Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #1 Skrevet 8. august 2013 Det er jo en ren selvfølge at man ikke blir sint på en 2 mnd gammel baby, men når begynte dere å si ifra?Selv har jeg siden hun var 3-4 mnd hatt "nei" veldig klart, selv om hun ikke forstod det da. Da hun ble 5 mnd ca, og reiste seg og krabbet osv, ble det mye "Nei, *****!" Uten kjeftestemme, men bestemt. Nå er hun 9 mnd, og krabber og reiser seg overalt. Går rundt bordet for å finne ting å pelle på. Men hun vet nå godt hva som er "forbudt" og ikke. Krabber hun på gulvet og er på vei bort til en ledning, sier jeg navnet hennes, etterfulgt av et "Nei", så snur hun og lar være.Sier jeg nei flere ganger uten at hun "hører", går jeg bort og løfter henne vekk fra stedet. Ikke direkte kjeft akkurat da.. Men hun ser ut til å begynne å forstå "Nei veldig godt..Hvordan gjør dere det når babyene gjør noe de ikke skal? Sier nei? Kjefter? Eller bare flytter på dem? Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #2 Skrevet 8. august 2013 Kjefte på en baby?? Er du seriøs? Si nei og avled, avled, avled. Anonymous poster hash: ace92...3ff
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #3 Skrevet 8. august 2013 Jeg kjefter ikke på babyer, nei. Bare sier nei som du, evt løfter bort, men bruker avledning mye. Finner på annet moro eller setter bort forbudte ting slik at det ikke blir så mye "nei"... og, du vil merke godt når det er behov for mer;) Jeg mener man bør unngå å kjefte i det hele tatt, men jeg begynte vel å bruke litt strengere stemme, konsekvenser o.l. når barna var .. tja.. mellom to og tre år tror jeg.. Anonymous poster hash: 353ad...123
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #4 Skrevet 8. august 2013 Kjefte på en baby?? Er du seriøs? Si nei og avled, avled, avled. Anonymous poster hash: ace92...3ff "Når begynner man å kjefte på BARNET", var spm. Altså i hvilken alder begynner man å kjefte, isteden for å bare bruke nei, eller avledninger Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #5 Skrevet 8. august 2013 Jeg kjefter ikke på babyer, nei. Bare sier nei som du, evt løfter bort, men bruker avledning mye. Finner på annet moro eller setter bort forbudte ting slik at det ikke blir så mye "nei"... og, du vil merke godt når det er behov for mer;) Jeg mener man bør unngå å kjefte i det hele tatt, men jeg begynte vel å bruke litt strengere stemme, konsekvenser o.l. når barna var .. tja.. mellom to og tre år tror jeg.. Anonymous poster hash: 353ad...123 Oki =) Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #6 Skrevet 8. august 2013 Hørt om google? Anonymous poster hash: 2057a...e34
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #7 Skrevet 8. august 2013 Kjefte på en baby?? Er du seriøs? Si nei og avled, avled, avled. Anonymous poster hash: ace92...3ff "Når begynner man å kjefte på BARNET", var spm. Altså i hvilken alder begynner man å kjefte, isteden for å bare bruke nei, eller avledninger Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Hvorfor må du kjefte? Jeg skjønner ikke greia her for å være helt ærlig Anonymous poster hash: ace92...3ff
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #8 Skrevet 8. august 2013 jeg unngår kjefting uansett hvor gammel et barn er. Eller til voksne for den skyld... Men skjønner hva du mener:) Prøv å unngå ordet nei for mye. Prøv heller med avleding og andre ord. Men d er en travel tid når barna skal borti alt sammen. Fort gjort å gå i nei- fella. Blir lei av seg selv til slutt;) Så lenge enn er konsekvent lærer barna fort hva som er lov og ikke. Jeg har også bevisst ikke flyttet alt unna. Blomster og pynteting fikk stå. Gjorde bare alt barnesikkert. Dessverre ble duken borte lå et stadium. Ble lei av å stadig berge det som sto på bordet:/ Anonymous poster hash: 4599b...920
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #9 Skrevet 8. august 2013 Kjefte på en baby?? Er du seriøs? Si nei og avled, avled, avled. Anonymous poster hash: ace92...3ff "Når begynner man å kjefte på BARNET", var spm. Altså i hvilken alder begynner man å kjefte, isteden for å bare bruke nei, eller avledninger Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Hvorfor må du kjefte? Jeg skjønner ikke greia her for å være helt ærlig Anonymous poster hash: ace92...3ff Hvis du har barn du aldri trenger å kjefte på, så pris deg lykkelig ! Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #10 Skrevet 8. august 2013 Jeg vil si aldri, men alle gjør det vel av og til. Det holder egentlig med å bruke et personlig språk og si klart fra om hvordan du vil ha det. Det er også viktig å tolke barnets signaler og følelser. Barn blir ofte misforstått, så det gjelder å sjekke hvorfor barnet oppfører seg som det gjør og deretter snakke om det på en rolig måte. Så får du heller spare strengestemmen til en dag det virkelig gjelder! Anonymous poster hash: b60de...125
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #11 Skrevet 8. august 2013 Hørt om google? Anonymous poster hash: 2057a...e34 Ja, har du? Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #12 Skrevet 8. august 2013 Kjefte på en baby?? Er du seriøs? Si nei og avled, avled, avled.Anonymous poster hash: ace92...3ff "Når begynner man å kjefte på BARNET", var spm. Altså i hvilken alder begynner man å kjefte, isteden for å bare bruke nei, eller avledninger Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Man skal ikke kjefte på barn, uansett hvor gamle de er. Man skal snakke til barna slik at de forstår konsekvensene av det de gjør. Man skal ikke kjefte om barnet gjør noe galt, man skal fortelle dem hvorfor det er galt og hva dem kan gjøre i steden for. Kjeft er en uting. Anonymous poster hash: 2c434...7ce
Anonym bruker Skrevet 8. august 2013 #13 Skrevet 8. august 2013 Når jeg sier kjeft så mener jeg ikke skriking og straffer altså.. Tenker mer på.. Når er barnet stort nok til å tåle å høre at det har gjort noe galt. Når slutter det å være "Jaja, men h*n er jo bare en baby, sånt skjer". Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #14 Skrevet 9. august 2013 Når jeg sier kjeft så mener jeg ikke skriking og straffer altså.. Tenker mer på.. Når er barnet stort nok til å tåle å høre at det har gjort noe galt. Når slutter det å være "Jaja, men h*n er jo bare en baby, sånt skjer". Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Du bør kanskje lese deg litt opp på emnet barn? Sånn at du har litt overskudd til å vite hva man kan forvente av de ulike aldersgruppene og hva som er normal utvikling.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #15 Skrevet 9. august 2013 Når jeg sier kjeft så mener jeg ikke skriking og straffer altså.. Tenker mer på.. Når er barnet stort nok til å tåle å høre at det har gjort noe galt. Når slutter det å være "Jaja, men h*n er jo bare en baby, sånt skjer". Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Du bør kanskje lese deg litt opp på emnet barn? Sånn at du har litt overskudd til å vite hva man kan forvente av de ulike aldersgruppene og hva som er normal utvikling. Men det må da være greit å spørre om dette her? Slik som andre spør om alt mulig rart, skjønner jeg godt at hi spør om dette her inne. Kanskje du har noen tanker du kan dele med deg? Hi, selv har jeg mest brukt avledning, selv om det i perioder har vært den tålmodighetsprøve uten sidestykke...! Men det kommer seg litt etter litt! Nå holder det ofte å bare si navnet hennes, så ser hun på meg og skjønner hva jeg mener, og begynner med andre ting. Hun er 1,5 år nå. Anonymous poster hash: a372e...3d8
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #16 Skrevet 9. august 2013 Når jeg sier kjeft så mener jeg ikke skriking og straffer altså.. Tenker mer på.. Når er barnet stort nok til å tåle å høre at det har gjort noe galt. Når slutter det å være "Jaja, men h*n er jo bare en baby, sånt skjer". Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Du bør kanskje lese deg litt opp på emnet barn? Sånn at du har litt overskudd til å vite hva man kan forvente av de ulike aldersgruppene og hva som er normal utvikling. Men det må da være greit å spørre om dette her? Slik som andre spør om alt mulig rart, skjønner jeg godt at hi spør om dette her inne. Kanskje du har noen tanker du kan dele med deg? Hi, selv har jeg mest brukt avledning, selv om det i perioder har vært den tålmodighetsprøve uten sidestykke...! Men det kommer seg litt etter litt! Nå holder det ofte å bare si navnet hennes, så ser hun på meg og skjønner hva jeg mener, og begynner med andre ting. Hun er 1,5 år nå.Anonymous poster hash: a372e...3d8 Det er helt greit å spørre, men slik HI formulerer det føler jeg at det vil bli veldig, veldig tidkrevende å svare. Det er noe grunnleggende som må ligge i bunnen her, og et så langt epos tror jeg ingen av oss kan legge ut på et forum.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #17 Skrevet 9. august 2013 Og det spør du om på dib Snakk om å skyte seg selv i leggen. Anonymous poster hash: ef0cf...99e
snøsnø Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Å kjefte er vel sjelden lurt uansett, men alle foreldre går i den fella. Jeg tror det er utrolig mye bedre å ta barnet ut av situasjonen og avlede med noe annet så lenge de er under 2 år. Samtidig må de jo også lære hva som er greit og ikke. Det gjør man ved å si i fra på en enkel måte.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 Dette må være et troll Anonymous poster hash: ac9fa...8a5
Gjest Anybody Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Jeg sa fra hun var liten navnet hennes etterfulgt av det er ikke lov. Sa sjeldent navnet hennes i forbindelse med strengt nei, vil ikke hun skal føle håndkle noe galt her han jeg sier navnet hennes og nei "er ** 2 år?" "Nei hun er et" så var nøye på det. Men sa som sagt det e rikke lov fra hun begynte gjøre ting som ikke var lov. Nå er hun to og får tilbake og litt kjeft om hun gjør noe hun ikke vet er lov som gjøres uansett.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #21 Skrevet 9. august 2013 Jeg sa fra hun var liten navnet hennes etterfulgt av det er ikke lov. Sa sjeldent navnet hennes i forbindelse med strengt nei, vil ikke hun skal føle håndkle noe galt her han jeg sier navnet hennes og nei "er ** 2 år?" "Nei hun er et" så var nøye på det. Men sa som sagt det e rikke lov fra hun begynte gjøre ting som ikke var lov. Nå er hun to og får tilbake og litt kjeft om hun gjør noe hun ikke vet er lov som gjøres uansett. Korrektur er lurt. Anonymous poster hash: b7633...944
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #22 Skrevet 9. august 2013 Hørt om google? Anonymous poster hash: 2057a...e34 Hva er vitsen med et forum hvis man ikke kan spørre om det man lurer på? Anonymous poster hash: 3fb84...6f5
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #23 Skrevet 9. august 2013 Når jeg sier kjeft så mener jeg ikke skriking og straffer altså.. Tenker mer på.. Når er barnet stort nok til å tåle å høre at det har gjort noe galt. Når slutter det å være "Jaja, men h*n er jo bare en baby, sånt skjer". Anonymous poster hash: d01b1...3d4 Du bør kanskje lese deg litt opp på emnet barn?Sånn at du har litt overskudd til å vite hva man kan forvente av de ulike aldersgruppene og hva som er normal utvikling. Men det må da være greit å spørre om dette her? Slik som andre spør om alt mulig rart, skjønner jeg godt at hi spør om dette her inne. Kanskje du har noen tanker du kan dele med deg? Hi, selv har jeg mest brukt avledning, selv om det i perioder har vært den tålmodighetsprøve uten sidestykke...! Men det kommer seg litt etter litt! Nå holder det ofte å bare si navnet hennes, så ser hun på meg og skjønner hva jeg mener, og begynner med andre ting. Hun er 1,5 år nå.Anonymous poster hash: a372e...3d8 Det er helt greit å spørre, men slik HI formulerer det føler jeg at det vil bli veldig, veldig tidkrevende å svare. Det er noe grunnleggende som må ligge i bunnen her, og et så langt epos tror jeg ingen av oss kan legge ut på et forum. Det var jo ikke et veldig avansert spm som trengte så mye svar. Kanskje jeg formulerte meg veldig dårlig. Jeg mente rett å slett å spørre om når dere begynte å gi barna tilsnakk. For meg, er det det samme som kjeft. Å fortelle barnet at det det gjorde var feil. Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #24 Skrevet 9. august 2013 Å kjefte er vel sjelden lurt uansett, men alle foreldre går i den fella. Jeg tror det er utrolig mye bedre å ta barnet ut av situasjonen og avlede med noe annet så lenge de er under 2 år. Samtidig må de jo også lære hva som er greit og ikke. Det gjør man ved å si i fra på en enkel måte. Ja, men å "si ifra" tenker jeg på som kjeft. Kjeft i mine øyne er ikke skriking og straffer. Men man ser vel forskjellig på kjeft også Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #25 Skrevet 9. august 2013 Dette må være et troll Anonymous poster hash: ac9fa...8a5 Og hvorfor skal dette være troll? Dette er da et forum som heter DIN BABY, er det ikke? Skal det ikke være et sted der man skal kunne stille spørsmål om alt fra graviditeten til tenåringshormoner? Jo... Og gud her merket man godt eksempel på det typiske "dib". Her får man kjeft for å spørre om noe. Fordi i dib verdenen, skal jo alle mødre vite alt. Feil er absolutt ikke lov, og spør man, så er man bare dum, for dette skal man vite. HerreGUD sier jeg bare. Hvordan lærer man? Jo,man spør, man hører erfaringer, og man prøver seg frem. Det er ingen som er født med alt av kunnskap og lærdom ferdig installert i hjernen. Så dine barn er helt perfekte? Hvis ditt barn på 6 år putter mobilen din i do, så får det ikke kjeft? Fordi det er "fy" å kjefte? Jeg forteller enkelt og greit, at jeg bruker ordet "nei", og deretter løfter vekk barnet fra der hun sitter å gjør noe hun ikke skal, og spør hvordan dere gjør det. Samtidig spør jeg om, i hvilken alder er det greit å begynne å si ifra . Det er ganske naturlig at man ikke setter seg på huk og begynner å forklare en på 9 mnd hva som er rett og galt. men i hvilken alder begynner de å forstå , og i hvilken alder begynte dere med dette. Hva er galt med spørsmålet? Jeg forstår virkelig ikke. Jeg må si dere damer er heldige, som for det første, har perfekte barn som aldri får kjeft. Og for det andre, som har så høy selvtillit at dere sitter å rakker ned på andre som stiller et enkelt spørsmål ang oppdragelse. Over og ut Anonymous poster hash: d01b1...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå