Gå til innhold

Omskjæring av guttebarn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det? Er gift med en utlandesk mann som er omskjært og han vil gjerne at vi skal omskjære vår sønn.

 

Jeg har lest mye om omkjæring og har hatt seksuelle forhold med omskåret menn og har aldri opplevd at de har hatt problemer i forhold til sex.

 

 

Anonymous poster hash: c2822...35d

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Barbari. Man skal ikke utføre inngrep på friske barn, ei heller fjerne deler av dem/ gjøre varige endringer på dem før de er gamle nok til å velge selv. Og da mener jeg 18 år.

Skrevet

Det burde være forbudt, og de som gjorde det skulle fått fengselsstraff!

Skrevet

Helt enig med Pashla.

Jeg hadde satt meg aldeles på bakbeina fordi det er 100% unødvendig!

Kultur meg midt i røven!

Du får dra mannen din inn i det 21. århundre.

 

Anonymous poster hash: 692b3...e5c

Skrevet

Jeg tenker at det er en grunn til at vi er født med de kroppsdelene vi har, og kan ikke fatte med aller beste evne at det skal være noe som helst grunn for å fikle med dem.

Og det å i tillegg ta avgjørelser i forhold til andre menneskers kjønnsorganer uten at vedkommende har noe som helst han skulle ha sagt, er rett og slett vanvidd.

Skrevet

Vi omskar sønnen vår da han var baby. Får vi flere gutter, vil de også bli omskåret. Vi valgte dette av religiøse årsaker.

 

Anonymous poster hash: 1b6be...77f

Skrevet

Omskjæring er et brutalt unødvendig overgrep mot små forsvarsløse barn! Det burde straffes med fengsel og bøter! Stakkars stakkars barn. 

Skrevet

Vi omskar sønnen vår da han var baby. Får vi flere gutter, vil de også bli omskåret. Vi valgte dette av religiøse årsaker.

 

Anonymous poster hash: 1b6be...77f

 Ja vel...  men hvorfor er det så viktig?

bor dere ikke i Norge?

 

Anonymous poster hash: 39687...0f6

Skrevet

La sønnen deres få velge selv om han vil omskjæres eller ikke når han blir stor.

Skrevet

Burde vært like ulovlig som omskjæring av jenter.

 

Anonymous poster hash: 5ee62...105

Skrevet

Er jo veldig hardt å si det burde vært ulovlig.

Skjønner godt de som har det som kulturell og religiøs grunn. Og det er over 60% av voksne menn i USA som ble omskjært som barn.

 

Allikevel ville jeg nølt lenge med å ta det skrittet, og undersøkt mye om emnet.

Men å lufte emnet omskjæring her blir du halshugget, selv om du hører etter erfaringer og pluss/minus sider.

 

Vi har en sønn på 9 hvor omskjæring er anbefalt av helsemessige grunner. Når jeg spurte her inne fikk jeg også beskjed om at jeg ødela gutten hvis jeg gikk med på dette.

 

Så Google eller finn andre forum hvis du vil ha saklige svar.

 

Anonymous poster hash: a56c7...848

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, du blir ikke halshugget for å gi barnet ditt det han trenger av medisinsk behandling, det er vrøvl, Anonym 20:58. Om du så må amputere begge beina hans, så er det vel en grunn til det hvis legen anbefaler det, såpass skjønner også vi som er i mot omskjæring. Så ikke bland inn din egen sønn her, det er irrelevant.

Men man må påregne å bli sterkt kritisert for å skamfere en sakesløs nyfødt som ikke kan verge seg. Og det er da helt på sin plass.

Skrevet

Jeg er 100% imot omskjæring av guttebarn, mye fordi jeg er gift med en mann som nesten ble ødelagt nedentil da han ble omskåret som nyfødt i USA. 

Det er faktisk helt horribelt at en hundehale er mer verdt i Norge enn underlivet til en nyfødt gutt (Og dette sier jeg som dyreverner). La barnet selv bestemme over SIN kropp.

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort!! Aldri, aldri!! Det å fjerne en del av kroppen for kulturelle eller religiøse grunner på et nyfødt barn som ikke kan velge selv, er totalt barbarisk! Og det å utsette de for infeksjonsrisiko, smerter og fare for komplikasjoner for grunner som ikke er medisinske, er helt vanvittig!

Forhuden er der for en grunn! Dette gjøres i tillegg uten bedøvelse (nei, emblacreme fungerer ikke!) og er veldig smertefullt. Guttebarnet kan få uopprettelige skader og stygge komplikasjoner.

La han bestemme dette selv når han blir voksen!

Skrevet

Dersom det skal være et eget valg, når er gutten stor nok til å avgjøre dette, synes dere? Jeg har en gutt på 7 år som maser masse om at nå vil han omskjæres. Mannen min er muslim og vi oppholder oss mye sammen med hans familie i hans hjemland.

 

Verken jeg eller barnefar har mast på gutten, for familien har det heller ikke vært noe tema enda fordi hos dem er det vanlig å gjøre i 10-12 års alderen...

 

Jeg er usikker på om jeg skal la sønnen min få viljen sin i denne saken, men etter at han har tatt det opp har jeg prøvd å gi han så mye informasjon om inngrepet som overhode mulig, vi har sett på filmer der inngrepet blir utført f. eks. Gutten min er fremdeles helt overbevist om at det er dette han vil...



Anonymous poster hash: 206d6...ef4
Skrevet

 

Dersom det skal være et eget valg, når er gutten stor nok til å avgjøre dette, synes dere? Jeg har en gutt på 7 år som maser masse om at nå vil han omskjæres. Mannen min er muslim og vi oppholder oss mye sammen med hans familie i hans hjemland.

 

Verken jeg eller barnefar har mast på gutten, for familien har det heller ikke vært noe tema enda fordi hos dem er det vanlig å gjøre i 10-12 års alderen...

 

Jeg er usikker på om jeg skal la sønnen min få viljen sin i denne saken, men etter at han har tatt det opp har jeg prøvd å gi han så mye informasjon om inngrepet som overhode mulig, vi har sett på filmer der inngrepet blir utført f. eks. Gutten min er fremdeles helt overbevist om at det er dette han vil...

 

Anonymous poster hash: 206d6...ef4

 

 

16+ da er de kanskje store nok til å ta en ordentlig beslutning basert på fakta som de finner selv, både på nett og hos legene sine her i Norge.

Skrevet

Er jo veldig hardt å si det burde vært ulovlig.

Skjønner godt de som har det som kulturell og religiøs grunn. Og det er over 60% av voksne menn i USA som ble omskjært som barn.

 

Allikevel ville jeg nølt lenge med å ta det skrittet, og undersøkt mye om emnet.

Men å lufte emnet omskjæring her blir du halshugget, selv om du hører etter erfaringer og pluss/minus sider.

 

Vi har en sønn på 9 hvor omskjæring er anbefalt av helsemessige grunner. Når jeg spurte her inne fikk jeg også beskjed om at jeg ødela gutten hvis jeg gikk med på dette.

 

Så Google eller finn andre forum hvis du vil ha saklige svar.

 

Anonymous poster hash: a56c7...848

Det er en tradisjon i store deler av verden å omskjære jentebarn. Flere av disse inngrepene er mindre inngripende enn omskjæring av gutter. Burde vi legalisere det da?

 

Å ta et valg om å endre en fungerende kropp (omskjæring på medisinsk grunnlag er noe annet) for et annet menneske uten stemme er feil på så mange nivå. Ved full omskjæring av gutter fjerner man opptil 7 av de mest følsomme punktene i penis - fordi det er tradisjon...

 

Jeg blir kvalm av mennesker som forsvarer omskjæring av både jenter og gutter når det ikke er nødvendig. Å gjemme seg bak tradisjon sier bare at en er en feig forelder som ikke setter barnet sitt høyest.

 

Vet jeg er krass og at jeg nok fornærmer noen foreldre nå. Men jeg føler mye sterkere empati med barna som lider unødig pga av dette.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5ee62...105

Skrevet

 

Dersom det skal være et eget valg, når er gutten stor nok til å avgjøre dette, synes dere? Jeg har en gutt på 7 år som maser masse om at nå vil han omskjæres. Mannen min er muslim og vi oppholder oss mye sammen med hans familie i hans hjemland.

 

Verken jeg eller barnefar har mast på gutten, for familien har det heller ikke vært noe tema enda fordi hos dem er det vanlig å gjøre i 10-12 års alderen...

 

Jeg er usikker på om jeg skal la sønnen min få viljen sin i denne saken, men etter at han har tatt det opp har jeg prøvd å gi han så mye informasjon om inngrepet som overhode mulig, vi har sett på filmer der inngrepet blir utført f. eks. Gutten min er fremdeles helt overbevist om at det er dette han vil...

 

Anonymous poster hash: 206d6...ef4

 

Vent til han er 18.

Skrevet

Jeg bor i et land der omskjæring av gutter nesten tas som en selvfølge (av kulturelle, ikke religiøse årsaker), og nå som jeg venter gutt har jeg tenkt mye på hva jeg bør gjøre med saken. Jeg har lest en del artikler om temaet og om hvordan prosedyren utføres, og jeg har kommet frem til at om gutten min omskjæres så blir det over mitt lik! I alle fall i USA får ikke barna ordentlig bedøvelse (og når de bedøves er det involvert minst 6 sprøyter og det er i seg selv smertefullt), barna har vondt i flere dager etterpå, og det er ikke uvanlig at de får problemer med amming og tilknytning til mor rett etter inngrepet (det skjer jo gjerne på nesten helt nyfødte, når mor og barn skal bli kjent med hverandre, så da er det ikke ideelt at barnet har vondt etter en helt unødvendig operasjon).

 

Mannen min er forøvrig selv omskåret og jeg tror han selv vil hevde at han ikke lider noe som følge av det, men jeg har hatt seksuell omgang med ganske mange uomskårede menn og bare min mann som er omskåret, og det er en dimensjon av hans seksualitet som mangler, selv om han ikke vet det selv (den har jo aldri vært der, så det er selvfølgelig ikke noe han savner).

 

Når omskjæring skjer av medisinske årsaker, stiller saken seg helt annerledes. For det første er det jo da faktisk en gyldig grunn til å utføre inngrepet, men barnet er gjerne også eldre og skjønner hva som skjer (og at det er en årsak til smerten som følger med).



Anonymous poster hash: 1db47...e69
Skrevet

Dere som sier at det burde bli forbudt, dere virker så smarte, NOT. Det med omskjæring har noe med religion å gjøre,og det har vært slik i over flere hundre år. Hva som er lov eller ikke lov er ikke opp til dere å avgjøre. Hva andre gjør bryr ikke meg, eg har mitt liv og mine tanker. Og ja, jeg er muslim og begge mine gutter er omskåret og er friske og lever et godt liv, selv om vi bor i Norge skal man ta vare på noe av religion om ikke alt.

 

Anonymous poster hash: 8b3ef...8d1

Skrevet

Dere som sier at det burde bli forbudt, dere virker så smarte, NOT. Det med omskjæring har noe med religion å gjøre,og det har vært slik i over flere hundre år. Hva som er lov eller ikke lov er ikke opp til dere å avgjøre. Hva andre gjør bryr ikke meg, eg har mitt liv og mine tanker. Og ja, jeg er muslim og begge mine gutter er omskåret og er friske og lever et godt liv, selv om vi bor i Norge skal man ta vare på noe av religion om ikke alt.

 

Anonymous poster hash: 8b3ef...8d1

 

Idiot!

 

Anonymous poster hash: 8c9e9...9a1

Skrevet

 

 

Dere som sier at det burde bli forbudt, dere virker så smarte, NOT. Det med omskjæring har noe med religion å gjøre,og det har vært slik i over flere hundre år. Hva som er lov eller ikke lov er ikke opp til dere å avgjøre. Hva andre gjør bryr ikke meg, eg har mitt liv og mine tanker. Og ja, jeg er muslim og begge mine gutter er omskåret og er friske og lever et godt liv, selv om vi bor i Norge skal man ta vare på noe av religion om ikke alt.

 

Anonymous poster hash: 8b3ef...8d1

Idiot!

 

Anonymous poster hash: 8c9e9...9a1

Voksent.

 

Anonymous poster hash: 8b3ef...8d1

Skrevet

Dere som sier at det burde bli forbudt, dere virker så smarte, NOT. Det med omskjæring har noe med religion å gjøre,og det har vært slik i over flere hundre år. Hva som er lov eller ikke lov er ikke opp til dere å avgjøre. Hva andre gjør bryr ikke meg, eg har mitt liv og mine tanker. Og ja, jeg er muslim og begge mine gutter er omskåret og er friske og lever et godt liv, selv om vi bor i Norge skal man ta vare på noe av religion om ikke alt.

 

Anonymous poster hash: 8b3ef...8d1

 

Ja, ha mer omtanke for religionen din enn guttene dine, ville kanskje ikke gått rundt å kalle andre dumme da?

Skrevet

Det har etter hvert blitt kjent at omskjæring av gutter faktisk kan føre til ganske store helseplager, og at mange får et ødelagt seksualliv som følge av det. Inngrepet i seg selv er heller ikke ufarlig - det er ikke lenge siden et nyfødt guttebarn døde etter omskjæring i Oslo, og i USA dør 100 guttebarn hvert år som følge av omskjæring.

 

Jeg vet mye om omskjæringens religiøse betydning. Et forbud vil ha store konsekvenser for utøvende muslimer, men særlig for jøder, og det er ikke uproblematisk. Jeg mener allikevel at omskjæring av gutter må forbys. Det merker barn for resten av livet, påfører kroppen deres merket til et religion de ikke nødvendigvis vil føle seg knyttet til som voksne, og det kan føre til store skader på kjønnsorganene. Det lar seg ikke forsvare ut i fra de rettighetene barn har i dagens norske samfunn. 

 

Omskjæring av medisinske årsaker er selvsagt noe helt annet. 



Anonymous poster hash: d1911...3eb
Skrevet

Jeg er muslim og skal omskjære sønnen min når han blir eldre, men har aldri hørt at nyfødte blir omskjært?

 

Jeg trodde det var vanlig fra skolealder og oppover

 

Anonymous poster hash: 90b9b...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...