Gå til innhold

Uv-drakt med lange ermer og bein...stakkars unge!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har eksem, tåler ingen solkremer. Bruker UV drakt så vi slipper å sitte inne hele sommeren.

Anonymous poster hash: dfb09...1d4

Skrevet

Solkrem - faktor 30!

T-skjorte eller skygge innimellom for å få en pause fra sola!

Denne oppskriften følger vi med alle våre.. Og de eldste begynner å bli brune og fine nå! Ingen har vært solbrente i det hele tatt..

Jeg tenker huden har litt godt av litt sol også.. Da tåler den sola mye bedre utover sommeren! Og for den ene jenta vår med eksem er sol og saltvann den beste behandling som finnes!

Anonymous poster hash: 39232...284

Skrevet

For vår jente er det ikke bra med saltvann, hun får sol fra knær og albuer. Hun bruker ikke drakten hele dagen. Men mye. Poenget mitt er vell at folk får gjøre det dom passer SINE barn best. Eldste min smøres med 30.

Anonymous poster hash: dfb09...1d4

Skrevet

Bare fint det. Viser at foreldrene er oppegående. Anonymous poster hash: c30d5...257

Og der viste du at du er langt fra oppegående..

Anonymous poster hash: 03d1d...689

Javel? Deg om det. 

Jeg tar solsikkerhet på alvor.

Anonymous poster hash: c30d5...257

Skrevet

Jeg syntes det var kjekt med drakten for å holde badebleia på plass. Vi brukte drakten kun når vi badet og bare en gang om dagen når vi var i syden. Kanskje i 30 min til sammen...Ja huff og huff altså! Anonymous poster hash: 9ea9d...8f9

Er vel snakk om unger som går hele dagen med en slik dress!!!!!

Anonymous poster hash: 5bfa1...f57

Det står da ikke spesifisert i Hi's innlegg. Svarte bare hva vi gjør jeg;) 

Anonymous poster hash: 9ea9d...8f9

Skrevet

glad jeg ikke er norsk og har så ømfintlig hud!  

Anonymous poster hash: 77f31...bc2
Skrevet

Mitt barn har brannskade og skal derfor ikke utsettes for solen. skal han da sitte inne slik at du slipper å plages av uvdrakten hans? Du må tenke deg om flere ganger. Se andre svar over. DEt kan absolutt være en årsak til at man velger slik man gjør for SINE barn..

Anonymous poster hash: 595d9...ddd
Skrevet

Det positive er at vi kan beskytte oss mot for mye sol og ikke så lett får vit.D-mangel som dem med mørkere hud. Positive og negative ting med begge deler.

Anonymous poster hash: 061c1...8eb

Skrevet

Eh? Glad jeg ikke er mørk så jeg får D-vitaminmangel!

Anonymous poster hash: c30d5...257

Gjest sussie77
Skrevet

Her hjemme så bruker vi ikke UV drakt på barna, men hadde vi vært i syden så hadde det nok blitt brukt. Smører barna med solfaktor 30, men smører ikke med hva som helst da. 

Skrevet

Rart hvirdan vi som vokste opp på 70 og 80 tallet klarte oss uten uv-paggAnonymous poster hash: 5bfa1...f57

Da bør du lese litt. Av de som vokste opp på den tiden er det mange som ikke lever lenger.... Pga krybbedød, bilulykker, kreft og mange andre ting. Andelen som ikke vokser opp i dag, er langt lavere. Men for all del, bare å ta sjansen! Det går bra med de fleste.Anonymous poster hash: d6bc1...3b5

Hi hi, dette må jo være dagens??? Pga krybbedød, bilulykker, kreft og mange andre ting?? Kreft pga uv-skader ja, den kan man se, men.... Hva i all verden har uv-stråling med krybbedød og bilulykker å gjøre?

Anonymous poster hash: 00502...add

Skrevet

Her:http://www.foflekken.no/index.php?page=fakta Følg linkene for dokumentasjon.  Anonymous poster hash: 061c1...8eb

Det står ingenting her at barn født på 70-80 tallet har økt sjans for kreft slik du påstår ?!

Nei, de nevner ikke 70 og 80 tallet spessielt. Det skrives om barn som blir utsatt for mye sol. Jeg påstår ikke at barn som vokste opp på 70 og 80 tallet har større sjans for kreft enn andre. Jeg påstår at barn som har blitt utsatt for mye sol har en større sjans for å få hudkreft (inklusiv føflekkreft) senere i livet. http://www.side2.no/helse/article3630237.ece På 70 og 80 tallet beskyttet man barna mindre mot solen enn i dag. På 60 tallet var det enda værre.

Skrevet

Alt med måte sier jeg bare. Man skal passe på ungene sine og ikke la de løpe rundt og bli brent, men synes ikke det er noe bedre med barn som blir trøtte og deprimerte av for lite vitamin D heller. De fleste har nok med faktor 20-30 noen ganger per dag, mens noen trenger mer beskyttelse av ulike årsaker.
Her sitter poden og koser seg litt i sola, litt i skyggen, bader litt, hviler huden inne litt og slik går dagene. Han er ikke blitt brent, men jeg smører ikke nødvendigvis fra morgenen av. Bruker ikke sunblock da "vanlig" beskyttelse holder her i gården.

Vi blir glade av sol! B-)

Anonymous poster hash: 35470...c82
Skrevet

Jeg bor i Australia. Midt på sommeren ser man aldri et barn her uten UV-drakt, og gjerne med lange armer. Er der noen uten er de garantert nettopp landet med et fly fra Norge, og neste dag (når ungen er solbrent) er drakten på. Voksne bruker også gjerne UV skjorter, og alle går med hatt.

Vi lar dem gå uten sent på ettermiddagen/kvelden og om høsten. Her får 1 av 3 hudkreft i løpet av livet. Jeg har tre venninner (på mellom 35 og 40 år) som har måttet operere vekk hudkreft de siste månedene.

Ekstremt mange i foreldregenerasjonen vår får hudkreft, fordi det ikke fantes verken solkrem eller UV drakter da de var små, eller var iallefall ikke vanlig å bruke det. Besteforeldre her er derfor utrolig opptatt av at barna beskyttes i solen.

Vi er underernært på sol i Norge, men at dere tar sjansen på å ødelegge huden til barna deres, fordi "det er så deilig med sol og vind på kroppen", det fatter jeg ikke.

Anonymous poster hash: d1639...2f4

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Australia og Norge er to VIDT forskjellige ting, det vet vel de fleste. Hvite australiere har ellers verdens høyeste forekomst av hudkreft. Det har ikke de tilsvarende bleike nordbaggar, hovedsakelig fordi Norge er i en annen klimatisk situasjon.

Man trenger ikke spesielle "UV-plagg" i Norge. Man trenger klær. En vanlig t-skjorte eller lett genser beskytter like bra. Og med de aller minste barna vet vel enhver at de skal være i skyggen, i alle fall midt på dagen?

Hvorfor folk er så "skeptiske" til solkrem er meg også en gåte. Solkrem som markedsføres under navnet "solkrem for barn" er som regel en eller annen form for sinksalve, som dere villig gnir i rumpene til de yndige små. Det såkalte "fysisk filter" er nettopp sink, det ser man lett når kremen tas i bruk. Solkrem med kjemisk filter, som jeg antar er det man vil unngå på små barn, trenger man dermed ikke bruke. Selv ikke de voksne, de kan jo bare bruke den samme som barna.

Endret av Pashla
Skrevet

jeg er stor fan av uv drakt. For det første er sikkert ikke så sundt å smøre inn ungene med masse kjemikalier (ja jaa de fra 70 tallet er jo i livet uten noen problemer men de  tror jeg heller ikek brukte så mye solkrem heller) 

Hjemme inorge bruker jeg ikke uv drakt. Litt sol skader ikke men en sikkelg varm sommer dag da er uv drakt himmelsk (bruker den til mini flittig på ferie nå). Når den er våt er den sååå deilig og avkjølende.... mini kan leke i solsteken uten å bli kokt. 

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Australia og Norge er to VIDT forskjellige ting, det vet vel de fleste. Hvite australiere har ellers verdens høyeste forekomst av hudkreft. Det har ikke de tilsvarende bleike nordbaggar, hovedsakelig fordi Norge er i en annen klimatisk situasjon.

Man trenger ikke spesielle "UV-plagg" i Norge. Man trenger klær. En vanlig t-skjorte eller lett genser beskytter like bra. Og med de aller minste barna vet vel enhver at de skal være i skyggen, i alle fall midt på dagen?

Hvorfor folk er så "skeptiske" til solkrem er meg også en gåte. Solkrem som markedsføres under navnet "solkrem for barn" er som regel en eller annen form for sinksalve, som dere villig gnir i rumpene til de yndige små. Det såkalte "fysisk filter" er nettopp sink, det ser man lett når kremen tas i bruk. Solkrem med kjemisk filter, som jeg antar er det man vil unngå på små barn, trenger man dermed ikke bruke. Selv ikke de voksne, de kan jo bare bruke den samme som barna.

Men var det ikke nettopp en stor artikkel i vg hvor eksperter fra Rikshospitalet sa at spesielle kremer for barn bare var tull og slagstriks? Man kunne trygt smøre barna med vanlig solkrem? Som var fri for hormonforstyrrende stoff, selvsagt.

Huff, det er en jungel av motstridende opplysninger og ikke lett å vite hva som er best.

Vi har alltid smurt barna med høy faktor og beskyttet med hatt og trøye når solen er på sitt høyeste og har aldri - på 20 år- hatt et skikkelig solbrent barn. Så jeg tenker vi gjør likt med mini, smører og bruker vett på de solrike dagene.

Skrevet

Huff. Enig. Aldri brukt uv-drakt på noen av mine tre barn.

Blir for hysterisk...

Anonymous poster hash: 658f9...8d5

Skrevet

Når det er skikklig varmt er faktisk UV-draktene veldig behaglige å ha på. De er svale.

Skrevet

Når det er skikklig varmt er faktisk UV-draktene veldig behaglige å ha på. De er svale.

Hvordan vet du det, har du prøvd selv?

Anonymous poster hash: 5fe2f...48b

Skrevet

Hvordan vet du det, har du prøvd selv?

Anonymous poster hash: 5fe2f...48b

Ja

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Men var det ikke nettopp en stor artikkel i vg hvor eksperter fra Rikshospitalet sa at spesielle kremer for barn bare var tull og slagstriks? Man kunne trygt smøre barna med vanlig solkrem? Som var fri for hormonforstyrrende stoff, selvsagt.

Huff, det er en jungel av motstridende opplysninger og ikke lett å vite hva som er best.

Vi har alltid smurt barna med høy faktor og beskyttet med hatt og trøye når solen er på sitt høyeste og har aldri - på 20 år- hatt et skikkelig solbrent barn. Så jeg tenker vi gjør likt med mini, smører og bruker vett på de solrike dagene.

Jeg har to "barnesolkremer" i kjøleskapet, og begge inneholder sink og blir hvite på huden. Bruker dem selv også. Og går i skyggen når jeg har fått nok.

Spesielle barnesolkremer trenger de ikke etter 6 måneders alder. Det var noe med at de aller yngste barna har tynnere hud, og derfor tar inn stoffer via huden mye lettere enn oss store. Så, objektivt sett er det ingen i mitt hjem som trenger barnesolkrem, men det var den som var tilgjengelig i faktor 30....

Endret av Pashla
Skrevet

Ja bruker UV drakt som går til leggen på minsten og UV t skjorte på største.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor gammel barnet er også. Bruker UV-drakt på min baby på 6 mnd når vi er ute lenge i solen. Eller UV-telt (strandtelt) i bare bleia :)

Synd det er værre at folk ikke er mer opplyste ang bruk av solkrem på så små, enn at de må ha UV-drakt på (barn har stor hudoverflate og tynnere hud enn voksne, og huden trekker inn mye av kjemikaliene i solkremen)!

Kommer til å bruke UV-drakt ved bading også. I vann er man jo mer utsatt for solen enn på land! Solhatt bruker vi hele tiden. Også fordi poden hater solbrillene, og hatten gir skygge.

Ser noen skriver om solkremer med fysisk filter. De synes jeg er noe kliss! Min gutt sitter mye på fanget og både jeg og han vil få det på klærne dersom man smører tykt nok (som man jo må).

Anonymous poster hash: e8ae2...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...