Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Bhg og sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

for det første har ped leder ingenting med å dele ut ditt telefonnr eller informasjon om ditt barns sykdom. fy-fy og bør rapporteres til styrer da dette er ulovlig. gudene vet hva denne ped lederen kommer til å dele med den neste foreldren som ringer og maser litt!!!

for det andre pleier barnehager å opplyse om at der er tilfelle av smittsom sykdom på avdelingen (ikke noe navn eller noe bare "vi har ett tilfelle av en smittsom barnesykdom på avdelingen" slik at foreldre som er bekymret kan velge å ta barna sine ut av smittefaren.

der er ingenting annet enn barnets almenntilstand som kan gjøre at noen kan KREVE at du skal holde dine barn hjemme fra en barnehageplass du betaler for!!!

hadde en av mine kollegaer gjort det denne pedlederen hadde gjort hadde jeg skjemms!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit å ville strekke seg langt for å hjelpe andre, det er en fin ting å gjøre. Men til  syvende og sist så må man være egoistisk og finne ut hva som er best for sin egen familie. 

Det må denne familien også tenke de vet da veldig godt at barn i barnehager blir smittet og blir syke. Da er det de som må fikse det problemet, ikke du...

Jeg hadde villet snakke med styrer om dette, og også om taushetsbruddet ped.leder hadde.

Anonymous poster hash: e09eb...503
Skrevet

Vi hadde en tilsvarende situasjon da min eldste gikk i barnehagen. På avdelingen hennes var det en jente som hadde en alvorlig hjertesyk storebror. Alle var informert om at denne gutten ikke tålte en eneste infeksjon og at det var viktig at de fikk rask beskjed om sykdom på avdelingen (dette hadde de selv samtykket til). Dette førte til at søsteren var mye hjemme, de holdt henne unna barnehagen hver gang det gikk noe smittsomt der. 

Hvis man er så alvorlig syk som denne moren, må man faktisk vurdere om barnehage er det rette for ens barn. I alle barnehager blir ungene smittet av noe og det kan ikke være sånn at alle andre skal være hjemme for sikkerhets skyld for at denne jenta skal kunne være i barnehagen. Da må de heller velge dagmamma eller familiebarnehage slik at det er færre smittebærere å forholde seg til eller å ha et dagtilbud B for jenta slik at hun kan være der når det er for farlig for dem at hun er i barnehagen. 

Taushetsplikt og håndhevelse av den er grundig problematisert tidligere i tråden og jeg rister også på hodet av ped lederen. 

Skrevet

Selvfølgelig holder du barna hjemme. Noe annet er egoistisk.

Anonymous poster hash: 52d09...a17

Skrevet

Seriøst, er det ikke mer egoistisk å forvente at foreldre skal holde friske barn hjemme?

Anonymous poster hash: 9205f...4f6

Skrevet

ttttttroll

Anonymous poster hash: e09eb...503

Skrevet

VI hadde også et tilfelle av at ett av barna i barnehagen var alvorlig sykt. Men her var det slik at dersom noen fikk smittsomme sykdommer, ga vi beskjed til barnehagen, slik at de igjen ga beskjed til foredlrene til dette barnet, slik at de kunne holde han hjemme. 

Det er overhodet ikke ditt ansvar å holde friske barn hjemme (selv om jeg selvsagt skjønner at man ønsker å strekke seg langt, men man kan jo ikke gå hjemme uten lønn for slikt heller)

Og at hun ga ut telefonnummeret ditt er utrolig kritikkverdig, og det hadde jeg klagd kraftig på. Det er brudd på taushetsplikten, og faktisk veldig alvorlig. (reagerer faktisk på at en skrev her at de har kontaktinfo liggende på hver base så foreldrene kan se..)

Her gir de overhodet ikke ut telefonnumre og lignende, de kan gi en liste over hvem som går på basen (i forhold til bursdager osv) men da kun med navnene, ingen adresser, numre e.l. 

Anonymous poster hash: f2c5c...c3e
Skrevet

Selvfølgelig holder du barna hjemme. Noe annet er egoistisk. Anonymous poster hash: 52d09...a17

Virkelig? I verste fall risikerer HI at hennes barn får vannkopper etter hverandre, ikke samtidig, og med to-tre ukers mellomrom. Hun skal da altså holde sine friske barn hjemme i sju, åtte uker og vente på at de blir syke. Hva tror du HIs arbeidsgiver sier til det?

Selvsagt skal man ta hensyn så langt det er mulig, men dette er virkelig litt mye forlangt. I tillegg til at HIs barn som nå er syk, antagelig har utsatt andre barn på avdelingen for smitte så det er mulig at de også er smittet. Skal alle foreldrene holde sine barn hjemme til de har hatt vannkopper da?

Min yngste gikk gjennom to runder i barnehager hvor det var barn som hadde vannkopper, og en runde på skolen, uten selv å bli smittet. H*n ble smittet av sitt eldre søsken, og da tok det mellom to og tre uker før vannkoppene brøt ut.

Jeg synes det er dårlig gjort av barnehagen som har fortalt denne familien hvem det gjelder, og dermed dyttet ansvaret over på HI. I barnehagene mine barn har gått i, har de hengt opp plakat med "Nå går det vannkopper i barnehagen." Og ingen har sagt noe om hvem som er smittet. Det har de ikke lov å gå ut med.

Denne syke moren må selv ta konsekvensene av sin dårlige helse, og holde sitt eget barn hjemme for å beskytte seg selv. Hun kan ikke forvente at andre bruker opp sykt barn-dager og må ta permisjon uten lønn for å holde friske barn hjemme, kun fordi de kanskje er smittet av noe.

Skrevet

Jeg har nedsatt immunforsvar pga medisiner og kronisk sykdom. Lungebetennelse og vannkopper er det verste jeg kan bli smittet av.

Men barna mine får være ute i verden. Jeg forventer at foreldre med barn som omgås mine ofte gir beskjed ved sykdom i familien. (De vet om min situasjon). Jeg forventer at de ikke sender barna hjem til oss dersom noen i familien har disse sykdommene. Men barna mine får jo leke med dem på skole/barnehage

Da kan JEG ta forhåndsregler som at familien vasker hender ofte, munnbind, jeg tar oftere blodprøver, snakker med lege osv. Barna mine må ta ekstra hensyn og er de syke så er det far som må ta seg av de mens jeg holder litt avstand.

Jeg synes det er rart at barnehagen legger ansvar på deg. Hva med alle andre barn på avdelingen som kan være smittet?

Jeg ville sagt beklager til barnehagen, men dette er ikke mitt ansvar. Da får heller barnehagen skjerme dette barnet på en eller annen måte.

Anonymous poster hash: 7b27d...c85

Skrevet

Ser ikke problemet her. Det er jo den eller de som er så syke at deikke tåler smitte som må holde seg unna bhg. Hele verden kan jo ikke skåne dem for sykdom, det er et ansvar de har for seg selv, i dette tilfelle denne moren. Er hun så redd for smitte så burde hun jo holde sitt eget barn borte fra bhg, evt. holde seg borte fra sitt eget barn i denne perioden. Man kan da ikke kreve at andre mennesker skal endre sine liv og ofre masse for at man selv er i en situasjon hvor man kan bli smittet. Uhørt, på grensen til galskap vil jeg si....

Anonymous poster hash: 396d2...3bf

Skrevet

Da min eldste sønn gikk i barnehagen var det et barn som hadde Cystisk Fibrose der.

Dette var en avdelingsløs barnehage så alle barna var sammen i løpet av dagen.

På første foreldremøte informerte foreldre om sykdommen og hvor nedsatt immunforsvaret til CT barnet var. Moren gråt og sa at dersom de andre barna hadde grønn/gul snørr betydde det at de hadde en infeksjon i kroppen selv om de ikke var syke, men denne infeksjoner kunne redusere levetiden til CT barnet.

Hun sa bla; hvis du levere barnet ditt med grønn/gul snørr betyr det at barnet mitt kanskje dør tidligere enn forventet.

Alle foreldrene følte med dem og lovet at selvfølgelig skulle de holde barnet sitt hjemme dersom det hadde grønn snørr og var infeksjonsbærer.

SÅ kommer den harde virkeligheten... For noen barn har vitterlig grønn snørr halve vinteren. I en annen situasjon ville en ikke engang vurdert å holde barnet hjemme men vi følte vi måtte.

Alle foreldrene kom iallfall i et svært vanskelig dilemma....En følte at en fikk et svært redusert barnehage tilbud samt at en gjorde noe forferdelig galt om en leverte i bh likevel...

CT barnet sluttet i barnehagen etter et år og jeg vet at mange foreldre trakk et lettelsesukk da.

Poenget mitt er at denne erfaringen har lært meg at det er faktisk ikke alltid mulig med integrering for alle,

selv om foreldrene ønsker et helt normalt liv for et barn med en alvorlig diagnose. Dessverre.

Anonymous poster hash: 3eeaf...c40

Skrevet

Oj den har jeg ikke tenkt på.. Jeg har selv et barn som har dårlig imunforsvar og skjønner foreldrenes frurstrasjon. men jeg kan jo ikke kreve at  søsken av syke barn  skal holdes hjemme.

Anonymous poster hash: 446e4...a20
Skrevet

Vi har tre barn i bhg. Eldste er hjemme med vannkopper, de to yngste er i bhg som vanlig.

I dag ringte ped leder meg for å informere om at det var en annen familie som har problemer med at jeg sender de andre i bhg. De har alvorlig sykdom i den andre familien, og er redd for at datteren deres skal bli smittet. Ped leder sa det ikke direkte, men skjønte at den andre familien ønsket at vi holder alle tre barna hjemme.

De to yngste jentene har ingen symptomer, og ettersom eldste er så dårlig ønsker jeg at han skal få slippe maset med yngre søsken hele dagen. Samtidig har jeg stor forståelse for den andre familien.

Ped leder hadde visstnok gitt dem mitt nr (har hun lov til det? Si hvilket barn som er sykt?). Denne familien skulle ringe meg.

Hva ville dere gjort? Holdt alle tre barna hjemme i tilfelle de to andre også blir smittet? Og evnt hvor lenge? Jeg har begrenset med syktbarn dager, og kan ikke være hjemme i 2-3 uker som er inkubasjonstiden.

Hvordan forholder jeg meg til dette?

Anonymous poster hash: 95fb7...000

Hvis et barn ikke tåler å bli smittet av vanlige sykdomer som vannkopper kan det ikke være i vanlig barnehage. Det er leit, men man kan ikke pålegge de andre foreldrene og barna en masse restriksjoner. Alternativt må det barnet som ikke tåler smitte holdes hjemme hver gang det går noe i barnehagen. Det er ikke de andre foreldrenes ansvar.

Anonymous poster hash: 04cdf...5d0

Skrevet

Hvorda vet mor at du har et barn hjemme som har vannkommer i det hele tatt? Så gir hun dem ditt telefon nr. Så ringer hun deg og gir deg informasjon om dem og morens diagnose. Veldig spesielt og ikke greit. Som en over sa så kan du nesten ikke holde to unger hjemme i tre uker fordi de kanskje kan bli syke og da kanskje smitte denne jenta som igjen kanskje kan smitte moren sin. Om morens diagose er så alvorlig bør de nok re-vurdere om de bør ha jenta si i bhg og det er heller de som bør ta jenta ut disse ukene, ikke dere.

Slik som det er nå må jo alle andre foreldre holde friske unger hjemme om de også har syke på grunn av denne ene jenta med syk mor. Det kan de ikke kreve.

Om det ikke kom tydelig frem lenger opp i innlegget ville jeg absolutt snakket med ped.leder om taushetsplikt.

Anonymous poster hash: 8a05a...46a
Skrevet

Grovt overtramp av barnehagen og uproffesjonelt. Dere skal IKKE ordne dette på privaten og de har ikke lov å sig hvem som er syk! En venninne av meg er vokst opp med en mor som hadde nedsatt immunforsvar. Hun gikk i barnehagen fordi hun var så aktiv, og moren som hadde hjertesvikt og var transplantert trengte avlastningen de timene på dagen. Allikevel var det min venninne som måtte holde seg hjemme om det var sykdom i barnehagen som de ikke ville ha hjem til moren. 

Skrevet

Da får vel heller den syke mora sitt barn være hjemme da. Vannkopper er ikke til å unngå uansett når barnet går i barnehage.

Kan hende de andre barna er smittet alt og , så hjelper ikke ha de to andre hjemme.

Hadde sendt de uten tvil. Stakkars friske barn som må gå glipp av barnehage og annen lek Pga sykt søsken?? Rart.

Anonymous poster hash: 9185d...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...