Gå til innhold

Fødestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken stilling har du erfaring med at funker bra for deg ?

Evt hvilken stilling ønsker du å føde i ?

Og hvilken stilling kan du IKKE tenke deg ??

Føler du at sykehuset/jm har hørt på dine ønsker der og da eller har du skrevet fødselsbrev med ønske om stilling? Er jo ofte vanskelig å planlegge hva kroppen er komfortabel med under fødsel....

- Selv er mitt største "mareritt" å måtte ligge/sitte i sånn gynekologbøyler med beina !!!! :wacko:

- Fødte i den stillingen som føltes rett der og da sist, (knestående/over en fotskammel :P ) og heldigvis var JM helt med på mine premisser.. men jeg aner ikke denne gangen om jeg vil ønske det samme og syntes det er vanskelig å skrive det i fødselsbrevet

Har lest om noen som føder i sideliggende stilling og vil tro det kunne funket også... prøvde badekar men det var ikke noe for meg da jeg måtte "ned på gulvet" under riene..

Anonymous poster hash: e6745...a98
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte liggende på siden, med øverste beinet i ein fotbøyle. Jeg hadde som deg veldig lite lyst å ligge på rygg/sitte med beina i bøyler. Litt også fordi jeg har slitt med vondt halebein, som stivner helt om jeg ligger på rygg.

Jordmor som var med under fødselen spurte hva jeg kunne tenke meg, og vi ble enige om at jeg kunne prøve knestående eller å ligge på siden, evt begge deler. Følte at hun hørte på meg. Da pressriene kom, følte jeg bare for å ligge på siden. Funket veldig greit for meg, da lå jeg slik at jeg såg rett på samboer :)

Anonymous poster hash: 2dc77...4e8

Skrevet

ja jeg synes det høres ut som ett av de beste alternativene til det jeg gjorde sist, men det kom jo bare helt av seg selv helt uplanlagt !

Er bare så redd for å ha uflaks å møte på ei JM som på død og liv vil ha meg i en sånn fødestol..

Men da kan jeg vel bare si NEI ?

Vet mange har god erfaring med badekar, men tror ikke det er noe jeg vil prøve på nytt...

Skrevet

Første fødte jeg med beina i bøylene pga vakuum, og aldri i verden om jeg skulle føde slik igjen, vakuum eller ikke, klarte ikke presse skikkelig når beina bare hang der. Mellomste fødte jeg knestående mens jeg lente meg mot den heva ryggenden av senga, og det var fantastisk. Fikk presset skikkelig samt god bruk av tyngdekraften. Da jeg skulle ha siste startet jeg også i den stillingen, men jordmora måtte sette på elektrode på babyens hode så da måtte jeg på rygg i et par minutter. Men jordmora rakk ikke mer enn å feste den på hodet før babyen kom, så da fødte jeg på rygg, med ryggenenden av senga hevet. Og det funket siden det bare var snakk om et par pressrier. Ellers hadde jeg nok måtte sette meg på kne igjen.

Sånn bortsett fra første hvor de måtte besteme over meg pga de måtte ha ut babyen fortest mulig, så har jeg bare opplevd at de lot det være opptil meg hvordan jeg ville ha det :)

Skrevet

førstemann ble tatt med tang, og jeg hadde epidural så da måtte jeg ligge i sengen i den "tradisjonelle" stillingen. Ikke moro. Andremann kom i badekaret - da satt jeg sånn halvveis på huk mens jeg presset 3 ganger før han kom ut. Drømmefødsel i sammenlikning med nr 1..

Anonymous poster hash: d59f7...73d
Skrevet

Jeg tok ikke stilling til det ;)  men i det pressriene kom slengte jeg med ned i senga og ble liggende på rygg. Så det har blitt den stillingen hver gang. Klarte ikke å stå oppreist i det jeg kjent hodet sank ned mellom beina.

Skrevet

ble bare plassert på gulvet hehe, var ikke tid til meg. sa bare at jeg hadde lyst til å stå på knær. jm fikset resten. så endte med at jeg satt på knær foran sengen, og lå sånn delvis over den, slik at jeg hadde noe å holde i. funke kjempe fint. og skal jeg ha flere så blir det nok enten slik eller prøve badekar=)

Skrevet

Ble ikke helt fortrolig med å ligge på siden og føde, den gangen jeg hadde tid til å prøve ut ulike fødestillinger, og endte opp med knestående. Den stillinga var planen ved neste fødsel, også, men da gikk det så fort at jeg aldri kom meg opp fra ryggleie;-) Men det fungerte fint, det, også!

Anonymous poster hash: c95be...0c1

Skrevet

Man kan planlegge så mangt men om man ender opp med det er en annen sak. Med smerter og kraftige veer har jeg ikke orket å røre meg på slutten og endt opp med å føde på ryggen.Det var en helt ålreit stilling.

Skrevet

virker hvertfall som at MANGE har god erfaring med knestående, at det er den som faller mennesket mest naturlig når en "rekker"... spørs om ikke det blir noe sånt igjen her og da =)

JM må jo være vant til at mange velger den stillinga ser det ut som her !

-flere som skriver at det var forferdelig å ligge på rygg/i bøyler, så da får jeg bare enda mindre lyst til det !

HI

Skrevet

Kan alle ha knestående? Følte meg tvunget til å ligge på rygg.. Og det hata jeg!

Skrevet

Jeg lå på rygg med nr 1. Syns det var grusomt. Fikk ikke velge.

Denne gangen har jeg skrevet i fødebrevet at rygg er uaktuelt. Dessuten har jeg bekkenløsning og klarer ikke ligge på ryggen uansett...

Jeg vil helst i badebar om det går, krakk eller på kne denne gangen.

Skrevet

Jeg fødte liggende i fødesenga, og holdt meg fast i bøylene under pressinga. Kan si jeg var støl i armene i mange dager etterpå! Fikk til å presse ordentlig. Var redd for å revne så valgte den stillingen som jm hadde best kontroll på, men revnet likevel da:S

Anonymous poster hash: 1224f...01d
Skrevet

Jeg lå på rygg i starten av pressriene. Heldigvis hadde jeg en jordmor som tvang meg opp i prekestolen! Der sto jeg til hodet var halvveis ute. Ålte meg opp i senga på rygg og svupp så var ungen ute :P

Drømmefødsel :)

Om jeg hadde fått valgt stilling på nr 2 hadde jeg gjort det samme igjen. Men da ble det dessverre akutt ks.

Anonymous poster hash: d8913...905

Skrevet

har lest at ryggen/bøyler er den største sannsynlige stillinga for å revne også :( men også knestående..

at det beste er badekar eller sideleie.. men aner ikke om det ligger noe i det !

HI

Skrevet

jeg lå lenge på siden og syntes det var helt forferdelig, fikk snu meg over på rygg etterhvert og fødte i den stillingen. Ville helst stå på knærne, men en feilsatt epidural gjorde at det ene benet mitt var helt lamma :P 

Skrevet

Ville sitte, men når pressriene kom greide jeg ikke å bevege meg (hadde ingen smertelindring). Ble på siden.

Anonymous poster hash: 3ac45...a17

Skrevet

På rygg i gyn stilling slik at jordmor kan gi den beste støtte til perineum for å unngå rifter ... Det er den stillingen jordmor kommer best til med støtteteknikk ..

Anonymous poster hash: 8597e...ae1

Skrevet

Man kan planlegge opp og ned i mente, men fødseler fødsel. Har født tre barn, en stående på huk, en uplanlagt vannfødsel, skulle bare lindre riene og fikk plutselig pressrier før jeg rakk utav badekaret, siste i fødestol med beina i spenntak mot noen dingsebomser nede på sidene, gudene veit hva de nå heter, ikke bøyler i hvertfall.

Alle fødslene har vært så greie som en fødsel kan bli, sluppet drypp, epidural, ingen rifter som måtte sys. Fulgte jordmødrenes råd, kroppens signaler og gjort det som har klaffa der og da.

Kroppen min er heldigvis lagd for dette, så nå skal vi i gang med nr 4. Så får vi se hva neste fødsel blir. Planlegger ingenting, ungen kommer vel ut på et vis, håper det går like greit denne gang.

Anonymous poster hash: 7c1b8...c25

Gjest Morn du
Skrevet

Med første prøvde jeg mange stillinger, endte opp med fødekrakk. Revna så det sang.

Med andre lå jeg på ryggen med beina i bøyler. Sydde ca 3 sting.

Skrevet

Fødde kneståande første gong og liggande andre gong.  Hadde definitivt valgt kneståande om eg skulle fødd ein gong til. 

Skrevet

Jeg husker faktisk ikke med midterste, men første kom etter ks, så det var naturlig nok ryggliggende. Med nummer to tror jeg at jeg lå på rygg de siste riene. Hadde en fantastisk jordmor ved den fødselen, hun sa at det var lurt å ende stillinger underveis, da blir presset på mellomkjøttet variert og dermed reduseres sjansen for å revne. Med siste lå jeg på siden, det var en superrask fødsel og jeg hadde såvidt kommet meg inn døra. 

Skrevet

Jeg kom inn på sykehuset med 8 cm åpning, så her gikk ting fort unna. La på rygg og fikk ta spenntak med den ene foten min i siden på jordmor. Dette var en godt voksen dame, litt kraftig og hadde masse erfaring. Hver gang pressriene kom støttet jeg foten min på henne. Gikk kjempebra, krysser fingrene for at jeg får en like fantastisk jordmor denne gangen.

Anonymous poster hash: 59feb...b8c

Skrevet

På første fødsel lå jeg på ryggen og beina på gynekolog bøyler da pressrier kom, og syns det fungerte helt utmerket for meg :) Ryggen på senga var forøvrig hevet slik at jeg lå høyt oppe og fikk dermed kontroll over pressrier. Riene som jeg fikk, var i mage regionen. Fikk litt rift, og måtte syes.

Andre gangen lå jeg på sida og fødet pga at jeg sleit med bekken smerter. Og da kom riene fra halebeina/ anus område. Ingen rift og kjap fødsel uten komplikasjoner.

Anonymous poster hash: fa4d3...eea

Skrevet

Jeg lå på siden/ryggen hele tiden. Prøvde å stå litt for jordmor ba meg gjøre det gjennom en rie, og det var helt jævlig! Så for meg var det beste å ligge på rygg og puste meg gjennom riene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...