Gå til innhold

Ang mobbing...

Gjest Aprikos Syltetøy

Anbefalte innlegg

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Hva tenker de av dere om dette?

Dere som er frekke i tråder her, som gjør narr av folk som ønsket å kalle barna sine noe dere aldri kunne ha tenkt dere å kalle barna deres?

Dere som kaller folk som skriver feil for dumme og late?

Tenker dere at det er rart at barn mobber hverandre? Jeg tenker at når man ser hvordan voksne mennesker oppfører seg mot hverandre, er det ikke noe rart i det hele tatt! Kanskje man bør teke seg om to ganger før man trykker på "publiser" knappen noen ganger? Det sitter noen på den andre siden som faktisk kan ta til seg det som skrives her.

Ta avstand fra mobbing, og gå frem som et godt eksempel :)

Videre ønskes en fin søndag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er verst: Å kalle ungen sin Tommander Pallisander eller å påpeke at det kanskje ikke er så lurt.

Da det gjelder skrivefeil påpeker jeg aldri småfeil som kan skje ved f.eks skriving på mobil, men da voksne mennesker skriver "hvordan mat" eller "hvem navn" tenker jeg at det er på tide å lære seg norsk på 1. klassenivå!

Anonymous poster hash: abc47...c35

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

La folk kalle barna sine hva de vil, og lær heller opp egne barn at man skal være snill mot andre :)

Skrevet

Noen navn er veldig stigmatiserende, enten du liker det eller ei. Om foreldre er så totalt blåst at de ikke bryr seg om det syntes jeg det sier mye mer om de enn de som faktisk påpeker det for dem.

Skrevet

Når noen spørr her inne hva syns du om navnet, så svarer jeg det jeg mener. De må jo regne med ærlige svar når de spørr

Anonymous poster hash: d7490...a37

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Ja selvsagt skal man svare om man blir spurt om noe. Men man trenger ikke gi krasse svar. Det er faktisk noen som sitter på andre enden som oppriktig lurer på hvordan navnet blir mottatt. De trenger ikke høre hvor unge, uvitende og lite utdannet de er.

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at 95% av navnetrådene med "Kan jeg kalle barnet mitt for Triana Beluga eller Keanu Girlander?" er tulletråder - og de fortjener dermed et spark.

Det jeg synes at langt verre er når trådstarter åpenbart har det vanskelig og istedetfor støtte/gode råd får surmagede svar fra idioter som gjemmer seg bak anonymknappen.

Jeg har vært her inne siden januar og har blitt ganske tykkhudet når det kommer til dårlig ortografi ;)

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist. Da jeg skulle døpes var det ei venninne av mamma som hadde en sønn hun ville døpe Arnold. Dette fikk hun ikke lov til av presten (!!) fordi han ikke likte navnet! I dette ligger det, selvom navnene som blir presentert her høres forskrudde ut, kan det faktisk hende at HI der mener det. Og om man da ikke liker dem, skriv heller det. Og om man tror det er tull, bare overse. Ikke værre enn det :)

Skrevet

Jeg har kommentert skrivemåten til noen her inne, det skal jeg innrømme, men da er det ikke snakk om en manglende bokstav eller en for mye.

Som en over her sier så kan jeg ikke la være da noen bruker "Hvem barnevogn" og "Hvordan farge". Jeg har en fireåring som noen ganger sier slikt og selvsagt retter man på det!

Dersom en 1.klassing spør læreren om "Hvem bok skal jeg lese?" så vil læreren kommentere, selv om det er snakk om en 6-åring. At voksne folk snakker slik er tragisk og jeg mener det er til deres eget beste at de faktisk lærer det!

Da det gjelder navn tenker jeg bare at det må være utrolig mange "lite smarte" folk her inne, men gidder ikke bry meg.

Anonymous poster hash: 43be0...fbf
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Igjen... Hva har lite smarte med navnevalg og gjøre?

Og du sier du retter på ditt barn om h*n sier feil.

I mange tilfeller her er det snakk om dialekter.

Og de som skriver her inne er ikke barn.

Som jeg tidligere har påpekt, der jeg er fra er det normalt å si "hvem bil skal vi ta" og "hvem film skal vi se". Der samboer er fra er det normalt å si "vi var på besøk til xxxx og xxxxxx".

Vi er alle voksne her inne. La oss ha forståelse for ulikhetene og respektere hverandre.

Forståelse er viktig når man kommuniserer. Og vi gjør oss forståtte selvom vi skriver annerledes enn den som leser.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet (endret)

Jeg berømmer initiativet ditt, men tror det er en tapt sak.

Du ser bare av svarene her hvor man sammenligner å rette på formuleringsfeil her med å rette på barnet sitt. Slår ikke tanken dem at med barnet sitt har de et ansvar for å lære det å både snakke og oppføre seg riktig, mens her inne er det voksne mennesker som ikke trenger å oppdras.

Jeg blir ofte litt lei meg når jeg tenker på at de som svarer så stygt og har så lite empati kan ha ansvar for små barn som skal lære forskjell på rett og galt og hvordan man skal være ovenfor hverandre. Hvordan lærer man det fra seg når man ikke besitter evnen selv?

Endret av ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Igjen... Hva har lite smarte med navnevalg og gjøre?

Og du sier du retter på ditt barn om h*n sier feil.

I mange tilfeller her er det snakk om dialekter.

Og de som skriver her inne er ikke barn.

Som jeg tidligere har påpekt, der jeg er fra er det normalt å si "hvem bil skal vi ta" og "hvem film skal vi se". Der samboer er fra er det normalt å si "vi var på besøk til xxxx og xxxxxx".

Vi er alle voksne her inne. La oss ha forståelse for ulikhetene og respektere hverandre.

Forståelse er viktig når man kommuniserer. Og vi gjør oss forståtte selvom vi skriver annerledes enn den som leser.

Man er ikke særlig smart om man gir barna sine stigmatiserende navn! Hvor vanskelig er det å forstå det?

Enten skriver man bokmål eller så skriver man nynorsk, uansett skriver man ikke "hvem bil" eller "hvem film". Gjør man det fremstår man som en idiot. Forstår man ikke det, så er man vel idiot da.

Noen få skriver på dialekt, men da skriver de hele innlegg på dialekt, man plukker ikke ut de mest hjernedøde setningene/ordene.

Skrevet

Jeg berømmer initiativet ditt, men tror det er en tapt sak.

Du ser bare av svarene her hvor man sammenligner å rette på formuleringsfeil her med å rette på barnet sitt. Slår ikke tanken dem at med barnet sitt har de et ansvar for å lære det å både snakke og oppføre seg riktig, mens her inne er det voksne mennesker som ikke trenger å oppdras.

Jeg blir ofte litt lei meg når jeg tenker på at de som svarer så stygt og har så lite empati kan ha ansvar for små barn som skal lære forskjell på rett og galt og hvordan man skal være ovenfor hverandre. Hvordan lærer man det fra seg når man ikke besitter evnen selv?

Dersom man er voksen og skriver "hvem bil" BURDE noen oppdra dem!

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jaja.. også spør man seg hvorfor barn mobber og erter andre barn.... kan vi iallefall være enige i at det er viktig å ikke "smitte" barna med disse dårlige holdningene? Så kan vi voksne fortsette å være stygge mot hverandre på grunnlag av at "du tar feil og jeg har rett, ergo du er dum"?

Skrevet

Jaja.. også spør man seg hvorfor barn mobber og erter andre barn.... kan vi iallefall være enige i at det er viktig å ikke "smitte" barna med disse dårlige holdningene? Så kan vi voksne fortsette å være stygge mot hverandre på grunnlag av at "du tar feil og jeg har rett, ergo du er dum"?

Så du mener seriøst at smarte, intelligente mennesker skriver "hvem bil" da resten av innlegget er på bokmål?

Seriøst?

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Der jeg er fra snakkes det østlandsk. Og da er det naturlig for meg og oss andre å skrive på bokmål. Og hvorvidt de bak disse ordene er intelligente syntes jeg det blir vanskelig å svare på da hverken du eller jeg kjenner alle disse. Poenget mitt er at det ikke er pent å være stygg med andre mennesker. Vi tolererer det ikke fra våre barn og bør derfor ikke gjøre det selv.

Gjest Skofantomet
Skrevet

Så du mener seriøst at smarte, intelligente mennesker skriver "hvem bil" da resten av innlegget er på bokmål?

Seriøst?

Hvorfor er det så viktig å være så forbanna smart egentlig, har ikke mennesket mange fler egenskaper ?

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Nettop! Man ser det man vil se, og leter man etter feil, finner man det. Jeg syntes det er utrolig synd at man istede for å se budskapet og mennesket skal henge seg opp i feil og mangler. Om noen overhørte meg si "hvem film" til noen andre, ville dere ha kommet bort til meg og forklart meg hvor uintelligent jeg var? Bare forstårikke denne trangen noen har på å ta andre mennesker. Hvor ble det av det gode gamle vi alle legger i normal folkeskikk?

Skrevet

Nettop! Man ser det man vil se, og leter man etter feil, finner man det. Jeg syntes det er utrolig synd at man istede for å se budskapet og mennesket skal henge seg opp i feil og mangler. Om noen overhørte meg si "hvem film" til noen andre, ville dere ha kommet bort til meg og forklart meg hvor uintelligent jeg var? Bare forstårikke denne trangen noen har på å ta andre mennesker. Hvor ble det av det gode gamle vi alle legger i normal folkeskikk?

Og jeg lurer på hvor det har blitt av den gode, gamle norskopplæringen!

Om man går 20 år tilbake i tid skrev ikke folk "hvem film", man lærte på skolen at det het "hvilken film". Man sa ikke sjøtt og sjino, men kjøtt og kino. DET er god gammel NORSK!

De gangene jeg oppretter en tråd her inne er det som oftest fordi jeg ønsker råd i en situasjon, og, for å være helt ærlig, ønsker jeg da råd fra oppegående folk, ikke naut som ikke engang har lært seg norsk på 4-årsstadiet!

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Du svarer meg ikke på mitt spørsmål. Ville du gått opp til meg på gata og kaldt meg uintelligent om du overhørte meg si"hvem film"? Naut? Hvorfor føler du at det er på sin plass å kalle noeb det egentlig?

Skrevet

Du svarer meg ikke på mitt spørsmål. Ville du gått opp til meg på gata og kaldt meg uintelligent om du overhørte meg si"hvem film"? Naut? Hvorfor føler du at det er på sin plass å kalle noeb det egentlig?

Selvsagt ville jeg ikke påpekt det! Jeg hadde tenkt det, men ikke sagt noe. Det er forskjell på å blande seg inn i noe man ikke har noe med og det å svare da noen oppretter en tråd i et forum.

Dersom noen tror at det er riktig å skrive "hvem film" så er de et naut! Dette er noe man lærer FØR man begynner på skolen.

Kan gi deg et eksempel: Dersom jeg f.eks hadde opprettet en tråd hvor jeg spurte om noe viktig i forhold til babyen min hadde jeg ikke akkurat lagt vekt på hva mammaen til Maxilliander Leander hadde svart dersom hun brukte ord som "hvem tåteflaske" eller "hvordan bleie". Da de ikke kan SÅ enkle ting tenker jeg at de ikke akkurat er noen jeg burde ta imot råd fra.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Så du avfeier dem med det? Tar deg ikke tid til å engang se igjennom svaret? Syntes det er forferdelig leit å lese! Tenk på alle de fantastiske menneskene og rådene du går glipp av fordi du avfeier folk med feil og mangler. Syntes synd på deg.. alle mennesker har feil og mangler. Og beklagligvis finnes det de som kun ser det istede for alle de gode kvalitetene de har. Håper ikke du overfører dette til de små..

Skrevet

Så du avfeier dem med det? Tar deg ikke tid til å engang se igjennom svaret? Syntes det er forferdelig leit å lese! Tenk på alle de fantastiske menneskene og rådene du går glipp av fordi du avfeier folk med feil og mangler. Syntes synd på deg.. alle mennesker har feil og mangler. Og beklagligvis finnes det de som kun ser det istede for alle de gode kvalitetene de har. Håper ikke du overfører dette til de små..

Feil og mangler er helt greit. Ingen er perfekte, men da det gjelder uintelligente mennesker ser jeg ikke for meg at de kan bidra med så mange gode råd. Ihvertfall ikke da de selv er så korte at de gir sine egne barn belastninger.

Jeg klarer ikke ta "dem damene" seriøst, rett og slett! 

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Igjen, på bskrunn av navnet på ungene deres eller hvordan de formulerer seg i setninger, hvordan gir dette deg bakrunn for å mene at de er uintelligente?

Skrevet

Igjen, på bskrunn av navnet på ungene deres eller hvordan de formulerer seg i setninger, hvordan gir dette deg bakrunn for å mene at de er uintelligente?

Hvordan et menneske formulerer seg sier MYE om intelligensen. Mener du virkelig at et menneske som tror det heter "hvem stelleveske" er intelligent? Hadde de vært det hadde de visst at det IKKE het det. Dette er noe man lærer før man begynner på skolen!

Som sagt, en bokstav for lite eller en bokstav for mye sier lite, det kan være at man skriver på mobil eller skriver i farta, men slike feil er ikke slurvefeil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...