Gå til innhold

Litt kinkig situasjon (bryllup)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss, men bryllupet blir enkelt og rimelig, med kun de nærmeste fra familiene våre (voksne og barn). Problemet er at vi har familie på flere ulike kanter av landet, og hvis det skal komme folk må de reise langt (5-8 timers biltur).

Vi ser for oss vielse på tinghus, enkel serveringen (middag og kaker) hjemme hos oss selv (blir nok litt trangt), lite alkohol, ingen sen feiring... Lite ordning av transport for gjestene innad i byen, overnatting for kun noen (har ikke rom til å huse alle).

Hadde vært enklere å ha en slik liten fest vi ser for oss om alle bodde på samme sted. Tenker på om det vi kan tilby gjestene er så lite at vi heller må droppe å invitere og ha noen fest. Skal vi droppe å invitere de som bor langt unna, må vi nesten gjøre det likt for alle også de som bor litt nærmere (ettersom det er like nære familiebånd). Hva tenker dere andre?

Anonymous poster hash: e0796...f9c

Anonymous poster hash: fab35...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke bare invitere med de betingelsene, så får det være opp til de som bor langt unna om de tar seg bryet med å komme?

Om det er nært forhold kan dere jo bare si at dere skjønner det om de velger å ikke komme :)

Skrevet

Ta ein telefon før invitasjonane blir sendt ut der du forklarar opplegget, og gir beskjed om at du gjerne vil ha dei der men ikkje kan huse alle. Sei du har forståing for det om dei ikkje kan kome.

Då er dei forberedt og slepp å bli skuffa i ettertid.

Skrevet

Takk for svar. Flere innspill? Hi

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Vær ærlig på opplegget, så kan de selv avgjøre :) er nå en dag verdt å markere, og har dem anledning og råd kommer de nok. Et bryllup er ikke stusselig om det blir slik eller sånn. Det er hovedpersonene som setter rammene :)

Skrevet

Tror du ikke de fleste vil ta seg bryet med å komme i bryllup, hvis de blir invitert?

Anonymous poster hash: 6b38f...236
Skrevet

Jeg synes det høres koselig ut. Heller nært og personlig enn stort og overdådig!

Fortell hva slags bryllupsfeiring dere ser for dere når du ringer og inviterer, og si at du forstår om de velger å ikke komme;-)

Lykke til med bryllup!

Anonymous poster hash: b805a...26f

Skrevet

Jeg er enig med de andre her. I tillegg; hvis det kommer en del folk tilreisende er det jo ingenting i veien for en del uformelt samvær med familie man ikke ser ofte også utenom selve bryllupsdagen. (Da 'arrangert' av noen andre enn dere siden dere er opptatt med bryllupsforbetedelser. Feks kan dere ha restefest dagen etter og slikt. Tror det blir kjempekoselig, og jeg hadde garantert reist langt for å bli med på noe sånt. :)

Skrevet

Høres ut som ett utrolig kjipt bryllup

Anonymous poster hash: 93229...23d

Skrevet

Jeg bare lurer; hvorfor kan ikke festen bli sen selv om det gjøres enkelt..? Jeg ville skrevet i invitasjonen at det blir en enkel fest og at dere ikke ønsker gaver - gaven kan være at de bruker tid og penger på å feire deres store dag!

Anonymous poster hash: 307b0...793

Skrevet

Jeg bare lurer; hvorfor kan ikke festen bli sen selv om det gjøres enkelt..? Jeg ville skrevet i invitasjonen at det blir en enkel fest og at dere ikke ønsker gaver - gaven kan være at de bruker tid og penger på å feire deres store dag!Anonymous poster hash: 307b0...793

Tenkte at det ikke blir noen sen fest fordi vi bor i leilighet og det skal prinsipielt være stille her kl 23. I tillegg til at vi ikke kommer til å servere så mye alkohol, det er med barn fra 2 års alder og opp, og folk (de de er plass til) får tilbud om å overnatte i samme leilighet.

Takk for svar alle sammen. Hi

Skrevet

Bryllupsfest i leilighet? Megakjipt..

Gift dere på tinghuset og reserver et bord på en restaurant heller..

Anonymous poster hash: dfc0d...85b

Skrevet

Gift dere på tinghuset og reserver et bord på en restaurant heller..Anonymous poster hash: dfc0d...85b

Planen var å gjøre det rimelig. Det blir det ikke om vi skal spandere mat på restaurant. Synes ikke jeg kan pålegge gjestene å betale for maten selv heller.

Skrevet

Ville heller betalt middagen selv enn å blitt stua inn i en trang leilighet og fått servert gryterett...

Hadde nok tenkt det var et kjipt bryllup uansett. Hva med å ta det på sommeren med partytelt og grillmat? Mye mer stas...

Skrevet

Kanskje dere skal sjekke rimelige lokaler i nærheten? Barnehager, bedehus, grendehus, idrettshall, klubbhus+++

Koster ofte ikke mange kronene å leie. Det er kjøkken der, og rikelig med bord og stoler...

Så kan dere ha en rimelig fest, men uten å sitte oppå hverandre i en liten leilighet. Overnatting hjemme hos dere blir også mye enklere om leiligheten ikke er festlokalet.

Kanskje høre litt med venner og kjente så dere kan innlosjere de gjestene som trenger det også. Mange vil sikkert velge hotell, men da har dere i hvert fall gitt et alternativ :)

Anonymous poster hash: b805a...26f

Skrevet

Ville heller betalt middagen selv enn å blitt stua inn i en trang leilighet og fått servert gryterett...

Hadde nok tenkt det var et kjipt bryllup uansett. Hva med å ta det på sommeren med partytelt og grillmat? Mye mer stas... Anonymous poster hash: dfc0d...85b

Ok takk for at du deler. Tenker også at det kan bli et "kjipt" bryllup for gjestene så derfor jeg ikke vet om jeg har lyst til å invitere når de må reise såpass langt for å komme seg dit. Fordi det blir å lite formelt og de får ikke så mye utbytte i form av luksus for å komme. Partytelt uten hage eller å satse på fint vær he til lands er ikke et aternativ for oss. Det blir slik som beskrevet, eller ingen fest i det hele tatt. Som sagt er det enklere med en slik type markering om ikke folk behøvde å reise så langt. HI

Skrevet

Det går ikkje an å leige eit forsamlingshus i staden då?  Er iallefall vanleg her i byen at borettslaga har forsamlingshus/lokale som leigast ut til ein rimeleg penge, eller så er det og små samfunnshus i bydelane som ikkje kostar skjorta, kanskje de har vener som kan leige i burettslaget eller kjenner til samfunnshus?  Høyres litt trangt ut om de skal ha både festen og overnattingsgjestene i ei leiligheit.

Ellers er det jo ei stor begivenheit at nokon ein er glad i giftar seg, og det er kjekt å få vere med å dele denne dagen.  Det er heller ikkje uvanleg at ein bur på hotell når ein er i bryllup.

Skrevet

Vi kunne selvsagt leid et lokale. Men det fører en del med seg. Er ikke en slik feiring av dagen vi ønsker. Takk for at dere deler, men ønsker i grunn ikke råd om hva vi kan gjøre annerledes. Ønsker innspill på om det er bedre å la væer å invitere når det er dette som er bskrevet som er alternativet til bryllupsfeiring. Er det kjipt å bli invitert til dette når man bor langt unna så dropper vi heller feiringen.

Skrevet

Hva med et slikt forsamlingshus i en kolonihage? Kjempefine omgivelser og billig.

Hjemme i leiligheten høres liksom så stusselig ut, i hvert fall om det ikke egentlig er plass til alle.

Når det er sagt har jeg vært i et slikt bryllup, men det var riktignok i et hus med god plass. Men like uformelt og med tidlig avslutning, og det var faktisk kjempekoselig!

Anonymous poster hash: f1059...d43

Gjest FinogFjong
Skrevet

Skriv en beskrivelse av det du ser for deg i innbydelsen:

"blablabla, inviterer til intim og trang leilighet hvor vi presser inn maks antall folk...enkel bespisning og bevertning etc etter vielsen i vår trange koselige leilighet, vi setter pris på om "du og du" vil tilbringe dagen sammen med oss. Lysene slukkes klokken 22.55. hilsen snart herr og fru bladibla" :)

Da er "kortene på bordet" og ingen kan si seg "skuffet" over opplegget, da velger de selv om de kommer eller ikke.

(Jeg har hørt om et par som serverte pølse i lompe og champanje i bryllupsfesten sin, stående bufèt og stappfull leilighet, visstnok en fabelaktig "happening" ifølge de som deltok)

Jeg mener at det ikke trenger å være så "pretensiøst" i et bryllup, men det bør være litt klart på forhånd hva man inviterer til... Bryllup har mange strenge regler og kotymer, og dersom det ikke informeres om at disse "reglene" settes til side, er det mange som kan bli "skuffet/føle seg lurt". (f.eks ifht bekledning og gave)

...og så kan dere gi nabovarsel om at dere holder bryllup den datoen, og da kan det bli litt bråk utover, så kan dere kose dere litt lengre enn til kveldsnytt ;)

Skrevet

Skriv en beskrivelse av det du ser for deg i innbydelsen:

"blablabla, inviterer til intim og trang leilighet hvor vi presser inn maks antall folk...enkel bespisning og bevertning etc etter vielsen i vår trange koselige leilighet, vi setter pris på om "du og du" vil tilbringe dagen sammen med oss. Lysene slukkes klokken 22.55. hilsen snart herr og fru bladibla" :)

Da er "kortene på bordet" og ingen kan si seg "skuffet" over opplegget, da velger de selv om de kommer eller ikke.

(Jeg har hørt om et par som serverte pølse i lompe og champanje i bryllupsfesten sin, stående bufèt og stappfull leilighet, visstnok en fabelaktig "happening" ifølge de som deltok)

Jeg mener at det ikke trenger å være så "pretensiøst" i et bryllup, men det bør være litt klart på forhånd hva man inviterer til... Bryllup har mange strenge regler og kotymer, og dersom det ikke informeres om at disse "reglene" settes til side, er det mange som kan bli "skuffet/føle seg lurt". (f.eks ifht bekledning og gave)

...og så kan dere gi nabovarsel om at dere holder bryllup den datoen, og da kan det bli litt bråk utover, så kan dere kose dere litt lengre enn til kveldsnytt ;)

Takk for oppmuntrende ord etter en del negativitet her, og for gode råd vedr. invitasjon og nabovarsel.

Skrevet

Hvis det var nær familie hadde jeg kommet uansett, selv om det var et lite selskap i leiligheten. Jeg hadde satt pris på å få alle detaljene på forhånd, slik at jeg ikke ble overraska over at det ikke var i eget lokale o.l. Jeg hadde nok ikke pyntet meg like mye, som jeg vanligvis ville gjort til et bryllup, så der hadde jeg kanskje spart litt penger :)

Kan dere gjøre noe koselig sammen hele helga?

Litt artigere når man først har reist langt, selv om selskapet er enkelt. F. eks

- Quiz og litt snacks fredag ettermiddag (lettøl, brus og chips)

- Bryllup på lørdag

- Lunsj søndag i leiligheten (blir jo kanskje litt kaker og mat igjen)

Dersom du inviterer alle i din nære familie; hvor mange personer blir dere? Hvor mange har du sitteplass til i leiligheta?

Anonymous poster hash: 82101...c1b
Skrevet

Mine foreldre haddet det slik. De inviterte søsken, foreldre og forlovere. Så hadde de en enkel middag og kaker i leiligheten sin. Jeg var4 mnd, og bryllupet var til for å glede min farfar. Mine foreldre ville ikke ha større feiring. Bryllupet er i familien kjent for å være en av de beste. De få gjestene som var der hadde det veldig bra og maten var god (min far var da kokkelærling). Det må ikke være full pakke for at folk skal ha en fin feiring samen med dere. I vår familie er ofte maten det viktigste. Er maten god ja så er vi storfornøyde. Vi bryr oss lite om bryllupsfest generelt. 

Skrevet

Det er deres bryllup! Gjør som dere har lyst til!

Skriv i invitasjonen at vielsen er i tinghuset med påfølgende enkel fest hos dere. Om noen er så kjiipe at de ikke synes det er bra nok, så får de droppe å komme. Men vil tro at alle setter pris på å bli invitert og stiller i bryllupet deres. 

Lykke til :) 

Skrevet

Gift dere på tinghuset og reserver et bord på en restaurant heller..

Tenkte på det samme..... ^_^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...