Gå til innhold

Svigermor vil ta tilbake halve bursdagsgaven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste her ble 18 år for noen uker siden. Dagen ble selvsagt feiret med full familiefest, også storfamiliene på begge sidene. Svigerforeldrene mine var rause og ga gutten 1000 kr., altså guttens stebesteforeldre. Gutten fikk ca 8000 kr tilsammen i gave av familien.

Her en dagen var jeg innom svigerforeldrene og svigermor spør hva gutten har for planer med alle pengene. Sier jo som sant er, for hun vil jo få det med seg, at han har tenkt å tatovere seg. Noe han har hatt lyst til i flere år nå.

Svigermor gikk helt av hengslene. Kom ikke på tale nei. Da skulle hun ha tilbake halve beløpet, 500 kr.

Jeg bare gikk, men først ga jeg henne beskjed om at dersom hun gjorde det var hun det småligste mennesket jeg noen sinne har møtt. Gutten er 18 år, ikke 15. Han bestemmer selv. Mannen satt bare og gapte når jeg fortalte dette.

Har selv ikke noe imot tatoveringer så lenge dem er bra utførte og ikke bare noe "skriblerier". Har flere selv, ikke godt synlige med mindre jeg vil dem skal være det.

Jeg kan ikke nekte han tatoveringer, men jeg tok han i dag med til det stedet jeg har brukt selv. Det er dem hyggelige, dyktige, flinke til å veilede og tar ingen overpris. Jeg er også opptatt av det hygeniske og vet at disse følger reglene der.

Anonymous poster hash: 60010...2a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha.. Jaha.. Virker som om svigermor her er 15 iallfall...

Skrevet

Dette burde de ha forutsett, at pengene kan bli brukt på noe de ikke ønsker å bidra til. Her burde pengene vært øremerket f.eks. kjøretimer, men nå er det for sent.

Anonymous poster hash: 6175e...c33
Skrevet

Hun burde øremerket pengene da. Skjønner hun angrer på at hun gav så mye, siden det blir brukt på "tull" da. Tatovere seg når man kun er 18 år er virkelig toppen av idioti.

Anonymous poster hash: db894...e51
Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg er fullt enig med svigermor at tatovering er galskap i en alder av 18 år, ja uansett alder egentlig og skikkelig stygt!!

Men, hun har ingenting med hva bursdagsbarnet bruker pengegavene sine til og hvertfall ikke en myndig person!!

Skrevet

Nå har hun lært til en annen gang. 

Men av respekt for bestemor hadde jeg bedt gutten kjøpe noen annet for den tusenlappen.

Skrevet

Å tatovere seg som tenåring er virkelig set dummeste. Og at du som mamme nærmest oppfordrer til det er enda dummere....sier mye om deg!

Anonymous poster hash: cf2d8...b9c

Skrevet

Uffda. Om man vil gjøre seg upopulær med en 18åring er det der veien å gå. Han har jo AKKURAT fått myndighet til å ta store avgjørelser selv, så om det er det han vil er måten å garantere at han gjør det på å forsøke å forhindre det. 

Gaver man gir har man ikke lenger kontroll over. Hun burde heller gitt et gavekort eller en konkret gave om det var noe hun ønsket han skulle få for pengene. 

Anonymous poster hash: be7f5...f98
Skrevet

På en måte så investerer han jo pengene. Kommer til å vare resten av livet, så fremt han tar noe som han står inne for :)

Skrevet

Det er ikke bra å kreve penger tilbake. Det kan man rett og slett ikke gjøre.

Når det er sagt, så forstår jeg skuffelsen til bestemor. Tatoveringer er rett og slett en uting, og det er lite lekkert.

Skrevet

Det er ikke bra å kreve penger tilbake. Det kan man rett og slett ikke gjøre.

Når det er sagt, så forstår jeg skuffelsen til bestemor. Tatoveringer er rett og slett en uting, og det er lite lekkert.

Enig, men nå er det ikke så vanlig at en 18 år gammel gutt ønsker å være lekker.

Skrevet

Hadde nok ikke godtatt at min sønn brukte gavepenger på tatovering. Men så synes jeg ikke tatoveringer er pent.

Når det er sagt så blir det feil at 'besteforeldre' skal ta tilbake gaver fordi de er uenige i bruken.

18 eller ikke, kommer til å gjøre hva jeg kan for å nekte min sønn å tatovere seg.

Skrevet

Jeg er helt enig med din svigermor at det å tatovere seg i en alder av 18 år er fullstendig sinnsykt. Men å ta tilbake en gave på grunnlag av at man er uenig i hvordan den forvaltes er enda mer på viddene!!!

Tror jeg hadde betalt henne hele summen tilbake og sagt at dersom gaver kommer med betingelser bør hun i fremtiden gå for et gavekort eller et objekt, ikke penger.

Anonymous poster hash: 9fef9...4cb
Skrevet

Idiotisk av henne å kreve tilbake halve gaven! Gutten din er myndig og bestemmer selv hva han vil bruke pengene på :)

Og dere som mener hi er så dum som godtar at sønnen skal ta tatovering, dere er jo virkelig gamledagse! Hvor mange tar ikke tatoveringer nå om dagen?

Jeg tok min første da jeg var 17, var riktig nok ikke myndig, og måtte da ha godkjenning fra foreldre, ingen problem det. Min mor er over 50 år, men ung til sinns og ganske ålreit ;)

Dere er kjipe! :)

Hvis svigermoren din er så kjip, så burde hun presisert hva hun ønsket pengene skulle brukes til.

Min mening ;)

Anonymous poster hash: 94551...b97

Skrevet

Er man kjip og gammeldags, fordi man ikke vil at 18 åringen sin skal ødelegge kroppen sin for livstid?

Gjest sug lut
Skrevet

Da lærer han i hvert fall en ting, nemlig at disse besteforeldrene ikke er folk han kan regne med. Det finnes dessverre noen sånne selv i de beste familier, som tilbakeholder penger, kjærlighet og andre goder om de ikke får diktere formålet.

Skrevet

Men altså, kan ikke han bare bruke noen av de andre pengene på tatovering da?

Si han kjøpte jeans og skjorter for de pengene han fikk av svigermor, og tatovering for noen andre penger. Regner ikke med han skal bruke 8000,- på dette (som jeg for øvrig også er enig i at er tull og tøys og lite pent)

Anonymous poster hash: 2c3ba...aa4
Skrevet

Er man kjip og gammeldags, fordi man ikke vil at 18 åringen sin skal ødelegge kroppen sin for livstid?

man er kjip og gammeldags hvis man mener at man kan bestemme hvordan en 18-åring som er myndig skal bruke pengene sine. Hvis han ville ta motorsykkellappen og besteforeldrene ikke fordro motorsykler? Stå frem som homofil og kjøpe gave til sin homofile kjæreste med denne 1000-lappen, og besteforeldrene anså homofili som synd? En gave er mottakers eiendom i det øyeblikk mottaker får gaven. På lik linje med pengene en voksen person tjener er pengene han/hun har fått i gave uten "øremerking" denne voksnes eiendom.

Anonymous poster hash: 0320d...934

Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke kan øremerke pengegaver. En gave er en gave, men nå snakket vi om at en over her mente, at man var gammeldags og kjip om man sa nei til tatovering.

Skrevet

Gale svigermor sier bare jeg..

Ang tattiser,så tok jeg min første når jeg var 18 år,da hadde jeg gått lenge og ventet og gledet meg til kunne ta den. Den dag i dag er jeg fornøyd og glad i den, og har i tillegg fått noen flere :) Jeg er nå 33 år.

Om min datter vil ha når hun blir gammel nok kommer jeg ikke til å være negativ, men bare opptatt av at hun hun vet hva hun gjør og at det er på et ordentlig studio :) 

Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke kan øremerke pengegaver. En gave er en gave, men nå snakket vi om at en over her mente, at man var gammeldags og kjip om man sa nei til tatovering.

Man kan ikke si nei til en som er 18 år og myndig, for denne personen kan bestemme selv :) Når det er sagt håper jeg min 18-åring vil i det minste være villig til å høre på mine argumenter om hvorfor jeg mener det er galskap å "dekorere" kroppen sin i så ung alder. 

Anonymous poster hash: 9fef9...4cb

Skrevet

Men altså, kan ikke han bare bruke noen av de andre pengene på tatovering da?

Si han kjøpte jeans og skjorter for de pengene han fikk av svigermor, og tatovering for noen andre penger. Regner ikke med han skal bruke 8000,- på dette (som jeg for øvrig også er enig i at er tull og tøys og lite pent)

Anonymous poster hash: 2c3ba...aa4

Hvilken forskjell er det? Altså, han har fått 8000, hvis han bruker 1000 på tatovering og 7000 på andre ting, hvordan vet svigermor at det er HENNES penger som går på tatovering? Penger er penger, har du 8000 så skiller du ikke mellom penger gitt av denne og denne personer, de havner vel i samme bunke?

Anonymous poster hash: 0320d...934

Skrevet

Hvor vidt tatoveringer er stygt eller ikke er ikke temaet her. Greia er at stebestemoren vil ta tilbake gaven fordi hun ikke er enig i hva gaven skal brukes til. Kunne like gjerne vært en bukse han skulle kjøpe seg hun var uenig i.

At man har forskjellige meninger om hvor vidt tatoveringer er pent eller ikke er helt greit. Men å si at man ødelegger kroppen er feil, kroppen virker like fint den.

For den som tatoverer seg blir det som pynt. Noen pynter seg med dyre smykker, dyre kjoler, dresser, klokker osv., mens andre pynter seg med tatoveringer. Vi er forskjellige.

Gutten har tenkt godt og lenge gjennom dette med å tatovere seg. Motivet hans har en sterk og betydningsfull mening dor han. Og siden jeg allerede har bekjendtskaper innen bransjen er det bedre at han blir introdusert for dem jeg vet gjør skikkelig jobb på en hygenisk måte, enn at han finner noen andre som ikke er like seriøse eller flinke og ikke tar hygiene på alvor. Tro meg, dem finnes også i Norge.

Anonymous poster hash: 60010...2a0

Skrevet

Hadde bedt henne om å gi beskjeden selv.

Skrevet

Det er ditt syn på saken, mange kaller det kroppskunst.

Anonymous poster hash: 6175e...c33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...