Ikkenonick Skrevet 2. august 2013 #26 Skrevet 2. august 2013 Vi har flere løsninger vi; Inviterer vi på middag (uansett om det er grill eller ei) holder vi alt, inviterer vi til grilling holder vi alt av tilbehør, samt ventepølser og har gjerne ekstra kjøtt, men da tar gjestene med eget kjøtt. Skal vi drikke alkohol til spesifiserer vi om vi holder drikke eller ei. (når jeg tenker meg om sier vi jo fra uansett hvis gjestene skal ha med noe eller ikke, det er vel normal høflighet å slippe å la gjestene finne det ut selv!)
Soon to be mum Skrevet 2. august 2013 #27 Skrevet 2. august 2013 (endret) hvis vi inviterer til middag betaler vi alt. Hvis det skal være spleiselag, ville jeg ha spesifisert det i invitasjonen. Ex alle tar med egen drikke og grillkjøtt. Veldig frekt å si dere skulle møtes på butikken og la dere betale for all maten. Jepp, enig med alt dette. Vi er i tillegg over gjennomsnittet interessert i mat og matlaging, så om vi inviterer til middag, uansett om det er grilling eller annen mat, så har vi garantert planlagt noe litt uvanlig. Feks libanesisk mat eller en oppskrift av Heston Blumenthal eller noe annet som vi synes er gøy, og da blir det liksom ikke helt riktig at naboen har med en pakke grillskiver å slenge på grillen. Men, som hun over sa: vi ville spesifisert at folk skal ha med seg mat ellerannet selv, dersom servant opplegget. Endret 2. august 2013 av Soon to be mum
Iiiiik Skrevet 2. august 2013 #28 Skrevet 2. august 2013 Nå er jeg vel en del over gjennomsnittet i alder her inne, men når vi blir invitert på grilling eller inviterer så er det en selvfølge at vertskapet står for maten. Vanlig å ta med en flaske vin eller øl. Det dere opplevde høres bare sært og frekt ut! Akkurat slik er det her også. Jeg er vant til at når man blir invitert, får man mat. Enten det er grilling eller innendørs middag. Skal man ha med sin egen mat, blir det spesifisert når avtalen gjøres. Dette blir enda rarere siden dere hadde gitt dem en gassgrill på forhånd. Jeg er også halvgammel og det begynner å bli noen år siden spleiselag var det innlysende. Hvis det er en stor grillfest med 10-20 familier kan det spesifiseres i invitasjonen at vertskapet står for tilbehøret og at alle har med seg det de vil grille, men det er unntaket.
soleia Skrevet 2. august 2013 #29 Skrevet 2. august 2013 Vanlegvis er det slik at vertskapen betalar, og så tilbyd eg meg å ta med ein dessert, kake el. Akkurat når det gjeld invitasjon til grilling vert det av og til spleiselag på den måten at kvar tek med det dei vil ete sjølv, men dette avtaler me. Å invitere, for så å late gjestene betale for alle sin mat er frykteleg frekt!
Mrs Smith Skrevet 2. august 2013 #30 Skrevet 2. august 2013 Nå er jeg vel en del over gjennomsnittet i alder her inne, men når vi blir invitert på grilling eller inviterer så er det en selvfølge at vertskapet står for maten. Vanlig å ta med en flaske vin eller øl. Det dere opplevde høres bare sært og frekt ut! Akkurat slik er det her også. Jeg er vant til at når man blir invitert, får man mat. Enten det er grilling eller innendørs middag. Skal man ha med sin egen mat, blir det spesifisert når avtalen gjøres. Dette blir enda rarere siden dere hadde gitt dem en gassgrill på forhånd. Jeg er også halvgammel og det begynner å bli noen år siden spleiselag var det innlysende. Hvis det er en stor grillfest med 10-20 familier kan det spesifiseres i invitasjonen at vertskapet står for tilbehøret og at alle har med seg det de vil grille, men det er unntaket. Samme her, og hvis det er veldig spontant, blir bestemt en søndag feks, så kan alle ta med seg det de har for hånden:)
Virginia. Skrevet 2. august 2013 #31 Skrevet 2. august 2013 Her står jeg for tilbehør og noe drikke, og de inviterte bes om å ta med det de vil grille og eventuelt egen drikke.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #32 Skrevet 2. august 2013 Spleiselag hører vel studietiden til gjør det ikke? Nå er jeg også en "gammel kone" i forhold til mange andre her og i vår omgangskrets er det en selvfølge at den som inviterer spanderer alt og gjestene kommer til dekket bord. Dette går jo opp i opp siden det varierer hvem som inviterer. Vanlig at gjestene har med en liten ting da, en flaske vin, en blomst, litt god sjokolade e.l. Anonymous poster hash: 87023...961
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #33 Skrevet 2. august 2013 Aldri spleiselag her. Når vi inviterer så disker vi opp med god mat og drikke. Når vi blir invitert bort spør jeg alltid om jeg skal ta med noe (type bake brød eller kake, lage potetsalat, tzatziki eller lignende) men får som regel nei. Eneste som plager meg er dem som gang etter gang etter gang spiser her, men aldri gidder å gjøre gjengjeld. Hvorfor betalte dere alt på butikken HI? Tilbød du deg? Eller ble du spurt? Anonymous poster hash: 8c98b...d4b
Mor di! Skrevet 2. august 2013 #34 Skrevet 2. august 2013 Om vi blir invitert, spør jeg om jeg skal ta med noe. Enten sier de grillmat til oss selv, om de spanderer tar vi med en vin etc.
me_87 Skrevet 2. august 2013 #35 Skrevet 2. august 2013 jeg spør alltid for sikkerhetsskyld om jeg skal ta med noe mat. Noen sier ja men de fleste sier at de har mere nok mat.
DaTuMa Skrevet 2. august 2013 #36 Skrevet 2. august 2013 Hvis vi inviterer på grilling byr vi på alt tilbehør som salat, potet, brus, øl o.l. Ber folk ta med sitt eget kjøtt så får de det de vil ha.
Preggie Skrevet 2. august 2013 #37 Skrevet 2. august 2013 Har vel blitt så gammel at hvis vi inviterer, står vi for mat og alkohol. Hvis vi inviterer mange, for eks. på grillings, så er vi tydelige på at vi står for tilbehør og at de som skal komme tar med kjøtt selv. Hvis vi blir invitert på grillings stiller jeg oppfølgingsspørsmålet om vi skal ha med oss noe. Jeg synes begge deler er greit, men liker ikke utydelighet eller å lure, så da spør jeg:)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #38 Skrevet 2. august 2013 Det kommer vel Ann på Invitasjonen? Vi var flere venner som avtalte på stranda at vi skulle dra hjem til oss å grille, seff hadde de med egen mat. Men sender vi ut invitasjoner vil vi selvsagt regne med å betale for maten. Men var bedt på bursdagsgrilling forrige mnd og vi hadde med bursdagsgave og egen grillmat. De hadde tilbehør. Synes ikke der var frekt. Men kommer Ann på. Regner ikke med å bli spandert på når jeg blir bedt med ut heller. Anonymous poster hash: 4fbcf...45b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #39 Skrevet 2. august 2013 Jeg hadde tenkt at de ville sagt ifra om vi skulle ha med mat selv, men hadde spurt uansett om jeg skulle ha med noe til grillingen, på samme måte hvis jeg var invitert til annen middag, men er mer naturlig å ha med mat til grilling tenker jeg. Da hadde jeg evt tenkt at dt ville vært naturlig å ta med evt kjøttet vi skulle grille så hadde værtskapet stått for tilbehøret. Det disse gjorde var rett og slett frekt. Uansett ville det vært en høflig gest av dem å stå for maten når de fikk grillen av dere, noe de burde ha gjort i mine øynr. Anonymous poster hash: c91dd...5a2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #40 Skrevet 2. august 2013 Spleiselag hører vel studietiden til gjør det ikke? Nå er jeg også en "gammel kone" i forhold til mange andre her og i vår omgangskrets er det en selvfølge at den som inviterer spanderer alt og gjestene kommer til dekket bord. Dette går jo opp i opp siden det varierer hvem som inviterer. Vanlig at gjestene har med en liten ting da, en flaske vin, en blomst, litt god sjokolade e.l. Anonymous poster hash: 87023...961 Nei, spleiselag hører ikke til studietiden. Er selv over min første ungdom, men i mine foreldres omgangskrets er dette også en vanlig måte å gjøre det på. Anonymous poster hash: aab70...0b6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #41 Skrevet 2. august 2013 Spleiselag hører vel studietiden til gjør det ikke? Nå er jeg også en "gammel kone" i forhold til mange andre her og i vår omgangskrets er det en selvfølge at den som inviterer spanderer alt og gjestene kommer til dekket bord. Dette går jo opp i opp siden det varierer hvem som inviterer. Vanlig at gjestene har med en liten ting da, en flaske vin, en blomst, litt god sjokolade e.l. Anonymous poster hash: 87023...961 Nei, spleiselag hører ikke til studietiden. Er selv over min første ungdom, men i mine foreldres omgangskrets er dette også en vanlig måte å gjøre det på. Anonymous poster hash: aab70...0b6 Man lager seg sikkert forskjellige vaner i forskjellige omgangskretser, men jeg har ikke vært på spleisefest siden jeg var i begynnelsen av 20-årene. Det spiller jo ingen rolle hva slags vaner man lager seg i omgangskretsen da, utgiftene blir jo de samme om man betaler alt på omgang eller deler på utgiftene hver gang. Det viktige er jo at man er klar på reglene så ingen dummer seg ut. Anonymous poster hash: 87023...961
Dailis Skrevet 2. august 2013 #42 Skrevet 2. august 2013 Vi står jo alltid for maten hvis det er annet enn en grillfest.Vi kan og grille noe og legge det på en buffe vi inviterer til. Men i vår omgangskrets så har vi ikke grillfester uten at det er mange og at man tenner opp en grill og folk tar med det de vil. Da er det jo informert om det i forkant. Men selv da stiller man med salat, brød og noe til kaffen. Men det er veldig uformellt. Når man inviterer" til grilling" så synes jeg det er en uformell invitasjon, er det noe annet inviterer vi til middag. Men for å gjenta meg selv igjen, i denne situasjonen burde dere blitt spandert på. Og måten det ble gjort på var helt på trynet.
Gjest Emea Skrevet 2. august 2013 #43 Skrevet 2. august 2013 I min krets er det selvsagt at de som inviterer også betaler. Gjestene tilbyr som regel å ta med seg et eller annet, f.eks salat, foccacia, el. Om en ikke blir bedt om å ta med seg noe, så er det vanlig å ta med en liten vertinnegave, f.eks en flaske vin, blomster el.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #44 Skrevet 2. august 2013 Når vi blir bedt på grilling, så tar vi med oss ikke noe. Når vi ber gjester på grilling, så tar ikke dem noe med. Det er sånn vi gjør det, vi som er fra mitt land. Blir jeg bedt hos nordmenn, så tar jeg med meg mat, ikke fordi jeg blir bedt om det, men fordi jeg vil. Alle gjør forskjellig. Men uansett hvem jeg ber på grilling, ber jeg dem om å kun ta med godt humør, uansett hvem land du er fra. Anonymous poster hash: 30415...d6c
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #45 Skrevet 2. august 2013 Vi har noen bekjente som inviterte oss på grilling. De fikk en fin gassgrill av oss da vi fikk en ny grill av noen i vår familie De hadde nå fått seg grill (av oss) og inviterte oss på grilling. Jeg forventet ikke at vi måtte kjøpe med mat når vi ble invitert. Paret ba oss møte dem pååbutikken, greit nok, men det endte med at vi egentlig betalte det meste mens de kjøpte seg grillredskap Jeg syntes dette var litt frekt. Hva tenker dere? Angrer på at de fikk grillen til en ny verdi av 3000kr ( 2 år gammel) Anonymous poster hash: 9009f...d85 Vi spanderer når vi inviterer! Men er litt usikker på hva som er normalt så bi har med oss noe hvis vi skal til andre.. Pølse, mAis eller kanskje en salat.. Anonymous poster hash: b4204...e75
<3 O&O <3 Skrevet 2. august 2013 #46 Skrevet 2. august 2013 Vi betaler når vi inviterer. Det synes jeg er en selvfølge. Men jeg har blitt invitert på taco til et vennepar og måtte handlet inn det meste på veien dit. Hadde de sakt at det var et spleiselag, så hadde det vært helt greit, MEN det sa de ikke noe om før jeg var på vei dit. Hadde ikke noe lyst til å dra når det var jeg som måtte betale for mesteparten av maten, men konfliktsky som jeg er så gjorde jeg bare det jeg fikk beskjed om...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #47 Skrevet 2. august 2013 Vi betaler når vi inviterer. Det synes jeg er en selvfølge. Men jeg har blitt invitert på taco til et vennepar og måtte handlet inn det meste på veien dit. Hadde de sakt at det var et spleiselag, så hadde det vært helt greit, MEN det sa de ikke noe om før jeg var på vei dit. Hadde ikke noe lyst til å dra når det var jeg som måtte betale for mesteparten av maten, men konfliktsky som jeg er så gjorde jeg bare det jeg fikk beskjed om... sikker på det ikke bare var mais og salat evt som de hadde glemt å kjøpe med da? evt om de måtte ha ekstra av noe fordi de ikke hadde regna med dere først? Jeg kan fint spørre mine venner om de gidder å ta med noe selv om JEG lager middagen.. og det hender titt og ofte de gjør tilbake.. Anonymous poster hash: b8366...b08
<3 O&O <3 Skrevet 2. august 2013 #48 Skrevet 2. august 2013 Vi betaler når vi inviterer. Det synes jeg er en selvfølge. Men jeg har blitt invitert på taco til et vennepar og måtte handlet inn det meste på veien dit. Hadde de sakt at det var et spleiselag, så hadde det vært helt greit, MEN det sa de ikke noe om før jeg var på vei dit. Hadde ikke noe lyst til å dra når det var jeg som måtte betale for mesteparten av maten, men konfliktsky som jeg er så gjorde jeg bare det jeg fikk beskjed om... sikker på det ikke bare var mais og salat evt som de hadde glemt å kjøpe med da? evt om de måtte ha ekstra av noe fordi de ikke hadde regna med dere først?Jeg kan fint spørre mine venner om de gidder å ta med noe selv om JEG lager middagen.. og det hender titt og ofte de gjør tilbake.. Anonymous poster hash: b8366...b08 De hadde ikke kjøttdeig, salat, krydder, mais og det meste man bruker til taco. Det eneste de hadde kjøpt var agurk og ananas:S
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #49 Skrevet 2. august 2013 Noe så utrolig frekt og sært! Jeg hadde tolket invitasjonen som en takk for grillen-middag, der de sto for maten. Skulle bare mangle når de faktisk fikk en grill av dere! Anonymous poster hash: dfd99...f25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå