Gå til innhold

Hadde dere med dere mannen på barselsgruppa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde med mannen på det første møtet på helsestasjonen. Han var den eneste mannen, og han syns det ble litt kleint, selv om han ble godt mottatt. I invitasjonen fra HS sto det "til foresatte", så vi dro begge to. 

Etter et par barselmøter til (uten mann) syns jeg hele greia begynte å bli klein og, så det var ikke så lenge jeg gadd å være med. Jeg synes ikke andres såre brystvorter, kolikkbarn og udugelige menn er så fryktelig interessant.

"Jeg synes ikke andres såre brystvorter, kolikkbarn og udugelige menn er å fyktelig interessant," jeg må bare le litt. Hva i hulest gjør du her inne da? Hehe ^_^

Anonymous poster hash: 38cea...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurte på om det var vanlig... Var nylig på min første gruppe, og der var det en som hadde med seg mannen. Vi var ganske få og jeg følte at stemningen var litt rar og at folk ikke turte slippe seg helt løs...

HI

Anonymous poster hash: 40b70...6ae

Noen klarer ikke å gjøre noe alene uten mannen. Eller mannen SKAL ta del i ALT som har med barnet å gjøre.stakkars menn av slike kvinnfolk...

Anonymous poster hash: e1640...acb

Skrevet

Noen klarer ikke å gjøre noe alene uten mannen. Eller mannen SKAL ta del i ALT som har med barnet å gjøre.stakkars menn av slike kvinnfolk...

Du er ikke alvorlig, er du? I så fall er du jo et kronargument for å ignorere alt Høyre sier om familiers evne til å velge selv.

Det har ramlet deg i hu at det finnes menn som selv ønsker å delta på helsestasjonsrelaterte aktiviteter med barnet sitt? Til og med uten at kona ber om det?

Anonymous poster hash: 1ca59...af6

Skrevet

Hos oss var alle pappaene med på alle kontrollene på helsestasjonen (nei vent, en av pappaene uteble fra den ene kontrollen grunnet jobbreise  :o )

Anonymous poster hash: accb1...bff
Skrevet

Du er ikke alvorlig, er du? I så fall er du jo et kronargument for å ignorere alt Høyre sier om familiers evne til å velge selv.

Det har ramlet deg i hu at det finnes menn som selv ønsker å delta på helsestasjonsrelaterte aktiviteter med barnet sitt? Til og med uten at kona ber om det?

Jeg snakker om barselgrupper, ikke helserelaterte ting, det er noe helt annet.

Skrevet

Nei, det er det ikke. Barselgrupper er ikke kjønnsspesifikke og uansett om du finner det kleint at en mann deltar, er det absurd å gå ut fra at mannen deltar fordi hans kone krever det. Er det slik dynamikken fungerer i dine parforhold?

Skrevet

Hvorfor skal fedrene ekskluderes, de har da blitt foreldre de også? Hva om det er faren som har mesteparten av permisjonen?

Anonymous poster hash: a1f4d...d92
Skrevet

På vår helsestasjon kaller de det barselgruppe, og det er helserelaterte ting jo. Det er måling, veiing og alt annet som har med babyens helse og gjøre.

Når det er sagt så var det aldri noen menn med, men helsestasjonen gav beskjed om at mennene var veldig velkomne hvis de ønsket :)

Anonymous poster hash: ab71c...09e

Skrevet

Når du skriver barselgruppe, mener du kontroller på helsestasjonen? Vi har kontroller i gruppe. 

Eller er det en egen gruppe laget for bare skravling?

Samboeren min ble ganske irritert av å lese dette. Han ønsker å være med på kontrollene med sønnen sin, da det handler om hans utvikling. Han har vært med meg en gang og gått en gang alene... Vi kommer til å gå sammen på de fleste gruppene...!

Jeg er enig med min samboer, pappaen har da like mye rett til å få være med? Bare bra det hvis de har lyst???

Nå er det vel ikke så vanlig at mennene har en type jobb hvor de bare kan ta seg fri for å bli med på helsestasjonen og veie ungen når mammaen er i permisjon?

Her har jeg gått på helsestasjonen når jeg har hatt perm og pappaen når han har hatt perm, det har liksom vært en av oppgavene til den som er hjemme på navs regning. Kunne ikke falle meg inn å be arbeidsgiveren min om fri når mannen hadde perm, og det gjorde selvfølgelig ikke han heller.

De kontrollene som har vært etter at permisjonen var over har vi tatt ettersom det har passet, han var ihvertfall på 4-års kontrollen med lillesøster mens jeg var på 6-års kontrollen. Tannlegen tar vi også ettersom det passer best, vi tar ikke fri begge to.

Om dere har arbeidssituasjoner hvor begge kan ta fri er dere heldige, men jeg tror ikke det er veldig vanlig...

Anonymous poster hash: 51247...e9c

Skrevet

Mannen var med flere ganger (kontroll på helsestasjonen med gruppe etterpå), og det var av og til flere menn med. Synes ikke det var rart, mange menn ønsker jo også å ta del i barnets helse.

Skrevet

Når du skriver barselgruppe, mener du kontroller på helsestasjonen? Vi har kontroller i gruppe.

Eller er det en egen gruppe laget for bare skravling?

Samboeren min ble ganske irritert av å lese dette. Han ønsker å være med på kontrollene med sønnen sin, da det handler om hans utvikling. Han har vært med meg en gang og gått en gang alene... Vi kommer til å gå sammen på de fleste gruppene...!

Jeg er enig med min samboer, pappaen har da like mye rett til å få være med? Bare bra det hvis de har lyst???

Men dere misforstår! Det du snakker om er kontroller på helsestasjonen.. Selvfølgelig skal far få være med på kontroller og slike ting på helsestasjonen. Men det er ikke det vi snakker om her, så be mannen din take a chillpill ;)

For de fleste er "barselgruppe" de damene som bor på samme sted som har født ca likt som kommer hjem til hverandre og spiser, drikker kaffe og skravler om barneting. Symøte med babyer, på en måte.. Og det har jeg store problemer med å tro at en mann blir frivillig med på ;)

Anonymous poster hash: c8ad3...c94

Skrevet

Jeg har aldri vært på barseltreff, kun helsesjekker. Gubben er med på de som inneholder legesjekk (mest fordi jeg ikke klarer å kommunisere så bra med legen der) og fordi han liker og vite hvordan tassen har det.

Men barseltreff hadde jeg nok ikke fått han med på.

Skrevet

Nei. Har ikke gått i barselgruppe selv heller....

Skrevet

Nei, det er det ikke. Barselgrupper er ikke kjønnsspesifikke og uansett om du finner det kleint at en mann deltar, er det absurd å gå ut fra at mannen deltar fordi hans kone krever det. Er det slik dynamikken fungerer i dine parforhold?

Barselgrupper som jeg har vært i tre ganger er kun med kvinner. Har aldri sett en eneste mann der fordi det er vi mammaene som går hjemme i permisjon. 

Kan ikke tenke meg at en mann tar fri fra jobb for å være med på barseltreff, dvs å bli invitert hjem til en av de andre på gruppa og skravle om baby og babyrelaterte ting.

Nå snakker jeg IKKE om helsestasjonrelaterte ting, BARE  om at mammaer osm møtes hjemme på lunsj hjemme til hverandre.

har du forstått det nå???

Skrevet

Hvorfor skal fedrene ekskluderes, de har da blitt foreldre de også? Hva om det er faren som har mesteparten av permisjonen?

Voksne menn bør da være i fullt stand til å danne sine egne barselgrupper.

Mon tro hvorfor nesten ingen menn gjør dette? Tipper det bryr flesteparten av dem i ryggen. Med unntak av femidottene som må leie lanke med konemor hele tiden, og for all del ikke gå glipp av NOE som gjøres med barnet. Man må være sammen om alt!

Anonymous poster hash: 1154c...5a1

Skrevet

Nei, det hadde aldri falt meg inn å ha med meg mannen i barselgruppa. Men jeg husker faktisk at en av pappaene var med på gruppemøte på hs - det var innmari kleint. Alle damene sitter jo med puppen på vift :P  Samtaleemne blir jo deretter - puppeproblemer, bæsj, fødsel, osv osv. Mannfolk har ingenting der å gjøre på de første møtene iallefall. 

Anonymous poster hash: a681b...ef9
Skrevet

Da lurer jeg på hi. Mente du barselgruppe på Hs eller privat?

Skrevet

Mye sjokkerende sneversyn her...

Hos oss ble det av forskjellige grunner til at det var mannen som tok 80% av permisjonen. Jeg jobba og han tok derfor over plassen i barselgruppa ganske tidlig. Etterhvert som det kom flere pappaer i permisjon deltok også de. Det er fortsatt flere som har kontakt av både mammaer og pappaer fra gruppa nå noen år senere.

Anonymous poster hash: a174b...8af

Skrevet

Mannen min har vært på et barseltreff på helsestasjonen :) Jeg måtte på sykehuset, og da kunne jeg ikke dra på 3 mnd kontroll med babyen. De skulle ta vaksine samtidig, og ha gruppe med de andre jevngamle babyene. Mannen min dro, og ble veldig godt mottatt av damene på gruppa. Noen av dem kjente han fra før. Han synes det var helt greit.

Helsesøster har alltid informert om at treffene på helsestasjon er for begge foreldre, men det har vel aldri vært med noen menn...

Barselgruppene jeg har vært del av utenom helsestasjonen har truffet hverandre uten menn ;)

Anonymous poster hash: c6e25...f16
Skrevet

Voksne menn bør da være i fullt stand til å danne sine egne barselgrupper.

Mon tro hvorfor nesten ingen menn gjør dette? Tipper det bryr flesteparten av dem i ryggen. Med unntak av femidottene som må leie lanke med konemor hele tiden, og for all del ikke gå glipp av NOE som gjøres med barnet. Man må være sammen om alt!

Anonymous poster hash: 1154c...5a1

Ja for det er sikkert lett på et lite sted å finne andre fedre som har permisjon så tidlig... Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skal kjønnsdeles i 2013.

Skrevet

Her var barselgruppa ett møte på helsestasjonen. Det var i barseltiden, noe det er naturlig mor tar i og med at det er hun som er barselkvinne. Det ble snakket om fødsel og mest om kvinnens helse de første ukene. F.eks når det er normalt at man slutter å blø, litt om alternativer til prevensjon, om ammeproblemer o.l. Der syns jeg far blir litt i veien. 

Men de andre gruppene vi hadde resten av året f.eks sammen med fysioterapeut var like gjerne for far som mor, men det ble ikke kalt en barselgruppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...