Gå til innhold

Hva synes du om folk som leier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vi har vel naboer som leier. Jeg bor i en leilighet som jeg eier, har gjort det i 4 år. Da jeg flyttet inn så la jeg merke til et nabopar, som er i 30 åra, med et barn, de leier. I løpet av 3 år så fikk de 2 barn til, ny bil og først nå så flyttet de ut. Har også et eldre par like over meg, som leier. Hun har bil, og mannen hennes bytter til ny bil titt og ofte. Jeg skjønner det ikke, hvor er logikken idet? Hvis jeg måtte leie, hadde jeg spart og spart, så jeg kunne kjøpe noe eget, og ikke nye biler og diverse. Hvordan kan noen betale la meg si 13.000 hver mnd på leie, i hele 3 år, kjøpe ny bil, eller gjerne ha 2 biler. Misforstå meg ikke, jeg ser ikke ned på dem som leier, men stusser bare over det litt. Hva mener du?

Anonymous poster hash: 295e4...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på - jeg forstår jo at feks nyskilte leier i en overgangsperiode, eller at man leier før man etablerer seg.

Men jo, jeg synes det er litt merkelig når godt voksne folk leier i mange år - jeg tenker vel at de ikke er helt økonomiske av seg. Jeg kjenner f.eks en godt voksen mann over 50, med en bra fast jobb. Men han leier. Har alltid gjort det. Synes det er rart jeg da. 

Anonymous poster hash: 43d4f...996
Skrevet

Vi har leigd i årevis OG kjøpt oss nye biler flere ganger. Grunnen er at det er vanskelig å få kjøpt oss hus her, og både vi og barna trives så godt at vi ikke vil flytte og bytte skole og jobber fordi vi absolutt skal eie.

Andre grunner kan være at de ikke har nok egenkapital, syns det er praktisk å leie (huseier har jo ansvar for all vedlikehold) eller at de ikke får nok lån. Og det at de kjøper bil.. Bil må man jo ha (iallfall her...) Og vil heller ha en skikkelig bil man skal kjøre rundt på unger i enn å spinke og spare i årevis for å kjøpe seg hus..

Anonymous poster hash: 62530...624

Skrevet

Kommer vel helt an på hver enkelt.. Vi er leieboere, har ikke økonomi til ny bil, førerkort til meg osv, og det vi har av penger til overs, det går i sparing til egen bolig, vi har fått 2 barn på den tiden vi har vært leieboere, er ikke aktuelt å utsette livet helt, bare fordi vi er leieboere...

Anonymous poster hash: 59d1b...07a
Skrevet

Det kommer jo litt an på - jeg forstår jo at feks nyskilte leier i en overgangsperiode, eller at man leier før man etablerer seg. Men jo, jeg synes det er litt merkelig når godt voksne folk leier i mange år - jeg tenker vel at de ikke er helt økonomiske av seg. Jeg kjenner f.eks en godt voksen mann over 50, med en bra fast jobb. Men han leier. Har alltid gjort det. Synes det er rart jeg da.  Anonymous poster hash: 43d4f...996

Det er dette jeg mener, jeg skrev om godt voksne folk som leier i flere år. Greit ett år eller noe, men ikke 3 år eller flere. Det er så mye bedre å ha sitt eget hjem, enn å kaste flere tusen ut av vinduet som du aldri får for igjen.

Skrevet

Det kommer jo litt an på - jeg forstår jo at feks nyskilte leier i en overgangsperiode, eller at man leier før man etablerer seg.

Men jo, jeg synes det er litt merkelig når godt voksne folk leier i mange år - jeg tenker vel at de ikke er helt økonomiske av seg. Jeg kjenner f.eks en godt voksen mann over 50, med en bra fast jobb. Men han leier. Har alltid gjort det. Synes det er rart jeg da. 

Jeg blir litt irritert på sånne som deg :( Jeg er 37 år, har fast 100 % stilling og årslønn på rundt 375000. Men tror du jeg får lån, helt umulig. Så du får bare synes det er så rart du vil at godt voksne leier, fakta er at det ikke er lett å få huslån som singelv :(

Anonymous poster hash: f7641...ff1

Skrevet

Vi har leigd i årevis OG kjøpt oss nye biler flere ganger. Grunnen er at det er vanskelig å få kjøpt oss hus her, og både vi og barna trives så godt at vi ikke vil flytte og bytte skole og jobber fordi vi absolutt skal eie.

Andre grunner kan være at de ikke har nok egenkapital, syns det er praktisk å leie (huseier har jo ansvar for all vedlikehold) eller at de ikke får nok lån. Og det at de kjøper bil.. Bil må man jo ha (iallfall her...) Og vil heller ha en skikkelig bil man skal kjøre rundt på unger i enn å spinke og spare i årevis for å kjøpe seg hus..Anonymous poster hash: 62530...624

trenger ikke kjøpe hus med en gang da.. Og bil det må man ha, det er jeg klar over, men helt ny bil?

Skrevet

Vi er alle forskjellige. Punktum. Hadde det ikke vært for samboer min sin inntekt så hadde vi ikke eid stort hus selv , men garantert leiet. Man er faktisk avhengig av 2 greie inntekter eller en stor inntekt om man skal kjøpe noe i BYENE i alle fall. 

Anonymous poster hash: 9291c...29e
Skrevet

Jeg blir litt irritert på sånne som deg :( Jeg er 37 år, har fast 100 % stilling og årslønn på rundt 375000. Men tror du jeg får lån, helt umulig. Så du får bare synes det er så rart du vil at godt voksne leier, fakta er at det ikke er lett å få huslån som singelv :(

Hvis jeg skal gå ut i fra denne 50 åringen som jeg kjenner, så hadde nok han fint fått lån tilbake på 80 tallet. Han kunne da fint ha vært med på prisoppgangen, og hatt en bolig som var 100 % hans nå. 

Selvfølgelig forstår jeg at du ikke får lån med så liten inntekt. Det var ikke slike som deg jeg snakket om, men slike som nevnt i eksempelet mitt. 

Skrevet

Vi er alle forskjellige. Punktum. Hadde det ikke vært for samboer min sin inntekt så hadde vi ikke eid stort hus selv , men garantert leiet. Man er faktisk avhengig av 2 greie inntekter eller en stor inntekt om man skal kjøpe noe i BYENE i alle fall.  Anonymous poster hash: 9291c...29e

Når jeg startet tråd, så mente jeg de som har 2 inntekt men leier ikke enslige. Min mann tjener mer enn meg, men vie eier leilighet, trenger ikke hus. Men selv om han ikke hadde tjent mer enn meg, så hadde vi også kunnet hatt leilighet, bor ikke i byen, men 2km fra.

Skrevet

Hvis jeg skal gå ut i fra denne 50 åringen som jeg kjenner, så hadde nok han fint fått lån tilbake på 80 tallet. Han kunne da fint ha vært med på prisoppgangen, og hatt en bolig som var 100 % hans nå. 

Selvfølgelig forstår jeg at du ikke får lån med så liten inntekt. Det var ikke slike som deg jeg snakket om, men slike som nevnt i eksempelet mitt. 

Jeg har vel en ganske normal inntekt i forhold til mange andre, derfor blir jeg frustrert når jeg ikke får lån

Skrevet

Kan være mange grunner til det. Og nå er det utrolig vanskelig å komme inn på markedet. Ikke alle har noen som kan kausjonere, ikke alle har egenkapital som er mye nå, ikke alle har råd til å legge av nok hver mnd fordi leieprisene også er høye. Om man velger å leie som godt voksen, kan være feks at man vil slippe ansvaret med vedlikehold, eller diskusjon i boretslaget.

Jeg leier selv, er alene med barn og har "ok" boutgifter, men de er høye nok til at jeg ikke kan legge av for mye i mnd. Største drømmen min nå er at jeg kan kjøpe leilighet en dag. Men selv i et boretslag med lav husleie, ser jeg at jeg vil måtte ut med 2-3000 mer i mnd(inkl strøm, tv og internett) for en leilighet her. Ikke har jeg egenkapital, kan få foreldre til å kausjonere, men muligens ikke nok til å få høyt nok lån. Jeg kjører en 12 år gammel bil og unner meg svært lite. Har treårig universitetsutdannelse og fast jobb. Likevel må jeg nå veie opp om jeg skal bruke de 2-3000 ekstra i mnd på å bo og leve trangt, eller kunne kjøpe det vil ønsker til middag, ta med barnet mitt i svømmehallen, etc. Derfor leier jeg :) 

Anonymous poster hash: 57865...ede
Skrevet

Det er bare i Norge vi er så opptatt av å eie. I andre land, bla. Sverige er det mer vanlig at barnefamilier leier.

Anonymous poster hash: 57f2d...d37

Skrevet

Jeg har leid i over 10 år. Først som fattig stydent, deretter fikk jeg meg en relativt godt betalt jobb men jeg har aldri kommet meg inn på boligmarkedet for det. Prisene stiger hele tiden. Folk spør hele tiden hvorfor jeg ikke har kjøpt, men jeg har ikke foreldre som kan hjelpe meg inn på boligmarkedet. Å for å kjøpe tilsvarende leilighet som venner av meg som har bodd samme sted i 5-6 år, må jeg betale hundrevis av kroner mer enn de ga for tilsvarende.

Syns du viser liten forståelse for hvorfor folk blir "evige leietakere".

Heldigvis har jeg mye på sparekonto, men det dekker knapt nok egenkapitalen den dagen jeg finner noe i min prisklasse.

Anonymous poster hash: 5dafc...10e
Skrevet

Vi leier.. og betaler mye i leie som eg gjerne sku betalt i lån istedet.. leid her i over 3 år og ett barn. Men når man ikke har egenkapital i dagens marked, så er det ikke veldig lett å komme seg innenfor uansett hvor mye man vil og ønsker.. selv om vi prøver spare litt har vi mange år igjen før vi evt kommer opp i riktig sum... i by og områder utenfor er det sykt dyrt het desverre....

Anonymous poster hash: ad192...870

Skrevet

Det er bare i Norge vi er så opptatt av å eie. I andre land, bla. Sverige er det mer vanlig at barnefamilier leier.Anonymous poster hash: 57f2d...d37

Tull!

Skrevet

Andre grunner kan være at de ikke har nok egenkapital, syns det er praktisk å leie (huseier har jo ansvar for all vedlikehold) eller at de ikke får nok lån. Og det at de kjøper bil.. Bil må man jo ha (iallfall her...) Og vil heller ha en skikkelig bil man skal kjøre rundt på unger i enn å spinke og spare i årevis for å kjøpe seg hus..Anonymous poster hash: 62530...624

trenger ikke kjøpe hus med en gang da.. Og bil det må man ha, det er jeg klar over, men helt ny bil?

Vet jo det! Har leigd i 10 år! Vi stresser ikke med det! Skjønner ikke at det skal være så rart? Har heller ikke ny bil, men en som er stor nok og sikker nok. Kunne sikkert ha kjøpt hus mange ganger vi, men så mye som det koster, måtte jeg ha jobbet mye mer enn nå, og bare glemme de to faste fridagene mine pr uke som jeg er hjemme med barna på. Måtte forresten fortsatt å kjøre rundt i et skrap fra 90-tallet også! Folk prioriterer forskjellig. Innrømmer at jeg blir irritert på folk som skal putte nesen sin i ting de ikke har noe med. Få deg en hobby du, så slipper du å følge med på naboene sånn.

Skrevet

Jeg og mannen leier hus, vi har 1 barn. Vi leier pga jobben til mannen. Dette er et sted in the middle of nowhere og vi har ikke planer om å bli boende her. Jeg studerer via nett og mannen jobber som sakt og har ca 400 000 i årslønn, vi legger av penger hver mnd og sparer opp til egenkapital, det er veldig greit å leie her pga leieutgiftene er små så vi får spart opp mer. Vi har nå leid i 5 år og blir nok boende i hvertfall 3 år til.

Selv om mannen har en grei inntekt så får vi ikke lån utenat jeg og har inntekt, så jeg må bli ferdig med studier og få meg fast jobb før vi evt kan tenke på å kjøpe. Vi begge har velstående foreldre men når hver av oss har 3 søsken så er det uaktuelt for noen av de å hjelpe oss uten å måtte hjelpe søsknene våre også, så det vil vi ikke spørre om engang.

Anonymous poster hash: 220c9...ae1
Skrevet

trenger ikke kjøpe hus med en gang da.. Og bil det må man ha, det er jeg klar over, men helt ny bil? Anonymous poster hash: 295e4...c20

Vet jo det! Har leigd i 10 år! Vi stresser ikke med det! Skjønner ikke at det skal være så rart? Har heller ikke ny bil, men en som er stor nok og sikker nok. Kunne sikkert ha kjøpt hus mange ganger vi, men så mye som det koster, måtte jeg ha jobbet mye mer enn nå, og bare glemme de to faste fridagene mine pr uke som jeg er hjemme med barna på. Måtte forresten fortsatt å kjøre rundt i et skrap fra 90-tallet også! Folk prioriterer forskjellig. Innrømmer at jeg blir irritert på folk som skal putte nesen sin i ting de ikke har noe med. Få deg en hobby du, så slipper du å følge med på naboene sånn.Anonymous poster hash: 62530...624

du trenger ikke å hisse deg opp heller sånn da! Beklager hvis jeg såret deg, men jeg er bare stusset over det. Og jeg følger ikke med på naboer, bor man tett i mange år, så vet man hvem som leier og hvem som eier.

Skrevet (endret)

Andre grunner kan være at de ikke har nok egenkapital, syns det er praktisk å leie (huseier har jo ansvar for all vedlikehold) eller at de ikke får nok lån. Og det at de kjøper bil.. Bil må man jo ha (iallfall her...) Og vil heller ha en skikkelig bil man skal kjøre rundt på unger i enn å spinke og spare i årevis for å kjøpe seg hus..

Helt enig med deg. Vi leier på 6 året. Og skal fortsette med det en stund til. Jeg har vært sjuk, har gått på tidsbegrenset uføretrygd og nå noen år på AAP, nå er jeg ivrig jobbsøker, så har ikke jobb. Vi får ikke lån. Har ikke egenkapital.. Vi har ikke egenkapital og vi får ikke lån med bare en intekt. Husene rundt her jeg bor er dyre. Du må fort opp i 3 mill eller mer.

Vi trives her, men må flytte fordi huseier skal selge. Helt greit å leie syns jeg. Da slipper vi unna en del vedlikehold etc..

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet (endret)

Typisk norsk og eie da. I de fleste andre land leier man både hus og leilighet og jeg kan se flere gode grunner og fordeler når folk velger dette.

Selv eier jeg men har flere venner med og uten barn som leier. Noen velger dette veldig bevisst mens andre drømmer om en dag å eie.

Endret av Trimsi
Skrevet

Jeg tror nok at de aller fleste barnefamilier som leier helst kunne seg å eie. Når de ikke gjør det, så er det fordi de ikke har økonomisk mulighet til annet. Vi hadde antakelig vært evige leietakere om ikke svigermor hadde kausjonert for oss. Det er ikke enkelt å spare opp 600.000 selv om man har ok inntekt. Det tar i alle fall maaange år.

Anonymous poster hash: 0fb2c...264

Skrevet

Innlegget sier vel litt om grunnholdningen i Norge. Mange tror at å eie egen eiendom er veien til lykke. Jeg kjenner flere som leier og som ikke ønsker å eie. Håper ikke naboene trekker dem i tvil av den grunn....

Anonymous poster hash: c28c1...ae7

Skrevet

Det er bare i Norge vi er så opptatt av å eie. I andre land, bla. Sverige er det mer vanlig at barnefamilier leier.Anonymous poster hash: 57f2d...d37

Tull!

Nei det er ikke tull. I Norge eier ca 80% egen bolig. I Sverige ca 62% og i Tyskland ca 46%.

http://www.dinside.no/870855/8-av-10-nordmenn-eier-egen-bolig

Anonymous poster hash: 1a211...0d1

Skrevet

Tull!

Det er aldeles ikke tull!

Anonymous poster hash: c7f55...106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...