Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #26 Skrevet 19. juli 2013 Både jeg og samboeren min har fått forespørsel om å flytte og arbeide fra USA (helholdvis DC og NYC i dette tilfellet), men vi har takket nei. Jeg trives godt her jeg bor, har gode skoler til barna og har ikke noe ønske om å flytte til USA (vi har begge bodd der i barndommen). Vi bor i et europeisk land nå, og det er mulig vi kommer til å flytte på oss med tiden, men jeg ønsker i hovedsak å bo i Europa. Houston hadde ikke vært et alternativ for min del, for all del en grei by, men jeg er ikke særlig glad i klimaet i sørstatene. Dessuten er det både tungt og slitsomt å flytte for et år. Det tar litt tid å tilpasse seg, både for barn og voksne, og så skal man rives bort igjen etter et år. Jeg flyttet selv mye i barndommen (har til sammen bodd i 5 land), det korteste oppholdet var på 8 mnd. Hadde det vært snakk om mer enn et år, kunne jeg nok ha vurdert det, men jeg synes et år er litt kort. Det er jo tøft å flytte, spesielt tøft er det da å forlate et sted når man endelig har begynt å finne sin plass. Det kan sikkert være en fin opplevelse, men da ville jeg nok heller ha sett på muligheten for at dere kan bo der i minst to år. Anonymous poster hash: 5b8ef...428
Gjest Antarctica Skrevet 19. juli 2013 #27 Skrevet 19. juli 2013 Både jeg og samboeren min har fått forespørsel om å flytte og arbeide fra USA (helholdvis DC og NYC i dette tilfellet), men vi har takket nei. Jeg trives godt her jeg bor, har gode skoler til barna og har ikke noe ønske om å flytte til USA (vi har begge bodd der i barndommen). Vi bor i et europeisk land nå, og det er mulig vi kommer til å flytte på oss med tiden, men jeg ønsker i hovedsak å bo i Europa. Houston hadde ikke vært et alternativ for min del, for all del en grei by, men jeg er ikke særlig glad i klimaet i sørstatene. Dessuten er det både tungt og slitsomt å flytte for et år. Det tar litt tid å tilpasse seg, både for barn og voksne, og så skal man rives bort igjen etter et år. Jeg flyttet selv mye i barndommen (har til sammen bodd i 5 land), det korteste oppholdet var på 8 mnd. Hadde det vært snakk om mer enn et år, kunne jeg nok ha vurdert det, men jeg synes et år er litt kort. Det er jo tøft å flytte, spesielt tøft er det da å forlate et sted når man endelig har begynt å finne sin plass. Det kan sikkert være en fin opplevelse, men da ville jeg nok heller ha sett på muligheten for at dere kan bo der i minst to år. Anonymous poster hash: 5b8ef...428 Et år oppleves som ganske lang tid for barn, selv om det er lite for en voksen. Og ja, jeg har også flyttet ti utlandet og internt i Norge som barn. Så jeg vet også hva det dreier seg om. HI, ta imot det med åpne armer og se på oppholdet som en ressurs for dere. Om du vil mangle nettverk el lign så minn deg selv på at det er for en begrenset tid. Og inviter gjester hjemmefra, sikkert mange sovil nytte høvet når de har et vertskap.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #28 Skrevet 19. juli 2013 Heldige dere!!! Reis og nyyyyyt! Et år med masse minner å se tilbake på! Husk hvor fort et år faktisk går Anonymous poster hash: a1795...513
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #29 Skrevet 20. juli 2013 Både jeg og samboeren min har fått forespørsel om å flytte og arbeide fra USA (helholdvis DC og NYC i dette tilfellet), men vi har takket nei. Jeg trives godt her jeg bor, har gode skoler til barna og har ikke noe ønske om å flytte til USA (vi har begge bodd der i barndommen). Vi bor i et europeisk land nå, og det er mulig vi kommer til å flytte på oss med tiden, men jeg ønsker i hovedsak å bo i Europa. Houston hadde ikke vært et alternativ for min del, for all del en grei by, men jeg er ikke særlig glad i klimaet i sørstatene. Dessuten er det både tungt og slitsomt å flytte for et år. Det tar litt tid å tilpasse seg, både for barn og voksne, og så skal man rives bort igjen etter et år. Jeg flyttet selv mye i barndommen (har til sammen bodd i 5 land), det korteste oppholdet var på 8 mnd. Hadde det vært snakk om mer enn et år, kunne jeg nok ha vurdert det, men jeg synes et år er litt kort. Det er jo tøft å flytte, spesielt tøft er det da å forlate et sted når man endelig har begynt å finne sin plass. Det kan sikkert være en fin opplevelse, men da ville jeg nok heller ha sett på muligheten for at dere kan bo der i minst to år. Anonymous poster hash: 5b8ef...428 Et år oppleves som ganske lang tid for barn, selv om det er lite for en voksen. Og ja, jeg har også flyttet ti utlandet og internt i Norge som barn. Så jeg vet også hva det dreier seg om. HI, ta imot det med åpne armer og se på oppholdet som en ressurs for dere. Om du vil mangle nettverk el lign så minn deg selv på at det er for en begrenset tid. Og inviter gjester hjemmefra, sikkert mange sovil nytte høvet når de har et vertskap. Det er du i din fulle rett til å mene, men jeg er uansett uenig. Det er slitsomt å flytte, spesielt til et nytt og fremmed land, og det tar faktisk litt tid før man finner sin plass. Det er jo klart at et år oppfattes som en evighet for et barn, sammenlignet med en voksen, men det er fortsatt bare et år. Nå har jeg ikke oppfatning av at barna til HI har blitt utsatt for samme type flytting som jeg ble i barndommen, så det er selvsagt ikke sammenlignbart, men jeg syntes det var tøft som barn. Ikke fordi jeg hadde store problemer med å tilpasse meg, men fordi det var sårt å hele tiden forlate det som hadde blitt kjent og trygt. Det var heldigvis ikke slik at vi flyttet hvert år, så jeg har fortsatt barndomsvenner (i motsetning til veldig mange andre jeg kjenner, som har opplevd nomadetilværelsen som barn). Jeg tror selvsagt ikke at barna tar skade av et år i Houston, det kan sikkert være en fin opplevelse, men personlig ville jeg ha takket nei så lenge det kun hadde vært snakk om et år. Det er et valg jeg ville ha tatt basert på egne erfaringer. Har også flyttet med barn (fra et land til et annet, og det er nok en sannsynlighet for at det får et tredje land å forholde seg til med tiden), men det vil da være snakk om flere år. Anonymous poster hash: 5b8ef...428
Gjest Antarctica Skrevet 20. juli 2013 #30 Skrevet 20. juli 2013 (endret) Nå tror jeg ikke HI mener å flytte på seg veldig ofte. Det er jo ekstremvarianten du har vært utsatt for. Jeg syns faktisk det er dumt at ikke mine egne har fått oppleve en annen kultur over tid. Det er nyttig på sikt. For ikke å snakke om språk. Endret 20. juli 2013 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #31 Skrevet 20. juli 2013 Nei, det skriver jeg også. Jeg svarer, slik som de aller fleste, basert på egne erfaringer. Det er selvfølgelig slik at svaret mitt da er farget av at jeg flyttet mye i barndommen. Jeg har absolutt tro på at barn kan ha godt av å oppleve en annen kultur over tid (jeg har som sagt flyttet med egne barn), men jeg synes et kort år er for lite. Uavhengig av om man har hatt en oppvekst som meg eller ikke. Anonymous poster hash: 5b8ef...428
Isola&Lille+julegave Skrevet 20. juli 2013 #32 Skrevet 20. juli 2013 Jeg hadde ikke tenkt meg om 2 ganger! Selvfølgelig hadde jeg takket ja! En fantastisk og lærerik opplevelse for alle i familien!
PeppaPig Skrevet 20. juli 2013 #33 Skrevet 20. juli 2013 Det er herlig her i Texas og jeg har ikke angret et sekund på at jeg flyttet hit (med mann og barn). Jeg bor ikke i Houston så skal ikke uttale meg om hvordan det er å bo akkurat der, men i byen jeg bor så kommer man fort i kontakt med folk og de aller fleste er veldig åpne og lette å snakke med. Naboene ønsket oss velkommen til nabolaget og vi har blitt invitert på bbq's og poolparties til folk vi såvidt har sagt hei til. Bestevenninnen min møtte jeg på restaurant da døtrene våre lekte litt sammen. Vi utvekslet tlf nr og har hengt sammen siden. Jeg syns hvertfall det var/er relativt enkelt å skaffe seg nettverk her. Men det er vel mye til hva du gjør selv. Hvis du er åpen for smalltalk og blir med på f.eks meetups så har man fått seg et nettverk på null komma niks. Du vil også møte folk gjennom barna dine og skolen(e) de går på. Jobb som frivillig på et shelter e.l og du vil garantert møte folk. I Houston er det kanskje endel flere nordmenn enn her jeg bor så det finnes kanskje noen norske grupper du kan bli med i også?
Nettie+jentungen Skrevet 20. juli 2013 #34 Skrevet 20. juli 2013 Dra! Vi har veldig lyst til å flytte og jobbe utenlands et år, men må vente noen år. Fullt mulig det ikke blir noe av, men vi kan jo håpe så jeg hadde hoppet på sjansen uten å se tilbake.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2013 #35 Skrevet 20. juli 2013 Og du får leve som en amerikansk housewife? Yoga, shopping og mani/pedi hver uke?? OMG! hadde lett gjort det! Anonymous poster hash: 8fab8...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå