren min begynte i barnehage syns jeg det var alt for tidlig og jeg hadde mange tanker rundt dette, ikke minst så slet samvittigheten utrolig mye på meg. Heldigvis hadde barnehagen et helt supert opplegg som gjorde det beste ut av situasjonen. De hadde de aller minste alene i faste grupper på 2-3 barn med en fast person som hadde omsorg for de hele dagen. Det ble litt mer som en dagmamma.

Skrevet

Er jo helt umulig å svare ja eller nei på dette.

Noen barn kan fint begynne i ettårsalderen. Andre barn burde kanskje ikke begynne om de er 2-3 engang. Veldig mye som spiller inn på dette.

Min førstefødte begynte da han var ett. Han hadde nok hatt det best hjemme noen måneder til, men det gikk jo bra fordet.

Lillesøster begynte da hun var halvannet. Det var på HØY tid, hun var RASENDE da vi leverte storebror og måtte bli med meg hjem igjen. De i barnehagen sa at hun var et eksempel på de ettåringene som bare digger barnehagen. Nå to år etter har hun ikke grått en eneste gang ved levering.

Barn er forskjellige, barnehager er forskjellige og foreldre er forskjellige.

Anonymous poster hash: 4a72d...eb2

Skrevet

I utgangspunktet mener jeg det, ja. Men må man, så må man. Det er jo ikke alle som har anledning til å være hjemme ekstra, og da har man ikke annet valg.

Vi har heldigvis kunnet drøye det til ungene var 18 mnd, og jeg merket feks veldig stor forskjell på eldste fra hun var 12 mnd vs 18 mnd, både ift modenhet, trygghet på andre mennesker og behov for å være med andre barn osv. Så jeg er glad vi kunne/kan drøye litt.

Vi har også muligheten til å hente tidlig, så her er ungene i barnehagen til kl 13-14. 15 på det aller seneste, og da kun unntaksvis.

Skrevet

Jeg ville ikke sende barnet vårt i bhg, så begynte når henne var 20 mnd, hun stor trives, men hun er ikke der mere enn max 6 timer om dagen, og mye fri, nå er hun 3 år om 4 mnd. Men skjønte jo at det var meg det var verst for, og ikke henne. Men må og si at hun har sluttet og puste regelmessig fra hun var 5 uker til 8 mnd, derfor jeg ikke ville gi slipp på henne, at det er bedre og ha kontroll på henne selv. Men en 1 åring syns jeg er alt for tidlig, men ikke alle som har så mye valg... Så glad for at vår har det som hun har det med bhg, er der, men ikke så mye pr dag.

Anonymous poster hash: b4d62...9d5

Skrevet

Såklart er en ettåring for liten for barnehage. All forskning viser at barn under 3 år ikke har noe positivt utbytte av bhg, og at 1-2 åringer har likt stressnivå som 40 åringer. Litt av ett samfunnsprosjekt vi driver med..

Anonymous poster hash: 22512...573
Skrevet

Barn på et år har ingen nytte av bhg. De skulle vært hjemme. Men sender jeg sønnen min i barnehage 1 år gammel? Ja, samfunnet og livet generelt om dagen er lagt opp slik at veldig mange ikke har andre muligheter, med tanke på Lønn osv

Anonymous poster hash: e426b...7f6

Skrevet

Vi valgte at jeg gikk hjemme til hun var 2,5 år. Perfekt alder mener jeg. Nå er hun 3,5 og hun har hatt veldig forskjellige dager, noen dager er hun der 8 timer, andre ganger er hun bare 2 timer - minst mulig tenker jeg. 

Etter min mening er det rett og slett skadelig for 1-åringer å gå i barnehage, de skiller ut ekstreme mengder med stresshormoner. Ungen kunne like gjerne vært jaktet på av en løve. Men det er mange som er NØDT til å bruke barnehage, synes det er utrolig trist at samfunnet er blitt slik. Alle har kanskje ikke råd til at den ene går lenge hjemme med barna og det har jeg full forståelse for, men mange kan hvis de velger å kutte ned på luksusen. Vi hadde ikke verdens beste økonomi, men vi fikk det til selv om det var litt trangt til tider.

Skrevet

Jeg synes ikke det er ideellt, men det finnes ett åringer som fint kan gå i barnehage. Min lille begynte 13 mnd gammel og går fra 08-14 tre ganger i uken. Det går brillefint. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å sende henne hver dag fulle dager så lenge vi har mulighet til å gjøre det anderledes (kveld/helgejobbing), men aldri om jeg hadde gitt opp jobben min heller, så hadde vi hatt andre jobber hadde det nok vært fulle dager.

Skrevet

I vår barnehage er de i allefall det, for den er ikke lagt opp for så små barn. Synes det er så trist å se de små som bare henger med på det de andre gjør, men blir værende på utsiden liksom. De som ikke kan gå blir plassert i en babyhuske eller i sandkassa når de er ute, og der sitter de... Også er de nesten alltid trøtte fordi de må følge sovemønsteret til de større barna. :/

Anonymous poster hash: e8d36...252
Skrevet

Ja, det synes jeg, men jeg ser at det i mange tilfeller er et nødvendig onde når begge foreldrene vil/må jobbe etc. Mitt barn skal etter planen ha 50 % plass (halve dager, ikke annenhver dag) fra 2-2,5 års alder og frem til skolestart.

Anonymous poster hash: b440c...dd8

For mitt barn ville nok halve dager funka fram til rundt 3 år, derfra og resten av barnehagetida ville det vært håpløst for ham å bli hentet midt på dagen og midt i leken. Han elsket barnehagen, vennene, lekingen der, og de siste to årene syns han jeg hentet for tidlig uansett om klokka var 16 og vel så det før jeg kom. Det var rett og slett gøy i barnehagen! Å kjøre halve dager ville jeg rett og slett ikke gjort med ham, det ville i alle fall ikke vært for hans del, men for min...

Selv om du synes barnehagen er et nødvendig onde, er det ikke sikkert barnet ditt syns det, med mindre du overfører dine holdninger til barnet...

Ellers har barna mine hatt det fint i barnehagen fra ett års alder.

Anonymous poster hash: c2e58...737

Skrevet

I vår barnehage er de i allefall det, for den er ikke lagt opp for så små barn. Synes det er så trist å se de små som bare henger med på det de andre gjør, men blir værende på utsiden liksom. De som ikke kan gå blir plassert i en babyhuske eller i sandkassa når de er ute, og der sitter de... Også er de nesten alltid trøtte fordi de må følge sovemønsteret til de større barna. :/

Anonymous poster hash: e8d36...252

Heldigvis ikke slik hos oss! Barnet mitt går på en småbarnsavdeling, og barna der (1-2,5 år) har ulike soverutiner. Den yngste sover to ganger om dagen, de eldste ikke i det hele tatt. Synd at de ikke klarer å ta individuelle hensyn!

Anonymous poster hash: c2e58...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...