Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Synes kritikken av Utøya-flukten er så forferdelig urimelig og urettferdig. Leste nettopp følgende i DB: http://m.db.no/2012/04/27/nyheter/innenriks/drap/terror/anders_behring_breivik/21344774/?www=1 Anonymous poster hash: e41b4...1ae
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 En artikkel fra april 2012 er gammelt nytt..... Anonymous poster hash: 1d944...695
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Enig med deg, men en del her inne er totalt uenig. Mange som mener at han burde blitt på øya og bli skutt selv. Dette har kommet frem under tidligere diskusjoner her på DIB. Forstå det den som kan. Jeg gjør det ikke. Anonymous poster hash: ae350...92e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 En artikkel fra april 2012 er gammelt nytt..... Anonymous poster hash: 1d944...695 Foranledningen til denne artikkelen er en stortingspolitiker som langer ut mot Eskil Pedersen på sin private fb side med 800 venner. Det skjedde sist mandag. Artikkelen er linket til i en annen artikkel. Anonymous poster hash: ae350...92e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 det er jo ingen som sier han burde bli skutt, men hvorfor går det ikke an å stille kritiske spørsmål? De fleste skjønner jo hvorfor han gjorde han han gjorde, men man kan jo i ettertid kanskje se det litt fra foreldres side også, han var tross alt en voksen person og er leder for AUF. Men er jo kjempebra at han reddet seg selv, men kanskje han kunne vært litt mer ydmyk i etterkant og ikke bli ytringsfrihetspolitiet... Anonymous poster hash: 1ddb2...181
Nemo_ Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er så enig med deg HI! Han hadde mulighet til å flykte, hvem hadde ikke gjort det i en sånn situasjon??? Det er jeg sikker på at samtlige her inne hadde gjort hvis de hadde valget!!
Gjest meg&mini Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Synes kritikken av Utøya-flukten er så forferdelig urimelig og urettferdig. Leste nettopp følgende i DB: http://m.db.no/2012/04/27/nyheter/innenriks/drap/terror/anders_behring_breivik/21344774/?www=1 Anonymous poster hash: e41b4...1ae De færreste av oss har eller vil oppleve noe sånt noe. Mange er uenige i hans valg om å reise, forståelig nok. Det er lett for oss å si at vi hadde aldri reist fra barna. Prøvd å redde andre først, få barna i sikkerhet osv, men når man havner i en sånn situasjon tror jeg man glemmer å tenke. Jeg tror også at man innser hvor inderlig man selv ønsker å leve. Hadde de ventet så hadde dette krevd ytterligere flere liv. Jeg synes det er veldig trist at de som hjalp barna selv var barn. Mange av disse døde under forsøket i å hjelpe andre i sikkerhet. Som voksen så har man et ansvar. Foreldre sendte barna sine på øya der de skulle bli tatt vare på og bli beskyttet. Det må være fryktelig vondt å få vite at lederen av AUF forlot den først. Endret 31. juli 2013 av meg&mini
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 det er jo ingen som sier han burde bli skutt, men hvorfor går det ikke an å stille kritiske spørsmål? De fleste skjønner jo hvorfor han gjorde han han gjorde, men man kan jo i ettertid kanskje se det litt fra foreldres side også, han var tross alt en voksen person og er leder for AUF. Men er jo kjempebra at han reddet seg selv, men kanskje han kunne vært litt mer ydmyk i etterkant og ikke bli ytringsfrihetspolitiet... Anonymous poster hash: 1ddb2...181 Ingen sier at han burde blitt skutt nei, men han ville garantert blitt det hvis han ble værende. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: ae350...92e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 det er jo ingen som sier han burde bli skutt, men hvorfor går det ikke an å stille kritiske spørsmål? De fleste skjønner jo hvorfor han gjorde han han gjorde, men man kan jo i ettertid kanskje se det litt fra foreldres side også, han var tross alt en voksen person og er leder for AUF. Men er jo kjempebra at han reddet seg selv, men kanskje han kunne vært litt mer ydmyk i etterkant og ikke bli ytringsfrihetspolitiet... Anonymous poster hash: 1ddb2...181 Ingen sier at han burde blitt skutt nei, men han ville garantert blitt det hvis han ble værende. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: ae350...92e hvorfor ville han det? fordi han stod på lista til ABB? Det er jo faktisk og mange som overlevde utøya... Anonymous poster hash: 1ddb2...181
Gjest Julia1984 Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 det er jo ingen som sier han burde bli skutt, men hvorfor går det ikke an å stille kritiske spørsmål? De fleste skjønner jo hvorfor han gjorde han han gjorde, men man kan jo i ettertid kanskje se det litt fra foreldres side også, han var tross alt en voksen person og er leder for AUF. Men er jo kjempebra at han reddet seg selv, men kanskje han kunne vært litt mer ydmyk i etterkant og ikke bli ytringsfrihetspolitiet... Anonymous poster hash: 1ddb2...181 Ingen sier at han burde blitt skutt nei, men han ville garantert blitt det hvis han ble værende. Så enkelt er det. Anonymous poster hash: ae350...92e hvorfor ville han det? fordi han stod på lista til ABB? Det er jo faktisk og mange som overlevde utøya... Anonymous poster hash: 1ddb2...181 Tror du virkelig Eskil Pedersen kunne ha gjort heltedåd og reddet mange fra kulene til ABB??? Virkelig? Hva kunne han gjort annerledes enn å løpe i dekning sammen med andre, overleve eller bli drept? Det er ikke sånn at han kunne samlet disse 60-70 som ble drept og si fy til ABB.....virkeligheten er dessverre mer brutal. Han kunne ikke reddet 1-2 heller...ABB skøyt vilt rundt seg..ingen kunne redde noen!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Kritikken går vel mest på at de kjørte vekk med båten, helt til Kragerø, isteden for å bli ute i fjorden og redde opp skadde og livredde ungdommer som hadde lagt på svøm! Kritikken av EP er berettiget!!! Anonymous poster hash: bdbc5...a46
Helene Harepus Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Kritikken går vel mest på at de kjørte vekk med båten, helt til Kragerø, isteden for å bli ute i fjorden og redde opp skadde og livredde ungdommer som hadde lagt på svøm! Kritikken av EP er berettiget!!! Anonymous poster hash: bdbc5...a46 Dette er jeg faktisk enig i. At han ønsket å redde eget skinn forstår jeg og jeg synes på ingen måte at han skulle kastet seg foran kulene; MEN at han tok fluktmuligheten vekk fra alle disse ungdommene synes jeg er forkastelig.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Han var en leder med ansvaret for mange barn og unge (Hva unger gjør på en politisk leir er et annet spørsmål) Det minste han kunne ha gjort i ettertid var å trekke seg fra politikken. Han er ikke en skikket leder. Anonymous poster hash: 50d9a...d8f
Cat_Woman Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Om han hadde sagt "nei takk, jeg ønsker ikke å bli med båten, jeg vil heller bli her og bli massakrert av en hær av terrorister" (som de på det tidspunktet trodde det var), så hadde båten fremdeles reist, Eskil hadde blitt skutt og drept eller enda verre (hadde ikke ABB planer om å halshugge ham?), omfanget av katastrofen hadde vært tilnærmet det samme. Jeg har all respekt for Eskil Pedersen, både for valget han tok der og da, og ikke minst for måten han har opptrådt på i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Det jeg ikke begriper at folk ikke skjønner, er at det IKKE var EP som førte denne båten! Ergo var det ikke han som avgjorde hvor båten skulle kjøre og om den skulle kjøre tilbake. Båten hadde en kaptein- hvis kone ble drept foran øynene hans- som førte båten og tok avgjørelsene ift dens bevegelser! Anonymous poster hash: fec2f...716
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Kritikken går vel mest på at de kjørte vekk med båten, helt til Kragerø, isteden for å bli ute i fjorden og redde opp skadde og livredde ungdommer som hadde lagt på svøm! Kritikken av EP er berettiget!!! Anonymous poster hash: bdbc5...a46 Kragerø??? Du vet at Utøya ligger i Tyrifjorden? Anonymous poster hash: 80683...2ef
Helene Harepus Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 "Ifølge flere er kapteinen nå «ute av seg». 50–100 meter fra land forteller han at kona er skutt. Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Dette-skjedde-p-MS-Thorbjrn-6736431.html Har også lest flere andre steder at det oppsto en krangel mellom EP og kapteinen, fordi sistnevnte ville snu for å redde flere, mens EP nektet. Og som artikkelen sier, kapteinen dro tilbake så fort han var kvitt EP & Co.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Man skjønner at han flyktet. Men å si at alle hadde gjort det samme i hans sted blir feil når man ser hvor mange lokale ledere som faktisk reddet mange, og mange av de lokale lederene ble drept i forsøket. Men de prøvde. Så veldig mange den dagen reddet ikke seg selv forran andre. I tillegg til andre på land som oppsøkte farene for å redde andre. De argumentene faller. Han dro med en nesten tom båt som var den eneste fluktruten som var mulig. Dette må han tåle kritikk for. Anonymous poster hash: 5cc36...110
Gjest meg mamma? Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Om han hadde sagt "nei takk, jeg ønsker ikke å bli med båten, jeg vil heller bli her og bli massakrert av en hær av terrorister" (som de på det tidspunktet trodde det var), så hadde båten fremdeles reist, Eskil hadde blitt skutt og drept eller enda verre (hadde ikke ABB planer om å halshugge ham?), omfanget av katastrofen hadde vært tilnærmet det samme. Jeg har all respekt for Eskil Pedersen, både for valget han tok der og da, og ikke minst for måten han har opptrådt på i ettertid. Jeg har og all respekt for det valget Eskil tok på øya, for det er ingen av oss som ikke var der som vet hvordan vi ville reagert. Men jeg har ikke så mye respekt for måten han opptrer på i ettertid.
Trimsi Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Synes kritikken av Utøya-flukten er så forferdelig urimelig og urettferdig. Leste nettopp følgende i DB: http://m.db.no/2012/04/27/nyheter/innenriks/drap/terror/anders_behring_breivik/21344774/?www=1 Anonymous poster hash: e41b4...1ae De færreste av oss har eller vil oppleve noe sånt noe.Mange er uenige i hans valg om å reise, forståelig nok. Det er lett for oss å si at vi hadde aldri reist fra barna. Prøvd å redde andre først, få barna i sikkerhet osv, men når man havner i en sånn situasjon tror jeg man glemmer å tenke. Jeg tror også at man innser hvor inderlig man selv ønsker å leve. Hadde de ventet så hadde dette krevd ytterligere flere liv. Jeg synes det er veldig trist at de som hjalp barna selv var barn. Mange av disse døde under forsøket i å hjelpe andre i sikkerhet. Som voksen så har man et ansvar. Foreldre sendte barna sine på øya der de skulle bli tatt vare på og bli beskyttet. Det må være fryktelig vondt å få vite at lederen av AUF forlot den først. Ingen av foreldrene som sendte barna til Utøya (mange har tidl.vært der selv) kunne i sine villeste fantasier tenke seg at en gal, gal mann skylle skyte barn, ungdom og voksne på øya. Mange av de som flyktet ante ikke hvem ellerhvor mange som skjøt, hvem de eventuelt var ute etter eller grunnen for skytingen. En logisk slutning som flere tok var at dette kunne være et attentat på lederene. Hadde Erna Solberg, Jens Stoltenberg eller Siv Jensen vært der ville de sansynligvis blitt forsøkt ført raskt bort i sikkerhet.
Gjest sussie77 Skrevet 31. juli 2013 #21 Skrevet 31. juli 2013 Skjønner jo at han flyktet. Men de kunne jo ha prøvd å ta med seg noen.
**snuskeluska** Skrevet 31. juli 2013 #22 Skrevet 31. juli 2013 Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner så tror jeg ingen av oss kan vite hvordan vi ville oppført oss i en slik situasjon. Men som leder burde han ikke ha overlatt alle barna til seg selv for selv å komme seg i sikkerhet. Jeg synes han burde trukket seg vekk fra rampelyset nå etter det som skjedde. Men dette er min mening, jeg respekterer at andre tenker annerledes.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #23 Skrevet 31. juli 2013 Jeg syns forsåvidt det var greit å forlate de unge på øya, men som flere andre her mener, var det problematisk å kjøre vekk med ferja til Hønefoss, Det var mengder av telefoner på øya, så man behøvde ikke reise til Hønefoss med ferja, med den begrunnelsen at de skulle alarmere politiet der. De behøvde liksom ikke møte opp personlig på lensmannskontoret. Rett nok sviktet telenettet litt, men det var likevel en del som fikk gitt beskjed med sine mobiler. De la ut beskjeder på facebook også. Folk på land så også hva som foregikk, og var handlekraftige. Anonymous poster hash: d093d...e25
Trimsi Skrevet 31. juli 2013 #24 Skrevet 31. juli 2013 Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner så tror jeg ingen av oss kan vite hvordan vi ville oppført oss i en slik situasjon. Men som leder burde han ikke ha overlatt alle barna til seg selv for selv å komme seg i sikkerhet. Jeg synes han burde trukket seg vekk fra rampelyset nå etter det som skjedde. Men dette er min mening, jeg respekterer at andre tenker annerledes. Sønnen til en jeg kjenner godt (han var 21 år) reddet seg på Utøya ved å flykte sammen med et par andre fra sted til sted. Han gjemte seg til slutt under en steinhylle. Som en voksen overlevende, og som leder for en avdeling, mener du at han heller burde løpe rundt å redde de som så ut til å være yngre enn seg? Kan forresten være veldig vanskelig å se forskjell på en 15 åring og en 18 åring... Det var troiss alt veldig få små barn (under 14) år som befant seg der. Synes du han burde leve med dårlig samvittighet resten av livet fordi han ikke gjorde mer? 99 % av de overlevende på Utøya sliter med dårlig samvittighet for at de lever og for at de ikke reddet noen/ evt.evt.flere. Dette er dessverre normal adferd etter store og små ulykker og etter massakrer der mange dør. Denne diskusjonen, ja det at det i hele tatt har blitt en diskusjon gjør at enda flere overlevende etter dette marerittet kommer til å ha det tøft med samvittighet sin....
**snuskeluska** Skrevet 31. juli 2013 #25 Skrevet 31. juli 2013 Som jeg har sagt i tidligere diskusjoner så tror jeg ingen av oss kan vite hvordan vi ville oppført oss i en slik situasjon. Men som leder burde han ikke ha overlatt alle barna til seg selv for selv å komme seg i sikkerhet. Jeg synes han burde trukket seg vekk fra rampelyset nå etter det som skjedde. Men dette er min mening, jeg respekterer at andre tenker annerledes. Sønnen til en jeg kjenner godt (han var 21 år) reddet seg på Utøya ved å flykte sammen med et par andre fra sted til sted. Han gjemte seg til slutt under en steinhylle.Som en voksen overlevende, og som leder for en avdeling, mener du at han heller burde løpe rundt å redde de som så ut til å være yngre enn seg? Kan forresten være veldig vanskelig å se forskjell på en 15 åring og en 18 åring... Det var troiss alt veldig få små barn (under 14) år som befant seg der. Synes du han burde leve med dårlig samvittighet resten av livet fordi han ikke gjorde mer? 99 % av de overlevende på Utøya sliter med dårlig samvittighet for at de lever og for at de ikke reddet noen/ evt.evt.flere. Dette er dessverre normal adferd etter store og små ulykker og etter massakrer der mange dør. Denne diskusjonen, ja det at det i hele tatt har blitt en diskusjon gjør at enda flere overlevende etter dette marerittet kommer til å ha det tøft med samvittighet sin.... Jeg skjønner godt at han reagerte som han gjorde, men jeg har ingen tiltro til han som leder etter dette og jeg synes han burde trukket seg unna rampelyset. Han var på Utøya som en leder og en leder har et visst ansvar i mine øyne. Men som sagt, dette er mine tanker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå