Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2013 #26 Skrevet 31. juli 2013 Man kan ikke forlange at en sivilist, enten han er politiker eller ikke, skal utvise tapperhet i krig. For plutselig fikk de en krigssituasjon slengt i fanget. Han var ikke verken sikkerhetsansvarlig eller ordensansvarlig på leiren, hans tillitsverv er og var utelukkende politisk. Og mens alle de drepte ungdommene ble tilfeldig valgt, må man regne med at de som hadde et tillitsverv var på en eller annen måte "prime targets". Bl a overlevde Gro Harlem Brundtland bare fordi ABB blingsa på timeplanen og kom etter at hun var reist...
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #27 Skrevet 31. juli 2013 Det blir på samme måte som at kapteinen forlater skipet sitt først. Forståelig, men uakseptabelt i manges øyne. At de dro vekk med båten og gjorde at den ikke var brukende til å redde dem som la på svøm er uakseptabelt i mine øyne, ikke det at han flyktet. Mange, både hytteeiere og utenlandske turister heiv seg i båter og trosset kulene da de dro opp skrikende ungdommer fra vannet. De hørte ikke en gang på politiet som beordret dem om å gå i land, de kjørte ut flere ganger og ble beskutt mens de reddet ungdommene. Hvorfor kunne ikke det gjøres det samme med ferja? At de stoppet på avstand fra øya og plukket opp dem som klarte å legge på svøm? Anonymous poster hash: 5f721...d3f
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #28 Skrevet 31. juli 2013 Signerer!!! Anonymous poster hash: bdbc5...a46
Trimsi Skrevet 31. juli 2013 #29 Skrevet 31. juli 2013 Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner så tror jeg ingen av oss kan vite hvordan vi ville oppført oss i en slik situasjon. Men som leder burde han ikke ha overlatt alle barna til seg selv for selv å komme seg i sikkerhet. Jeg synes han burde trukket seg vekk fra rampelyset nå etter det som skjedde. Men dette er min mening, jeg respekterer at andre tenker annerledes.Sønnen til en jeg kjenner godt (han var 21 år) reddet seg på Utøya ved å flykte sammen med et par andre fra sted til sted. Han gjemte seg til slutt under en steinhylle.Som en voksen overlevende, og som leder for en avdeling, mener du at han heller burde løpe rundt å redde de som så ut til å være yngre enn seg? Kan forresten være veldig vanskelig å se forskjell på en 15 åring og en 18 åring... Det var troiss alt veldig få små barn (under 14) år som befant seg der. Synes du han burde leve med dårlig samvittighet resten av livet fordi han ikke gjorde mer? 99 % av de overlevende på Utøya sliter med dårlig samvittighet for at de lever og for at de ikke reddet noen/ evt.evt.flere. Dette er dessverre normal adferd etter store og små ulykker og etter massakrer der mange dør. Denne diskusjonen, ja det at det i hele tatt har blitt en diskusjon gjør at enda flere overlevende etter dette marerittet kommer til å ha det tøft med samvittighet sin.... Jeg skjønner godt at han reagerte som han gjorde, men jeg har ingen tiltro til han som leder etter dette og jeg synes han burde trukket seg unna rampelyset. Han var på Utøya som en leder og en leder har et visst ansvar i mine øyne. Men som sagt, dette er mine tanker. Mine tanker er at han ikke på noen som helst måte var leder i en militær tropp, en militær bataljon eller en militær gren. Han var selvfølgelig ubevæpnet og var på lik linje med de andre "voksne" på øye. Ingen visste hva som egentlig skjedde, flere trodde dette var et statskupp, bomben i regjeringsbygget talte for dette og i den panikken og uvissheten som rådet på øya synes ikke jeg det var rart at alle prøvde å redde seg bort fra øya eller gjemme seg. Flere løp rundt, gjemte seg i skogen og bak fjellvegger. Noen turte ikke gå ned til vannet der de ville kunne bli et lett bytte for eventuelle gjerningsmenn, noen ble frarådet fra å gå i båter da dette kunne være dødsfeller. MS Torbjørn var dessuten ikke den eneste båten som flyktet fra Utøya. Hvis det hadde dukket opp en skytedesperado på Høyres landsmøte, hadde Erna Solberg da vært ansvarlig i sin kraft som politisk leder for partiet. Burde hun prøve å redde flest mulig ut fra lokalet, og kanskje aller helst være den siste som forlot stedet? Jeg fatter og begriper ikke hvorfor man ikke heller fokuserer på at politiet kunne ha vært på Utøya nesten en halv time tidligere. De samarbeidet ikke med forsvaret som stod klare på minuttet med spesieltropp og helikopter, en skam!!. De kjørte ikke den raskeste veien til Utøya. De ventet for lenge med å ta seg ut mot øya, og de rekvirerte ikke en egnet båt, men satte seg i en alt for liten båt som havarerte midtveis. DETTE kunne man gjort annerledes, DETTE kunne reddet mange liv. ikke Eskil Pedersen... Men først og fremst er det valget denne jæv... gjorde denne sommerdagen på denne ungdomsleiren som er skyld i det hele. Dette er mine tanker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå