Gå til innhold

Til dere som røyket under graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom alt av skummadrasser, bilseter, mat og røyk virkelig var så farlig som man skal ha det til, at man dømmer sitt eget barn til døden, slik det blir snakket her inne ville vell verken vår generasjon eller generasjoner før oss har overlevd!! 

Anonymous poster hash: 674de...809

70'tallet ringte. De vil ha tankesettet sitt tilbake.

"Hvis røyk virkelig var så farlig." Pfffffffffffffft! Jeg har faktisk ikke mer å si enn det til noe så lite gjennomtenkt. Pfffft!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis bare en av 1000 fødte barn tok skade av røyking i svangerskapet så er det fremdeles ett barn for mye og nok til at man ikke ønsket å ta den risken.

Skrevet

Smugrøykte 2-3 sig.om dagen frem til uke 17. Men klarte ikke å nyte det da jeg vet veldig godt hvilke risiko det medfører. Måtte bare bestemme meg for å ikke kjøpe en ny pakning og slutte. Det finnes ingen andre veier ut av dette, bare 1 og det er bare å bestemme for å slutte NÅ! La være å ta neste røyk er eneste som kreves! Og innen 1 ukes tid har du glemt at du savner røyken. Og en annen viktig ting, du vil være så STOLT AV DEG SELV! Da kan du nyte graviditeten uten dårlig samvittighet, det er en fantastisk følelse av frihet.

Og husk at dersom du ønsker det er det bare midlertidig, du kan nyte røyken senere til et glass vin eller på en fest etter at babyen er ute og du er ferdig med amming. Det har jeg tenkt å gjøre og det gler jeg meg til:) Men aldri mer røyk med barn i magen.

1. Bestem deg NÅ!

2. At du ikke vil ta neste røyk!

3. Du må slutte nå og du vet hvorfor!

Lykke til!

Anonymous poster hash: b4d15...a7b

Anonymous poster hash: b4d15...a7b

Skrevet

Jeg tror det vel så mye handler om gode og dårlige gener. 

Er den kommende babyen f.eks. disponert for astma? Er det mye lungesykdommer i familien?

Dette er jo ikke alltid lett å svare på før det er for sent. 

Folk flest vet at røyking ikke er bra og gravide flest ønsker å slutte å røyke. Alle klarer det ikke, men nedtrapping er tross alt bedre enn ingenting.

Og til dere ihugga røykemotstandere. Jeg forsvarer ikke røyk, jeg liker ikke røyk og jeg røyker ikke selv. Jeg bare prøver å se litt realistisk på dette.

Anonymous poster hash: a4d66...a5c
Skrevet

Røykestopp er et viktig bidrag for å redusere risikoen for veksthemming eller andre uheldige svangerskapsutfall. Røyking i svangerskapet øker risikoen for krybbedød med 4-5 ganger. I tillegg er det fare for fødsel før termin, også en kjente risikofaktor for krybbedød. Viktigheten av røykestopp gjelder også for mannen. Han er en viktig støttespiller dersom kvinnen skal klare å slutte å røyke.

Etter at barnet er født vil også passiv røyking fra far påvirke barnet.

Norge har lenge vært blant de landene hvor flest gravide kvinner røyker. I dag er det 18 prosent av de gravide som røyker ved svangerskapets begynnelse og 10 prosent på tidspunktet for fødselen, melder Medisinsk Fødselsregiser. Dette er en betydelig nedgang fra 1999. Da røykte 26 prosent av kvinnene ved begynnelsen og 18 prosent ved slutten av svangerskapet.

Røyking hemmer barnets utvikling

Røyking i svangerskapet hindrer fosterets hjerne til å utvikle seg normalt, og påvirker nervesystemets evne til å regulere pusten under søvn. Utvikling og modning av spedbarnets pustekontroll skjer i hovedsak de to første månedene, og er ikke ferdig utviklet den første uken etter fødsel slik man har trodd tidligere. For barn av røykende mødre er utviklingen av barnets pustekontroll forsinket. En svekket eller forsinket modning av pustekontrollen kan tenkes å være en av årsakene til at vi ser økt forekomst av krybbedød rundt 3-4 måneders alder - en alder da vi forventer at det umodne reguleringsmønsteret skal være erstattet av et mer voksent pustemønster. Barn av røykende mødre har oftere og lengre pustestopp under søvn enn andre barn. Når disse barna får pustestopp, har de en redusert evne til å reagere hensiktsmessig på surstoffmangelen: Disse barna får større pulsfall ved pustestopp enn "røykfire" barn, og deres pust er raskere og grunnere. Dette gjør at barn av røykende mødre mer utsatt for plutselig spedbarnsdød.

Giftstoffer fra tobakk går over fra kvinnens blod til fosterets blod og påvirker barnet. "Utluftingen" av fosterets blod skjer langsomt og giftstoffene vil dermed trenge lang tid for å komme ut av denne blodbanen.

Nikotin øker også barnets sårbarhet for overoppheting, en annen kjent risikofaktor for krybbedød. Det er også dokumentert, blant annet fra studier i Sverige, at andre tobakksprodukter som snus og nikotintyggegummi er skadelig for fosteret.

Snus:

Snus anbefales ikke som røykeavenningsmiddel for gravide. Barnet utsettes for minst like mye nikotin når moren snuser som når hun røyker. Snus gir større fare for dødfødsel, for tidlig fødsel og svangerskapsforgiftning. Dette har med nikotinets virkning å gjøre.

Vil du lese mer?

Se Helsedirektoratet fraråder snusing i svangserskapet og Snus under svangerskap er ikke ufarlig (Tidsskrift for Den Norske Legeforeningen) og artikkel Fraråder snus i svangerskapet (LHL).

Anonymous poster hash: b07ee...2d4

Skrevet

Hvorfor ikke bruke det at du har blitt gravid som en anledning til å stumpe røyken for godt?

Det vil gjøre både deg og barnet ditt godt nå og i framtiden:

- Du vil forebygge skader på fosteret som astma, for tidlig fødsel osv. Skadene fosteret kan få, kommer av at fosteret får mindre oksygen enn hvis du ikke hadde røyket.

- Barnet slipper å vokse opp som en passiv røyker og evt utvikle astma, kols, lungekreft eller andre luftveissykdommer.

- Du vil forebygge din egen helse, som igjen kan påvirke ditt barn. Mindre røyk, bedre helse, mer energi til barnet. Du unngår kanskje å selv bli syk, i verstefall kan barnet miste sin mor i lungekreft.

- Du sparer masse penger på å kutte ut røyken. Dette blir mer penger som kan gå barnet til gode.

- Barnet slipper at klær og hår stinker røyk. Jeg har sett og hørt om barnehagebarn som sliter med å få venner fordi de lukter vondt. Kanskje vil ikke andre barn bli med ungen hjem heller, for røyklukt kan være ganske ubehagelig dersom man ikke er vant med det..

Disse tingene er du vel sikkert klar over, men nå har du, etter min mening, verdens beste grunn til å slutte å røyke i deg gift.. Nå er det på tide å ikke bare tenke sine egne behov! Lykke til:)

Anonymous poster hash: 014d9...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...