Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Jeg er da alenemor til en gutt på 2 år og 8 mnd. Siden fødselen har han stått opp mellom 4 og 5, lys våken og klar for dagen. En skikkelig morgenfugl! I tillegg våkner han om natten. Jeg har prøvd å legge ham både senere og tidligere, endret matvaner, prøvd å legge ham ned, prøvd å kle av og på ham.. Jeg begynner å bli rimelig utslitt. Ukentlige migrener, mindre tålmodighet, dårligere hukommelse og lavt energinivå. Gutten har et veldig høyt aktivitetsbehov og det må skje noe hele tiden. Jeg merker jo også at hans tidlige morgener påvirker ham. Han har mye raseriutbrudd for bagateller, og det er mye skriking i vår hverdag. Jeg fikk en ide jeg ønsket å prøve, men jeg vil gjerne lufte det for dere her. Jeg er imot skrikekur. Fullstendig! Men, når han våkner kl 5, hvis jeg da går inn og legger ham ned, og forlater rommet. Og deretter gjentar med noen minutters mellomrom, frem til klokken er ca 7, vil dette da ha noen virkning hvis jeg holder det gående noen netter? Jeg må sove nå. Vi må begge sove. Hvis noen har noen råd eller tips, kom gjerne med dem! Anonymous poster hash: 57cba...551
Gjest ronja røverdatter Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Barnet er godt over to år, så jeg ville ikke ha nølt med å være streng på det at man ikke står opp klokka fem og om det å lære det innebærer skriking og sinne fra barnet, ville jeg ikke ha hatt problemer med det. Høres planen din høres god ut.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Sover han i stor seng eller prinkelseng? Vår fikk en bedre start idet han begynte med stor seng, vi lærte ham å ikke gå ut av rommet, men at han kunne leke inne på rommet når han våknet osv. Da fikk vi utsatt morgenen en halvtime, og som et skikkelig pluss: Ungen la seg i senga og sov etter at han hadde lekt i 15 minutter! Han måtte bare opp littegrann, men ble trøtt igjen og ville legge seg selv i den store senga Ikke helt sikkert at det funker, men prøv, kan jo ikke bli verre enn det virker nå uansett Anonymous poster hash: a4b97...72d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Sover han i stor seng eller prinkelseng? Vår fikk en bedre start idet han begynte med stor seng, vi lærte ham å ikke gå ut av rommet, men at han kunne leke inne på rommet når han våknet osv. Da fikk vi utsatt morgenen en halvtime, og som et skikkelig pluss: Ungen la seg i senga og sov etter at han hadde lekt i 15 minutter! Han måtte bare opp littegrann, men ble trøtt igjen og ville legge seg selv i den store senga Ikke helt sikkert at det funker, men prøv, kan jo ikke bli verre enn det virker nå uansett Anonymous poster hash: a4b97...72d Han sover i sprinkelseng. Men han går ut av rommet selv om han har fått beskjed om å bli der. Han er i den verste trassalderen, så hvis han finner ut at han skal gå opp, så gjør han det. Så jeg venter litt med "storgutt-seng" Anonymous poster hash: 83b0c...665
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Barnet er godt over to år, så jeg ville ikke ha nølt med å være streng på det at man ikke står opp klokka fem og om det å lære det innebærer skriking og sinne fra barnet, ville jeg ikke ha hatt problemer med det. Høres planen din høres god ut. Takk! Det er godt å høre Jeg ville gjort ALT for å sove, om så bare til kl 7. HI Anonymous poster hash: 83b0c...665
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Når man har fått barn syntes jeg man må tåle at morgenen begynner kl 5. Jeg vet det er slitsomt , for jeg var helt alenemor med en gutt som sov sin første hele natt når han var 5 år. Og det var EN natt innimellom. Først når han var 9 år begynte han å sove hele natten igjennom. Men sånn er det bare , som mamma må man tåle mye. Og som alenemamma må man være enda tøffere å tåle enda mer ! Hvorfor kan han ikke sove sammen med deg , kan hjelpe. Anonymous poster hash: bbe7e...ffa
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Når man har fått barn syntes jeg man må tåle at morgenen begynner kl 5. Jeg vet det er slitsomt , for jeg var helt alenemor med en gutt som sov sin første hele natt når han var 5 år. Og det var EN natt innimellom. Først når han var 9 år begynte han å sove hele natten igjennom. Men sånn er det bare , som mamma må man tåle mye. Og som alenemamma må man være enda tøffere å tåle enda mer ! Hvorfor kan han ikke sove sammen med deg , kan hjelpe. Anonymous poster hash: bbe7e...ffa Jeg er IKKE enig. Som mor må man tåle mye, og man må sette sine egne behov til side i stor grad. Men mellom fire og fem om natten (!) er IKKE morning uansett hvordan man ser på det. Ingen trenger å våkne da, selv om en del unger later til å tro det. Jeg mener du må prøve å snu døgnet hans litt. Mulig du må holde på i ganske lang tid, men det skal være mulig. Jeg ville heller lagt meg sammen med ham enn å la han hyle. Dvs, mens han hyler antagelig. Og snakket masse med ham og forklart hvorfor dette skjer. Anonymous poster hash: 5600c...f49
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Jeg hadde stått opp, satt på film og sovnet på soffan!! Anonymous poster hash: 5ddd0...644
Gjest ronja røverdatter Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Jeg tåler mye og vet at livet blir forandret når man får barn. Men her i huset hadde det aldri blitt mer enn ett barn om vi måtte tåle å stå opp klokken fem fordi dagen begynner da. Hos oss begynner dagen klokken syv, ikke før, i alle fall når barna er over to år. Den begynner ikke tidligere for de yngre heller, men da blir de tatt opp i senga til oss eller roet ned på annen måte alt etter hvor små de er. Hos oss bedrives ingen skrikekurer på små barn, og egentlig ikke på store heller, men de lærer at før klokka syv får de ikke stå opp. Er de tørste har de vann på rommet og vil de ikke sove får de leke stille og rolig i senga. Men opp kommer de ikke.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Jeg ville aldri stått opp før tidligst 06.30 så lenge barna er friske. Dere som mener at det å stå opp 4-5 er normalt når man får barn, kan dere engentlig klokka??? 5 er natt, ikke morgen. Jeg syns planen din høres bra ut. Hold ut, når han er så stor kan det ta litt tid for han å forstå at du mener alvor. Jeg tror mange gir opp for fort, og barn vet ikke sitt eget beste. Og når de får for lite søvn, er det vårt ansvar å ta tilbake kontrolllen og lære de gode rutiner mener jeg. Litt gråt, raseri og mas skader ikke når han er 2 år. Lykke til ! Anonymous poster hash: b9cb4...adb
Håpet ble virkelighet! Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Har du prøvd sånn natt/dag klokke, som etter et visst klokkeslett viser barnet at dagen har begynt? Hørt flere med morgenfugler som har lykkes med denne! Jeg ville også som deg gått inn, lagt han ned og sagt - "det er natta" for å gå ut igjen. Mine sover gudskjelov hvertfall til 07.00, alt før det hadde vært "uaktuelt" her i huset! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Jeg er 100% alenemamma og NEI, det er ikke morgen kl.05. Heller ikke kl .06, men til nød kl.07. Mørke gardiner og konsekvent "nei! det er ikke morgen enda" før kl.07 er regelen her i huset fra hun var 2 år. Hun må gjerne komme å sove i min seng, men å stå opp kommer ikke på tale før klokken er minst 07 Anonymous poster hash: 2a784...153
Gjest Vicky Pollard Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Kanskje ikke dibbish korrekt, men jeg gir minsten varm melk på flaske om han våkner i 4-5,tida. Det gir meg to timer ekstra;) Har gjort det med begge ungene mine...
BareMas Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Har ikke klokka passert 6 er det natt! Jentungen her er straks 18mnd og om hun våkner før 6, legger jeg henne ned igjen eller tar henne med inn til meg. Om hun sovner igjen eller ikke, spiller ingen rolle, vi forlater ikke sengen før klokken har passert 6. Det er greit at vi er mødre og skal tåle mye fra våre små, men vi er fortsatt bare mennesker. Jeg mener at ved å sette våre egne helt primære behov til side kun for at poden ønsker noe annet er å gjøre oss en bjørnetjeneste. Så hi, bestem deg for et tidspunkt hvor dagen kan starte, og lærer ungen det. Og som en annen sa, sett på en film og dupp på sofaen. At ungen ser en halvtime eller så med barne-tv en og annen morgenen er nok bedre enn at mor skal slite seg gjennom det ene etter det andre migreneanfallet.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Vi tar jenta vår på 2,5 år opp i senga vår og lar henne se på youtube i ca 30 min. Kan enda ta lengre tid før hun vil stå opp da hun synes d er så kosli å ligge med oss. Hender også hun leser litt i en bok;) Å hun våkner ikke før 0630-0700 tida. Dvs helt normal tid. Siden hun har fått storjente seng kommer hun selv med puten om smokken. Så kan du slumre litt. Men en 2 åring må lære seg å forstå at kl 5 ikke er morgen. Bare være konsekvent og forklar situasjonen. Følg mammahjertet er mitt råd;) prøvde alle mulige tips etter soveKarin sin bok på vår jente. Hun våknet også i 5 tiden. Fant til slutt ut noen ganger fungerte d å være bestemt å la henne skrike, og noen ganger snakket jeg med henne og trøstet henne. Men da var jenta vår 10 mnd og ble lagt på eget rom... Anonymous poster hash: 971c1...b3b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Jeg synes godt man kan være streng på når det er natt, men jeg lar ikke små barn være alene om de er sint eller lei seg. Så jeg ville vært på rommet hans eller tatt han inn i min seng. Ville uansett forklart det på dagtid, sånn at han var forberedt. Og sånn dag/natt-klokke synes jeg høres ut som en god idé. Anonymous poster hash: aeaf3...490
Maibaby:) Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 Vi har en morgenfugl på 2 år, han våkna 05.20 idag! Gjeeesp!! Men fikk ikke stå opp før "kanina" våkner på dag og natt klokka, når klokka var halv 7. Han ligger da og snakker og slapper av i senga i mellomtiden. Har sprinkelseng enda;p vi måtte være strenge og tåle gråting to morgninger før han tok konseptet, og har gått fint siden. Eneste som er drit er at jeg er så var på søvnen at jeg ikke klarer å sove videre selv, mn slipper iallefall å stå opp!!:)
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Dere som tar 2-åringer opp i deres seng og nekter dem å stå opp, prøver de ikke å bare gå ut av sengen selv? Og hva gjør dere da, holder de fast? Jeg har nemlig prøvd dette selv, men det er rimelig håpløst, jeg må jo nesten slåss med ham. Han ligger ikke akkurat bare der hjelpeløs lenger, han er sterk og har en sterk vilje også. Ligger deres 2-åringer der pent og pyntelig bare fordi dere sier det? Anonymous poster hash: 8a47e...795
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Jeg ville nok også fortalt barnet om at kl 05 er det fortsatt natt, men holdt meg unna skrikekurer der barnet er alene mens det gråter. Jeg har også hørt om flere som har suksess med sånn klokke. Ikke koster de mye heller... Her har vi motsatt "problem" om dagen. Jeg er høygravid og våkner kl 05-06 og nå sitter jeg og venter på at poden på 1 år og 9 mnd skal våkne. Klokka er 07:40 nå, så da kan han godt våkne snart... Er kjedelig å spise frokost alene! Særlig en lørdag morgen før kl 07! Anonymous poster hash: fd4ac...41a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Dere som tar 2-åringer opp i deres seng og nekter dem å stå opp, prøver de ikke å bare gå ut av sengen? Ligger deres 2-åringer der pent og pyntelig bare fordi dere sier det? Anonymous poster hash: 8a47e...795 Ja, min gjør det. Han gjør et ærlig forsøk på å sove litt ekstra og jeg ser at han faktisk prøver. I blant sovner han igjen, mens han noen ganger bare 'hviler øynene'! Dersom han ikke sovner igjen, hviler han en halvtime eller mer og så setter han seg for å leke i sengen. Han er da stille og står ikke opp før vi sier at det er greit. Anonymous poster hash: fd4ac...41a
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #21 Skrevet 3. august 2013 Stakkars ungene deres. Høres ut som dere tror de små barna bestemmer selv at de våkner 5 Mange mødre som setter seg selv først her. Æsj ! Når man våkner burde man få stå opp. Ånei, mamma er sååå trøtt.... stakkar dere mødre altså.... får ikke sove engang Ta dere sammen a ! Anonymous poster hash: bbe7e...ffa
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #22 Skrevet 3. august 2013 Dette kommer vel da litt ann på barnet.... Jeg har en minstemann som er morgenfugl, han får lov å komme inn til oss når han våkner tidlig (4-5-tida), sovner gjerne da. Men å nekte ham å stå opp før sju går ikke. Hos oss er det morgen halv sju, vi skal nemlig ut døra før halv åtte Men om han er lys våken kvart på seks, så ER han våken, ikke snakk om å ligge,være stille etc. Og om man bare har ett barn, er det greit, klart han kan skrike til halv sju da... Men med en seksåring som blir vekket av lillebrors lyder, så må vi fint gå ned i stua.... Men ingen løping, leking med bråkete leker, kun slappe av på sofaen, lese bok, leke med småting... Anonymous poster hash: 040ba...c71
Ikkesåallerværst Skrevet 3. august 2013 #23 Skrevet 3. august 2013 Hvis barnet er merkbart preget av lite søvn, og mor også er det (som jo vil gå utover barnet), HVORFOR er det noen av dere som mener det er egoistisk å gjøre noe med det? Ut og inn høres ut som en god ide, syns jeg. Men har du forsøkt å ta det opp med lege?
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #24 Skrevet 3. august 2013 Vi har natt/dag klokke og den våkner 6.30. Kommer ikke på tale om han får stå opp av senga før det. Han er 2.5år og kommer seg ikke opp av reisesengen. Anonymous poster hash: c36ce...906
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 3. august 2013 #25 Skrevet 3. august 2013 Stakkars ungene deres. Høres ut som dere tror de små barna bestemmer selv at de våkner 5 Mange mødre som setter seg selv først her. Æsj ! Når man våkner burde man få stå opp. Ånei, mamma er sååå trøtt.... stakkar dere mødre altså.... får ikke sove engang Ta dere sammen a ! Anonymous poster hash: bbe7e...ffa Nei DU kan ta deg sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå