Gå til innhold

Kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem er det egentlig som kjøper det? Jeg ser det blir brukt som lokkevare i mange kjeder og er stadig på tilbud, og at butikkene er fulle av produktet.

Samtidig kjenner jeg ingen som ikke bruker karbonadedeig i stedet, og det er karbonadedeig som går igjen i middagstrådene her inne.

Er det slik at folk lyver på seg middager med karbonadedeig? Og hva er vitsen? Det blir vel da seg selv og familien sin en lurer, andre bryr seg midt bak?

Anonymous poster hash: e4c7c...1c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker aldri karbonadedeig. Jeg liker det ikke. (Egentlig er det bare psykisk pga en matforgiftning av karbonadedeig for mange år siden). Vi bruker stort sett bare kyllingkjøttdeig. Det liker jeg, det er magrere enn karbonadedeig og det er billig.

Anonymous poster hash: d7bf7...f6a
Gjest Skofantomet
Skrevet

Nå kjenner vel ikke du alle i Norge, og alle i Norge sitter ikke på DIB vil jeg tro. Er ganske mange som kjøper kjøttdeig enda :)

Skrevet

Vi bruker aldri karbonadedeig. Jeg liker det ikke. (Egentlig er det bare psykisk pga en matforgiftning av karbonadedeig for mange år siden). Vi bruker stort sett bare kyllingkjøttdeig. Det liker jeg, det er magrere enn karbonadedeig og det er billig.

Det var helst storfekjøtt jeg tenkte på. Svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig har visst ikke samme fysj-faktoren, selv om jeg ikke vil ha kyllingkjøttdeig selv på grunn av gummikonsistensen.

Skrevet

Jeg bruker karbonadedeig, men kjenner mange som bruker kjøttdeig fordi det er billigere. De fleste jeg kjenner som ikke er veldig opptatt av kosthold, faktisk.

Skrevet

Jeg bruker karbonadedeig, men kjenner mange som bruker kjøttdeig fordi det er billigere. De fleste jeg kjenner som ikke er veldig opptatt av kosthold, faktisk.

Så det er tilfeldig at det er karbonadedeig som går igjen på midagstrådene samtidig som kjøttdeig selger som hakka møkk? Eller er det slik at småbarnsfamilier har et mer bevisst forhold til kosthold enn voksenhusholdninger som ikke er ansvarlig for helsen til barn?

Eller er kjøttdeig et tabuprodukt?

Skrevet

Så det er tilfeldig at det er karbonadedeig som går igjen på midagstrådene samtidig som kjøttdeig selger som hakka møkk? Eller er det slik at småbarnsfamilier har et mer bevisst forhold til kosthold enn voksenhusholdninger som ikke er ansvarlig for helsen til barn?

Eller er kjøttdeig et tabuprodukt?

Man lærer ganske raskt at hvis man skriver "kjøttdeig" i en oppskrift her inne så ender man opp med en masse kommentarer om at man må brukarbonadedeig og hvor usundt kjøttdeig er. Da er det like greit å skrive karbonadedeig med en gang, selv om det ikke er så godt og retten blir sunn nok uansett, bare for å slippe diskusjon med folk som tror de kan mer om kosthold enn de egentlig kan.

Skrevet

bruker både kjøttdeig, karbonadedeig og kylling/ kalkun deig, kommer an på hva jeg skal lage.

Skrevet

Jeg bruker karbonadedeig, kjøttdeig og kyllinkjøttdeig.

Jeg synes ikke kjøttkaker lagd av ren karbonadedeig  blir noe gode de blir for tørre. men kan fint blande en pakke karbonadedeig og en pakke kjøttdeig.

Jeg bruker ellers karbonadedeig og kjøttdeig om hverandre.

alt etter som hva som er tilgjenlig.  hva jeg har lyst på osv .. 

Anonymous poster hash: 0dd39...aa6
Skrevet

Til kjøttkaker så bruker jeg en pakke kjøttdeig og en pakke karbonadedeig.

Til all annen "kjøttdeigmat", så bruker vi karbonadedeig.

Skrevet

Etter mine observasjoner er det som oftest ungdommer uten barn som kjøper kjøttdeig, samt eldre, altså generasjonen over oss (50-60 +). Og jeg regner med det er på grunn av prisen. Kjøttdeig er mye billigere enn karbonadedeig, men karbonadedeigen er sunnere, magrere og personlig synes jeg den smaker bedre. 

Det at det brukes som lokkevare i kampanjer er kanskje fordi butikkene merker at salget av kjøttdeig går ned? I butikkene her er det ofte karbonadedeigen er utsolgt, men kjøttdeigen er det alltid masse igjen av. 

Anonymous poster hash: 72ef9...045
Skrevet

Jeg grabber en pakke i kjøledisken og ser igrunnen ikke så nøye på om det er det ene eller det andre.. til taco bruker jeg kyllingkjøttdeig, krydderet dreper kjøttsmaken uansett så er ikke så nøye for meg der:)

Anonymous poster hash: c9b76...f15
Skrevet

Jeg spiser så sunt ellers at eventuell ekstra fett i kjøttdeigen utgjør ikke store forskjellen altså. man MÅ ikke være kjernesunn 24/7 på absolutt alt man putter i kjeften. Lager mye mat fra bunn og spiser en del fisk. Så jeg er ikke bekymret for å være usunn bare fordi jeg kjøper kjøttdeig. Spiser forresten mye kjøttdeig av rein og elg, noe som er sunnere enn karbonadedeig av svin og storfe.

Anonymous poster hash: 2af23...3dd
Skrevet

Sikkert mange her som fører opp karbonadedeig i oppskrifter dei deler her inne, for å unngå gnål om kor usunt det er med kjøttdeig. Det betyr jo ikkje at ein ikkje kan bytte ut karbonadedeigen med kjøttdeig om ein vil. Sikkert mange som gjer det og.

For min del kjøper eg berre karbonadedeig. Har ikkje eit veldig sunt kosthald sjølv, og heller ikkje nokon slank kropp. Men eg er veldig nøye på kva eg serverer til fellesmåltidene. Kjøttdeig har eg slutta å kjøpe for fleire år sidan, pga. fettinnhaldet. Nå kjennes det heilt uaktuelt ut å kjøpe og spise kjøttdeig. Blir som å bytte frå ekstra lettmelk til h-melk. Det hadde smakt rart.

Litt dumt at det er så stor prisforskjell på dei to produkta og at det stadig er kampanjar på kjøttdeig, men det er kanskje fordi det er færre som kjøper det? Kampanjane blir kanskje brukt for å auke salstala?

Anonymous poster hash: 58948...e7f

Skrevet

Rart at det er kun på DiB jeg treffer en forsamling som aldri bruker halvfabrikata, ikke gir godis til ungene før de er 16 og bruker kun vann som tørstedrikk hele året. Har aldri møtte på sånne hysterikere i virkeligheten.

Skrevet

Rart at det er kun på DiB jeg treffer en forsamling som aldri bruker halvfabrikata, ikke gir godis til ungene før de er 16 og bruker kun vann som tørstedrikk hele året. Har aldri møtte på sånne hysterikere i virkeligheten. Anonymous poster hash: 2af23...3dd

Vi bruker halvfabrikata til fleire middagar i veka (sausar f.eks) og tilbyr av og til brus/saft til måltid eller som kos. Størst fekk lørdagsgodt frå ho var 2 år, minste fekk endå tidlegare(pga. at storesøster hadde). Likevel bruker me karbonadedeig i middagar, ikkje kjøttdeig.

Det går vel an å velje andre ting enn deg, utan å automatisk kvalifisere som hysterisk. Nokre ville kanskje servert kjøttdeig, men vore meir restriktive på innføring av godteri tidleg enn meg. Det betyr ikkje at dei kvalifiserte som hysteriske av den grunn.

Skrevet

Rart at det er kun på DiB jeg treffer en forsamling som aldri bruker halvfabrikata, ikke gir godis til ungene før de er 16 og bruker kun vann som tørstedrikk hele året. Har aldri møtte på sånne hysterikere i virkeligheten. Anonymous poster hash: 2af23...3dd

Vi bruker halvfabrikata til fleire middagar i veka (sausar f.eks) og tilbyr av og til brus/saft til måltid eller som kos. Størst fekk lørdagsgodt frå ho var 2 år, minste fekk endå tidlegare(pga. at storesøster hadde). Likevel bruker me karbonadedeig i middagar, ikkje kjøttdeig.

Det går vel an å velje andre ting enn deg, utan å automatisk kvalifisere som hysterisk. Nokre ville kanskje servert kjøttdeig, men vore meir restriktive på innføring av godteri tidleg enn meg. Det betyr ikkje at dei kvalifiserte som hysteriske av den grunn.

Det jeg karakteriserer som hysterisk er når man anser frukt som godteri, aldri gir godteri til ungene whatsoever og baker sukkerfrie kaker for eksempel. Det er avsporing fra denne tråden om kjøttdeig, men liten digresjon om hvorfor folk skriver "karbonadedeig" i stedet for "kjøttdeig" i oppskriftene her inne.

Skrevet

Rart at det er kun på DiB jeg treffer en forsamling som aldri bruker halvfabrikata, ikke gir godis til ungene før de er 16 og bruker kun vann som tørstedrikk hele året. Har aldri møtte på sånne hysterikere i virkeligheten.

Har du virkelig ikke? Bortsett fra den tåpelige overdrivelsen om å ikke gi ungene snop før de er 16? Du må ha en rar omgangskrets. Jeg kjenner mange som bruker halvfabrikata, gir ungene pølse og saft etc, men jeg kjenner faktisk mange som kun bruker vann som tørstedrikk og som lager all mat fra bunnen også. Kjøttdeig i stedet for karbonadedeig har forøvrig ingenting med halvfabrikata å gjøre.

Skrevet

Vi bruker halvfabrikata til fleire middagar i veka (sausar f.eks) og tilbyr av og til brus/saft til måltid eller som kos. Størst fekk lørdagsgodt frå ho var 2 år, minste fekk endå tidlegare(pga. at storesøster hadde). Likevel bruker me karbonadedeig i middagar, ikkje kjøttdeig.Det går vel an å velje andre ting enn deg, utan å automatisk kvalifisere som hysterisk. Nokre ville kanskje servert kjøttdeig, men vore meir restriktive på innføring av godteri tidleg enn meg. Det betyr ikkje at dei kvalifiserte som hysteriske av den grunn.Anonymous poster hash: 58948...e7f

Det jeg karakteriserer som hysterisk er når man anser frukt som godteri, aldri gir godteri til ungene whatsoever og baker sukkerfrie kaker for eksempel. Det er avsporing fra denne tråden om kjøttdeig, men liten digresjon om hvorfor folk skriver "karbonadedeig" i stedet for "kjøttdeig" i oppskriftene her inne. Anonymous poster hash: 2af23...3dd

Ok, forstår poenget ditt. Er delvis einig i at ein kan bli for opptatt av sukker, fett, mat frå bunnen osv. Men trur nok ikkje karbonadedeigvalet treng vere eit utslag av dette. Det er kanskje litt symptomatisk at "ingen" her inne bruker kjøttdeig, men på den andre sida trur eg kjøttdeig er mindre brukt i eit breiare lag av folket også.

Skrevet

Jeg kjøper kjøttdeig hvis det er utsolgt for karbonadedeig.

Var i sverige for en stund siden og kjøpte "karbonadedeig" der. Sliter faktisk med å spise det vi. Umulig å hakke den skikkelig pga alt fettet.

Så det kjøper vi aldri mer, ikke rart det er billig med kjøttdeig. Ellers ville ingen kjøpt og spist det!

Skrevet

Jeg kjøper og spiser kun kjøttdeig uansett hva jeg skal lage.

Liker ikke karbonadedeig. Ikke litt, en gang.

Skrevet

Jeg kjøper kun karbonade kjøttdeig. Har vært borti vanlig kjøttdeig, kjøpt også en del i Sverige, men det er noe med smaken, det smaker ekkelt av vanlig kjøttdeig. Derfor kjøper jeg kun karbonade kjøttdeig, smaken er vidunderlig.

Skrevet

Jeg å kjøper kun karbonadedeig. Som brukeren over meg skriver, det er noe med smaken. Hender noen ganger jeg kjøper storfe kjøttdeig, den er også god. Spiser ikke svin, så da blir det kun de to her som blir kjøpt.

Anonymous poster hash: 7b206...af1

Gjest Lagå
Skrevet

Kjøper kjøttdeig stadig vekk jeg. Ja, karbonadedeig er sunnere, men jeg liker det ikke. 

Skrevet

Jeg kverner  min egen kjøttdeig av renskåret elgkjøtt. Ellers kjøper jeg kjøttdeig på tilbud, karbonadedeig når det passer, og bruker det som er tilgjengelig. Jeg steker alltid uten fett i pannen og spiser like mye fisk som kjøtt. At jeg spiser kjøttdeig med ujevne mellomrom, tar jeg med knusende ro..

Anonymous poster hash: 07767...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...