Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Vi har tre barn i bhg. Eldste er hjemme med vannkopper, de to yngste er i bhg som vanlig. I dag ringte ped leder meg for å informere om at det var en annen familie som har problemer med at jeg sender de andre i bhg. De har alvorlig sykdom i den andre familien, og er redd for at datteren deres skal bli smittet. Ped leder sa det ikke direkte, men skjønte at den andre familien ønsket at vi holder alle tre barna hjemme. De to yngste jentene har ingen symptomer, og ettersom eldste er så dårlig ønsker jeg at han skal få slippe maset med yngre søsken hele dagen. Samtidig har jeg stor forståelse for den andre familien. Ped leder hadde visstnok gitt dem mitt nr (har hun lov til det? Si hvilket barn som er sykt?). Denne familien skulle ringe meg. Hva ville dere gjort? Holdt alle tre barna hjemme i tilfelle de to andre også blir smittet? Og evnt hvor lenge? Jeg har begrenset med syktbarn dager, og kan ikke være hjemme i 2-3 uker som er inkubasjonstiden. Hvordan forholder jeg meg til dette? Anonymous poster hash: 95fb7...000
☆☆☆ Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Vanskeleg situasjon, dette. På den eine sida er det urimelig at dykkar barn skal gå glipp av barnehage framfor at det barnet med alvorleg sjukdom uteblir desse dagane, på den andre sida vil denne problematikken oppstå heile tida og dette barnet vil ikkje kunne gå i barnehage i det heile tatt om ho skulle halde seg heime i kvar liknande situasjon. Synes barnehagen bør søke råd hjå smittevernlegen i kommunen for råd før de tek ei avgjerd. Det bør vere sterke grunnar for å nekte friske barn å gå i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Jeg ville klaget til styrer på at ped.leder gir ut slik informasjon til den andre familien. Jeg ville ikke holdt friske barn hjemme. Ikke av manglende empati, men sykdom forekommer så ofte i barnehager at om de har barn med alvorlig nedsatt immunforsvar bør hun antagelig ikke være i barnehagen. Anonymous poster hash: b5a5f...63b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Jeg hadde sendt barna i barnehagen med en beklagelse og så hadde heller den andre familien måttet finne på en annen løsning. Jeg hadde forklart det på nettopp den måten du gjør her, at inkubasjonstiden faktisk er opptil 3 uker og du ikke kan holde søsknene hjemme hele den tiden (i tillegg til den tiden førstemann faktisk er syk). Med barn i barnehage er det en risiko for smitte uansett, så jeg syns det er å forlange for mye. Ped.leder har forresten ikke lov, verken å si hvilket barn som er sykt eller å gi bort telefonnummeret ditt. Jeg hadde egentlig ikke brydd meg om at de visste hvem som var syk, men at de ga bort telefonnummeret mitt i stedet for å takle saken selv, det hadde jeg gitt beskjed om at jeg ikke syns er ok. Anonymous poster hash: fe39c...5b8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Må bare påpeke at det er mammaen i den andre familien som har nedsatt immunforsvar, ikke barnet deres. Ped leder informerte meg også om denne moren sin diagnose. Hi Anonymous poster hash: 95fb7...000
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 Veldig merkelig at ped.leder har informert om hvem som er syk, og gitt ut nr. Samtidig så har vi jo lister med kontaktinformasjon i vår barnehage, tilgjengelig for avdelingens foreldre hvis man lurte på noe. Så hvis den informasjonen allerede ligger ute, så er den jo allerede gitt? Jeg forstår at den andre familien reagerer, men samtidig er det merkelig å skulle holde barnet borte fra to friske barn, i tilfelle de blir syke. Skal de ringe rundt hver gang et barn har sykdom? Barnehagen florerer jo av bakterier og sykdom året rundt, det er jo ikke mulig å unngå?
Superdolly Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Den var kinkig. På den ene siden ville jeg nok ha reagert på at ped.leder fortalte hvem det gjaldt og ga dem nummeret ditt. Ikke fordi vannkopper er spesielt skamfullt eller noe, men hun har da ikke lov å fortelle det? Samtidig har jeg forståelse for at vannkopper kan være farlig for barn med en alvorlig sykdom, men det ped.leder burde ha gjort var å spørre den andre familien om hun kunne få fortelle det til deg, alternativt spørre deg om hun kunne fortelle det til dem. Jeg ville ha strukket meg langt for å hjelpe, men som du sier selv, man har begrenset med sykt barn-dager og med tre barn... Det er jo slett ikke gitt at dine to andre barn får vannkopper samtidig, og hva om bare det ene av de to smitter i denne omgangen? Jeg tror jeg ville ha gjort som Stjerna foreslår, og tatt kontakt med smittevernlegen i kommunen (hvis dere har en slik), alternativt ringt kommunelegen. Hva er det som feiler det andre barnet da?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Uff, jeg blir helt matt av å høre sånne ting. Pedleder har ingenting med å gi deres nr videre, heller ikke informere om hvilken barn som feiler hva. Jeg hadde tatt det opp med pedleder og sagt at det er helt uakseptabelt å gjøre sånn. Hadde og sagt at jeg ikke ville snakke med den andre familien, og at det var noe barnehagen måtte ordne opp i. Har hatt barn i barnehagen med dårlig immunforsvar. Når det er sykdom på avdelingen, så gir vi barnets foreldre beskjed om det (men sier selvfølgelig ikke hvilken barn som feiler hva). Så er det opp til foreldrene hva de vil gjøre. Man kan ikke forlange at andre foreldre skal holde friske barn hjemme, selv om søsken er syke. Hilsen pedleder som gremmer meg over visse kolleger Anonymous poster hash: 9205f...4f6
Gjest meg&mini Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 (endret) På avdelingen til Mini er det en som har et søsken som er alvorlig sykt. I perioder er det så alvorlig at en liten infeksjon kan være dødelig. Så jeg hadde ikke nølt med å ha søsken hjemme når foreldrene ber om det. Når det gjelder å gi ut sånn type informasjon så er det brudd på taushetsplikt og jeg ville tatt opp dette. Endret 5. august 2013 av meg&mini
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 Det ville ikke gjort noen forskjell for meg om det var en mor eller et barn som hadde nedsatt immunforsvar. De må fortsatt forholde seg til at barnehager er enorme smittekilder og eventuelt vurdere å ikke ha sine barn der. Selv om det er kjipt og sikkert praktisk vanskelig for dem. Anonymous poster hash: b5a5f...63b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Må bare påpeke at det er mammaen i den andre familien som har nedsatt immunforsvar, ikke barnet deres. Ped leder informerte meg også om denne moren sin diagnose. Hi Anonymous poster hash: 95fb7...000 Hvis moren ikke har sagt at hun skal gjøre, så er det helt hårreisende Anonymous poster hash: 9205f...4f6
Superdolly Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Ser nå at det er moren, og ikke barnet, som er sykt. Igjen, jeg ville ha strukket meg langt, men opptil to-tre måneder hjemme med potensielt syke barn hadde nok blitt i meste laget. Tror ikke arbeidsgiveren min hadde blitt glad for det heller...
☆☆☆ Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 Må bare påpeke at det er mammaen i den andre familien som har nedsatt immunforsvar, ikke barnet deres. Ped leder informerte meg også om denne moren sin diagnose. Hi Anonymous poster hash: 95fb7...000 Vil gå ut frå at ped.leiar har fått lov av denne mora å dele diagnosen, viss ikkje er det kritikkverdig. Det å dele ut din kontaktinformasjon er ikkje spesielt profesjonelt gjort heller.. Ang situasjonen; så lenge barnet har kontakt med utenomverda risikerar ho å dra heim smitte. Spesielt sjukdommar med lang inkubasjonstid er vanskeleg å gardere seg mot. Det er nesten stygt gjort av barnehagen å velte problemstillinga over på deg.
LivetErEnLek Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 I det tilfellet du skisserer så synes jeg pedleder har tråkket grovt over. Når det først kommer ett tilfelle av vannkopper i barnehagen, kommer det alltid fler. Så at du holder dine friske barn hjemme, vil ikke hjelpe stort. Eneste måten den syke mammaen kan sikre seg, er å holde sitt barn hjemme i en periode.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Hvis dette barnet har en alvorlig sykdom eller en i familien bør de holde seg unna bhg. Det kommer sykdommer i bhg og vannkopper og. Jeg hadde hatt de i bhg Anonymous poster hash: 0fef4...684
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 Takk for mange gode svar. Jeg synes dette er en litt vanskelig situasjon. På den ene siden ønsker jeg selvsagt ikke å bidra til sykdom hos den andre familien, men samtidig må jeg tenke på min familie og fravær på jobben. Det er litt surt å være hjemme uten lønn med barn som potensielt kan bli syke. Vi har kun fire syktbarn dager igjen, og innen da er eldste frisk. Han har vært hjemme siden tirsdag. Så hvis jeg skal holde jentene hjemme blir det uten lønn. Hi Anonymous poster hash: 95fb7...000
Gjest meg&mini Skrevet 5. august 2013 #17 Skrevet 5. august 2013 Jeg så nå at det var moren og leste ting jeg hadde oversett, så svarer engang til jeg. Vanskelig situasjon, men man kan nok ikke forvente at andre foreldre skal holde barna sine hjemme i flere uker. Så jeg er enig med at moren her må heller holde sin unge hjemme, eller gjøre det hun kan for å unngå smitte. Sånn som de andre sier. Vannkopper er nok ikke noe kun bare ditt barn vil få, så risikoen for at barnet hennes vil overføre smitte uansett, er jo ganske stor. Synes du skal ringe ped.leder i morgen, gi beskjed om hva du synes om at hun deler denne informasjonen videre og at ped.leder for heller ta kontakt med denne moren og finne på en løsning der. I vår situasjon skal visst vi kun si i fra hvorfor barnet er hjemme sånn at foreldrene til det andre barnet (som er alvorlig sykt), kan ta eventuelt ha søsken hjemme eller gjøre det de kan for å forhindre overføring av smitte.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #18 Skrevet 5. august 2013 I det tilfellet du skisserer så synes jeg pedleder har tråkket grovt over. Når det først kommer ett tilfelle av vannkopper i barnehagen, kommer det alltid fler. Så at du holder dine friske barn hjemme, vil ikke hjelpe stort. Eneste måten den syke mammaen kan sikre seg, er å holde sitt barn hjemme i en periode. Tenker det samme som deg her. Fordi denne mammaen er syk, så kan jo ikke andre foreldre være hjemme med sine barn (som ikke er syke engang) i tilfellet barnet skulle smitte hennes barn. Da får hun heller velge å holde sitt barn hjemme. Ville også ha tatt det opp med bhg at de deler ditt tlf nr. Det hadde ikke vært greit for meg. Synes heller ikke det er riktig av bhg og fortelle om denne morens sykdom, hvis hun ikke har gitt tillatelse til det selv. Anonymous poster hash: 4d271...615
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #19 Skrevet 5. august 2013 Det er uproffesjonelt av barnehagen å legge dette ansvaret over på deg. Dette er noe barnehagen må ordne opp i med den andre familien. Dere betaler faktisk for barnehageplasser til deres barn og de kan ikke kreve at dere skal holde friske barn hjemme. Enig med ped.leder over her, som skjemmes av enkelte kollegaer. Vi lar det ikke være opp til foreldrene å ordne opp i saker som angår barnehagen! Hilsen en ped.leder til... Anonymous poster hash: 66292...5fe
Honningmelon Skrevet 5. august 2013 #20 Skrevet 5. august 2013 Jeg mener det må være foreldrene sitt ansvar å holde barnet deres hjemme hvis de er veldig redd for å bli smittet av diverse. Man kan jo ikke holde friske barn hjemme i ukesvis i TILFELLET de blir syke. Da blir det vanskelig å være forelder i jobb. På en annen side så syns jeg det er riktig at bhg informerer alle foreldre i bhg, om moren vil dette, at det er en mamma som har dårlig immunforsvar og kan bli veldig syk. Hvor de ber om at foreldrene er nøye med å holde syke barn hjemme og holde de hjemme til de er ordentlig friske. Også bør du snakke med de om taushetsplikt.
Serepta Skrevet 5. august 2013 #21 Skrevet 5. august 2013 Nei vet du hva ! Greit nok at man skal ta hensyn, men i dette tilfellet er det faktisk ikke ditt problem. Du holder ditt syke barn hjemme, og om de to andre blir syke holdes de også hjemme. Hverken bhg eller andre kan forvente at du skal holde friske barn hjemme, da bør de heller holde datteren sin hjemme selv. Og at ped peder har oppgitt hvilket barn som er sykt + dine kontaktopplysninger er også kritikkverdig. Dette hadde jeg tatt videre. Det er klart du blir stilt til veggs om denne syke moren ringer deg. Dette er en problemstilling du ikke skal blandes inn i. Går barna i bhg, må man regne med smitte av blandt annet vannkopper, omgangssyke, forkjølelse osv. Hadde det vært snakk om et sjeldent og selvpåført tilfelle av byllepest hadde situasjonen vært en annen.
Serepta Skrevet 5. august 2013 #22 Skrevet 5. august 2013 Jeg mener det må være foreldrene sitt ansvar å holde barnet deres hjemme hvis de er veldig redd for å bli smittet av diverse. Man kan jo ikke holde friske barn hjemme i ukesvis i TILFELLET de blir syke. Da blir det vanskelig å være forelder i jobb. På en annen side så syns jeg det er riktig at bhg informerer alle foreldre i bhg, om moren vil dette, at det er en mamma som har dårlig immunforsvar og kan bli veldig syk. Hvor de ber om at foreldrene er nøye med å holde syke barn hjemme og holde de hjemme til de er ordentlig friske. Også bør du snakke med de om taushetsplikt. Fullstendig enig.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #23 Skrevet 5. august 2013 Ped leder kan da mulig mene at du bør holde alle tre hjemme bare fordi ene barnet er syk. Mine hadde vannkopper med 2 ukers mellomrom. Dvs at skulle jeg ha holdt begge hjemme fra første fikk det til andre var frisk så måtte jeg ha vært hjemme i 3,5 uke fra jobb. Forstår moren som har dårlig immunforsvar er redd for å bli syk, men da må hun holde barnet sitt borte fra bhg Anonymous poster hash: fc9de...dab
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 5. august 2013 #24 Skrevet 5. august 2013 Vi er litt i samme situasjon for øyeblikket. Vår eldste er hjemme med vannkopper, men lillebror er i barnehagen. I vår barnehage har vi en far som er kreftsyk, og de ble informert om at datteren vår har vannkopper. De diskuterer nå med far sin lege om de skal holde barna hjemme eller smitte dem med vilje mens far reiser bort. Så her har den andre familien tatt ansvaret, men jeg skjønner absolutt ditt dilemma. Man ønsker jo ikke å skape problemer for andre.
ma(G)ma med to små :) Skrevet 5. august 2013 #25 Skrevet 5. august 2013 Du kan jo foreslå at de vaksinert sitt barn mot vannkopper? Eller er man kanskje smittebærer uansett? Dessuten synes jeg det er feigt av barnehagen å dytte ansvaret over på deg. Dette er noe de selv må ordne opp i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå