Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #1 Skrevet 3. august 2013 Retter dere på andre sine statuser på facebook? Og burde jeg gjøre foreleser oppmerksom på skrivefeilene han har i powerpointene sine? Anonymous poster hash: 347fe...11a
Natti11 Skrevet 3. august 2013 #2 Skrevet 3. august 2013 Hvis han er foreleser og lærer bør det kanskje være rett. Her inne synes jeg det er litt tullete . Jeg skriver ofte raskt på ipaden med stave kontroll og feil ord kan dukke opp. Gramatikken min er ikke feil fri. Det er ikke min sterke side. Dessuten skriver jeg her inne fordi jeg lurer på noe eller vil få noe av hjertet. Da er det bare irriterende at folk skal rette på små skrive feil. Hjelp meg heller med det problemet jeg virkelig har ikke om det skal være en å istedet for og. For akkurat det bryr jeg meg ikke om der og da.
Modesty Blaise. Skrevet 3. august 2013 #3 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke så mye på skrivefeil her inne, kun når det er helt absurde ting. Helt seriøst, jeg har ingen venner på Facebook som skriver så elendig som enkelte her inne gjør. Eller jo, det var en, men han blokkerte jeg fordi det var vondt å lese... Og hadde jeg hatt en foreleser med så mange feil som det er hos enkelte her, så hadde jeg tatt det opp fordi jeg ikke hadde klart å konsentrere meg gjennom en slik forelesning. Og foreleseren ville heller ikke hatt noe troverdighet hos meg med et så elendig språk. Men igjen, jeg skriver en god del feil selv når det går raskt unna, men grensen for meg går når det blir vanskelig å forstå....
Natti11 Skrevet 3. august 2013 #4 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke så mye på skrivefeil her inne, kun når det er helt absurde ting. Helt seriøst, jeg har ingen venner på Facebook som skriver så elendig som enkelte her inne gjør. Eller jo, det var en, men han blokkerte jeg fordi det var vondt å lese... Og hadde jeg hatt en foreleser med så mange feil som det er hos enkelte her, så hadde jeg tatt det opp fordi jeg ikke hadde klart å konsentrere meg gjennom en slik forelesning. Og foreleseren ville heller ikke hatt noe troverdighet hos meg med et så elendig språk. Men igjen, jeg skriver en god del feil selv når det går raskt unna, men grensen for meg går når det blir vanskelig å forstå.... God sagt:)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #5 Skrevet 3. august 2013 Nei, retter ikke på andres Facebook profiler...men Gud hvor det klør etter å gjøre det. Eks: "hadde koseligt besøk av...." Da klør jeg etter å rettet feilen. Her inne gjør jeg det - mye! Nesten hver gang skylder folk på at de har dysleksi. Det tviler jeg på. Dessuten er ikke dysleksi noen hvilepute!! Anonymous poster hash: 95937...838
Gjest Yzma Skrevet 3. august 2013 #6 Skrevet 3. august 2013 (endret) Kommer an på. Om det er et par bokstaver som har bytta plass, så bryr jeg meg ikke. Men er et innlegg fullt av gjentagende skrivefeil, sliter jeg litt. Type hvem bil, akkuratt, intresant and so on. De fleste jeg kjenner skriver dialekt på facebook, så retter ikke på det. Endret 3. august 2013 av Yzma
Gjest Julia1984 Skrevet 3. august 2013 #7 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke så mye på skrivefeil her inne, kun når det er helt absurde ting. Helt seriøst, jeg har ingen venner på Facebook som skriver så elendig som enkelte her inne gjør. Eller jo, det var en, men han blokkerte jeg fordi det var vondt å lese... Og hadde jeg hatt en foreleser med så mange feil som det er hos enkelte her, så hadde jeg tatt det opp fordi jeg ikke hadde klart å konsentrere meg gjennom en slik forelesning. Og foreleseren ville heller ikke hatt noe troverdighet hos meg med et så elendig språk. Men igjen, jeg skriver en god del feil selv når det går raskt unna, men grensen for meg går når det blir vanskelig å forstå.... Så enig med deg!!
Gjest Julia1984 Skrevet 3. august 2013 #8 Skrevet 3. august 2013 Høres ut som min 5 åring når noen skriver "hvordan sofa har dere?" "hvem vogn....osv" Så var det dette med hun/henne Eks: "jeg fikk en klem av hun"
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #9 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e
Gjest Morn du Skrevet 3. august 2013 #10 Skrevet 3. august 2013 Henne som retter på hos alle er sykt teit ass! Nei, det ER irriterende med de som gjemmer seg bak dyslekterne, kun pga at de ikke gidder å skrive rett. Hvis en foreleser har gjentakende feil, eller en på Facebook skriver uforståelig, ville jeg nok sagt noe.
Natti11 Skrevet 3. august 2013 #11 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #12 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt. Jeg snakker tysk, engelsk og litt nederlandsk i hverdagen. Ingen unnskyldning!! Anonymous poster hash: 95937...838
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #13 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt. Når det gjelder ett og et kan man hjelpe seg selv med å tenke a eller one. F.eks et hus=a house, ett hus=one house. Anonymous poster hash: e94c6...b8e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #14 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter aldri på noen, driter egentlig i hvordan andre skriver bare jeg forstår Men det eneste som irriterer meg grønn er når voksne folk skriver: " hvordan vogn skal jeg velge" eller "henne sa at henne ville bade". Gud hjelpes Anonymous poster hash: 98ea8...5b1
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #15 Skrevet 3. august 2013 Mine Facebookvenner er forholdsvis sterke i norsk rettskriving, så det er heldigvis ikke så mange feil å se. Men joda, av og til klør det i fingrene... Det klør vel egentlig verst av å/og-feil, da/når og ikke minst; særskriving. Anonymous poster hash: 11d51...2e2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Jeg kommenterer ikke skrivefeil, men dropper å lese/kommentere innlegg på forum der den som har skrevet helt tydelig driter i oss som skal lese. Respekterer du dem som skal lese innlegget ditt, så kikker du gjennom og retter det verste før du trykker Publiser. Anonymous poster hash: 607c6...852
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt. Når det gjelder ett og et kan man hjelpe seg selv med å tenke a eller one. F.eks et hus=a house, ett hus=one house. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Det var en ganske tullete regel! Det er bedre å tenke ett = et bestemt hus, og et= hvilket som helst hus. Anonymous poster hash: 607c6...852
Iiiiik Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Jeg kommenterer ikke skrivefeil. Ikke her inne og ikke på Facebook. Retter feil på dokumenter der jeg skal skrive under på jobb og i ungenes leksebøker. Har av og til lyst til å gjøre det ellers også, men tenker at det ikke er min sak.
mylittlecat Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke her inne, det hadde jo vært en fulltidsjobb!! Det er vannvittig mange som skriver elendig norsk her, og nå snakker jeg ikke om de som taster en bokstav feil nå og da. Jeg skriver selv på mobil, og det er lett å bomme Men ja, når folk skriver sitvasjon, apsolutt, hun til henne, hunde gård osv, så svir det litt i øynene, og jeg innrømmer at jeg tenker at personen er littegranne mindre smart enn gjennomsnittet. Om en foreleser hadde hatt lignende feil som eksemplene mine, hadde jeg nok mistet både litt konsentrasjon og tillit til vedkommende. FB-vennene mine skriver heldigvis for det meste riktig, bortsett fra et par stk jeg VET faktisk har dysleksi, pluss noen som sliter med særskrivingsfeil.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt. Når det gjelder ett og et kan man hjelpe seg selv med å tenke a eller one. F.eks et hus=a house, ett hus=one house. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Det var en ganske tullete regel! Det er bedre å tenke ett = et bestemt hus, og et= hvilket som helst hus.Anonymous poster hash: 607c6...852 Huff og huff! Jeg skjønner at du er helt på bærtur. Ett brukes tilmå beskrive antallet du har av noe. Altså et tallord. Det må være flaut å "korrigere" noen når du selv ikke har peiling. Anonymous poster hash: e94c6...b8e
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 3. august 2013 #21 Skrevet 3. august 2013 Jeg har allergi mot skrivefeil. Dårlig egenskap, men likevel er språket viktig å bevare. Hvis man går igjennom livet uten å gidde å skrive rett, så mister man noen poeng ( Ikke rettet mot de med dysleksi, selvfølgelig) Jeg løper ikke etter folk med ordbok og slår dem i hodet, jeg gidder heller ikke rette mye på facebook ( heller ikke her inne), men jeg får litt tics i øyet iblant.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #22 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke her inne, det hadde jo vært en fulltidsjobb!! Det er vannvittig mange som skriver elendig norsk her, og nå snakker jeg ikke om de som taster en bokstav feil nå og da. Jeg skriver selv på mobil, og det er lett å bomme Men ja, når folk skriver sitvasjon, apsolutt, hun til henne, hunde gård osv, så svir det litt i øynene, og jeg innrømmer at jeg tenker at personen er littegranne mindre smart enn gjennomsnittet. Om en foreleser hadde hatt lignende feil som eksemplene mine, hadde jeg nok mistet både litt konsentrasjon og tillit til vedkommende. FB-vennene mine skriver heldigvis for det meste riktig, bortsett fra et par stk jeg VET faktisk har dysleksi, pluss noen som sliter med særskrivingsfeil. Det heter vanvittig, ikke vannvittig :-) Anonymous poster hash: e94c6...b8e
mylittlecat Skrevet 3. august 2013 #23 Skrevet 3. august 2013 Jeg retter ikke her inne, det hadde jo vært en fulltidsjobb!! Det er vannvittig mange som skriver elendig norsk her, og nå snakker jeg ikke om de som taster en bokstav feil nå og da. Jeg skriver selv på mobil, og det er lett å bomme Men ja, når folk skriver sitvasjon, apsolutt, hun til henne, hunde gård osv, så svir det litt i øynene, og jeg innrømmer at jeg tenker at personen er littegranne mindre smart enn gjennomsnittet. Om en foreleser hadde hatt lignende feil som eksemplene mine, hadde jeg nok mistet både litt konsentrasjon og tillit til vedkommende. FB-vennene mine skriver heldigvis for det meste riktig, bortsett fra et par stk jeg VET faktisk har dysleksi, pluss noen som sliter med særskrivingsfeil. Det heter vanvittig, ikke vannvittig :-) Anonymous poster hash: e94c6...b8e Ja, det har du helt rett i! Søren klype, tror jeg har fått dysleksi
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #24 Skrevet 3. august 2013 Kommer an på, men det er forstyrrende at enkelte skriver ett istedet for et. Fatter ikke at sånne ting kan være så vanskelige...også disse orddelingsfeilene da. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Av egen erfaring gjør jeg disse feilene lett da jeg i hverdagen snakker både spansk, engelsk og norsk. Det kan gå litt i knuter noen ganger. Da kjæresten min kun snakker spansk og engelsk. Der er gramatikken litt speilvendt.Når det gjelder ett og et kan man hjelpe seg selv med å tenke a eller one. F.eks et hus=a house, ett hus=one house. Anonymous poster hash: e94c6...b8e Eller man kan tenke: Et hus = fokus på huset Ett hus = fokus på antall hus Anonymous poster hash: cc737...2cd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #25 Skrevet 3. august 2013 Jeg har faktisk dysleksi, men har fått god hjelp og skriver forholdsvis bra. Ved bruk av sikkelig retteprogram har jeg veldig få feil. Men når jeg skriver på et forum som dette så gidder jeg faktisk ikke bruke tid på å kjøre teksten gjennom retteprogrammet, det tar for mye tid. Jeg leser gjennom, og luker ut de feilene jeg ser selv, men det er nok en god del feil jeg går glipp av. Jeg synes denne rettinga her inne er en uting! I noen tråder mener jeg utsagnene fra "rettskrivningsmobben" er helt uakseptable, om det ikke kan kalles mobbing så er det hvertfall på grensen. Jeg synes også det er totalt uforståelig at voksne (?) mennesker er så lite flinke til å forstå som enkelte gir uttrykk for. Har lest en del tråder der "rettskrivningsmobben" klager på at de ikke forstår. Da lurer jeg på om de virkelig ikke klarer å se hvor det skulle vært et komma, eller se av sammenhengen hvilke bokstaver som er byttet om eller mangler? Når jeg, med minne utfordringer, klarer å forstå, burde vel de som tross alt er så flinke også kunne klare det? Har en følelse av at det ofte står mer på vilje enn på evne. Per i dag er jeg så trygg på meg selv at jeg ikke tar meg nær av dette, men jeg har ikke alltid hatt like god selvtillit. For noen år siden hadde jeg sannsynligvis holdt meg unna dette forumet, for å ungå denne korrigeringen fra vilt fremmede. Jeg kjenner også at jeg blir mektig irritert hver gang noen forteller at de har dysleksi, og "rettskrivningsmobben" nekter å tro på dem. Det viktigste med kommunikasjon er at man forstår hverandre. Det er klart det er lettere å lese og forstå noe som er godt skrevet, men det er faktisk ikke alle som er i stand til å skrive feilfritt. Skal disse menneskene virkelig ikke få lov til å være med i sammtalen? Anonymous poster hash: f8245...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå