Gå til innhold

Det klikker snart for oss....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå  i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.



Anonymous poster hash: 72c2a...4ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Jeg har en på 3.5 hun sovner også i 22 23 tiden om kvelden. Vil rømme jeg og.

 

Anonymous poster hash: 14957...722

Skrevet

 

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Jeg har en på 3.5 hun sovner også i 22 23 tiden om kvelden. Vil rømme jeg og.

 

Anonymous poster hash: 14957...722

 

Skal vi rømme sammen??????? Mexico? Afrika? Anywhere anyplace...i`ll go....

I kveld har hun hylt og skreke i 2 timer, før hun nå har begynt med , do, vann sulten osv...

 

Er det varmen? Ferien? Hun har vært en drøm å legge i over 4 år og nå dette.... Hjelper lite at det andre barnet styrer på til 23.00. Jeg vil gråte! Jeg og mannen flyr i tottene på hverandre også. Vi er trøtte.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Gjest yrild
Skrevet

Vil tro det eneste som hjleper på de barna som normalt sover bra er å få igang rutinene igjen. Det har jo lett for at alt sklir litt ut i ferien... Frokosten blir sen, lunsjen blir sen etc etc. Skjønner at det er frustrerende, men av to onder... Er det sen leggetid eller stramme rutiner i ferien som er det verste?

Skrevet

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Skrevet

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Det var jo ikke fire åringen som hadde ADHD.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke leser innlegget ordentlig før de svarer.

 

Anonymous poster hash: b0187...275

Skrevet

Hvor gammelt er barnet da?

 

Jeg kjenner selv to barn med så lite søvnbehov som du beskriver, men begge to har rolige kvelder likevel. Er barnet stort nok til at dere kan snakke med det og bli enige om hvordan kveldene skal være.

 

Det ene barnet jeg kjenner må på rommet sitt halv ni, men siden både barnet selv og foreldrene vet at det er umulig for barnet å sove så "tidlig" får barnet lov til å leke rolig, høre på lydbok, lese o.l. på rommet sitt. 

 

Det andre barnet vet at det er voksentid i stuen på kvelden, for foreldrene har fortalt han at voksne trenger litt tid til å snakke sammen, se nyheter o.l. uten barn i stua på kveldene. Han må derfor forlate stuen, men siden han ikke er trøtt og har vanskelig for å sove får han lov å se film på loftstuen eller høre på musikk på rommet sitt. Avtalen gjelden bare om han er rolig, klarer seg selv og ikke forstyrrer de voksne om det ikke er viktig, begynner han mase og lage spetakkel blir disse godene tatt fra han og han må rett i seng. Ikke noe vanskelig valg for en 6-åring.

 

Noen hyperaktive barn har veldig lite søvnbehov, og det er ikke lett å ligge rolig i sengen når kroppen kribler, tankene flyr, man er urolig i hodet og ikke trøtt. Da må man prøve å finne alternativer hele familien kan leve med..



Anonymous poster hash: 6bd38...f81
Skrevet

 

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Det var jo ikke fire åringen som hadde ADHD.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke leser innlegget ordentlig før de svarer.

 

Anonymous poster hash: b0187...275

 

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Har ET barn med ADHD som er 4 år og ikke sover. Hva var detaljer misforsto eller ikke leste ordentlig?

Skrevet

 

 

 

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Jeg har en på 3.5 hun sovner også i 22 23 tiden om kvelden. Vil rømme jeg og.

 

Anonymous poster hash: 14957...722

Skal vi rømme sammen??????? Mexico? Afrika? Anywhere anyplace...i`ll go....

I kveld har hun hylt og skreke i 2 timer, før hun nå har begynt med , do, vann sulten osv...

 

Er det varmen? Ferien? Hun har vært en drøm å legge i over 4 år og nå dette.... Hjelper lite at det andre barnet styrer på til 23.00. Jeg vil gråte! Jeg og mannen flyr i tottene på hverandre også. Vi er trøtte.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Min har alltid hatt lite søvnbehov. Sluttet å sove på dagtid når hun var 1.5 år. Jeg mistenker at hun har ADHD.

Jeg er med og rømme, søvnen er umulig og hun er ekstremt mammadalt

 

Anonymous poster hash: 14957...722

Skrevet

Jeg skjønte det som at eldste har adhd og lille jenta er nå et mareritt å legge..

 

Uansett, når står dere opp?? Står dere opp til vanlig tid og får dere brukt energien ila dagen??

De gangene vi har slitt med søvn på kvelden har det hjulpet å snu døgnet på morgenen. Mitt råd er altså å stå opp spretttidlig i morgen og kjør på med altivter hele dagen, lag en tydlig avtale på kvekden Im legging, sett inn vann og det som ellers mangler etter leggetid. La barna få lese eller spille noe så så lenge etter sengetid. Hvis de kommer ut av rommet mister de det de kan pusle med. 1 dotur er greit, men ikke flere.. Prøv også å ikke snakke med eller reagere på Barnes nærvær annet enn å følge tilbake i seng. Altså minimalt med oppmerksomhet etter sengetid.

 

 

Anonymous poster hash: e7b5d...d9e

Skrevet

Vil tro det eneste som hjleper på de barna som normalt sover bra er å få igang rutinene igjen. Det har jo lett for at alt sklir litt ut i ferien... Frokosten blir sen, lunsjen blir sen etc etc. Skjønner at det er frustrerende, men av to onder... Er det sen leggetid eller stramme rutiner i ferien som er det verste?

Nope. Barnet er i seng til vanlig tid hver kveld nå! Nettopp pga rutinen. Legger seg kl 19.00 som hun alltid har gjort, eneste forskjell er nå at hun ikke sovner innen 10 min som før, men etter 2-4 timer!!!

Dessuten er vi meget aktive på dagtid for å få ut energi som barna har mye av. Alt er rutiner her.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

 

 

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Det var jo ikke fire åringen som hadde ADHD.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke leser innlegget ordentlig før de svarer.

 

Anonymous poster hash: b0187...275

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

 

 

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Har ET barn med ADHD som er 4 år og ikke sover. Hva var detaljer misforsto eller ikke leste ordentlig?

 

NEI.

Har et barn med ADHD. Er vant med slitsomme kvelder der. Men nå har det andre barnet også begynt!!!!!!!

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

 

 

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Det var jo ikke fire åringen som hadde ADHD.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke leser innlegget ordentlig før de svarer.Anonymous poster hash: b0187...275

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Har ET barn med ADHD som er 4 år og ikke sover. Hva var detaljer misforsto eller ikke leste ordentlig?

Joda, det var litt rotete skrevet. Ser den. Men jeg klarte fint å forstå at hun snakket først om ungen med adhd, og i neste linje om at hun har en fireåring også som har begynt å tulle seg med legging.

 

Anonymous poster hash: b0187...275

Skrevet

 

 

Vil tro det eneste som hjleper på de barna som normalt sover bra er å få igang rutinene igjen. Det har jo lett for at alt sklir litt ut i ferien... Frokosten blir sen, lunsjen blir sen etc etc. Skjønner at det er frustrerende, men av to onder... Er det sen leggetid eller stramme rutiner i ferien som er det verste?

Nope. Barnet er i seng til vanlig tid hver kveld nå! Nettopp pga rutinen. Legger seg kl 19.00 som hun alltid har gjort, eneste forskjell er nå at hun ikke sovner innen 10 min som før, men etter 2-4 timer!!!

Dessuten er vi meget aktive på dagtid for å få ut energi som barna har mye av. Alt er rutiner her.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Slik har vi det og, hun er i aktivitet hele dagen, men hun har ekstremt mye energi

 

Anonymous poster hash: 14957...722

Skrevet

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Hun har ikke adhd.

Har et annet barn med den diagnosen. Hun er forresten 5 år om 3 dager så ikke 4 år.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

 

 

 

Hun er 4 år og allerede fått ADHD diagnosen eller er det dere som mener at hun har ADHD?

Det var jo ikke fire åringen som hadde ADHD.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke leser innlegget ordentlig før de svarer.Anonymous poster hash: b0187...275

Kort fortalt. Har et barn med adhd som vi sliter med å få sove. Sovner ikke før 10-11 tiden hver kveld.

Har et barn på 4 år som alltid har lagt seg fint. Nå i ferien er barnet blitt helt på styr. Laget et spetakkel hver kveld. Hyler, skriker i timesvis...vil ikke sove.

Vi klikker snart. Er såååååååå lei nå at jeg kunne flyttet langt vekk.Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Har ET barn med ADHD som er 4 år og ikke sover. Hva var detaljer misforsto eller ikke leste ordentlig?

Joda, det var litt rotete skrevet. Ser den. Men jeg klarte fint å forstå at hun snakket først om ungen med adhd, og i neste linje om at hun har en fireåring også som har begynt å tulle seg med legging.

 

Anonymous poster hash: b0187...275

 

Stemmer. Er så sliten så klarer ikke skrive rett en gang. Beklager:(((

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

Du målrettet og slett skjerpe deg, være streng, konsekvent og kjøre hardt på rutiner.

 

Kutte ut sukker, stå opp tidligere, og heller la henne bære seg på rommet.

 

Mitt barn har vektdyne, det hjelper han med å få ro i kroppen og sover bedre, han har ADHD

Skrevet

Jeg skjønte det som at eldste har adhd og lille jenta er nå et mareritt å legge..

 

Uansett, når står dere opp?? Står dere opp til vanlig tid og får dere brukt energien ila dagen??

De gangene vi har slitt med søvn på kvelden har det hjulpet å snu døgnet på morgenen. Mitt råd er altså å stå opp spretttidlig i morgen og kjør på med altivter hele dagen, lag en tydlig avtale på kvekden Im legging, sett inn vann og det som ellers mangler etter leggetid. La barna få lese eller spille noe så så lenge etter sengetid. Hvis de kommer ut av rommet mister de det de kan pusle med. 1 dotur er greit, men ikke flere.. Prøv også å ikke snakke med eller reagere på Barnes nærvær annet enn å følge tilbake i seng. Altså minimalt med oppmerksomhet etter sengetid.

 

 

Anonymous poster hash: e7b5d...d9e

Jeg og pappaen står opp halv 9 -9. Barnet er oppe til vanlig tid rundt 7-8.  Ser på tv å får litt mat før jeg og pappaen står opp litt senere. Er 5 år så klarer seg litt alene med storesøsken.

 

Kl 11.00 er det full fart HELE dagen og vi er aktive for å slite dem ut. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

Du målrettet og slett skjerpe deg, være streng, konsekvent og kjøre hardt på rutiner.

 

Kutte ut sukker, stå opp tidligere, og heller la henne bære seg på rommet.

 

Mitt barn har vektdyne, det hjelper han med å få ro i kroppen og sover bedre, han har ADHD

Må jeg skjerpe meg??? 

Fytti........

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Skrevet

 

 

Jeg skjønte det som at eldste har adhd og lille jenta er nå et mareritt å legge..

 

Uansett, når står dere opp?? Står dere opp til vanlig tid og får dere brukt energien ila dagen??

De gangene vi har slitt med søvn på kvelden har det hjulpet å snu døgnet på morgenen. Mitt råd er altså å stå opp spretttidlig i morgen og kjør på med altivter hele dagen, lag en tydlig avtale på kvekden Im legging, sett inn vann og det som ellers mangler etter leggetid. La barna få lese eller spille noe så så lenge etter sengetid. Hvis de kommer ut av rommet mister de det de kan pusle med. 1 dotur er greit, men ikke flere.. Prøv også å ikke snakke med eller reagere på Barnes nærvær annet enn å følge tilbake i seng. Altså minimalt med oppmerksomhet etter sengetid.

 

 

Anonymous poster hash: e7b5d...d9e

Jeg og pappaen står opp halv 9 -9. Barnet er oppe til vanlig tid rundt 7-8. Ser på tv å får litt mat før jeg og pappaen står opp litt senere. Er 5 år så klarer seg litt alene med storesøsken.

 

Kl 11.00 er det full fart HELE dagen og vi er aktive for å slite dem ut.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

 

Antageligvis står dere opp tidligere til vanlig og dagen begynner med aktivitet tre-fire timer før så kanskje det er derfor døgnrytmen er forstyrret.

Er jo enig med deg i at en femåring klarer seg selv en stund, men det kan fortsatt være en idé å begynne dagen før eller å la henne legge seg litt senere i ferien..

 

Anonymous poster hash: e7b5d...d9e

Gjest FinogFjong
Skrevet

Dagen begynner mao 3 timer senere enn vanlig... Ungene dine er vant med mye høyere tempo enn dere legger opp til, dere må ut døra til halv åtte som dere pleier i hverdagen. Kjipt for dere voksne, javisst, men dere lager ris til egen bak her.

Hjelper ikke å ha "ferie-dasse-aktive-dager" når ungene har mer energi enn dere...

Skrevet

mange som ikke klarer sette seg inn i hva denne diagnosen innebærer :(

har selv et barn med add, vi sliter også med søvn. bare det at her så er det vanskelig å sovne og står gjerne opp igjen på natta ..

 

har dessverre ingen gode råd, men masse medfølelse <3



Anonymous poster hash: 83298...ecb
Skrevet

Jeg jobber ikke så vi er ute av huset kl 08.00- 08.30 hver dag.

 

HI



Anonymous poster hash: 72c2a...4ba
Skrevet

 

mange som ikke klarer sette seg inn i hva denne diagnosen innebærer :(

har selv et barn med add, vi sliter også med søvn. bare det at her så er det vanskelig å sovne og står gjerne opp igjen på natta ..

 

har dessverre ingen gode råd, men masse medfølelse <3

 

Anonymous poster hash: 83298...ecb

 

 

Nå skriver hun vel at det er barnet UTEN diagnose som har begynt å tulle med sovingen da..

 

Anonymous poster hash: 6bd38...f81

Skrevet

Dagen begynner mao 3 timer senere enn vanlig... Ungene dine er vant med mye høyere tempo enn dere legger opp til, dere må ut døra til halv åtte som dere pleier i hverdagen. Kjipt for dere voksne, javisst, men dere lager ris til egen bak her.

Hjelper ikke å ha "ferie-dasse-aktive-dager" når ungene har mer energi enn dere...

Men vi er jo på farten fra 11.00 til 5 -6 på kvelden HVER dag. Vi sykler, svømmer, spiller tennis, alt mulig. Hjelpes. 

Må vi virkelig stå opp kl 07.15 istedenfor 08.30-09.00? Barna står jo opp til vanlig tid å legger seg til vanlig tid uansett her, selv om vi hviler litt lengre.

 

Dessuten er vi på farten hele dagen. Så minsten sover ikke fordi aktivitetsnivået hennes starter nøyaktig 1 time senere om morningene mener du? Vi har ofte veldig rolige ettermiddager til vanlig etter bhg, og minsten pleier sovne før 19.00 så da burde hun jo sovne fortere nå vi er ute å farter hele dagen?

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 72c2a...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...