Gå til innhold

Tror dere ME er psykisk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

 

 

 

Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.

Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?

Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom.

Føler med alle som har ME!

HiAnonymous poster hash: 69923...42c

Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv.

Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82

Forresten, en kommentar til. Mange av mine kolleger (ikke kollegaer) synes at diagnosen er omstridt, men ikke av de årsaker som du presenterer her. Vi tilhører kanskje to forskjellige fagmiljø, du og jeg, og det preger nok meningene våre. Jeg er selv indremedisiner, tidligere erfaring fra allmennmedisin.

 

Kolleger og kollegaer er sidestilte former i bokmål. Hilsen lingvisten. ;)

 

Anonymous poster hash: 3bbc4...29f

Videoannonse
Annonse
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

 

 

 

 

 

Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.

Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom.Føler med alle som har ME!HiAnonymous poster hash: 69923...42c
Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv.
Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82
Forresten, en kommentar til. Mange av mine kolleger (ikke kollegaer) synes at diagnosen er omstridt, men ikke av de årsaker som du presenterer her. Vi tilhører kanskje to forskjellige fagmiljø, du og jeg, og det preger nok meningene våre. Jeg er selv indremedisiner, tidligere erfaring fra allmennmedisin.

Kolleger og kollegaer er sidestilte former i bokmål. Hilsen lingvisten. ;)Anonymous poster hash: 3bbc4...29f

Du har rett i det, men for oss som gikk på skolen i 80-årene for å lære å lese/skrive heter det kolleger :-)

Skrevet

Jeg tror nok at det er mange som havner i "ME-sekken" uten å egentlig høre hjemme der, og det er synd.

 

Ekspertene på Haukeland sier jo at de som blir friske av LP er feildiagnotisert...

 

Jeg har selv diagnosen ME, fikk den etter en tøff runde med kyssesyken. Jeg fikk kyssesyken da jeg var 33 år gammel, men ingen testet meg for det. Jeg presset meg max, jobbet fullt og trodde jeg bare hadde dårlig immunforsvar pga lite søvn og en ellers litt slitsom småbarnstid, det er jo normalt og noe jeg måtte tåle så jeg tok det overhodet ikke med ro. Til slutt sa det jo stopp med en smell, jeg satt gråtende hos legen og trodde jeg måtte være døende av en sjelden blodkreft han hadde glemt å sjekke meg for tidligere eller noe sånt og sa helt ut av det blå at nå måtte han krysse av for alle blodprøver som finnes, alt fra kyssesyken til sjeldne kreftformer. Han svarte at det var sjelden voksne mennesker fikk kyssesyken, men han skulle da sjekke det også, det meste andre var allerede sjekket ut. Han ringte noe spak da han hadde fått resultatene, for jeg hadde kyssesyken ja.

 

Dette er nå 5 år siden og jeg har ikke følt meg frisk en eneste dag siden...

 

Da jeg fikk diagnosen ME visste jeg ingenting om den og har virkelig prøvd alt for å bli kvitt den, i tilfelle de som sier den er psykiske skulle ha rett har jeg prøvd alt fra antidepressiva til kognitiv terapi, men er 100% friskemeldt for psykisk sykdom. Jeg har prøvd akupunktur, fysioterapi, homeopat, natprapat, kiropraktor og til og med healing, men frisk har jeg ikke blitt.

 

Jeg er heldigvis mye, mye bedre da, og lever i dag et ganske normalt liv med min ME sykdom, men jeg klarer ikke jobbe mer enn 40%, jeg har konstant smerter i muskler og ledd, nesten alltid vondt i halsen, har flere dager med hodepine enn uten, blir utrolig sliten av den minste anstrengelse og bruker flere dager på å komme til hektene igjen. Men det verste av alt er at jeg ikke makter være så sosial lenger, jeg blir så sliten i hodet av å ha mennesker rundt meg hele tiden, smile, le, prate, være oppmerksom osv. Jeg er helt nødt til å hver eneste dag ha ganske mye tid helt for meg selv, uten lyder, uten mennesker, må bare skru av omverdenen og være alene.

 

En weekend med familien eller i verste fall andre mennesker eller venner er nesten helt uoverkommelig for meg. Jeg tar meg selvfølgelig sammen og gjør så godt jeg kan, men folk ser det på meg hvor sliten jeg blir. Har blitt fortalt at øynene blir matte, huden grå og bevegelsene stive og synlig smertefulle...

 

Det er virkelig ikke sånn jeg så for meg at livet mitt skulle bli, jeg var aktiv og sosial, trente flere ganger i uken, syklet til jobb, hadde hund og elsket å være i skogen og på fjellet. Nå har jeg strandet i sofaen og fordeler det jeg har av energi på jobb og familien. Jeg håper virkelig de finner svaret på denne gåten og forhåpentligvis en kur som virker.

 

Jeg unner ikke min verste fiende denne sykdommen, og jeg skulle ønske dere som mener den er psykisk hadde rett. Hadde det vært snakk om depresjoner og stress hadde det vært mulig å bli frisk nemlig...

 

Jeg tror selv det må være noe autoimmunt, at det er immunforsvaret som er ødelagt på en måte. Denne sykdomsfølelsen i kroppen minner mye om influensa. Våkner om morgenen med sår og vond hals, hoven i lymfeknutene og vondt og svelge. Smerter i muskler og ledd, kvalm og uvel, svimmel og vondt i hodet. Blir jeg sliten kommer feberfølelsen, kroppen koker innvendig, som skikkelig ubehagelige hetetokter som er der hele tiden, men tempen er normal. Hva annet enn et immunforsvar i høygir gir en slik følelse?



Anonymous poster hash: a1fa7...55e
Skrevet

Jeg kjenner to med sykdommen. For den ene er det absolutt høyst reelt at det er en fysisk sykdom, for den andre er jeg mer skeptisk.

 

De som kommer sengeliggende inn på et lp-kurs og går derfra på sine egne ben - ja da tenker jeg at det nok var mest psyken som spilte inn.

 

Hun jeg er rimelig sikker på at har diagnosen har vært gjennom utallige tester på sykehus for alt mellom himmel og jord og man finner ikke noe galt eller. Hun har også en god og stabil psyke. LP har gjort at hun "har kommet mer i vater" som hun sier selv.

 

Den andre jobber deltid og er småbarnsmor. Diagnosen ble satt svært fort og hun har alltid vært litt "stressa" også før hun fikk barn.



Anonymous poster hash: ed910...b1f
Skrevet

 

 

 

 

 

 

Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.

Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom.Føler med alle som har ME!HiAnonymous poster hash: 69923...42c
Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv.
Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82
Forresten, en kommentar til. Mange av mine kolleger (ikke kollegaer) synes at diagnosen er omstridt, men ikke av de årsaker som du presenterer her. Vi tilhører kanskje to forskjellige fagmiljø, du og jeg, og det preger nok meningene våre. Jeg er selv indremedisiner, tidligere erfaring fra allmennmedisin.

Kolleger og kollegaer er sidestilte former i bokmål. Hilsen lingvisten. ;)Anonymous poster hash: 3bbc4...29f
Du har rett i det, men for oss som gikk på skolen i 80-årene for å lære å lese/skrive heter det kolleger :-)

Må være litt flaut å rette på folk som skriver riktig

 

Anonymous poster hash: 114e8...e82

Skrevet

Jeg tror det er en fysisk sykdom. Jeg tror det er en autoimmun sykdom son rammer nervesystemet.

 

Anonymous poster hash: 05527...c61

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Siden det ser ut til at ME er en "dekkende" diagnose, så kan man fort falle innenfor den om legen ikke gjør jobben grundig, sitter selv midt i utredning "fra helvete", og har vel den mest pirkete legen jeg har kommet over, alt av tester skal gjøres og alle spesialister besøkes før jeg får et svar ser det ut til.. Han akter ikke stille diagnosen ME, før alle andre er utelukket, da han mener folk får denne diagnosen alt for fort..

 

ME er /slik legen har forklart meg) en diagnose som settes når ingen andre sykdommer stemmer, eller man ikke finner den egentlige sykdommen, men pasienten trenger ro for å fungere. Derfor blir den for til en diagnose som kan utnyttes.

Skrevet

Jeg har diagnosen fibromyalgi, men sier aldri dette til andre i frykt for å bli stigmatisert som lat og "psyk".



Anonymous poster hash: 78db8...829

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...