Gå til innhold

Ikke få mer enn ett barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aldri noe mer kvalitetstid med eldste, bare mas og jobb hele tiden.

Sørlig når det kommer to på en gang..

Er så sliten at jeg har mest lyst til å reise laaaangt vekk og aldri se meg tilbake

Anonymous poster hash: 11c76...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går fint med 7 år mellom de ;)

Tror du er for sliten til å se at dette er det du som styrer. Du må prioritere og sette opp hvordan dere skal ha det.

Skrevet

Helt uenig ikke slitsomt i det hele tatt syns jeg

Anonymous poster hash: fdd56...d3c

Skrevet

Så så, gi det en måned eller to, så er alt mye bedre. Trøst deg med at det bare er snakk om en kort stund i livet. De aller fleste av oss med flere barn skjønner hvordan du har det, men vi vet at det går over!

Skrevet

Forstår at du er sliten og utslitt. Har du ikke noe avlastning?

Finnes det noe tilbud i kommunen din om hjemmehjelp eller home start? 

Vi fikk tvillinger da eldste var 2 år og 9 måneder. Det tok ikke lang tid før eldste ble veldig selvstendig og selvhjulpen. Hatet alle gangene jeg sa: "Bare vent litt vennen" - "mamma kommer snart"....

Men det gikk seg til. I dag er de minste over 3 år og eldste 6 år og de er beste vennene i hele verden. Og jeg tror eldste har vokst mye på å være storebror og han elsker søskene mer enn alt i hele verden ...

Stor klem til deg fra en annen tvillingmamma. 

Skrevet

Har du tvillinger pluss en ?

Skrevet

Forstår at du er sliten og utslitt. Har du ikke noe avlastning?

Finnes det noe tilbud i kommunen din om hjemmehjelp eller home start?

Vi fikk tvillinger da eldste var 2 år og 9 måneder. Det tok ikke lang tid før eldste ble veldig selvstendig og selvhjulpen. Hatet alle gangene jeg sa: "Bare vent litt vennen" - "mamma kommer snart"....

Men det gikk seg til. I dag er de minste over 3 år og eldste 6 år og de er beste vennene i hele verden. Og jeg tror eldste har vokst mye på å være storebror og han elsker søskene mer enn alt i hele verden ...

Stor klem til deg fra en annen tvillingmamma.

Tusen takk;)

HI

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

I utgangspunktet bør man ikke få flere barn enn man makter å ta seg av, enten det er en eller fem.

Men når man først har fått barn, må man jo ta seg av de, og om du føler deg overveldet og utslitt må du sørge for å få hjelp. Det er ikke godt for hverken barn eller voksne å føle at man ikke strekker til.

Har du ingen som kan avlaste deg? Besteforeldre, barnevakt e.l?

Skrevet

I utgangspunktet bør man ikke få flere barn enn man makter å ta seg av, enten det er en eller fem.

Men når man først har fått barn, må man jo ta seg av de, og om du føler deg overveldet og utslitt må du sørge for å få hjelp. Det er ikke godt for hverken barn eller voksne å føle at man ikke strekker til.

Har du ingen som kan avlaste deg? Besteforeldre, barnevakt e.l?

Hvordan vite hvordan det er å få barn og hvor mange en klarer å håndtere?

Skrevet

Fint for deg da. Men alle er forskjellig vettu .....  og tvillinger er ofte premature og det er stor forskjell på hvordan de er ...

Skrevet

Helt uenig.Ikke noe slitsomt her heller.

Anonymous poster hash: fb8c3...8c6
Skrevet

Jeg er uenig. Ja, jeg vet godt hvor sliten man kan være i perioder, og at det er perioder det man ikke strekker helt til for hvert enkelt barn, men likevel mener jeg at gleden de har av søsken absolutt veier opp for det over tid.

Anonymous poster hash: cea98...a3d

Skrevet

Nr 2 er ikkje født enda og nr 1er ikkje noko trøbbel i det heile tatt. Likevel gledar eg meg til babytida med yngste er over. Eg merkar kor mykje kjekkare det er å vere saman med lisja no når ho er 16 mnd enn då ho var baby, og skulle gjerne fått nr 2 i den alderen framfor ein nyfødt ;)

Ikkje det at det var spesielt travelt med vår i babytida heller, men det var kjedelig ofte. Og vi har jo ingen garanti for at nr 2 blir like enkel..

Synes ikkje det er spesielt kontroversielt at du ser mørkt på det akkurat no, eg er kjempetakksam for at det berre er ein til eg får.

Skrevet

Når går det over da? Her er minste 8 mnd og største 3 år. Jeg har en klump i magen som fylles med angst hver dag. Kjennes ut som jeg får sammenbrudd flere ganger om dagen.

Slapper bare av når begge er i seng.

Ikke hi

Anonymous poster hash: 6c72a...2b3

Skrevet

Jeg skjønner deg så inderlig godt. Jeg har også tvillinger + en storebror. Det er veldig slitsomt og det hersker ofte totalt kaos her hjemme. Akkurat nå er det langt mellom de gode dagene, men vi lever lenge på en god dag hvor alt fungerer.

Klem til deg!

Anonymous poster hash: da9c6...68b

Skrevet

Når går det over da? Her er minste 8 mnd og største 3 år. Jeg har en klump i magen som fylles med angst hver dag. Kjennes ut som jeg får sammenbrudd flere ganger om dagen.

Ikke hiAnonymous poster hash: 6c72a...2b3

Har du det slik ville jeg vurdert å be om hjelp.

Nr to var ikke noe problem. Når jeg fikk nr tre tett, hadde tre bleiebarn i forskjellig alder var jeg kjempesliten, men det du beskriver opplevde jeg aldri.

Men sliten og følelsen av å ikke ha helt oversikt var der.

Anonymous poster hash: 21941...4ab

Skrevet

Uff, kan tenke meg det er slitsomt!! Jeg har 'bare' et tvillingpar som nå er seks mnd. De første mnd var kjempetravle, og jeg var veldig glad jeg ikke hadde flere å ta meg av....hendene fulle med tvillingene!! Nå ser alt mye lysere ut, rutine på dagene og tanken på flere barn har allerede meldt seg(....HJELP!!?)

Det går seg til, og bare tenk hvor fantastisk det kommer til å bli når de blir litt eldre. Hold ut, ta en dag av gangen.

Anonymous poster hash: a162c...362

Skrevet

Synes også det er slitsomt nå som minste enten skal ha pupp, ny bleie eller rape, og eldste fortsatt er liten og trenger masse kos og oppmerksomhet. Har grått mange tårer fordi jeg savner storesøster :( Trøster meg med at om noen måneder er alt annerledes, og da frustrasjonen og maktesløsheten glemt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns de har veldig, veldig mye glede av hverandre, og jeg unner dem det gode søskenforholdet de har sammen. Men det var masete i perioder.

Skrevet

Jeg har fire barn, nr tre og fire kom med 1,5 års mellomrom, 7,5 år mellom eldste og yngste.

Venninnen min har også fire barn, hun fikk tvillinger da de ble gravide tredje gang, der var de to eldste 6 og 3 da tvillingene kom.

Vi har søkt en del trøst hos hverandre, for i perioder er det veldig slitsomt. Jeg beundrer de som får tvillinger, for med to spedbarn på en gang er det ikke mye tid til eldre søsken. 

Men det går seg til!

Selv om du opplever slitsomme dager nå så får du rutine på det etterhvert, tvillingene trenger deg ikke 24/7 helt til de flytter hjemmefra, de vokser til.

Innse at det er litt unntakstilstand akkurat nå, la pappaen ha mye tid med eldste og brukt besteforeldre, tanter o.l. aktivt så eldste også opplever fine ting og føler seg elsket og sett. Litt alenetid med en tante er ikke å forakte det heller skjønner du.

Senk skuldrene, ikke tenk så mye, bare la dagene gå og finn rutiner på ting. Dårlig samvittighet hjelper ingen, og barna dine lider ingen nød. Det å få søsken er en omveltning for et barn som har vært alene til nå, men de tilpasser seg fort. De små blir fort større og vips sitter de og leker med lego sammen på gulvet, da smelter et mammahjerte og du kommer til å bli så glad for at du valgte å få flere barn når du ser gleden de har av hverandre.

Det går seg til!

Akkurat nå sitter mine fire barn på 4,5 år, 6 år, 9,5 år og 12 år sammen på en madrass på gulvet her og leker med et spill. De ler og tøyser, har det fint, da er det så verdt de strevsomme dagene. Disse fire barna kommer alltid til å ha hverandre å støtte seg til, livet gjennom. For en lykke å glede det er å gå gjennom livet med søsken å dele sorger og gleder med!

Hilsen ei som selv har vokst opp med tre søsken og aldri livet ville vært dem foruten.

Anonymous poster hash: 53950...d5d
Skrevet

Ikke hiAnonymous poster hash: 6c72a...2b3

Har du det slik ville jeg vurdert å be om hjelp.

Nr to var ikke noe problem. Når jeg fikk nr tre tett, hadde tre bleiebarn i forskjellig alder var jeg kjempesliten, men det du beskriver opplevde jeg aldri.

Men sliten og følelsen av å ikke ha helt oversikt var der.

Anonymous poster hash: 21941...4ab

Vet ikke hvem jeg skal be om hjelp. "Alle" andre har jo klart det, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg er sååå utslitt. Dagen starter kl 05, senest 05.30 og innen det har jeg allerede vært oppe minst 2 ganger med babyen.

Kan ikke legge meg kl 8 når begge er i seng, for da må jeg rydde og ikke minst kjenne på følelsen av fred og ro.

Anonymous poster hash: 6c72a...2b3

Skrevet

Det er derfor vi bare skal ha en... All ære til de som klarer å ta seg av flere på en god måte, men jeg må bare innse mine begrensninger selv.

Anonymous poster hash: b37b3...ed3

Skrevet

Ei i bygda her har 9-10-11 unger, ingen som er sikre på nøyaktig hvor mange det egentlig er, og hun fikk tvillinger til slutt... Attpåklatter.. Tvillingene er skoleunger nå da, men denne damen må jobbe mens mannen ligger på sofaen.. Denne damen er sliten :P Og hun er ikke fylt 40 enda. Innvandrere, da...

Har forståelse for at du er sliten, men ikke for at du anbefaler å ikke få flere enn ett barn. Jeg har selv 2 stk med 2,5 års mellomrom, og nå når eldste er 5 har de så utrolig glede av hverandre. Jeg tør påstå de er blitt avhengig av hverandre. Minste spør alltid etter største når han har våkna etc. Og de leker sammen hver eneste dag. Dine kommer også til å ha stor glede av hverandre, og de kommer til å være evig takknemlig for at de ikke er enebarn ;) Tenk på det, pust med magen og prøv å få deg litt avlastning. Lykke til!

Anonymous poster hash: dad57...fac
Skrevet

Aldri noe mer kvalitetstid med eldste, bare mas og jobb hele tiden.

Sørlig når det kommer to på en gang..

Er så sliten at jeg har mest lyst til å reise laaaangt vekk og aldri se meg tilbake

Hvor lenge mellom barna?

Anonymous poster hash: e74cd...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...