Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #1 Skrevet 12. juli 2013 Hva svare dere når dere blir spurt om hvorfor. Anonymous poster hash: eca3e...3d2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 at de kristne feirer kristmesse mens vi feirer jul og at det går mot lysere tider. Anonymous poster hash: 340b6...15b
☆☆☆ Skrevet 12. juli 2013 #3 Skrevet 12. juli 2013 Eg spør kvifor folk feirar jul når dei er kristne..
Gjest Hercule Poirot Skrevet 12. juli 2013 #4 Skrevet 12. juli 2013 Husk nå på da, at julefeiring ikke opprinnelig var en kristen feiring. Det har vært feiret jul, eller jol i Norge siden førkristen tid.
DaTuMa Skrevet 12. juli 2013 #5 Skrevet 12. juli 2013 For at vi skal kose oss med familien, spise god mat, barna syns det er morro med nisser o.l. Det har ingenting med kristendommen å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #6 Skrevet 12. juli 2013 fordi jeg er katolikk. Anonymous poster hash: 0ce5e...150
Gjest Nerdens'mus Skrevet 12. juli 2013 #7 Skrevet 12. juli 2013 For at jul er en hedensk eller norøn skikk. Hvorfor klistret de kristne sine høytider oppi langt eldre høytider for så å bli paff over at andre feirer uten å tro på en samling udokumenterte historier om ikke beviselige personnner?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #8 Skrevet 12. juli 2013 Jeg svarer hvorfor ikke? Om kriste velger å legge et religiøst bakteppe over sin julefeiring så er det flott for dem. Vi klarer å feire en fantastisk jul uten fokus på religion. Det er de kristne som har "stjålet" jula og gitt den kristent innhold. Det er ikke vi som stjeler kristne tradisjoner Anonymous poster hash: ecbc0...ee0
Håper<3 Skrevet 12. juli 2013 #9 Skrevet 12. juli 2013 Føler ikke at jeg trenger å forklare meg. Det ville vel vært mye særere hvis jeg ikke hadde feiret jul, som tross alt også er tradisjon her i Norge, i tillegg til det religiøse.Typisk sånn irriterende besserwisser spørsmål!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #10 Skrevet 12. juli 2013 "Fordi det er tradisjon"...? Eller "hvorfor ikke"? Uansett, som det sies her, så feiret man jul før Jesu tid. Anonymous poster hash: 71fd1...40b
Elsker livet Skrevet 12. juli 2013 #11 Skrevet 12. juli 2013 Nå er jeg kristen, og vi har med oss det kristne budskapet også i jula. Men hadde vi ikke vært troende hadde vi fremdeles feiret jul fordi vi ikke har noen argumenter mot. Det er en tradisjon her i landet, det er en høytid som nødvendigvis ikke trenger å ha noe med religion å gjøre. Men en tid der vi markerer tilhørighet og omtanke.
Ziiona Skrevet 12. juli 2013 #12 Skrevet 12. juli 2013 Fordi julefeiringen ikke er en kristen skikk i utgangspunktet. Har vært feiret jul siden lenge før kristendommen.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #14 Skrevet 12. juli 2013 Fordi det strengt tatt i utgangspunktet ikke har noe med kristendommen å gjøre, slik som de andre her sier. Vi liker å spise ribbe og gi hverandre gaver den dagen i året. Trenger man egentlig noen argumenter uansett? Anonymous poster hash: 83465...34f
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #16 Skrevet 12. juli 2013 Fordi det er såååå koselig :-) Anonymous poster hash: 4ce5b...de9
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #17 Skrevet 12. juli 2013 Fordi det er såååå koselig :-) Anonymous poster hash: 4ce5b...de9 I vertfall etter jeg fikk barn! Anonymous poster hash: 4ce5b...de9
Fjollemor Skrevet 12. juli 2013 #18 Skrevet 12. juli 2013 Selve ordet jul er ikke kristent, og opprinnelsen er heller ikke kristen. De aller fleste historikere er enig om at Jesus (den historiske skikkelsen) neppe ble født i desember, så strengt tatt så kunne jeg spurt hvorfor dere som er kristne feirer jul? De aller fleste kristne høytider er lagt til samme tid som de tidligere hedenske høytider, vintersolverv og midtvintersblotet er jul, vårjevndøgn, og flere fruktbarhetsriter ble påske osv. Historisk "fun fact" er at faroene pleide å ha seg på markene i det som i dag er påsketider for å sikre god avling. Høres mye kjekkere ut enn den kjipe påsken vi har i dag Det er ingen kristen tradisjon å ha tre i stuen, det er heller ikke en kristen tradisjon å gi gaver, eller ha en slik overflod av mat for å feire Jesudød så jeg må si at jeg synes at spørsmålet ditt er litt teit
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #19 Skrevet 12. juli 2013 Feirer Jesus sin fødsel... Anonymous poster hash: ec1ae...ecd
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #20 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #22 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Nei. Vi tror ikke mer på Tor og Odin enn vi tror på Gud og Jesus. Men vi er like fullt norske, og er interessert i å ivareta kultur og tradisjoner. Vi feirer at sola snur og vi går mot lysere tider, og vi benytter anledningen til å kose oss og sette pris på hverandre med julefeiringen som ramme. Jula er full av tradisjoner, og det skaper fantastiske barndomsminner. Anonymous poster hash: ecbc0...ee0
☆☆☆ Skrevet 12. juli 2013 #23 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Poenget er at ikkje-kristne har like lite behov for å forklare kvifor dei feirar jul som kristne, sjølv om kristne ofte ser ut til å ha større behov for å få ikkje-kristne til å rettferdiggjere julefeiringa si som omvendt samtidig som refleksjonen rundt eigen julefeiring er fråverande. Om spørsmålet hadde vore stilt på ein meir open måte hadde du sikkert fått andre svar.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2013 #24 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Nei. Vi tror ikke mer på Tor og Odin enn vi tror på Gud og Jesus. Men vi er like fullt norske, og er interessert i å ivareta kultur og tradisjoner. Vi feirer at sola snur og vi går mot lysere tider, og vi benytter anledningen til å kose oss og sette pris på hverandre med julefeiringen som ramme. Jula er full av tradisjoner, og det skaper fantastiske barndomsminner. Anonymous poster hash: ecbc0...ee0 Hvorfor feirer du, som kristen, jul forresten? Jesus ble vel født i mars / april mener jeg å ha lest, så du har vel ikke så mange gode grunner du heller? Anonymous poster hash: ecbc0...ee0
Fjollemor Skrevet 12. juli 2013 #25 Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke noe rart i å feire jul, men til dere som sier at de kristne har "stjålet" jla og så videre. Det er vell ikke så mange av dere som sverger til åsatroen eller noen annen førkristen religion heller. Det er vell ikke derfor dere feirer jul? Anonymous poster hash: 5be41...8a1 Nå har svært mange riter ekstremt lite med hverken åsatro eller førkristen religion. Fakta er at mennesker så lenge de har levd på jorden har markert vinter, vår, høst og sommer. På samme måte som de har markert fødsel og død og dette i det store og hele uten å tro på høyere makter. Små stammesamfunn hadde sine riter, og det tok ekstremt lang tid før dette ble satt i system og en blandet åndeverden inn i det. Jeg feirer jul fordi jeg synes det er kjekt å markere den mørkeste årstiden med en hyggelig familebegivenhet. Når 99 % av de tradisjonen er i dag har rundt julefeiringen ikke har et snev at religion over seg, så hadde jeg hatt mye større problem med å feire jul hvis jeg faktisk trodde på Jesus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå