Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #1 Skrevet 31. august 2013 Hei. Jeg lurer på hvordan det er å bo på landet? Langt fra kino, opera, teater, butikker, spa klinikker, flyplasser, og folk? Hva driver dere med? Anonymous poster hash: d1d94...3a1
MammantilNurket Skrevet 31. august 2013 #2 Skrevet 31. august 2013 Enn så lenge går det bra vi har flyttet ca.30 minutter utenfor Oslo og ca.10 min. kjøring fra nærmeste småby og storsenter Vi har blitt supergode på planlegging og store innkjøp. Vi har også en episke bok- og filmsamlinger, en VELFYLT vinhylle og meget bra kaffemaskin. For tiden er vi veldig opptatt av Nurket så vi har ikke hatt kjempebehov for kino, teater, opera osv., men når sesongen begynner blir det nok til at vi går på noen forestillinger. Jeg har beholdt frisøren min i Oslo og skal på spa-weekend med venninner om noen uker. Vi har plutselig fått latterlig stor plass så vi inviterer ofte venner fra Oslo Livet på landet er ikke helt ueffent!
Elsker livet Skrevet 31. august 2013 #3 Skrevet 31. august 2013 Vi driver med det meste som andre, men må kjøre lengre de gangene vi kommer på at vi skal på kino, opera, teater, butikker, flyplasser o.l. Folk bor det her, og spa trenger jeg ikke.
Ileus Skrevet 31. august 2013 #5 Skrevet 31. august 2013 Vi bare setter på en VHS med Animal Planet, så får ungene se eksotiske dyr. Radio P2 sender klassisk musikk hver natt. De selger Spenol på Joker, det er jo nesten som spa behandling. Trenger jo ikke fly ut i verden når vi kan låne bøker på bokbussen en gang i mnd, der er det bilder fra hele verden.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #6 Skrevet 31. august 2013 Hei. Jeg lurer på hvordan det er å bo på landet? Langt fra kino, opera, teater, butikker, spa klinikker, flyplasser, og folk? Hva driver dere med? Anonymous poster hash: d1d94...3a1 Bor ca 10 mil fra Oslo, så skal jeg f.eks i operaen så planlegger vi god tid i forveien. Først må det anskaffes barnevakt for 3 dager. Så tar gubben og saler for hesten og rir inn til by'n for å kjøpe billetter og bestille overnatting. Bestiller til flere samtidig, for skal man reise så langt så samlr vi mange fra "bigda". Dette bruker han en dag, halvannen på. Tar tid med hest. Så er det for alle konene som skal være med å sette i gang å se over finstasen. Ja noen må til og med sy seg nye "habbit" til den store reisen. Så må alle gubba se over at hester og kjerrer er klar for ei lang reise. På avreise dagen samles alle i flokk og fyller opp kjerrene så fulle som hestene orker å dra. Ja det er nå itte bære, bære å bo på bigda. Anonymous poster hash: b3832...01f
kjerringa-mot-straumen Skrevet 31. august 2013 #7 Skrevet 31. august 2013 hehe, ja, hvordan overlever man uten teater, kafe++ det kommer vel an på behovet også, for min del nyter jeg hver dag på bygda:-) møter kjentfolk hver gang jeg stikker innom landhandelen borti vegen, sykler med vinen i kurven på sykkelen til naboer en tilfeldig lørdag, ungene leker fritt.. osv.. Jeg er i oslo toppen 2 ganger i året, da har jeg fått dosen min med byliv, bor 45 min unna.. smak og behag sier nå jeg:-)
moota m storebror&lillebror Skrevet 31. august 2013 #8 Skrevet 31. august 2013 Vi bor 1 liten time fra byen. Jeg går sjelden på kino, aldri på teater og opera eller spa klinikk. Skal jeg ut å fly kjører jeg til flyplassen eller får noen til å kjøre meg. Vi har butikker, jeg må kjøre 30 min for å komme til rema 1000 eller obs, det funker fint. Jeg flytter aldri til byen igjen! Er glad for at barna skal få vokse opp på landet og ikke i byen.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #9 Skrevet 31. august 2013 Ha ha:) ikke bor jeg på gård og ikke har vi hest. Stortrives med det gode liv på landet. Er mer sosial nå enn når jeg bodde i byn faktisk;) lurer du på hva vi finner på kan du se Klaus på kanten. Selv bor vi 5 mil unna nærmeste by (som jeg jobber i) med alt det du skriver dere har i byn. Men jeg savner d ikke. Skynder meg hjem til familien etter jobb så bryr meg ikke om kafeliv etc lengre:) har levd det livet som singel så er nå tilfreds med besøk til venner, basar 4x i året og div andre arrangement. Vi har også eget treningsstudio som benyttes ofte. Har ikke tid til spa etc jeg rett og slett. Anonymous poster hash: dbe60...8cc
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #10 Skrevet 31. august 2013 Hei. Jeg lurer på hvordan det er å bo på landet? Langt fra kino, opera, teater, butikker, spa klinikker, flyplasser, og folk? Hva driver dere med? Anonymous poster hash: d1d94...3a1 Tja, vi bor på gård. Fem minutter fra Gardermoen. Å bo på landet trenger ikke være langt fra alt skjønner du Anonymous poster hash: adff2...368
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #11 Skrevet 31. august 2013 Fantastisk! Tusen takk for knall gode og herlige svar. Får nesten lyst å flytte selv jeg;-). Klem og god lørdag<3 Anonymous poster hash: d1d94...3a1
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #12 Skrevet 31. august 2013 Vi bor skikkelig på landet! Har hjort i hagen og uglene sitter nærmest i vindukarmen. Det tar en liten time til nærmeste butikk, og byen ca 1,5 time på en god dag vi har få naboer. Kan løpe naken på hele tomten, såfall er det bare uglene og hjort som ser oss.. Vi tar båten om vi skal til byen, det korter tiden enn om vi bruker bilen. Har masse herlig natur. Ungene går på en skole med 56 andre barn, bhg inkludert. Vi er alle nære og kjente og ungene trives helt utrolig godt her. man får virkelig pustet ut. Bodde midt i byen da den minste var to. Og aldri mer. Kan virke sært for mange.. Det forstår jeg. Men prøv livet vårt en uke vi har høns, geiter, gris, kaniner og ender. To katter og en hund Anonymous poster hash: 382b1...853
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #13 Skrevet 1. september 2013 Ja, vi har andre interesser enn opera og kino Vi bruker penger på å ha det meste av utstyr hjemme Og på landet er alle skikkelig sosial, vi lager sammenkomster hele tia Vi har ekstremt god råd, vi kan spare en hel årsinntekt på å bo her !! Vi har biler og båter og alt naturen har å by på. Tar 50 min å komme seg til nermeste storby og 1,5 time til nærmeste flyplass ( Værnes) . Vi planlegger og handler stort 2 ganger pr. mnd. Hadde aldri trodd jeg kom til å trives så øde, men gjør faktisk det, deilig å være for seg selv- vi har naboer, men merker ikke stort til dem ( Om vi ikke vil så klart) Får vi lyst på en helg i London, fikser vi barnepike og drar . ( Jeg er trønder- så har ikke opera og slike ting her som er å savne heller) Anonymous poster hash: 020da...133
☆☆☆ Skrevet 1. september 2013 #14 Skrevet 1. september 2013 (endret) Hoppar over opera og teater. Alt det andre har vi i rimelig nærleik. Undrast på kor du har fått ditt bilde av "bygda" frå. Huset på prærien? Endret 1. september 2013 av ★
Gjest Skrevet 1. september 2013 #15 Skrevet 1. september 2013 Bor langt fra den fisefine Operan, men desto kortere vei til Sverige
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #16 Skrevet 1. september 2013 Hva vi driver med? Sitter på dib vel, akkurat som deg. Anonymous poster hash: 0a87b...471
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #17 Skrevet 1. september 2013 Bor billig på bygda og tjener mer enn jeg ville gjort i byen. Dermed får vi både natur, flott oppvekst miljø. Samtidig har vi råd til å reise i operaen, på teater og til utlandet i langt større grad enn vi hadde når vi bodde i byen. Anonymous poster hash: 83c1f...c6d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #18 Skrevet 1. september 2013 Enn så lenge går det bra vi har flyttet ca.30 minutter utenfor Oslo og ca.10 min. kjøring fra nærmeste småby og storsenter Vi har blitt supergode på planlegging og store innkjøp. Vi har også en episke bok- og filmsamlinger, en VELFYLT vinhylle og meget bra kaffemaskin. For tiden er vi veldig opptatt av Nurket så vi har ikke hatt kjempebehov for kino, teater, opera osv., men når sesongen begynner blir det nok til at vi går på noen forestillinger. Jeg har beholdt frisøren min i Oslo og skal på spa-weekend med venninner om noen uker. Vi har plutselig fått latterlig stor plass så vi inviterer ofte venner fra Oslo Livet på landet er ikke helt ueffent! Jeg liker at du anser det som bygda og såpass langt vekk fra byen at dere må planlegge det meste, når dere bor 30 minutter fra Oslo og 10 min fra nærmeste småby og storsenter Her bruker vi vel to timer til nærmeste kjøpesenter (som består av ca 20 butikker), vi bruker 15 min til nærmeste matbutikk (og det føles ikke veldig langt, og vi trenger ikke planlegge veldig mye for en tur på matbutikken.) Ei venninne av meg må bruke 20 min på snøskuter/båt og deretter 2,5 t for å komme tol samme navnte kjøpesenter. 20 min på snøskuter/båt og deretter 30 min til nærmeste matbutikk. DA ville jeg hatt behov for planlegging vet jeg. (Og nei, dette er ikke i Finnmark, men 5-6 timer fra Oslo). Selv trives jeg kjempegodt på bygda. Det er et levende samfunn vi bor og lever i, ungene kan trygt være ute sammen med vennene i nabolaget. Det arrangeres mye forskjellig i bygda, og folk kjenner hverandre. Dette med å bo på bygda og det at alle kjenner alle, er selvsagt på godt OG vondt. Det er ikke nødvendigvis alltid positivt. Men vi trives godt, og har masse gode mennesker i vår vennekrets. Barna går på en skole hvor det er akkurat passe store klasser (ca 15 barn i hver klasse). Jeg trives på bygda, og kunne ikke tenke meg å flytte tilbake til en by Anonymous poster hash: 7d7f9...2b5
Catlady Skrevet 1. september 2013 #19 Skrevet 1. september 2013 Vi bare setter på en VHS med Animal Planet, så får ungene se eksotiske dyr. Radio P2 sender klassisk musikk hver natt. De selger Spenol på Joker, det er jo nesten som spa behandling. Trenger jo ikke fly ut i verden når vi kan låne bøker på bokbussen en gang i mnd, der er det bilder fra hele verden. Hehehehe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #20 Skrevet 1. september 2013 Enn så lenge går det bra vi har flyttet ca.30 minutter utenfor Oslo og ca.10 min. kjøring fra nærmeste småby og storsenter Vi har blitt supergode på planlegging og store innkjøp. Vi har også en episke bok- og filmsamlinger, en VELFYLT vinhylle og meget bra kaffemaskin. For tiden er vi veldig opptatt av Nurket så vi har ikke hatt kjempebehov for kino, teater, opera osv., men når sesongen begynner blir det nok til at vi går på noen forestillinger. Jeg har beholdt frisøren min i Oslo og skal på spa-weekend med venninner om noen uker. Vi har plutselig fått latterlig stor plass så vi inviterer ofte venner fra Oslo Livet på landet er ikke helt ueffent! Jeg liker at du anser det som bygda og såpass langt vekk fra byen at dere må planlegge det meste, når dere bor 30 minutter fra Oslo og 10 min fra nærmeste småby og storsenter Her bruker vi vel to timer til nærmeste kjøpesenter (som består av ca 20 butikker), vi bruker 15 min til nærmeste matbutikk (og det føles ikke veldig langt, og vi trenger ikke planlegge veldig mye for en tur på matbutikken.) Ei venninne av meg må bruke 20 min på snøskuter/båt og deretter 2,5 t for å komme tol samme navnte kjøpesenter. 20 min på snøskuter/båt og deretter 30 min til nærmeste matbutikk. DA ville jeg hatt behov for planlegging vet jeg. (Og nei, dette er ikke i Finnmark, men 5-6 timer fra Oslo). Selv trives jeg kjempegodt på bygda. Det er et levende samfunn vi bor og lever i, ungene kan trygt være ute sammen med vennene i nabolaget. Det arrangeres mye forskjellig i bygda, og folk kjenner hverandre. Dette med å bo på bygda og det at alle kjenner alle, er selvsagt på godt OG vondt. Det er ikke nødvendigvis alltid positivt. Men vi trives godt, og har masse gode mennesker i vår vennekrets. Barna går på en skole hvor det er akkurat passe store klasser (ca 15 barn i hver klasse). Jeg trives på bygda, og kunne ikke tenke meg å flytte tilbake til en by Anonymous poster hash: 7d7f9...2b5 Det der høres ut som helvete for meg ..... Anonymous poster hash: 1c9ff...bb7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #21 Skrevet 1. september 2013 Bor langt utpå landet, men bare 35 min å kjøre til nærmeste by. Opera har vi ikke, men operaforestillinger er gjevnlig i byen. Dog er jeg ingen fan. Kino kommer 20 min unna snart, ellers synes vi ikke 35 min er særlig heft. Vi har spa, frisør, matbutikk, klesbutikk, lege og fysioterapeut mm. 5 min unna. Skole og bhg 2 min unna. Og litt naboer er her jo også. Så å overleve går helt fint. Vi Har mange ganger så stor plass som vi hadde i byen, kan ha dyr, stor hage og ungene kan herje vilt uten at naboene klager. Og vi blir ikke forstyrret av musikk og bassdunking og fulle folk på natta Anonymous poster hash: 6bd70...f39
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #22 Skrevet 1. september 2013 Av dere som har svart her er det maks to av dere jeg faktisk anser at bor på bygda. 30 min til Oslo er faktisk ikke "bygda" nok altså. Da bor man sentralt på Østlandet. Jeg er klar over at Sørum, Frogner, Eidsvoll verk, Gjerdrum mv oppi der kan ansees som bygda, HVIS MAN ER FRA BYEN! Det er landlig, ja, men det er ikke å by "på bygda" . Anonymous poster hash: 6def2...c91
Superdolly Skrevet 1. september 2013 #23 Skrevet 1. september 2013 Det er fristende å svare litt flåsete, men jeg skal ta deg på alvor. Jeg kjenner meg ikke igjen i dine oppfatninger av "bøgda" - som du kaller det. Jeg er født og oppvokst i ei bygd, har bodd på landet hele mitt liv unntatt da jeg studerte i Oslo. Og for meg er det mer av en gåte hvordan folk kan trives i Oslo, men vi er heldigvis forskjellige. Jeg har fem minutter med bil til nærmeste matbutikk. Tolv minutter med bil til jobb, og der ligger det også flere matbutikker, klesbutikk, blomsterbutikk, gavebutikk, sportsbutikk, ja alt man trenger. Vi har skole og barnehager, lege og tannlege, til og med kafé og kino. Det vi mangler er flyplass og opera, men helt ærlig så trenger jeg svært sjelden å ta fly, og jeg er ikke noen stor fan av opera. Vi bor slik til at vi har god plass rundt oss. Vi slipper å tenke på at naboene ser rett inn på vårt frokostbord fra sitt eget. Det er trygt å slippe ungene ut for å leke. Vi har stort hus og stor tomt, og det er helt vanlig her. Fordi det er så mye billigere å bo her enn i byen. Jeg kan gå ut av min egen hage, krysse veien og så er jeg i skogen. Fint å gå tur med hunden. Om vinteren kan jeg spenne på meg skiene rett utenfor yttertøyet, og så er skiløypene rett på andre siden av veien. Det hender vibedøker venner som bor i mer tettbebygde strøk, og jeg får litt klaustrofobi. Et frimerke av en hage, en meter rundt husveggen omtrent og akkurat plass til å parkere en bil. Utsikt rett inn i naboenes stue og kjøkken. Og så leser jeg jo her inne om å bo i leilighet. Naboer som bråker og vekker barna, naboer som har fest og ikke inviterer deg, naboer som røyker så lukta kommer inn ditt soverom... Det frister ikke akkurat så mye. Jeg har aldri stått i bilkø på vei til jobb. Eller hjem fra jobb. Jeg vet akkurat hvor lang tid det tar å kjøre den strekningen. Ingen lyskryss, ingen køer. Alle kjenner alle, og det er selvsagt på godt og vondt. Men alle hjelper hverandre og vi stiller opp for hverandre. Vi blir stadig bedt med på ting eller på besøk hos folk. Det er sosialt, men samtidig med rom for å være seg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #24 Skrevet 1. september 2013 Selv bor jeg halvveis "på bøgda", bor i en landbrukskommune, men 10 min fra Drammen, 30 min fra Oslo og 5 min unna nærmeste kjøpesenter. Stille og rolig, men samtidig sentralt. Jeg går verken på teater eller i operaen, så det er blåser jeg i. Kafe er det sjelden jeg går på, men kinoen er kjekk for ungene. Er ikke avhengig av å ga dette i umiddelbar nærhet. Men kjøpesenter og matbutikk er flott å ha så nærme. Venninna mi derimot, hun bor langt pokker i vold. I sommer hadde jeg egentlig tenkt å besøke henne, men måtte gi opp siden det rett og slett var umulig for meg å komme meg dit uten å bruke hele dagen på å reise. Nærmeste togstasjon var 1 time unna henne, nærmeste flyplass ca 2 timer unna. Bussen gikk dit, men måtte ha byttet buss på Gol med 2 timers venting. De må reise nesten 2 timer for å komme til nærmeste by, 1 time til nærmeste kjøpesenter. Var INGEN andre butikker der enn en matbutikk. Lege, tannlege og optiker lå laaaangt unna. Hun holdt på å le seg skakk hver gang jeg foreslo en reiserute, for det var så tydelig at jeg ikke hadde peiling, kunne ikke engang se for meg hvor øde det var der Så all ære til dere som faktisk får dette til å fungere Anonymous poster hash: 817d6...6a6
Anonym bruker Skrevet 1. september 2013 #25 Skrevet 1. september 2013 Selv bor jeg halvveis "på bøgda", bor i en landbrukskommune, men 10 min fra Drammen, 30 min fra Oslo og 5 min unna nærmeste kjøpesenter. Stille og rolig, men samtidig sentralt. Jeg går verken på teater eller i operaen, så det er blåser jeg i. Kafe er det sjelden jeg går på, men kinoen er kjekk for ungene. Er ikke avhengig av å ga dette i umiddelbar nærhet. Men kjøpesenter og matbutikk er flott å ha så nærme. Venninna mi derimot, hun bor langt pokker i vold. I sommer hadde jeg egentlig tenkt å besøke henne, men måtte gi opp siden det rett og slett var umulig for meg å komme meg dit uten å bruke hele dagen på å reise. Nærmeste togstasjon var 1 time unna henne, nærmeste flyplass ca 2 timer unna. Bussen gikk dit, men måtte ha byttet buss på Gol med 2 timers venting. De må reise nesten 2 timer for å komme til nærmeste by, 1 time til nærmeste kjøpesenter. Var INGEN andre butikker der enn en matbutikk. Lege, tannlege og optiker lå laaaangt unna. Hun holdt på å le seg skakk hver gang jeg foreslo en reiserute, for det var så tydelig at jeg ikke hadde peiling, kunne ikke engang se for meg hvor øde det var der Så all ære til dere som faktisk får dette til å fungere Anonymous poster hash: 817d6...6a6 Ja, det er jo fint i Lier. Anonymous poster hash: 6def2...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå