Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Dette er på ingen måte ment å fornærme noen, men det er noe jeg oppriktig lurer på. Hva er meningene til folk om ME/CFS? Jeg ser at mange diskuterer det her i diverse tråder. Jeg fikk selv diagnosen alt for fort, og uten ordentlig testing, noe jeg synes er skremmende. Jeg gikk rundt med "ME" i 8 år før jeg fikk en ny og mye mer alvorlig diagnose. På sykehuset jeg var innlagt (et av de største i Norge) fortalte overlegen på nevrologisk at ME er overdiagnostisert i Norge. Det er alt for lett å gi den slik at folk kan bli sykemeldt og få en diagnose. Hun mente at det sannsynligvis er en haug av sykdommer, både psykiske og fysiske, som bare ikke har blitt oppdaget ennå, og at jeg var et godt eksempel på det. I ettertid har jeg lurt veldig på dette. Kanskje det faktisk er en stor del mennesker som faktisk går rundt med diverse sykdommer uten å vite det fordi de alt for fort har fått en ME-diagnose? Også lurer jeg på hvorfor så mange mennesker blir mirakuløst friske av den såkalte LP-metoden (lightening process)? Kan det tenkes at det da ofte er tankegangen til folk som må forandres? Kanskje har man en depresjon uten å være klar over det? Og andre igjen har absolutt ikke noe utbytte av LP-metoden, kanskje de f.eks, har MS eller lavt stoffskifte som ikke har brytt ut ordentlig ennå? Det å være uten energi, og å være fullstendig utmattet er grusomt uansett årsak, og jeg har selv opplevd å bli "uglesett" pga ME-diagnosen. Da jeg fikk en ny og "ordentlig" diagnose ble jeg behandlet med mye større respekt. Jeg fikk blomster tilsendt fra fjern og nær, telefoner og postkort og hyggelige sms'er. Ingenting av det fikk jeg da jeg fikk ME-diagnosen, folk sa bare at "det går nok over" den gangen. Hva tenker dere rundt denne mye omdiskuterte diagnosen? Og dere som har ME-diagnosen, har dere falt til ro med den? Anonymous poster hash: 69923...42c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Jeg vet jo ingenting om den sykdommen. Mne jeg tror den er psykosomatisk, altså at den har psykiske årsaker, som gir seg fysiske utslag. Har du leste boka Monstermenneske? Utrolig bra bok, som gir et innblikk i hvordan det er (for forfatteren) å ha denne sykdommen. Anonymous poster hash: 67d25...c44
Frokens Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Nei. Jeg tror det er noe fysisk galt med kroppen og at det ikke kan fikses ved å overbevise seg selv om at en er frisk, LP for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Ja absolutt. Tror og det er psykosomatisk. Mange av mine kollegaer på sykehuset tror også det Anonymous poster hash: 114e8...e82
Miamimom Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Psykosomatisk tror jeg at den er, som veldig mange andre slike sykdommer. Forskning viser at ME er overrepresentert hos folk med flink pikesyndromet, og med høyt psykisk stressnivå. Jeg tror at man kan bli veldig syk av ME, og også føle seg veldig syk. Forskning sier også noe om at sykdom føles ofte likt for de som får diagnosen, litt vanskelig å forklare- google hvis du vil. Det jeg synes er synd er at den helt klart blir misbrukt av unnasluntrere ( jeg kjenner personlig flere) og at dette bidrar til unødvendig stigma av de son faktisk er syke. Fastlegen burde ikke kunne stille diagnose synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 da diagnosen først kom, måtte man til Haukeland for å bli diagnostisert. Etterhvet ble det flere nevrologer som kunne diagnostisere pasientene, men man skulle likevel utredes for alle mulige fysiske og psykiske årsaker før ME diagnosen ble satt. Pga økt trykkbåde fra pasientgrupper og fra media som skrek ut om lange ventelister, fikk etterhvert fastlegene mulighet til å diagnostisere ME, etter å ha henvist pasienten til minst en spesialist (f.eks psykolog). I dag diagnostiserer fastleger over en lav sko, og man trenger kun og henvise til at det ikke forekommer andre fysiske eller psykiske årsaker til plagene før diagnosen kan settes...... Anonymous poster hash: 88d79...dc3
Naturell Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Er iallefall ganske sikker på, som du nevner, at diagnosen per i dag gis alt for fort. Har selv en god venninne som ble helt fra seg når legen sa hun nok hadde ME. En stund senere oppdaget de hva som virkelig feilet henne. Etter noen få dager på medisiner var hun igjen klar for 100% jobb. Men jeg avviser ikke at ME er en reell sykdom, fysisk eller psykisk.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Fysikk og psyke henger tett sammen. Noen ganger kan man slite så psykisk eller presse seg sånn på det mentale plan at kroppen reagerer med å si fysisk stopp. Det er nevrologi og hormoner. Hormoner dannes av stress som igjen gir fysiske plager i større eller mindre grad. Det gjelder for dem som er utbrent også. Jeg tror at foranledning til ME er psykisk stress/press over tid. Anonymous poster hash: 175ef...0ae
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Psykosomatisk tror jeg at den er, som veldig mange andre slike sykdommer. Forskning viser at ME er overrepresentert hos folk med flink pikesyndromet, og med høyt psykisk stressnivå. Jeg tror at man kan bli veldig syk av ME, og også føle seg veldig syk. Forskning sier også noe om at sykdom føles ofte likt for de som får diagnosen, litt vanskelig å forklare- google hvis du vil. Det jeg synes er synd er at den helt klart blir misbrukt av unnasluntrere ( jeg kjenner personlig flere) og at dette bidrar til unødvendig stigma av de son faktisk er syke. Fastlegen burde ikke kunne stille diagnose synes jeg. Litt usikker på siste setning. Mener du at fastleger ikke skal kunne stille diagnoser eller ME-diagnosen?
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Hvor mange av dere her inne har helsefaglig bakgrunn? Veldig mye synsing i svarene.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Man kan ikke dele kroppen i to ved halsen og si dette er psykisk, og dette er fysisk. En av de aller største feilene medisinen har begått. Alt henger sammen. ER du stressa, blir du sjuk. Før eller siden. Haugevis av amerikanske forskningsresultater viser at det er sammenheng mellom ulike personlighetsforstyrrelser og ME/CFS. Det er ikke nødvendigvis sånn at ME fører til psykiske symptomer, de er der i utgangspunktet. Men mange med ME er "blinde" for dette, av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: a539f...429
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 At det er mye synsing her ja, men det er jo spørsmålet også. TROR dere ME er psykisk spør HI. HI spør ikke om det faktisk ER psykisk. Og klart at svarene er deretter også. Hva tror vi her inne, ikke hva vi vet. Viss forskjell. Klart det blir bare synsing da. Anonymous poster hash: 175ef...0ae
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Jeg tror ikke Me er psykisk. Hadde neste vært lettere hvis det var det. Da kunne jeg ha gått til psykolog eller noe og blitt bedre. Jeg har prøvd LP uten bedring. Hos ME pasienter vi en finne et ganske så forhøyet nivå av kortisol. Det kommer ikke av psyken. Ved ME/CFS foreligger det en langvarig, betydelig, uforklart utmattelse, uten normal hvilelindring. Utmattelsen forverres av anstrengelse og det foreligger en forlenget restitusjonstid. Smerter, søvnforstyrrelser og kognitive problemer er også en del av sykdomsbildet. I tillegg foreligger det tilleggssymptomer fra forskjellige organsystemer. Hva skjer i kroppen? Det er foreløpig ikke kjent hva som skjer i kroppen ved ME/CFS. Forskning tyder på at det bl.a. foreligger forandringer i immunsystemet og i det ubevisste (autonome) nervesystemet. Hvilke symptomer har sykdommen? Utmattelse, sykdomsfølelse, smerter i muskler og/eller ledd, hodepine, søvnforstyrrelser, konsentrasjonsproblemer, hjertebank, hyppig vannlatning, irritabel tykktarm, svimmelhet, nummenhet, kvalme, intoleranse for enkelte matvarer, sår hals, ømme lymfeknuter, overømfintlighet for sanseinntrykk med flere. Hva forårsaker sykdommen? ME/CFS er en kompleks sykdom der årsak og sykdomsmekanisme hittil er ukjent. 70 - 75% av tilfellene er utløst av en eller annen infeksjon, men det er usikkert hva som vedlikeholder sykdomsbildet når den utløsende infeksjonen er leget. Det forskes både nasjonalt og internasjonalt på årsaker og sykdomsmekanismer. Anonymous poster hash: 84abf...69a
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Min fastlege hadde ikke lov til å sette en ME diagnose. Jeg måtte til spesialist Anonymous poster hash: 84abf...69a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 At ME kan være psykisk, det kan jeg tro. Jeg tror ikke at de fleste som har ME har det først og fremst pga psyken. Men at ME får psykiske følger pga det store funksjonstapet man får fysisk, det er det ingen tvil om. Utfordringen da blir å finne årsaken bak, ikke bare se på symptomene. Jeg vet ikke om det har skjedd endringer siste årene, men tidligere så var det ikke enkelt å "få" ME-diagnosen. Det var vel bare spesialister i nevrologi og/eller indremedisin som kunne sette diagnosen. Mulig dette har endret seg. Uansett, så er ME noe av det siste man tenker på når man skal sette en slik diagnose, for først må man utelukke alle andre ting. Og da kommer det an på hvor grundig legene er og kunnskapen til den enkelte lege. Problemet er vel at "alt annet" (som skal utelukkes) favner over et utall spesialiteter, og det dermed blir litt på lykke og fromme hvor god akkurat din lege er på "alt mulig annet". Det psykiske skal utelukkes som årsak, stoffskifteproblemer, virus, parasitter, autoimmune sykdommer diabetes, vitamin- og mineralmangler, allergier, nevrologiske sykdommer osv. osv. osv. Det som er klassisk ved ME er at kroppen overreagerer på stress - enhver tenkelig form for stress... lys, lyd, bråk, (ekstremt) lavdosert fysisk aktivitet, for lite søvn, for mye sukker/karbohydrater, feil mat, følelsesmessige påkjenninger osv. osv. Miamimom sier (som en av flere) at hun tror det er psykosomatisk og at ME er overrepresentert hos de med flink pikesyndromet. Personer som er typiske flinke piker stresser ofte mer enn andre. Stress hemmer immunforsvaret, langvarig stress gjør det enda verre, og gjør en mye mer mottakelig for reell fysisk sykdom av til dels helt ulike årsaker. Så at de som stresser mest kan være overrepresentert i en slik sykdom, det er bare naturlig. Men, den stresset er uansett (som regel) bare en bakenforliggende faktor som øker risikoen, men sjelden hovedårsaken. Hovedårsaken er når det kommer flere faktorer inn som kroppen, når immunforsvaret er hemmet pga langvarig stress, får en overreaksjon på og ikke greier å hente seg inn av. Når man først er blitt så syk så må man finne hovedårsaken til det som utløste sykdommen - enten det er en autoimmun respons, virus/parasitter eller andre faktorer. Men samtidig må man selvfølgelig jobbe med det psykiske, fordi kroppen og nervesystemet også har fått en overreaksjon på både fysisk og psykisk belastning. Der kommer stressmestring og LP inn som gode hjelpemidler. Jeg tror LP kan hjelpe de som i hovedsak har en "kortslutning" fysisk pga rent psykisk stress, jeg tror det er disse som har de "mirakuløse" effektene av LP. Jeg tror LP og/eller andre stressmestringsmetoder kan hjelpe de som har fysiske årsaker til ME til å få redusert symptomer som kommer pga stress. Dette fordi stress hemmer immunforsvaret. Dvs redusert stressreaksjon på situasjon vil føre til styrket immunforsvaret og dermed gjøre rekonvalesensperioden kortere. At noen misbruker en slik diagnose (ME er jo egentlig bare en sekkediagnose, samme symptomer, ulike årsaker) er forkastelig. Da mener jeg at legene ikke har gjort en god nok jobb. Selv om det norske helsevesenet stort sett er godt, så henger vi etter når det gjelder f.eks. prøver på parasitter og bakterier som "gjemmer" seg i kroppen (neida, det er ikke bare borelia som gjør det, også mange andre som sjelden og aldri sjekkes normalt her i landet). Det er en del for dårlige tester ute og går (også på sykehusene), vi er ikke oppdatert på alt, og en del testes ikke for "fordi vi ikke har slik i Norge" - selv om folk reiser og får med seg en del fra opphold i mer og mindre eksotiske strøk. Jeg er enig med HI i at altfor mange trolig har feil diagnose fordi de ikke er blitt godt nok utredet. Det er forferdelig synd, for det vil også hindre disse i å bli friske. Det er et stort menneskelig tap som fører til mye unødvendig lidelse, og det er et stort samfunnsmessig økonomisk tap. De som mener at ME kun er en psykisk lidelse, de avslører hvor flaut lite oppdatert de er... Anonymous poster hash: 2821c...826
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette. Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette? Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! Hi Anonymous poster hash: 69923...42c
pip pip Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 At ME kan være psykisk, det kan jeg tro. Jeg tror ikke at de fleste som har ME har det først og fremst pga psyken. Men at ME får psykiske følger pga det store funksjonstapet man får fysisk, det er det ingen tvil om. Utfordringen da blir å finne årsaken bak, ikke bare se på symptomene. Jeg vet ikke om det har skjedd endringer siste årene, men tidligere så var det ikke enkelt å "få" ME-diagnosen. Det var vel bare spesialister i nevrologi og/eller indremedisin som kunne sette diagnosen. Mulig dette har endret seg. Uansett, så er ME noe av det siste man tenker på når man skal sette en slik diagnose, for først må man utelukke alle andre ting. Og da kommer det an på hvor grundig legene er og kunnskapen til den enkelte lege. Problemet er vel at "alt annet" (som skal utelukkes) favner over et utall spesialiteter, og det dermed blir litt på lykke og fromme hvor god akkurat din lege er på "alt mulig annet". Det psykiske skal utelukkes som årsak, stoffskifteproblemer, virus, parasitter, autoimmune sykdommer diabetes, vitamin- og mineralmangler, allergier, nevrologiske sykdommer osv. osv. osv. Det som er klassisk ved ME er at kroppen overreagerer på stress - enhver tenkelig form for stress... lys, lyd, bråk, (ekstremt) lavdosert fysisk aktivitet, for lite søvn, for mye sukker/karbohydrater, feil mat, følelsesmessige påkjenninger osv. osv. Miamimom sier (som en av flere) at hun tror det er psykosomatisk og at ME er overrepresentert hos de med flink pikesyndromet. Personer som er typiske flinke piker stresser ofte mer enn andre. Stress hemmer immunforsvaret, langvarig stress gjør det enda verre, og gjør en mye mer mottakelig for reell fysisk sykdom av til dels helt ulike årsaker. Så at de som stresser mest kan være overrepresentert i en slik sykdom, det er bare naturlig. Men, den stresset er uansett (som regel) bare en bakenforliggende faktor som øker risikoen, men sjelden hovedårsaken. Hovedårsaken er når det kommer flere faktorer inn som kroppen, når immunforsvaret er hemmet pga langvarig stress, får en overreaksjon på og ikke greier å hente seg inn av. Når man først er blitt så syk så må man finne hovedårsaken til det som utløste sykdommen - enten det er en autoimmun respons, virus/parasitter eller andre faktorer. Men samtidig må man selvfølgelig jobbe med det psykiske, fordi kroppen og nervesystemet også har fått en overreaksjon på både fysisk og psykisk belastning. Der kommer stressmestring og LP inn som gode hjelpemidler. Jeg tror LP kan hjelpe de som i hovedsak har en "kortslutning" fysisk pga rent psykisk stress, jeg tror det er disse som har de "mirakuløse" effektene av LP. Jeg tror LP og/eller andre stressmestringsmetoder kan hjelpe de som har fysiske årsaker til ME til å få redusert symptomer som kommer pga stress. Dette fordi stress hemmer immunforsvaret. Dvs redusert stressreaksjon på situasjon vil føre til styrket immunforsvaret og dermed gjøre rekonvalesensperioden kortere. At noen misbruker en slik diagnose (ME er jo egentlig bare en sekkediagnose, samme symptomer, ulike årsaker) er forkastelig. Da mener jeg at legene ikke har gjort en god nok jobb. Selv om det norske helsevesenet stort sett er godt, så henger vi etter når det gjelder f.eks. prøver på parasitter og bakterier som "gjemmer" seg i kroppen (neida, det er ikke bare borelia som gjør det, også mange andre som sjelden og aldri sjekkes normalt her i landet). Det er en del for dårlige tester ute og går (også på sykehusene), vi er ikke oppdatert på alt, og en del testes ikke for "fordi vi ikke har slik i Norge" - selv om folk reiser og får med seg en del fra opphold i mer og mindre eksotiske strøk. Jeg er enig med HI i at altfor mange trolig har feil diagnose fordi de ikke er blitt godt nok utredet. Det er forferdelig synd, for det vil også hindre disse i å bli friske. Det er et stort menneskelig tap som fører til mye unødvendig lidelse, og det er et stort samfunnsmessig økonomisk tap. De som mener at ME kun er en psykisk lidelse, de avslører hvor flaut lite oppdatert de er... Anonymous poster hash: 2821c...826 Veldig bra skrevet. Bravo Er veldig enig.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette. Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette? Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! HiAnonymous poster hash: 69923...42c Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette. Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette? Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! HiAnonymous poster hash: 69923...42c Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv. Ok, da forstår jeg det bedre :-) synes det var litt vel merkelig å ikke kunne diskutere og dele tanker om dette. Anonymous poster hash: 69923...42c
Anonym bruker Skrevet 20. august 2013 #21 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! HiAnonymous poster hash: 69923...42c Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv. Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82
Miamimom Skrevet 20. august 2013 #22 Skrevet 20. august 2013 (endret) Psykosomatisk tror jeg at den er, som veldig mange andre slike sykdommer. Forskning viser at ME er overrepresentert hos folk med flink pikesyndromet, og med høyt psykisk stressnivå. Jeg tror at man kan bli veldig syk av ME, og også føle seg veldig syk. Forskning sier også noe om at sykdom føles ofte likt for de som får diagnosen, litt vanskelig å forklare- google hvis du vil. Det jeg synes er synd er at den helt klart blir misbrukt av unnasluntrere ( jeg kjenner personlig flere) og at dette bidrar til unødvendig stigma av de son faktisk er syke. Fastlegen burde ikke kunne stille diagnose synes jeg. Litt usikker på siste setning. Mener du at fastleger ikke skal kunne stille diagnoser eller ME-diagnosen?All den tid det er ME vi diskuterer, var det selvfølgelig ( men ikke for deg og det beklager jeg) ME diagnosen jeg mente. Glemte en n. Beklager igjen. Endret 20. august 2013 av Miamimom
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #23 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! HiAnonymous poster hash: 69923...42c Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv. Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82 Jeg har vel aldri sagt at diagnosen ikke er omstridt? Da legger du isåfall meninger i munnen på meg. Jeg synes bare det blir litt komisk når lekfolk skal komme med sine meninger om denne diagnosen. Meninger, oppfatninger og myter som kan medføre alvorlig stigmatisering for de som i aller høyeste grad er invalidisert av disse symptomene. Utsagn som " jeg kan ingenting om ME, men mener det er psykosomatisk" bidrar for meg iallefall ikke til en fruktbar diskusjon.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #24 Skrevet 20. august 2013 Psykosomatisk tror jeg at den er, som veldig mange andre slike sykdommer. Forskning viser at ME er overrepresentert hos folk med flink pikesyndromet, og med høyt psykisk stressnivå. Jeg tror at man kan bli veldig syk av ME, og også føle seg veldig syk. Forskning sier også noe om at sykdom føles ofte likt for de som får diagnosen, litt vanskelig å forklare- google hvis du vil. Det jeg synes er synd er at den helt klart blir misbrukt av unnasluntrere ( jeg kjenner personlig flere) og at dette bidrar til unødvendig stigma av de son faktisk er syke. Fastlegen burde ikke kunne stille diagnose synes jeg. Litt usikker på siste setning. Mener du at fastleger ikke skal kunne stille diagnoser eller ME-diagnosen?All den tid det er ME vi diskuterer, var det selvfølgelig ( men ikke for deg og det beklager jeg) ME diagnosen jeg mente. Glemte en n. Beklager igjen. Ikke noe å ta på vei for. Det er så mange som har mistillit til fastleger at slike meninger faktisk ikke er uvanlige, noe som forundrer meg. Jeg er kanskje litt pirkete, men så er jeg jo lege selv, og vi er jo slik av natur :-)
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 20. august 2013 #25 Skrevet 20. august 2013 Jada jeg ser den, men synes hele problemstillingen er latterlig. Det blir som å spørre bakeren om hva han mener er best behandling av en tann som må rotfylles, og som jeg ser bærer svarene her veldig preg av dette.Mulig jeg har misforstått her, men ser ikke at det er noe latterlig å stille spørsmål og diskutere rundt dette?Jeg synes det er veldig interessant å se hva folk mener og tenker om denne sykdommen. Jeg har selv hatt diagnosen (selv om den viste seg å være feil som beskrevet over) og derfor synes jeg det er ekstra interessant. Jeg tror, slik som mange leger, at det er en haug forksjellige sykdommer det er snakk om, noen psykiske og noen fysiske. Selvfølgelig henger det psykiske og fysiske sammen. Min sykdom kan man ikke " tenke bort" men man kan tenke positivt og gjøre det beste ut av livet man har, og gjøre det lettere å leve. ME ser det jo ut til at mange blir friske av etterhvert, og derfor synes jeg det er merkelig hvis det f.eks er en autoimmun sykdom. Føler med alle som har ME! HiAnonymous poster hash: 69923...42c Jeg fikk ikke sagt at jeg synes startinnlegget ditt var reflektert og bredt, men det var vel svarene i tråden jeg reagerte mer på. Er lege selv. Hvis du er lege selv, vet du vel og at diagnosen er omstridt blant dine kollegaer og. Det er mange som mener den er rent psykisk ( det er og såklart sykdom) og at det er en sykdom som ofte rammer de som er stresset fra før/takler livet/motgang dårlig. Det er vesentlig flere kvinner som rammes, slik som med fibromyalgi som og er en samlediagnose når man egentlig ikke finner noe galt. Vet at veldig mange av mine legekollegaer er skeptiske til at det er somatisk. Heller psyken som gir utslag fysisk. Anonymous poster hash: 114e8...e82 Forresten, en kommentar til. Mange av mine kolleger (ikke kollegaer) synes at diagnosen er omstridt, men ikke av de årsaker som du presenterer her. Vi tilhører kanskje to forskjellige fagmiljø, du og jeg, og det preger nok meningene våre. Jeg er selv indremedisiner, tidligere erfaring fra allmennmedisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå