Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Syns det er merkelig at såpass mange skrøt på seg skyhøy IQ her inne for en stund siden, og likevel dukker det opp ord som Sommer Venn (Sommervenn), Sommer Runde (Sommerrunde), Jobb Tilbud (Jobbtilbud), Arbeids Ledig (Arbeidsledig) og diverse andre merkelige skrivemåter så og si hver dag... Så, hvor er den høye IQ damer?? Anonymous poster hash: c17ab...0d3
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Det er ingen direkte sammenheng mellom skriveferdigheter og iq. Anonymous poster hash: 11e71...42a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Så ved å skrive de ordene korrekt impliserer du at du har meget høy IQ? Eller? Anonymous poster hash: b365e...d8f
Gråsonen Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 IQ måler ikke annen iq en den rasjonelle, teoretiske og analytiske delen. Så det stemmer kanskje, at en da burde være i stand til å skrive riktig. Bias: dette er et forum, ingen avhandling.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Det kan vel være at man lar være å svare om IQ har vist seg å ligge under normalen. Diverse vekt-tråder tyder jo også på at gjennomsnittsbrukeren her inne ligger på BMI mellom 18-22. Trenden her inne tilsier at er du overvektig, har normal eller lavere IQ, ikke velger merketøy, ikke ammer lenge nok, røyker, drikker, har barnet på overnatting hos besteforeldre osv... sleng inn Janteloven... så burde man ikke vært forelder og man må meldes til barnevernet. Ja, da velger gjennomsnittsbrukeren å lyve eller ikke svare. Dessuten måler ikke IQ-tester grammatikkferdigheter, men logisk sans, hukommelse og ordforståelse. Anonymous poster hash: b269f...0d0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #6 Skrevet 16. juli 2013 IQ er en fin bil Anonymous poster hash: 5466a...e7c
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Det er mye stiligere at du måtte trekke ordene sammen i parentes, slik at alle forsto hva du mente.
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Hvis en nå ser bort fra taste- eller redigeringsfeil: Det er en statistisk sammenheng mellom skrive-/ formuleringsferdigheter og IQ. Men enkeltskrivefeil her og der skyldes gjerne inngrodde uvaner, og er ikke uvanlige uansett IQ. For å kunne anta noe om IQ så må man se på den samlede skriftlige fremstillingen og formuleringene, ikke grammatikk alene. Har selv ikke spesielt god evne til å forklare grammatiske regler, men har vanligvis alltid automatisk skrevet ganske riktig likevel. Min akilleshæl har derimot vært "nysgjerrig" som jeg i voksen alder oppdaget at jeg alltid feilstavet med k .
Gjest sug lut Skrevet 18. juli 2013 #9 Skrevet 18. juli 2013 Hvis en nå ser bort fra taste- eller redigeringsfeil: Det er en statistisk sammenheng mellom skrive-/ formuleringsferdigheter og IQ. Spennende, sånt interesserer meg. Har du noen kilder på det?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #10 Skrevet 18. juli 2013 Jeg forstår ikke hvorfor høy iq skal være noe å trakte etter. Jeg har høy iq, og det er på mange måter en hemsko. Folk ser på deg som rar, og som at du har merkelige ideer og forestillinger. De kan le av det du sier bak ryggen din og gjøre narr av at du bruker "store ord". Det er vanskelig å finne samtalepartnere som er på ens eget nivå, som forstår hvordan man tenker. Og nei, jeg prøver ikke å sette meg selv høyere fordi jeg tilfeldigvis har fått utdelt noe de kaller en høy iq. Det er ikke noe jeg har oppnådd, som jeg kan være stolt av å ha fått til selv, det er noe jeg er født med og ikke kan noe for verken den ene veien eller den andre. Men det er faktisk ikke noe å ønske seg etter min mening, det gir mer ulemper enn fordeler. Anonymous poster hash: 4fcb1...354
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #11 Skrevet 18. juli 2013 Hadde IQ gått ut på skriveferdigheter, ville jeg vært medlem av Mensa nå Nei, sannheten er, damer, at min IQ ligger på sine gjennomsnittlige 126 (det føles i hvert fall gjennomsnittlig, men jeg er usikker på hva gjennomsnittet faktisk er. Jeg er i hvert fall ikke noen smart-ass). Anonymous poster hash: 7901b...dd6
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #12 Skrevet 18. juli 2013 Jeg forstår ikke hvorfor høy iq skal være noe å trakte etter. Jeg har høy iq, og det er på mange måter en hemsko. Folk ser på deg som rar, og som at du har merkelige ideer og forestillinger. De kan le av det du sier bak ryggen din og gjøre narr av at du bruker "store ord". Det er vanskelig å finne samtalepartnere som er på ens eget nivå, som forstår hvordan man tenker. Og nei, jeg prøver ikke å sette meg selv høyere fordi jeg tilfeldigvis har fått utdelt noe de kaller en høy iq. Det er ikke noe jeg har oppnådd, som jeg kan være stolt av å ha fått til selv, det er noe jeg er født med og ikke kan noe for verken den ene veien eller den andre. Men det er faktisk ikke noe å ønske seg etter min mening, det gir mer ulemper enn fordeler. Anonymous poster hash: 4fcb1...354 Jeg forstår at veldig høy IQ kan bli et problem. Da blir man lett ganske annerledes, men en IQ bare litt over gjennomsnittet er det ganske behaglig . Anonymous poster hash: bcb35...7b8
Rediken Skrevet 18. juli 2013 #13 Skrevet 18. juli 2013 Man kan da ha høy iq uten å være en kløpper i grammatikk... Jeg studerer realfag og mange av mine studiekamerater er langt utenfor normalen på iqskalaen, men skriving mestrer mange av de dårlig. (gjelder også flere av professorene)
PintSizedDictator Skrevet 18. juli 2013 #14 Skrevet 18. juli 2013 Hvis en nå ser bort fra taste- eller redigeringsfeil: Det er en statistisk sammenheng mellom skrive-/ formuleringsferdigheter og IQ. Men enkeltskrivefeil her og der skyldes gjerne inngrodde uvaner, og er ikke uvanlige uansett IQ. For å kunne anta noe om IQ så må man se på den samlede skriftlige fremstillingen og formuleringene, ikke grammatikk alene. Har selv ikke spesielt god evne til å forklare grammatiske regler, men har vanligvis alltid automatisk skrevet ganske riktig likevel. Min akilleshæl har derimot vært "nysgjerrig" som jeg i voksen alder oppdaget at jeg alltid feilstavet med k . Skrives det ikke med k? Nå... tror jeg vi må stanse verden et lite sekund! *sjekker i skriveprogram* Jeg kan konkludere med at vi, frem til akkurat dette øyeblikket, har vært to.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #15 Skrevet 18. juli 2013 Man kan da ha høy iq uten å være en kløpper i grammatikk... Jeg studerer realfag og mange av mine studiekamerater er langt utenfor normalen på iqskalaen, men skriving mestrer mange av de dårlig. (gjelder også flere av professorene) Ja, du har helt rett. Jeg har en sønn med lese- og skrivevansker, men på testen fikk han veldig høy score på IQ. Så skrivefeil betyr ikke at man har lav IQ. Anonymous poster hash: c4d0c...542
MetteSK Skrevet 18. juli 2013 #16 Skrevet 18. juli 2013 IQ er sammensatt og for å få en fullskala IQ må man igjennom forskjellige deltester. I den vestlige verdenen er Wechlerkalaene mest brukt og mest forsket på. Små barn kan testes med WPPSI III, fra 2,6 år til 7,3 år. Barn og unge kan testes med WISC IV fra 6-16 år Voksne kan testes med WAIS IV fra 16-90 år. Denne testen deles, i likhet med de andre wechlertestene, inn i indekser. Variasjoner mellom indekser er helt normalt og som regel skårer man ulikt på de ulike deltestene. Indeksene består av Verbal forståelse, Perseptuell resonnering, Arbeidsminne og Prosesseringshastighet og innenfor alle disse er det igjen deltester. Gjennomsnittet for IQ er ALLTID 100. Så du som har 126 ligger faktisk nesten 2 standardavvik over gjennomsnittet. Disse testene som jeg nevner skiller seg ut fra nett-basserte/vg-tester da disse kun måler evner innenfor perseptuell resonering ved bruk av bildematriser, terningmønstre osv. God skåre på en slik test har faktisk ingen betydning for de faktiske IQ'en. men kan jo være en morsom aktivitet om ikke annet.. Netttester har også veldig varierende vanskegrad og kvalitet og er ikke standardisert. Det som er bra med grundige, kliniske tester, er som Rediken og andre skriver, man kan godt ha noen vansker men testen tar høyde for slikt. Du behøver ikke ha lavere IQ selv om du faktisk har en dysleksi diagnose f.eks. Testene har også noen supplerende tester som kan brukes dersom klienten har fysiske utfordringer i forhold til å gjennomføre noen av oppgavene. Det finnes også nonverbale iq-tester, sånn at taleevne, språkvansker/minoritetsspråklige også kan få riktig resultat uavhengig. Jeg har administrer mange slike tester når det har vært behov for det, og det er slett ingen enkel jobb og det er sårt for de det gjelder. Men det vanskeligste er å måtte bryte ned mytene rundt IQ-testing i forkant....
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #17 Skrevet 18. juli 2013 IQ er sammensatt og for å få en fullskala IQ må man igjennom forskjellige deltester. I den vestlige verdenen er Wechlerkalaene mest brukt og mest forsket på. Små barn kan testes med WPPSI III, fra 2,6 år til 7,3 år. Barn og unge kan testes med WISC IV fra 6-16 år Voksne kan testes med WAIS IV fra 16-90 år. Denne testen deles, i likhet med de andre wechlertestene, inn i indekser. Variasjoner mellom indekser er helt normalt og som regel skårer man ulikt på de ulike deltestene. Indeksene består av Verbal forståelse, Perseptuell resonnering, Arbeidsminne og Prosesseringshastighet og innenfor alle disse er det igjen deltester. Gjennomsnittet for IQ er ALLTID 100. Så du som har 126 ligger faktisk nesten 2 standardavvik over gjennomsnittet. Disse testene som jeg nevner skiller seg ut fra nett-basserte/vg-tester da disse kun måler evner innenfor perseptuell resonering ved bruk av bildematriser, terningmønstre osv. God skåre på en slik test har faktisk ingen betydning for de faktiske IQ'en. men kan jo være en morsom aktivitet om ikke annet.. Netttester har også veldig varierende vanskegrad og kvalitet og er ikke standardisert. Det som er bra med grundige, kliniske tester, er som Rediken og andre skriver, man kan godt ha noen vansker men testen tar høyde for slikt. Du behøver ikke ha lavere IQ selv om du faktisk har en dysleksi diagnose f.eks. Testene har også noen supplerende tester som kan brukes dersom klienten har fysiske utfordringer i forhold til å gjennomføre noen av oppgavene. Det finnes også nonverbale iq-tester, sånn at taleevne, språkvansker/minoritetsspråklige også kan få riktig resultat uavhengig. Jeg har administrer mange slike tester når det har vært behov for det, og det er slett ingen enkel jobb og det er sårt for de det gjelder. Men det vanskeligste er å måtte bryte ned mytene rundt IQ-testing i forkant.... Fallt ut ved linje 3. Kan vel dermed konkludere med at jeg har en iq under snittet, men dessverre ikke så lav at jeg er uvitende om min egen dumskap Anonymous poster hash: bec9e...b25
MetteSK Skrevet 19. juli 2013 #18 Skrevet 19. juli 2013 nei huff må du ikke si! Det er veldig komplekst, og takk og pris for det Tok mange år før jeg begynte å bruke slike tester klinisk etter ferdig utdannelse, fordi jeg mener det bør være tungtveiende grunner før man faktisk gjennomfører evnetester. Kan jo røpe at både jeg og mine medstudenter den gangen ikke skåret spesielt stort over gjennomsnittet
Toocute Skrevet 19. juli 2013 #19 Skrevet 19. juli 2013 Så folk som virkelig har dysleksi har lavere IQ? Haha....! Nå er ikke jeg akkurat en super i grammatikk, men det får gå. Men pga min latsKap og min dysleksi, mest latskap nå. Så har jeg lite lyst å kave meg bort til pc bordet for å sitte med kontor stolen eller ha laptopen på fanget, når jeg enkelt kan strekke meg med den ene armen mot bordet for å nå min fancy mobil eller nettbrettet mitt. Mye enklere å holde, passer utmerket i min hånd og jeg kan faktisk ligge i sofaen/ sengen, mer praktisk. Problemet er auto korekten og stavekontrollen, så i det en staver ordet en vil han så kommer ett helt annet ord en vil ha og ikke finner jeg gramatikk program, Ser mange røde streker under ord, men jeg gidder ikke å sitte å bruke en time på å rette dette når dette likevel bare skal ut på en random forum og ikke til en norsk oppgave? Skal gjøre mitt beste der! Iq, tror neppe det går utover den her.....
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #20 Skrevet 19. juli 2013 IQ er sammensatt og for å få en fullskala IQ må man igjennom forskjellige deltester. I den vestlige verdenen er Wechlerkalaene mest brukt og mest forsket på. Små barn kan testes med WPPSI III, fra 2,6 år til 7,3 år. Barn og unge kan testes med WISC IV fra 6-16 år Voksne kan testes med WAIS IV fra 16-90 år. Denne testen deles, i likhet med de andre wechlertestene, inn i indekser. Variasjoner mellom indekser er helt normalt og som regel skårer man ulikt på de ulike deltestene. Indeksene består av Verbal forståelse, Perseptuell resonnering, Arbeidsminne og Prosesseringshastighet og innenfor alle disse er det igjen deltester. Gjennomsnittet for IQ er ALLTID 100. Så du som har 126 ligger faktisk nesten 2 standardavvik over gjennomsnittet. Disse testene som jeg nevner skiller seg ut fra nett-basserte/vg-tester da disse kun måler evner innenfor perseptuell resonering ved bruk av bildematriser, terningmønstre osv. God skåre på en slik test har faktisk ingen betydning for de faktiske IQ'en. men kan jo være en morsom aktivitet om ikke annet.. Netttester har også veldig varierende vanskegrad og kvalitet og er ikke standardisert. Det som er bra med grundige, kliniske tester, er som Rediken og andre skriver, man kan godt ha noen vansker men testen tar høyde for slikt. Du behøver ikke ha lavere IQ selv om du faktisk har en dysleksi diagnose f.eks. Testene har også noen supplerende tester som kan brukes dersom klienten har fysiske utfordringer i forhold til å gjennomføre noen av oppgavene. Det finnes også nonverbale iq-tester, sånn at taleevne, språkvansker/minoritetsspråklige også kan få riktig resultat uavhengig. Jeg har administrer mange slike tester når det har vært behov for det, og det er slett ingen enkel jobb og det er sårt for de det gjelder. Men det vanskeligste er å måtte bryte ned mytene rundt IQ-testing i forkant.... Fallt ut ved linje 3. Kan vel dermed konkludere med at jeg har en iq under snittet, men dessverre ikke så lav at jeg er uvitende om min egen dumskap Anonymous poster hash: bec9e...b25 Det går egentlig ikke an å stole helt på resultatene av en WISC IV. Ungen min scoret borderline tilbakestående, noe jeg VET h*n ikke er. Men h*n har problemer med konsentrasjon og preseasjonsangst, noe som gjorde at resultater kom dårligere ut enn som sant er. Ungen sliter ikke faglig på skolen, har stort ordforråd og verbal forståelse, samt logiske filosofiske tanker. Anonymous poster hash: 8b1d5...d88
MetteSK Skrevet 19. juli 2013 #21 Skrevet 19. juli 2013 (endret) WISC IV er jo ingen diagnostisk test som kan stå alene, men skal brukes som supplement i en utredning. Har barnet ditt dårlig konsentrasjon slik at det går ut over prestasjonen i testen bør den avbrytes og annen test vurderes. (F.eks CAS) Har også vært borti at noen skårer i borderlinesonen og under 3 std avvik, samtidig som all annen kartlegging viser et gjennomsnittlig barn. Da er det alltid den almenne oppfattelsen av barnet som skal være gjeldene og ikke resultatet fra en enkel Wisc. Svært ofte så kan det være noe med den som administrerer prøven som fungerer dårlig (testleder har manglende erfaring med administrering av testen samt tolkningen, manglende kjemi med bruker, osv). vil bare legge til: Det foretas alltid utregning på validitet og reliabilitet etter en test er gjennomført og det kryssjekkes. Er det for store sprik mellom de forskjellige indexene forkastes resultatet som regel med en gang. Reslutatet er allikevel meningsfylt og gir oss mye informasjon. Særlig ofte gjør vi dette i utredning av f.eks ADHD. Disse barna gjør det jevnt dårlig på alle oppgaver som krever konsentrasjon og man kan aldri bruke fullskala IQ. Det gir oss allikevel indikasjon på hvor utredningen da bør fortsette. Kanskje det som skjedde i ditt tilfelle? Endret 19. juli 2013 av MetteSK
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2013 #22 Skrevet 19. juli 2013 IQ er sammensatt og for å få en fullskala IQ må man igjennom forskjellige deltester. I den vestlige verdenen er Wechlerkalaene mest brukt og mest forsket på. Små barn kan testes med WPPSI III, fra 2,6 år til 7,3 år. Barn og unge kan testes med WISC IV fra 6-16 år Voksne kan testes med WAIS IV fra 16-90 år. Denne testen deles, i likhet med de andre wechlertestene, inn i indekser. Variasjoner mellom indekser er helt normalt og som regel skårer man ulikt på de ulike deltestene. Indeksene består av Verbal forståelse, Perseptuell resonnering, Arbeidsminne og Prosesseringshastighet og innenfor alle disse er det igjen deltester. Gjennomsnittet for IQ er ALLTID 100. Så du som har 126 ligger faktisk nesten 2 standardavvik over gjennomsnittet. Disse testene som jeg nevner skiller seg ut fra nett-basserte/vg-tester da disse kun måler evner innenfor perseptuell resonering ved bruk av bildematriser, terningmønstre osv. God skåre på en slik test har faktisk ingen betydning for de faktiske IQ'en. men kan jo være en morsom aktivitet om ikke annet.. Netttester har også veldig varierende vanskegrad og kvalitet og er ikke standardisert. Det som er bra med grundige, kliniske tester, er som Rediken og andre skriver, man kan godt ha noen vansker men testen tar høyde for slikt. Du behøver ikke ha lavere IQ selv om du faktisk har en dysleksi diagnose f.eks. Testene har også noen supplerende tester som kan brukes dersom klienten har fysiske utfordringer i forhold til å gjennomføre noen av oppgavene. Det finnes også nonverbale iq-tester, sånn at taleevne, språkvansker/minoritetsspråklige også kan få riktig resultat uavhengig. Jeg har administrer mange slike tester når det har vært behov for det, og det er slett ingen enkel jobb og det er sårt for de det gjelder. Men det vanskeligste er å måtte bryte ned mytene rundt IQ-testing i forkant... Når du skriver at gjennomsnittet altid er 100. Hva er det egentlig gjennomsnittet av? Verdens befolkning siden testene startet? Nordmenn (i Norge)? Alle som er født samme år? Bare nysgjerrig Anonymous poster hash: bcb35...7b8
MetteSK Skrevet 22. juli 2013 #23 Skrevet 22. juli 2013 Ja, gjennomsnittet av utvalget. (de som har deltatt på standardiseringen av testen). Det gjøres egne utvalg for hvert land og utvalget skal speile hele den befolkningen som testen er ment å være gyldig for. Det vil si at også barn er med på slike standardiseringstester når tester laget for barn skal kunne brukes i Norge. Selve verdiene følger Normalfordelingskurven, (Gaus-kurven om du vil), og forteller om spredningen innad i populasjonen.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #24 Skrevet 22. juli 2013 IQ er sammensatt og for å få en fullskala IQ må man igjennom forskjellige deltester. I den vestlige verdenen er Wechlerkalaene mest brukt og mest forsket på. Små barn kan testes med WPPSI III, fra 2,6 år til 7,3 år. Barn og unge kan testes med WISC IV fra 6-16 år Voksne kan testes med WAIS IV fra 16-90 år. Denne testen deles, i likhet med de andre wechlertestene, inn i indekser. Variasjoner mellom indekser er helt normalt og som regel skårer man ulikt på de ulike deltestene. Indeksene består av Verbal forståelse, Perseptuell resonnering, Arbeidsminne og Prosesseringshastighet og innenfor alle disse er det igjen deltester. Gjennomsnittet for IQ er ALLTID 100. Så du som har 126 ligger faktisk nesten 2 standardavvik over gjennomsnittet. Disse testene som jeg nevner skiller seg ut fra nett-basserte/vg-tester da disse kun måler evner innenfor perseptuell resonering ved bruk av bildematriser, terningmønstre osv. God skåre på en slik test har faktisk ingen betydning for de faktiske IQ'en. men kan jo være en morsom aktivitet om ikke annet.. Netttester har også veldig varierende vanskegrad og kvalitet og er ikke standardisert. Det som er bra med grundige, kliniske tester, er som Rediken og andre skriver, man kan godt ha noen vansker men testen tar høyde for slikt. Du behøver ikke ha lavere IQ selv om du faktisk har en dysleksi diagnose f.eks. Testene har også noen supplerende tester som kan brukes dersom klienten har fysiske utfordringer i forhold til å gjennomføre noen av oppgavene. Det finnes også nonverbale iq-tester, sånn at taleevne, språkvansker/minoritetsspråklige også kan få riktig resultat uavhengig. Jeg har administrer mange slike tester når det har vært behov for det, og det er slett ingen enkel jobb og det er sårt for de det gjelder. Men det vanskeligste er å måtte bryte ned mytene rundt IQ-testing i forkant.... WIPPSI er farlig å bruke, spesielt i negativ retning. Datteren min ble testet som 5 åring, og hun forventet at han som foretok testen skulle jobbe med henne slik som spesialpedagogen gjorde. Hun svarte derfor feil flere ganger og ventet på at han skulle tøyse med henne og jobbe fram mot det rette svaret, men han registrerte bare feil og gikk videre til neste spørsmål. Hun ble naturligvis usikker og mistet hele driven. Så nå skal hun begynne skolen med stempel "ukonsentrert og intelligens under gjennomsnittet" noe både barnehagepersonalet og spesialpedagog er uenige i, men testresultatet står.... Heldigvis er spesialpedagogen med på overgang barnehage - skole, så jenta mi får den hjelpen hun trenger med sine språkvansker på det nivået hun trenger det. Anonymous poster hash: bb420...a4b
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2013 #25 Skrevet 22. juli 2013 Syns det er merkelig at såpass mange skrøt på seg skyhøy IQ her inne for en stund siden, og likevel dukker det opp ord som Sommer Venn (Sommervenn), Sommer Runde (Sommerrunde), Jobb Tilbud (Jobbtilbud), Arbeids Ledig (Arbeidsledig) og diverse andre merkelige skrivemåter så og si hver dag... Så, hvor er den høye IQ damer?? Anonymous poster hash: c17ab...0d3 Jeg er så glad for å ha ingen IQ! Tenk å måtte leve med det hele tiden a!! Alltid være smarteste liksom.... Nei, takke seg til null IQ, tomt hode, lite smerte! Anonymous poster hash: f756e...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå