Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #26 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Nei. Vi tror ikke mer på Tor og Odin enn vi tror på Gud og Jesus. Men vi er like fullt norske, og er interessert i å ivareta kultur og tradisjoner.Vi feirer at sola snur og vi går mot lysere tider, og vi benytter anledningen til å kose oss og sette pris på hverandre med julefeiringen som ramme. Jula er full av tradisjoner, og det skaper fantastiske barndomsminner. Anonymous poster hash: ecbc0...ee0 Hvorfor feirer du, som kristen, jul forresten? Jesus ble vel født i mars / april mener jeg å ha lest, så du har vel ikke så mange gode grunner du heller? Anonymous poster hash: ecbc0...ee0 Jeg er kristen, men ikke HI. Jeg feirer jul både for å markere Jesus fødsel, for å ta vare på tradisjoner, feire jordas fruktbarhet og for å skape en fin tid for familien min og meg selv. Julefeiringen vår er en salig miks av det meste. Jeg har ingen motforestillinger mot at andre feirer av andre grunner, eller på andre måter enn meg selv. Jeg synes bare det er rart å markere avstanden fra kristendomen men ikke fra den delen av julefeiringen som har med førkristen religion å gjøre. Anonymous poster hash: 5be41...8a1
Guttaboys Skrevet 12. juli 2013 #27 Skrevet 12. juli 2013 Fordi det er tradisjon. Ellers så lærer jeg barna mine at det er Jesus' fødselsdag. Så litt kristendom er det jo for oss:) Men vi lever overhode ikke etter bibelen. Føler meg likevel mer kristen når det er jul...
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #28 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Nei. Vi tror ikke mer på Tor og Odin enn vi tror på Gud og Jesus. Men vi er like fullt norske, og er interessert i å ivareta kultur og tradisjoner.Vi feirer at sola snur og vi går mot lysere tider, og vi benytter anledningen til å kose oss og sette pris på hverandre med julefeiringen som ramme. Jula er full av tradisjoner, og det skaper fantastiske barndomsminner. Anonymous poster hash: ecbc0...ee0 Hvorfor feirer du, som kristen, jul forresten? Jesus ble vel født i mars / april mener jeg å ha lest, så du har vel ikke så mange gode grunner du heller? Anonymous poster hash: ecbc0...ee0 Jeg er kristen, men ikke HI. Jeg feirer jul både for å markere Jesus fødsel, for å ta vare på tradisjoner, feire jordas fruktbarhet og for å skape en fin tid for familien min og meg selv. Julefeiringen vår er en salig miks av det meste. Jeg har ingen motforestillinger mot at andre feirer av andre grunner, eller på andre måter enn meg selv. Jeg synes bare det er rart å markere avstanden fra kristendomen men ikke fra den delen av julefeiringen som har med førkristen religion å gjøre. Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Når det gjelder gode grunner kan jeg feire det meste når som helst. Hva du legger i feiringen er mer mentalt enn hva du faktisk sier og gjør. Sola snur heller ikke på julaften men det er en fin dag å tenke på det og glede seg over at lyset er på vei tilbake likevell. Anonymous poster hash: 5be41...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #29 Skrevet 12. juli 2013 Må si, som nyutdannet religionsforsker av de tre Abrahamittiske reliogionene ved Universitetet i Oslo at det er litt av noen sannheter som kommer frem på dette forumet. Eller er det mer riktig å kalle det "sannheter med modifikasjoner"? Anonymous poster hash: 15b83...ba8
Virginia. Skrevet 12. juli 2013 #30 Skrevet 12. juli 2013 Vi feirer jul fordi det er tradisjon for å feire at solen snur på denne tiden, og jeg er faktisk så hedensk at jeg pynter med noe så ukristelig som julenisser .
Virginia. Skrevet 12. juli 2013 #31 Skrevet 12. juli 2013 Spørsmålet er like tøvete som om jeg skulle ha spurt hvorfor dere kristne pynter med noe så hedensk som nisser hjemme og lar barna deres tro på tannfeen og julenissen.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #32 Skrevet 12. juli 2013 Må si, som nyutdannet religionsforsker av de tre Abrahamittiske reliogionene ved Universitetet i Oslo at det er litt av noen sannheter som kommer frem på dette forumet. Eller er det mer riktig å kalle det "sannheter med modifikasjoner"? Anonymous poster hash: 15b83...ba8 Kan du ikke fortelle oss hva som er de virklige sannhetene? Det er masser av misforståelser og myter i forbindelse med religionene. Jeg vil gjerne vite hva som er virklige sannheter. Anonymous poster hash: 5be41...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #33 Skrevet 12. juli 2013 Må si, som nyutdannet religionsforsker av de tre Abrahamittiske reliogionene ved Universitetet i Oslo at det er litt av noen sannheter som kommer frem på dette forumet. Eller er det mer riktig å kalle det "sannheter med modifikasjoner"? Anonymous poster hash: 15b83...ba8 Kan du ikke fortelle oss hva som er de virklige sannhetene? Det er masser av misforståelser og myter i forbindelse med religionene. Jeg vil gjerne vite hva som er virklige sannheter. Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Det er så hyggelig å få tilbakemeldinger om at religionsvitenskap forsatt er noe som allmennheten kan glede seg og ha interesse av. Det gleder meg Det er klart jeg kan det. En bør for det første være klar over at det er svært mye skrifter som rent historisk lar seg dokumentere, men at dette absolutt ikke er tilfellet for alle tekster. Religion må, som alt annet av tekster ses i sin samtids perspektiv og tolkes deretter. Forstår en sin samtid er det lett og se hvordan ulike fortolkninger etterhvert har blitt "almenne sannheter" i tidens løp. I tillegg er det en uhorvelig mengde med skrifter som aldri har og aldri vil se offentlighetens lys, av selvfølgelige grunner... Med dette i bakhode ser en at det er litt vanskelig å føre debatter som tar for seg hvem som eier hva av sermonier og tradisjoner. For å svare deg kort og noe unyansert, det stemmer at julen som sermoni, feiring og tradisjon i utgangspunktet ikke "tilhørte" kristendommen. Det stemmer også at Jesu fødsel ikke fremkom i desember, selv om dette ikke er noen nyhet som sådan. I teologistudiet og alle andre religionsstudier er det ikke bare de kanoniserte tekster som gjennomgås fra Bibelen, og det fremkommer tydelig at det var av ren praktisk nødvendighet å løse det på denne måten. Men skal vi snakke om julen og kristendommen blir man nødt til å ta for seg veldig mange andre kristne tradisjoner som også er "lånt". Det er derfor meget vanskelig å komme med noen virkelige sannheter annet enn det som rent vitenskapelig lar seg dokumentere. Kort kan vi si at Jesu Kristi liv og virke er historisk dokumentert på lik linje med julens opphav. Sistnevnte hadde lite med kristendom å gjøre. Hva vi feirer i dag og ikke minst her i Norge er en helt annen debatt Hvis det er stemmning for det kan jeg godt skrive litt mer om julens opphav Anonymous poster hash: 15b83...ba8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #34 Skrevet 12. juli 2013 Hva er jul? Kun kristne som bør ferie jul. Christ + Christians=Christmas. Ferdig! Det går ikke sammen med tradisjon. NEI. Anonymous poster hash: 40ca8...fb2
☆☆☆ Skrevet 12. juli 2013 #35 Skrevet 12. juli 2013 Hva er jul? Kun kristne som bør ferie jul. Christ + Christians=Christmas. Ferdig! Det går ikke sammen med tradisjon. NEI. Anonymous poster hash: 40ca8...fb2 Takk for opplysninga, skal sporenstreks slutte med julefeiring. Eller forresten, kom på at di meining ikkje er så relevant for korleis eg lev livet mitt. Dessutan er ikkje jul og christmas synonym..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå