Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Et par eksempler på hva jeg sier til ungene som mannen mener jeg overdriver på: Ikke lov å hoppe på trampoline/springe/sykle med slikkepinne i munnen (eller lignende) Ikke lov å ha hjelm på bortsett fra når man sykler! (De glemmer ofte å ta av hjelmen og skal hoppe med den, klatre i trær os ) Ikke lov å ha mobilen ved siden av seg i senga, ikke lov å høre på musikk med ørepropper når man skal sove og ikke bruke mobilen når den lader (eldste på 9. Redd for kvelning, elektrisk støt og stråling...) Ikke lov å gå ut å surre mens bestefaren kjører traktor! (Fort gjort å ikke få med seg at en liten unge springer bort og skal si noe til bestefar!) 9 åringen får ikke ta 3 åringen med på lekeplasser. (Vei rett ved siden av, og han glemmer av og til at han er med..) Liker ikke at mannen lar barna sitte fremme (er det lov?) Protesterer når han Lar 6-åringen sitte på pute (vi har faktisk beltestol, så skjønner ikke problemet!) Ungene får ikke ta salto på trampoline 9- åringen får ikke sykle til fotballbanen alene (er bare nedoverbakke) Lar ikke 9-åringen spille skytespil Følger med som en hauk når ungene leker i plaskebassenget Kan ikke ha oppe vinduene på barnerommene fordi det ikke er barnesikring, (det skal jeg ha opp snarest!) og det er i 2. Etg 9-åringen har fått streng beskjed om å ikke åpne døra hvis det ringer på når han er alene hjemme, før han ser ut vinduet og ser om det er noen kjente. Kan skrive en hel haug med punkter, men hav mener dere? Bør jeg skjerpe meg? Jeg mener jo selvfølgelig at såpass må man passe på barna sine! Anonymous poster hash: 07899...c2c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Synes du er litt kjip som ikke lar 9-åringen hoppe salto på trampolina. Ellers var jeg vel stort sett enig. Må forresten være grusomt å sove med vinduene igjen, har eldstemann sovet sånn i 9 år? :-O Anonymous poster hash: ae4fe...e99
soleia Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Ser ikkje på meg sjølv som spesiellt hønemor, men er einig med deg i dei fleste tilfella her.
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 De fleste av punktene dine er jo bare sunn fornuft, men jeg syns nok du er litt i strengeste laget med 9 åringen da. Hva er problemet med å sykle i nedoverbakke? Og salto er jo så kult å få til - med sikkerhetsnett er det ikke skumlere enn mange andre ting.
oslofrk Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Ja, jeg synes du er hønemor, men noen må jo være det også..
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 Nei. Jeg synes du er smart og tenker føøør det evt skjer noe:) Anonymous poster hash: 06368...665
*Lissi* Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Jeg er enig med de fleste punktene, men du er kanskje litt hønemor? En 9 åring kan vel fint sykle nedoverbakke feks. Salto får ikke mine lov til heller. Er absolutt fy fy mener jeg.
SameSara Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Bortsett fra salto på trampoline og å sykle i nedoverbakke er jeg enig i alt du skriver.
Kanutten83 Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Bortsett fra det å sykle i nedoverbakke, så er jeg enig med deg Eller jeg vokter ikke som en hauk når guttene er i plaskebassenget. Har de riktignok slik at jeg ser de, og kan gripe inn om de skulle besvime og bli liggende under. Ellers er det ikke mer enn max 10 cm vann i bassenget, så da får de ikke akkurat gått under og ikke kommer seg opp Men jeg ser de jo hele tiden selv om jeg ikke vokter de som en hauk
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #10 Skrevet 16. juli 2013 Så absolutt er du en alt for overbeskyttende mamma. Unger som ikke får prøve ut ting og kjenne på sine egne begrensninger , mestrer heller aldri dette ! Regler kan du derimot sette, men å nekte ungene å utforske seg selv og hva de klarer, blir jo frarøvet noe veldig viktig. Det er viktig å få kjenne at om man detter i høy fart på sykkel ned en bakke, får man vondt, sår, ja til og med en forstuing eller brudd. Da lærer de respekt og det å kjenne på sine begrensninger kroppsmessig. Hva når de blir 16 - og 18 og får kjøre moped/ lettmotorsykkel- bil om de ikke har kjennskap til sine egne begrensninger / fartens konsekvenser fordi foreldrene ikke har latt dem få prøve seg fram ? Jeg ville ikke trefft på en slik i trafikken med ungene i bilen . Du gjør ungene en alt for stor Bjørnetjeneste ved å være så overbeskyttende. Anonymous poster hash: c162a...ec6
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #12 Skrevet 16. juli 2013 Ja!!! Du overdriver. Anonymous poster hash: dc205...739
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Et par eksempler på hva jeg sier til ungene som mannen mener jeg overdriver på: Ikke lov å hoppe på trampoline/springe/sykle med slikkepinne i munnen (eller lignende) Ikke lov å ha hjelm på bortsett fra når man sykler! (De glemmer ofte å ta av hjelmen og skal hoppe med den, klatre i trær os ) Ikke lov å ha mobilen ved siden av seg i senga, ikke lov å høre på musikk med ørepropper når man skal sove og ikke bruke mobilen når den lader (eldste på 9. Redd for kvelning, elektrisk støt og stråling...) Ikke lov å gå ut å surre mens bestefaren kjører traktor! (Fort gjort å ikke få med seg at en liten unge springer bort og skal si noe til bestefar!) 9 åringen får ikke ta 3 åringen med på lekeplasser. (Vei rett ved siden av, og han glemmer av og til at han er med..) Liker ikke at mannen lar barna sitte fremme (er det lov?) Protesterer når han Lar 6-åringen sitte på pute (vi har faktisk beltestol, så skjønner ikke problemet!) Ungene får ikke ta salto på trampoline 9- åringen får ikke sykle til fotballbanen alene (er bare nedoverbakke) Lar ikke 9-åringen spille skytespil Følger med som en hauk når ungene leker i plaskebassenget Kan ikke ha oppe vinduene på barnerommene fordi det ikke er barnesikring, (det skal jeg ha opp snarest!) og det er i 2. Etg 9-åringen har fått streng beskjed om å ikke åpne døra hvis det ringer på når han er alene hjemme, før han ser ut vinduet og ser om det er noen kjente. Kan skrive en hel haug med punkter, men hav mener dere? Bør jeg skjerpe meg? Jeg mener jo selvfølgelig at såpass må man passe på barna sine! Anonymous poster hash: 07899...c2c Enig med deg i det meste, men synes de burde få lov å ta salto på trampolina, en 9-åring ikke får sykle til fotballbanen alene med mindre det er trafikkert (men virker som det var bakkene du er redd?), skjønner ikke forskjellen på skytespill og andre spill (men å ikke få spille i det hele tatt applauderer jeg), og ser ikke problemet med å bruke mobilen mens den lader. Så nei, synes ikke du er en ekstrem hønemor, men er uenig med deg på akkurat de punktene. Men så kan det jo hende jeg er hønemor på noen områder du ikke er Anonymous poster hash: 9b71e...2f1
C.L.H85 Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 De fleste punktene syns jeg er fornuftig, men det med sykle til fotballbanen, salto på trampolina og det å overvåke dem som en haug når de bader i et plaskebasseng er å ta i. Skal ikke si at jeg hadde likt hvis barnet mitt hoppet salto, syklet nedover bakker osv, men jeg hadde latt henne gjøre det. Ellers er de andre tinga greie nok. Er også nøye med data,mobil, ladere osv... Nå har jo jeg opplevd husbrann og hørt på anbefalinger fra brannvesenet da. Så er streng på oss voksne der også...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #15 Skrevet 16. juli 2013 Mye fornuftig, men lær deg å slappe av. Trur jeg både du og din familie har godt av Anonymous poster hash: 3c6ed...7e9
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Synes du er litt kjip som ikke lar 9-åringen hoppe salto på trampolina. Ellers var jeg vel stort sett enig. Må forresten være grusomt å sove med vinduene igjen, har eldstemann sovet sånn i 9 år? :-O Anonymous poster hash: ae4fe...e99 Har nettopp flyttet hit, så nei. lufter godt om dagen når de ikke er på rommene alene, er kjølig og godt om kvelden. Hadde ikka latt de ligge i dårlig luft! Salto på trampoline skal han få lov til nå snart. Største problemet er småsøsknene som skal kopiere han. Anonymous poster hash: 07899...c2c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Jeg tenker at du må ha ganske travle dager om du skal passe på alle hele tiden, og ettersom du spør så vet du nok selv også at du våker litt mye. Men ingen av tingene er jo hårreisende strenge.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 SKal heller svare alle i en tråd! Å sykle i nedoverbakke hadde ikke vært problem hadde det ikke vært for motgående trafikk (de kjører ikke akkurat set i svingene!) og uoversiktlige sideveier! Driver å lærer han opp, og nå som han vet hvor han må være forsiktig skal han få lov å sykle ned selv! Hadde jo vært en ide å skrive alder på barna, men minstemann er 3 år og har vann opp til brystet når han sitter i bassenget... Kommer ikke til å slutte å vokte de som hauk enda! Jeg lar de få utfordre seg selv, de klatrer og styrer på, lar de få slå seg og lære på den måten, men når jeg mener at det er feks fare for å knekke nakken eller kollidere med en bil i full fart eller lignende, da er det vel uansvarlig å ikke nekte de de tingene før de mestrer feks sykling og vet å være forsiktig. Er absolutt ikke redd for forstuing eller brudd! Det er mer alvorlige ting jeg er redd for! Å spille skytespill.... Syns du som kommenterte det, virkelig at en 9-årig ska spille feks grand theft auto med 18 årsgrense? Der man ser hode blir sprengt i lufta og diverse andre herligheter? Har hørt det kan være farlig å snakke i telefon når den lader.. Er jo ikke noe problem å bare ta den ut av laderen når man skal bruke den... Og herregud... du som skriver jeg trenger hjelp... Jeg synest du er ekstremt uansvarlig. Høles ut som om du driter i sikkerheten til barna dine! Jeg ødelegger ikke barna ved å gi de regler på ting og tang! Man SKAL ikke hoppe med slikkepinne i munnen! Lar du virkelig ungene dine gjøre det? Springe med kniver da, er det også ok? Og så er det vel ikke så nøye med anbefalt bilsikkerhet heller? Og, ja det er travelt å passe på 3 barn! Anonymous poster hash: 07899...c2c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 Må også få si at flere av disse tingene er nesten-ulykker som har skjedd. Feks såg jeg toåringen springe mot traktor i fart og jeg fikk han bort derfra, og fikk høre etterpå at han so kjørte ikke hadde sett han. Har funne 9-åringen i senga med ledningen til øreproppene rundt halsen, og en gang mobilen kokvarm under puta. Han har også landet skjevt på trampolinen og hadde vondt i ryggen lenge etterpå! Funnet ungene halvveis ut av vinduet har jeg også! Grøsser når jeg tenker på disse tingene! Og det er mange som har fått tiggere på døra som skal selge de noe, og mange er så frekke at de bare går rett inn, og når han er hjemme alene kan det bli skummelt! Kommer ikke til å bli mindre hønemor. Godt å høre at noen er enig med meg da! hi Anonymous poster hash: 07899...c2c
Sarabi* Skrevet 16. juli 2013 #21 Skrevet 16. juli 2013 Virker "strengt" når man får det så oppramsa:) Men er helt enig med deg i det meste og synes du passer på det som er viktig. Synes det meste er normalt, forsiktige ting. Salto på trampolina får mine lov til når evt andre som er med står stille langs kanten. Og sykler rundt rimelig fritt, selv med litt trafikk.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #22 Skrevet 16. juli 2013 Virker "strengt" når man får det så oppramsa:) Men er helt enig med deg i det meste og synes du passer på det som er viktig. Synes det meste er normalt, forsiktige ting. Salto på trampolina får mine lov til når evt andre som er med står stille langs kanten. Og sykler rundt rimelig fritt, selv med litt trafikk. Hehe, ja det syns til og med jeg! Både 6 åringen og 9-åringen sykler frem og tilbake i gata her! Er veldig viktig for meg at de mestrer sykkelen, og lærer seg å passe seg der det er nødvendig! ELdste skal få prøve seg på salto. Syns han er stor nok nå, men er redd de yngre skal gjøre det samme! Anonymous poster hash: 07899...c2c
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #23 Skrevet 16. juli 2013 SKal heller svare alle i en tråd! Å sykle i nedoverbakke hadde ikke vært problem hadde det ikke vært for motgående trafikk (de kjører ikke akkurat set i svingene!) og uoversiktlige sideveier! Driver å lærer han opp, og nå som han vet hvor han må være forsiktig skal han få lov å sykle ned selv! Hadde jo vært en ide å skrive alder på barna, men minstemann er 3 år og har vann opp til brystet når han sitter i bassenget... Kommer ikke til å slutte å vokte de som hauk enda! Jeg lar de få utfordre seg selv, de klatrer og styrer på, lar de få slå seg og lære på den måten, men når jeg mener at det er feks fare for å knekke nakken eller kollidere med en bil i full fart eller lignende, da er det vel uansvarlig å ikke nekte de de tingene før de mestrer feks sykling og vet å være forsiktig. Er absolutt ikke redd for forstuing eller brudd! Det er mer alvorlige ting jeg er redd for! Å spille skytespill.... Syns du som kommenterte det, virkelig at en 9-årig ska spille feks grand theft auto med 18 årsgrense? Der man ser hode blir sprengt i lufta og diverse andre herligheter? Har hørt det kan være farlig å snakke i telefon når den lader.. Er jo ikke noe problem å bare ta den ut av laderen når man skal bruke den... Og herregud... du som skriver jeg trenger hjelp... Jeg synest du er ekstremt uansvarlig. Høles ut som om du driter i sikkerheten til barna dine! Jeg ødelegger ikke barna ved å gi de regler på ting og tang! Man SKAL ikke hoppe med slikkepinne i munnen! Lar du virkelig ungene dine gjøre det? Springe med kniver da, er det også ok? Og så er det vel ikke så nøye med anbefalt bilsikkerhet heller? Og, ja det er travelt å passe på 3 barn! Anonymous poster hash: 07899...c2c Jeg aner ikke hva grand theft auto er, hverken jeg, barnet eller mannen spiller dataspill, men nei det høres ikke greit ut. Du skrev ingenting i HI om at det var snakk om spill med 18-års aldersgrense, du skrev bare skytespill. Mange er veldig imot våpen som leker, så jeg fikk inntrykk av at det var derfor du var i mot det. Mitt barn har en AK47 kosebamse som hun "pusser" sammen med pappa når han pusser sine våpen (forsvarsmann), så jeg har nok er mildere syn på våpen enn mange andre. 18-års spill derimot er overhodet ikke greit. Som barn hadde vi et TV spill hvor man skyter leirduer, ut i fra ditt hovedinnlegg kunne "skytespill" like gjerne sikte til noe slikt. Da hadde jeg ikke sett forskjellen på det og andre spill (men jeg er imot all form for spill, da). Anonymous poster hash: 9b71e...2f1
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #24 Skrevet 16. juli 2013 Høres fornuftig ut. Jeg lar ikke barna ta salto, kan faktisk falle på hodet/nakken og bli lam. Det vet vel de fleste. Anonymous poster hash: 8a80a...18f
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #25 Skrevet 16. juli 2013 Mange av punktene dine er helt ok å passe på som mor og vi har alle forskjellige grenser for hva vi tolererer i et hjem av " ta sjanser/ utfordringer" . Jeg blir mest bekymret for deg!!!! Du sliter deg helt ut på dette og kan ikke bekymre deg royalty som kan skje med barna dine 100 % av tida. Du kan ikke være overalt og du kan ikke ha full kontroll over alle mulige ting i barnas liv. Jeg tror du trenger hjelp til å slippe litt kontroll , vet ikke om du er like bekymret for deg selv.. Jeg vil kalle deg en overengstelig mamma, og du trenger hjelp til din angst. Er ikke bra for barn å vokse opp med så mye regler og kontroll fra mor.. Det kan faktisk være direkte skadelig for et barn. Gå en tur til fastlegen din og bli henvist til psykolog ... Du trenger hjelp for deg og dine barns skyld !!! Anonymous poster hash: a05cd...33e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå