Gå til innhold

Barn med høy iQ.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg som har skrevetr om IQ testen i den andre tråden.

HI skriver ikke hvilken test som er brukt. I USA brukes vanligvis WPPSI III (eller IV) for barn på 5 år. Gjennomsnittet vil være 100 også på denne testen. 130 er 3 std avvik over gjennomsnittet og dette barnet har da en IQ for sitt aldersnivå som kun 2 % av alle 5åringer standardisert for testen (altså i usa) har. Imponerende ^_^

Helt klart imponerende, imponerende sett i forhold til andre på fem år. Om tjue år er det fortsatt imponerende, sett i forhold til andre voksne. Innleggeren så ut til å betrakte dette som enda mer ekstremt på grunn av alderen, men i følge deg er det jo nettopp justert for alder når man tester slikt.

Anonymous poster hash: 3a106...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er fantastisk at så mange forhelliger usa sitt "gifted program" og snakker om "nerdestempel"...

Dere er klar over at nerd er ett amerikansk/engelsk ord? At vi i norge bruker det fordi vi ikke har noe tilsvarende på norsk?

I usa dyrkes det å være aller aller best, og få land i verden har vel en så brutal mobbekultur som usa? Mobbingen er til og med satt inn i akseptert og organisert form via såkaldt "hazing"...

Nei, takke meg til Norge. Ja, man holder en litt lav profil og briefing blir sett ned på, men man får også respekt for jobben man gjør i stedet for statussymboler, klesmerker, utseende. ...

Snakker dessverre av erfaring mht norsk mobbekultur, ikke amerikansk. Om nerd er et utenlandsk eller norsk ord spiller liten rolle, jantelov er et norsk ord og oppsummerer i bunn og grunn det hele.

Har ikke bodd i USA og forherliger ikke opplegget deres, men i andre land i tillegg til Norge. Og kan derfor slå fast at det å ligge foran gjennomsnittet er lavstatus i Norge, enten du liker det eller ikke.Anonymous poster hash: 3a106...2d1

Jeg har erfart begge og den ene er ikke bedre enn den andre, men jeg synes voksne nordmenn er langt "voksnere" enn amerikanere, da deres verdier ligger ganske langt unna våre... (basert på min erfaring, ikke sim en generalisering av hele det amerikanske kontinentet. ..)

Jeg syntes ikke voksne nordmenn var spesielt voksne da jeg selv var barn, og opplevde at det å møte et begavet barn ergret og truet dem. Hva amerikanere gjør, aner jeg ikke, men at det i det hele tatt finnes slike program, der de begavede barna får lov å føle seg normale, forteller jo at man i alle fall anerkjenner at de finnes. I Norge er det litt freak-show over sånne ting, i alle fall i nordmenns bevissthet.

Jeg er en enorm tilhenger av enhetsskolen, men mener at både de som trenger langsom og de som trenger rask progresjon skal få dekket sine behov og oppfylle sitt potensial.

Skrevet

Det er jeg som har skrevetr om IQ testen i den andre tråden.

HI skriver ikke hvilken test som er brukt. I USA brukes vanligvis WPPSI III (eller IV) for barn på 5 år. Gjennomsnittet vil være 100 også på denne testen. 130 er 3 std avvik over gjennomsnittet og dette barnet har da en IQ for sitt aldersnivå som kun 2 % av alle 5åringer standardisert for testen (altså i usa) har. Imponerende ^_^

Helt klart imponerende, imponerende sett i forhold til andre på fem år. Om tjue år er det fortsatt imponerende, sett i forhold til andre voksne. Innleggeren så ut til å betrakte dette som enda mer ekstremt på grunn av alderen, men i følge deg er det jo nettopp justert for alder når man tester slikt.

Ja det vil alltid være justert etter alder, skåringstabellene går faktisk ned til år, antall måneder og dager. (f.eks 5 år og 9 mnd 7 dager). IQ er individuelt og selv om man bruker normalfordelingkurven forteller igrunn ikke IQ så forferdelig mye i seg selv, syns derfor det er flott at denne jenta har gjennomgått en rekke intervjuer og observasjoner i tillegg :)

Skrevet

Jeg synes det er fantastisk at så mange forhelliger usa sitt "gifted program" og snakker om "nerdestempel"...

Dere er klar over at nerd er ett amerikansk/engelsk ord? At vi i norge bruker det fordi vi ikke har noe tilsvarende på norsk?

I usa dyrkes det å være aller aller best, og få land i verden har vel en så brutal mobbekultur som usa? Mobbingen er til og med satt inn i akseptert og organisert form via såkaldt "hazing"...

Nei, takke meg til Norge. Ja, man holder en litt lav profil og briefing blir sett ned på, men man får også respekt for jobben man gjør i stedet for statussymboler, klesmerker, utseende. ...

Snakker dessverre av erfaring mht norsk mobbekultur, ikke amerikansk. Om nerd er et utenlandsk eller norsk ord spiller liten rolle, jantelov er et norsk ord og oppsummerer i bunn og grunn det hele.

Har ikke bodd i USA og forherliger ikke opplegget deres, men i andre land i tillegg til Norge. Og kan derfor slå fast at det å ligge foran gjennomsnittet er lavstatus i Norge, enten du liker det eller ikke.

Jeg har erfart begge og den ene er ikke bedre enn den andre, men jeg synes voksne nordmenn er langt "voksnere" enn amerikanere, da deres verdier ligger ganske langt unna våre... (basert på min erfaring, ikke sim en generalisering av hele det amerikanske kontinentet. ..)

Amerikanere er da like forskjellige som nordmenn. Jeg har bodd mange år i USA og møtte generelt på velutdannende, intelligente og åpne mennesker.

Hvordan er deres verdier unna våre egne? Du høres ut som du er full av fordommer og ikke noe annet! 

Anonymous poster hash: 18a23...c9e

Skrevet

Tusen takk for flere gode svar og en kjempegod debatt!

La meg bare gjenta at hun er bare noen få måneder for ung til å begynne som normalt, og at det altså vil være de barna som er holdt tilbake ifht. skolestart som vil være 'mer avvikende', om jeg kan si det sånn. Pr. i dag er hun altså fire og et halvt, og de aller fleste i klassen hennes fyller altså fem i år.

Takk igjen for intelligente og gjennomtenkte svar!

HI.

Anonymous poster hash: 5973c...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...