Gå til innhold

Hva synes du om folk som leier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har leigd i årevis OG kjøpt oss nye biler flere ganger. Grunnen er at det er vanskelig å få kjøpt oss hus her, og både vi og barna trives så godt at vi ikke vil flytte og bytte skole og jobber fordi vi absolutt skal eie.

Andre grunner kan være at de ikke har nok egenkapital, syns det er praktisk å leie (huseier har jo ansvar for all vedlikehold) eller at de ikke får nok lån. Og det at de kjøper bil.. Bil må man jo ha (iallfall her...) Og vil heller ha en skikkelig bil man skal kjøre rundt på unger i enn å spinke og spare i årevis for å kjøpe seg hus..

Anonymous poster hash: 62530...624

Helt enig med deg. Vi leier på 6 året. Og skal fortsette med det en stund til. Jeg har vært sjuk, har gått på tidsbegrenset uføretrygd og nå noen år på AAP, nå er jeg ivrig jobbsøker, så har ikke jobb. Vi får ikke lån. Har ikke egenkapital.. Vi har ikke egenkapital og vi får ikke lån med bare en intekt. Husene rundt her jeg bor er dyre. Du må fort opp i 3 mill eller mer.

Vi trives her, men må flytte fordi huseier skal selge. Helt greit å leie syns jeg. Da slipper vi unna en del vedlikehold etc..

Samme her. Folk er forskjellige, regner med vi eier noe før vi er 40, det får være godt nok. Ingen andre som har noe med det hvertfall..

Anonymous poster hash: 3654f...21b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være mange grunner til at folk leier. MEN min erfaring som utleier i mange år, er at det et er "noe" med de aller fleste med mindre det er snakk om studenter.

Det med at folk kjøper ting i hytt og pine i stedet for å spare til egen bolig har også slått meg. Det har ikke vært tilfelle med de leieboerne jeg har hatt, men det har vært andre ting.

Anonymous poster hash: 1c809...4c9
Skrevet

Jeg har forundret meg over det samme HI! Nå har de fleste vennene mine også kommet inn på boligmarkedet, men det tok mange år.. Jeg tror det også har med oppvekst å gjøre. I min familie har det vært (litt for stort) fokus på å kjøpe leilighet fra før jeg var 18 og jeg kjøpte min første da jeg var 22. Et bittelite bøttekott og føltes utrolig dyrt da, men jeg jobbet mye og tok ikke opp studielån og var veldig glad i leiligheten! Jeg har full forståelse for at ikke alle får lån, men om man ikke har noen betalingsanmerkninger og høy husleie ser jo banken også på om man faktisk kan betale mindre på lån enn ved å leie. Jeg tror den største utfordringen at mange tror de kan kjøpe drømmehuset første gang de kjøper seg bolig og DET kan nesten ingen her i verden...

Skrevet

Jeg har full forståelse for dem som ikke kan få lån osv. Men jeg skjønner ikke meg på dem, som heller drar på ferie hvert år, har en eller flere nye biler, merkeklær osv. Da ser ikke jeg logikken idet. Det er da så mye bedre å eie sitt eget, om man bare sparer og er fast på det. Da vi skulle kjøpe leilighet, så sparte vi i mange år, dro ikke på ferie hvert år osv.

Anonymous poster hash: 295e4...c20

Skrevet

Kommer ann på situasjonen. Hvis begge jobber syns jeg det er synd at de "kaster" pengene ut av vinduet og ikke kommer seg inn på markedet.

Skrevet

Situasjonen i Danmark og Sverige er anderledes enn her i Norge.

Hver femte danske bor i såkalte andelsboliglag. Her leier man boliger med bra standard og husleien er regulert. Disse boligene er på en måte permanente utleieboliger, og det er mulig å både oppgradere til større og motsatt. Man betaler et innskudd først og så kan man bo der så lenge man vil. Flytter man får man pengene igjen.

Har familie i dk, og tanten min har bodd i den samme leiligheten siden slutten av 70 tallet. Tapeten på kjøkkenet har rukket å bli moderne igjen for å si det sånn :D

I Norge er utleieboligene private og prisene i pressområder skyhøye.

Dette gjør at utleie over mange år blir en slags felle. Her snakker jeg ikke om studenter og nyskilte åpenbart.

For folk som leier i årevis, f.eks. barnefamilier blir det ofte vanskeligere og vanskeligere å få innpass på boligmarkedet. Det er ikke lett og spare når man har høy husleie, bil og alle andre utgifter vi alle har. Ikke så lett å kutte ut ferier heller når en har barn.

Samtidig finnen det ikke så mange utleieboliger og leietaker blir brisgitt huseier og kan bli nødt til å flytte egentlig når som helst.

De får ikke ta del i boliggaloppen som andre tjener grovt på, og det blir stadig dyrere å få innpass på boligmarkedet. Det blir altså et slags klasseskille mellom de som eier og de som ikke eier egen bolig. Når barna en gang skal ut på boligmarkedet, er det klart lettere å få hjelp hjemme for de som har foreldre med en solid boligformue.

Sier ikke at å eie er alt som betyr noe, men det er faktisk et strukturelt problem at så mange ikke får innpass på boligmarkedet i dag.

Skrevet

Jeg er heldig og eier leilighet. Hadde det ikke vært for brudd der jeg fikk egenkapital (av felles bolig) hadde jeg måtte leie. Setter stor pris på det og skal jobbe for at det skal gå. Med prisene på bolig forstår jeg godt at folk ikke kan kjøpe.

Anonymous poster hash: 00585...949
Skrevet

Jeg har full forståelse for at ikke alle får lån, men om man ikke har noen betalingsanmerkninger og høy husleie ser jo banken også på om man faktisk kan betale mindre på lån enn ved å leie. Jeg tror den største utfordringen at mange tror de kan kjøpe drømmehuset første gang de kjøper seg bolig og DET kan nesten ingen her i verden...

Det der gjelder ikke om man er singel i hvert fall. Jeg har høy husleie og vil betale mindre i lån og husleie hvis jeg kjøper, men det hjelper ingenting for å få lån. Ikke har jeg betalingsanmerkninger heller, og har ganske normal lønn. Jeg ønsker meg absolutt ikke noe drømmehus, bare et lite krypinn som er mitt.

Anonymous poster hash: f7641...ff1

Skrevet

Det kan være mange grunner til at folk leier. MEN min erfaring som utleier i mange år, er at det et er "noe" med de aller fleste med mindre det er snakk om studenter.

Det med at folk kjøper ting i hytt og pine i stedet for å spare til egen bolig har også slått meg. Det har ikke vært tilfelle med de leieboerne jeg har hatt, men det har vært andre ting.

Anonymous poster hash: 1c809...4c9

Da lurer jeg på hva du mener dette "noe" er med de fleste som ikke eier, men leier.

Jeg er så lei av å bli "stemplet" som annenrangs og som det er "noe" med fordi jeg ikke kommer meg inn på boligmarkedet

Anonymous poster hash: f7641...ff1

Skrevet

Jeg har aldri leid, kjøpte min første leilighet som 20 åring. Fikk mine foreldre til å kausjonere. Kom meg inn i boligmarkedet og har solgt og kjøpt flere ganger ettersom livssituasjonen endret seg. Har nå en egenkapital på nesten 3 mill, penger jeg aldri hadde klart å spare på egenhånd.

Broren min har aldri eid men alltid leid. I dag sitter han i leid leilighet men har riktignok fin ny bil. Har ikke klart å spare noe særlig for ting koster som han sier selv.

Er SÅ glad for at jeg våget å kjøpe min første leilighet. Ville aldri valgt annerledes.

Anonymous poster hash: ff0d8...323

Skrevet

Vi leide i 6 år før vi nå i sommer kjøpte. Vi kjøpte til og med ny bil to ganger fordi den ene døde første gangen. Andre gangen gikk girkassa. Kjøpte ikke for moro skyld. Jeg var nå ferdig utdannet og vi fikk nå endelig mulighet til å få et boliglån :) vet at mange i klassen til barnet vårt så rart på oss når de fikk vite at vi leide.

Anonymous poster hash: fc961...224

Skrevet

Jeg har aldri leid, kjøpte min første leilighet som 20 åring. Fikk mine foreldre til å kausjonere. Kom meg inn i boligmarkedet og har solgt og kjøpt flere ganger ettersom livssituasjonen endret seg. Har nå en egenkapital på nesten 3 mill, penger jeg aldri hadde klart å spare på egenhånd.

Broren min har aldri eid men alltid leid. I dag sitter han i leid leilighet men har riktignok fin ny bil. Har ikke klart å spare noe særlig for ting koster som han sier selv.

Er SÅ glad for at jeg våget å kjøpe min første leilighet. Ville aldri valgt annerledes.

Anonymous poster hash: ff0d8...323

Det er sikkert bra for de fleste å eie, men egentlig ser jeg ikke helt at du har det så mye bedre enn broren din slik du beskriver det. Ja du har 3.000.000,- i egenkapital, men den er bundet til boligen. Han har mindre egenkapital, men har kanskje like god økonomi i det daglige.

Anonymous poster hash: 1a211...0d1

Skrevet

Alle vi har vel naboer som leier. Jeg bor i en leilighet som jeg eier, har gjort det i 4 år. Da jeg flyttet inn så la jeg merke til et nabopar, som er i 30 åra, med et barn, de leier. I løpet av 3 år så fikk de 2 barn til, ny bil og først nå så flyttet de ut. Har også et eldre par like over meg, som leier. Hun har bil, og mannen hennes bytter til ny bil titt og ofte. Jeg skjønner det ikke, hvor er logikken idet? Hvis jeg måtte leie, hadde jeg spart og spart, så jeg kunne kjøpe noe eget, og ikke nye biler og diverse. Hvordan kan noen betale la meg si 13.000 hver mnd på leie, i hele 3 år, kjøpe ny bil, eller gjerne ha 2 biler. Misforstå meg ikke, jeg ser ikke ned på dem som leier, men stusser bare over det litt. Hva mener du?

Kan jo hende de leaser bilen og i beste fall har de billån som er mye enklere å få enn boliglån :-)

Anonymous poster hash: a0519...fa8

Skrevet

Er det ei spesiell gruppe som leiger - sida du meinar ein kan gjere seg opp ei meining om folk på bakgrunn av denne eine faktoren?

Skrevet

Vi leier en kjempefin enebolig med hage ti minutter fra Oslo sentrum, til svært god pris. Skal vi kjøpe, så blir det en trang leilighet med naboer bak alle vegger. Gruer meg til det...

Anonymous poster hash: 35113...ec2
Skrevet

Som utleier er det først og fremst studenter, barnefamilier som skal bygge hus, enslige mødre, utenlandske familier med mange barn eller damer på 60 + som tar kontakt når jeg har annonser ute. Har bare positive tanker om de som har leid hos meg. Kunne likegodt ha vært jeg som måtte leie, men har vært heldig og klart og opparbeide meg inntekt til å kjøpe to boliger i en alder av 29. Er mest flaks,en veldig snill bank som ga meg lån når jeg var 20 og egentlig ikke hadde krav på lån og litt egeninnsats som har gjort det, og har full forståelse for at det ikke er likt for alle.

Anonymous poster hash: a1a68...d19

Skrevet

Jeg forstår godt at unge leier, de får ikke så lett lån, det var mye lettere for 10 år siden enn det er idag. Men jeg forstår meg ikke på voksne folk, og godt voksne eldre folk som leier. Men har nye eller sportsbiler. Nei, jeg kommer aldri til å skjønne det.

Gjest Pusikatt
Skrevet

Jeg synes at det viktigste er at folk har ett hjem de trives i og har det bra med hverandre i. Om de eier eller leier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...