Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #26 Skrevet 8. juli 2013 Som jeg har sagt i den andre tråden; Moren min er/var lege, faren min ingeniør. Begge to solide yrker. Likevel ble moren min ufør i voksen alder, denne sykdommen er arvelig og slo ut på meg da jeg var 16, så jeg måtte avbryte skolegangen. Jeg håper selvfølgelig at barna mine slipper sykdommen, men siden den ER arvelig så har jeg ingen garantier. Mannen min har derimot høy utdannelse, så da slipper man vel den grusomme "sosiale arven"... Føler ikke at jeg har lært av foreldrene mine at det er greit å snylte på staten, bare så det er sagt. Blir faktisk helt skremt av holdningene her inne. Anonymous poster hash: 777d2...173
Katteskinnet Skrevet 8. juli 2013 #27 Skrevet 8. juli 2013 Blir rett og slett kvalm over enkeltes holdninger her inne. Å skylde på "sosial arv" er alt for enkelt. Håper ikke barna deres ender opp som uføre, for med slike holdninger hadde nok barna endt opp langt sykere.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #28 Skrevet 8. juli 2013 Sosial arv er en helt reell ting, så folk kan argumentere seg blå imot det, men det finnes. All forskning tyder på det, og det er da slettes ikke bare uføretrygd det gjelder. Utdanningsnivå, yrkesveier, overvekt og kosthold, politisk syn m.m er alle ting som påvirkes av det, og som man ser går igjen i en viss grad i familier. Og det er jo fordi foreldre ofte overfører sitt verdisyn til sine barn, det er jo akkurat det vi prøver på, er det ikke? Det handler ikke om å ha dårlige holdninger til folk, og å tro at folk prøver å "lure seg til ting". Det spiller heller ingen rolle om du eller søsknene dine ikke tar etter foreldrene dine eller at det i din familie ikke er noen som lurer til seg uføretrygd og at du får det av gode grunner. Og det er klart det ikke gjelder for alle. Det er statistikk, hos noen stemmer det overhodet ikke. Men det er ikke til å komme fra at all forskning og statistikk viser nettopp denne trenden- slike ting går i arv. Sånn er det bare, og folk trenger sa ikke ta det personlig. Anonymous poster hash: 5bc49...e55
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #29 Skrevet 8. juli 2013 Hvorfor får dere det til å høres ut som at uføre er elendige rollemodeller, ressurssvake, late, lav utdanning, uten moral og holdninger??? Det høres jo helt "på jordet" ut. Og jeg er ikke enig. Kjenner flere som er uføre i en eller annen grad, og dette passer ikke på noen av dem.... Men at uføre kan være arvelig, i form av samme sykdom, det trur jeg på. Mammaen min har vært ufør så lenge jeg kan huske, likevel har hun alltid stilt opp for barna sine. Hun var faktisk en av de få foreldrene i klassen som alltid var med i diverse råd, alltid hadde en eller annen ansvarsoppgave i forbindelse med arrangementer og alltid stilte opp på dugnader, både for skole, korps og speider. (Det kunne faktisk være at hun ikke orket/fikk til å delta et par ganger, mern hun deltok mer enn de "såkalte" ressusrsterke foreldrene som dreit i hva som foregikk i barnas liv) Hun pusha på med hvor viktig det var med lekser, og hjalp til så godt hun kunne. Mye av det jeg har av arbeidsmoral har jeg nettopp fra henne. Hun har jo stått på en hel del, for oss barna og for frivillige organisasjoner. Anonymous poster hash: 1c4f9...f08 Pass på å ikke bli bitt av hodet Kom med min historie for det stemmer ikke i MITT tilfelle, men forsiktig med å ha egne meninger og synspunkter her Det var dette med å dra konklusjonar igjen da. Fordi nokon protesterar mot din bruk av anekdotiske bevis er du blitt bite hovudet av? Det einaste andre du fekk kritikk for var å avvise ein artikkel du ikkje eingong har teke deg bryet med å lese.. Har lest hva andre har skrevet i det andre innlegget og noen ganger holder overskriften faktisk. Og jeg bare fortalte MIN historie. Hvordan finne riktig statistikk om man ikke skal få delta? Min mor er ufør, barna er ikke!! Ferdig med det. Diskuter resten med deg selv, jeg har nok annet å gjøre nå Er du en av de (altfor) mange her inne som ikke forstår begreper som "økt sannsynlighet", "større risiko" og "tendens"? At det ser ut til at barn av uføretrygdede har "økt sannsynlighet" til å selv bli uføretrygdede, betyr ikke det samme som at ALLE barn av uføretrygdede blir det. Ergo motbeviser ikke din historie noe som helst. Min bestefar var storrøyker fra han var 12 til han døde 96 år gammel. Han var frisk og i god form hele livet, og sykdommen han døde av kunne ikke relateres til røykingen hans. Hvis jeg skal følge din logikk, så kan jeg da påstå at røyking ikke er farlig. Ser du hvor dum "logikken" din er? Anonymous poster hash: 8e29a...911
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #30 Skrevet 8. juli 2013 Det arves langt mer enn sjukdom. Det er derfor det kalles sosial arv. Uenig. Eller til en viss grad enig, men det gjelder alle, ikke bare uføre. Og selvsagt ingen regler uten unntak. Fenomenet med sosial arv gjelder selvsagt alle. Men det er jo selvsagt barn av uføre som har økt sannssynlighet for å "arve" uførhet. Og det er ingen her inne som har påstått at ALLE barn av uføre blir uføre selv. Anonymous poster hash: 8e29a...911
Rivjernet Skrevet 8. juli 2013 #31 Skrevet 8. juli 2013 Hvorfor får dere det til å høres ut som at uføre er elendige rollemodeller, ressurssvake, late, lav utdanning, uten moral og holdninger??? Det høres jo helt "på jordet" ut. Og jeg er ikke enig. Kjenner flere som er uføre i en eller annen grad, og dette passer ikke på noen av dem.... Men at uføre kan være arvelig, i form av samme sykdom, det trur jeg på. Mammaen min har vært ufør så lenge jeg kan huske, likevel har hun alltid stilt opp for barna sine. Hun var faktisk en av de få foreldrene i klassen som alltid var med i diverse råd, alltid hadde en eller annen ansvarsoppgave i forbindelse med arrangementer og alltid stilte opp på dugnader, både for skole, korps og speider. (Det kunne faktisk være at hun ikke orket/fikk til å delta et par ganger, mern hun deltok mer enn de "såkalte" ressusrsterke foreldrene som dreit i hva som foregikk i barnas liv) Hun pusha på med hvor viktig det var med lekser, og hjalp til så godt hun kunne. Mye av det jeg har av arbeidsmoral har jeg nettopp fra henne. Hun har jo stått på en hel del, for oss barna og for frivillige organisasjoner. Anonymous poster hash: 1c4f9...f08 Pass på å ikke bli bitt av hodet Kom med min historie for det stemmer ikke i MITT tilfelle, men forsiktig med å ha egne meninger og synspunkter her Det var dette med å dra konklusjonar igjen da. Fordi nokon protesterar mot din bruk av anekdotiske bevis er du blitt bite hovudet av? Det einaste andre du fekk kritikk for var å avvise ein artikkel du ikkje eingong har teke deg bryet med å lese.. Dette er tydeligvis et tema mange syns er vanskelig å diskutere på en objektiv måte.
Trultemor85 Skrevet 8. juli 2013 #32 Skrevet 8. juli 2013 Hvorfor får dere det til å høres ut som at uføre er elendige rollemodeller, ressurssvake, late, lav utdanning, uten moral og holdninger??? Det høres jo helt "på jordet" ut. Og jeg er ikke enig. Kjenner flere som er uføre i en eller annen grad, og dette passer ikke på noen av dem.... Men at uføre kan være arvelig, i form av samme sykdom, det trur jeg på. Mammaen min har vært ufør så lenge jeg kan huske, likevel har hun alltid stilt opp for barna sine. Hun var faktisk en av de få foreldrene i klassen som alltid var med i diverse råd, alltid hadde en eller annen ansvarsoppgave i forbindelse med arrangementer og alltid stilte opp på dugnader, både for skole, korps og speider. (Det kunne faktisk være at hun ikke orket/fikk til å delta et par ganger, mern hun deltok mer enn de "såkalte" ressusrsterke foreldrene som dreit i hva som foregikk i barnas liv) Hun pusha på med hvor viktig det var med lekser, og hjalp til så godt hun kunne. Mye av det jeg har av arbeidsmoral har jeg nettopp fra henne. Hun har jo stått på en hel del, for oss barna og for frivillige organisasjoner. Anonymous poster hash: 1c4f9...f08 Pass på å ikke bli bitt av hodet Kom med min historie for det stemmer ikke i MITT tilfelle, men forsiktig med å ha egne meninger og synspunkter her Det var dette med å dra konklusjonar igjen da. Fordi nokon protesterar mot din bruk av anekdotiske bevis er du blitt bite hovudet av? Det einaste andre du fekk kritikk for var å avvise ein artikkel du ikkje eingong har teke deg bryet med å lese.. Har lest hva andre har skrevet i det andre innlegget og noen ganger holder overskriften faktisk. Og jeg bare fortalte MIN historie. Hvordan finne riktig statistikk om man ikke skal få delta? Min mor er ufør, barna er ikke!! Ferdig med det. Diskuter resten med deg selv, jeg har nok annet å gjøre nå Er du en av de (altfor) mange her inne som ikke forstår begreper som "økt sannsynlighet", "større risiko" og "tendens"? At det ser ut til at barn av uføretrygdede har "økt sannsynlighet" til å selv bli uføretrygdede, betyr ikke det samme som at ALLE barn av uføretrygdede blir det. Ergo motbeviser ikke din historie noe som helst. Min bestefar var storrøyker fra han var 12 til han døde 96 år gammel. Han var frisk og i god form hele livet, og sykdommen han døde av kunne ikke relateres til røykingen hans. Hvis jeg skal følge din logikk, så kan jeg da påstå at røyking ikke er farlig. Ser du hvor dum "logikken" din er? Anonymous poster hash: 8e29a...911 Hva foregår i huet på enkelte av dere æ? Prøver ikke motbevise en dritt jeg. Jeg har MIN historie og jeg har MIN rett på å fortelle den når jeg synes det passer. At det var feil svar etter deres meninger er ikje mitt problem. Hvis folk bare kommer med de historiene som det dere prater om stemmer med, er det ikke rart det ser sånn ut da, Lenge leve sanne og positive historier også!!!
Gjest sug lut Skrevet 8. juli 2013 #33 Skrevet 8. juli 2013 Vel, lenge - antakelig lenger, faktisk - leve leseferdighet og evnen til å forholde seg til statistikk og sannsynlighet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #34 Skrevet 8. juli 2013 Skjønner ikke at dette kommer overraskende på noen? All samfunnsforskning har da vist dette i evigheter. Sosial reproduksjon heter det. Man kan være enig eller uenig i en artikkel, men dette er fakta. Det betyr selvsagt ikke alle barn av uføretrygdede blir det selv, men sjansen for at de kommer til å leve på trygd er veldig mye større enn for barn av fullt arbeidende foreldre. Akkurat som barn av rørleggere har større sjanse for å ende opp i håndverkeryrker, barn av professorer som akademikere og barn av leger i høyt oppe i hierarkiet i helsevesenet. Anonymous poster hash: 255c2...0a8
Trultemor85 Skrevet 8. juli 2013 #35 Skrevet 8. juli 2013 Vel, lenge - antakelig lenger, faktisk - leve leseferdighet og evnen til å forholde seg til statistikk og sannsynlighet. Mobbing er tøft tror dere?? Voksne mennesker med barn? Vel, ikke alle er modne selv med barn da. Og statistikker hvor så og så mange blir spurt eller undersøkt.. Ikke vært her enda. Jeg står for Alt jeg har skrevet, bryr meg fint lite om en håndfull mennesker ikke er enig med meg. Kos dere med familie og venner i sola. Definitivt mye bedre
Gjest sug lut Skrevet 8. juli 2013 #36 Skrevet 8. juli 2013 Vel, lenge - antakelig lenger, faktisk - leve leseferdighet og evnen til å forholde seg til statistikk og sannsynlighet. Mobbing er tøft tror dere?? Voksne mennesker med barn? Vel, ikke alle er modne selv med barn da. Og statistikker hvor så og så mange blir spurt eller undersøkt.. Ikke vært her enda. Jeg står for Alt jeg har skrevet, bryr meg fint lite om en håndfull mennesker ikke er enig med meg. Kos dere med familie og venner i sola. Definitivt mye bedre Ojojoj.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 8. juli 2013 #37 Skrevet 8. juli 2013 Hvorfor får dere det til å høres ut som at uføre er elendige rollemodeller, ressurssvake, late, lav utdanning, uten moral og holdninger??? Det høres jo helt "på jordet" ut. Og jeg er ikke enig. Kjenner flere som er uføre i en eller annen grad, og dette passer ikke på noen av dem.... Men at uføre kan være arvelig, i form av samme sykdom, det trur jeg på. Mammaen min har vært ufør så lenge jeg kan huske, likevel har hun alltid stilt opp for barna sine. Hun var faktisk en av de få foreldrene i klassen som alltid var med i diverse råd, alltid hadde en eller annen ansvarsoppgave i forbindelse med arrangementer og alltid stilte opp på dugnader, både for skole, korps og speider. (Det kunne faktisk være at hun ikke orket/fikk til å delta et par ganger, mern hun deltok mer enn de "såkalte" ressusrsterke foreldrene som dreit i hva som foregikk i barnas liv) Hun pusha på med hvor viktig det var med lekser, og hjalp til så godt hun kunne. Mye av det jeg har av arbeidsmoral har jeg nettopp fra henne. Hun har jo stått på en hel del, for oss barna og for frivillige organisasjoner. Anonymous poster hash: 1c4f9...f08 Pass på å ikke bli bitt av hodet Kom med min historie for det stemmer ikke i MITT tilfelle, men forsiktig med å ha egne meninger og synspunkter her Det var dette med å dra konklusjonar igjen da. Fordi nokon protesterar mot din bruk av anekdotiske bevis er du blitt bite hovudet av? Det einaste andre du fekk kritikk for var å avvise ein artikkel du ikkje eingong har teke deg bryet med å lese.. Har lest hva andre har skrevet i det andre innlegget og noen ganger holder overskriften faktisk. Og jeg bare fortalte MIN historie. Hvordan finne riktig statistikk om man ikke skal få delta? Min mor er ufør, barna er ikke!! Ferdig med det. Diskuter resten med deg selv, jeg har nok annet å gjøre nå Er du en av de (altfor) mange her inne som ikke forstår begreper som "økt sannsynlighet", "større risiko" og "tendens"? At det ser ut til at barn av uføretrygdede har "økt sannsynlighet" til å selv bli uføretrygdede, betyr ikke det samme som at ALLE barn av uføretrygdede blir det. Ergo motbeviser ikke din historie noe som helst. Min bestefar var storrøyker fra han var 12 til han døde 96 år gammel. Han var frisk og i god form hele livet, og sykdommen han døde av kunne ikke relateres til røykingen hans. Hvis jeg skal følge din logikk, så kan jeg da påstå at røyking ikke er farlig. Ser du hvor dum "logikken" din er? Anonymous poster hash: 8e29a...911 Ja. Men jeg skreiv også et annet sted at jeg er til dels enig og at det finnes unntak. Og det var vel unntaket jeg fortalte om da. Men det virka som noen her mente at sånn er det og ferdig med det.
Frøken Ubesluttsom Skrevet 8. juli 2013 #38 Skrevet 8. juli 2013 Det arves langt mer enn sjukdom. Det er derfor det kalles sosial arv. Uenig. Eller til en viss grad enig, men det gjelder alle, ikke bare uføre. Og selvsagt ingen regler uten unntak. Fenomenet med sosial arv gjelder selvsagt alle. Men det er jo selvsagt barn av uføre som har økt sannssynlighet for å "arve" uførhet. Og det er ingen her inne som har påstått at ALLE barn av uføre blir uføre selv. Anonymous poster hash: 8e29a...911 Da oppfatta jeg det vel feil da. Sorry. Men samfunnet generelt er litt sånn som setter folk i bås, og uføretrygdede blir ofte satt i bås som ressurssvake, uintelligente, late etc. Men det er ikke nødvendigvis alle som mener det likevel. Men man får ofte oppfatningen at det er den generelle "mening" blant folk.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #39 Skrevet 8. juli 2013 Dette tok vist helt av. Jeg tviler ikke på at statistikken er sann, jeg sier ikke at det er feil at disse barna har større sjanse til å bli uføretrygdede. Poenget mitt var at slike artikler blir feil, og bare skaper enda mer fordommer mot syke. Enda noe de skal ta oss syke på virker det som. Grunnen til at det blir feil er at de bare vinkler saken en vei, det er sosial arv, har man uføretrygd er man lat, udugelig også videre og gir barna sine dårlig moral. Det er ikke nevnt med et ord at disse barna også kan være utsatt for større sjanse av den grunn at det kan være arvelige problemer/sykdommer som går i familien rett og slett. Kan hende jeg ordla meg dårlig i første innlegget mitt men det var i hovedsak ordleggingen i artikkelen jeg reagerer på, jeg reagerer ikke på statistikken. Men jeg har litt vanskelig for å tro at det er så mange mennesker som får innvilget uføretrygd uten at de faktisk har sykdommer som gjør at de trenger det, men det er vel mest fordi jeg har opplevd at dette er noe selv veldig syke mennesker har vanskelig for å få innvilget. Da snakker jeg om Uføretrygd, ikke aap og ikke sosialstønad. Jeg ser godt at sosialstønad går i arv en del da det i langt flere tilfeller da er snakk om mennesker som ikke gidder å jobbe uten at de har noe som egentlig er galt med de. Det sagt det finnes mennesker som går på dette med god grunn også. Og så tror jeg det er viktig for noen mennesker å huske at det å ha uføretrygd ikke automatisk gjør en lat, dum eller betyr at man har dårlig moral. Men at det finnes flere mennesker med lavere utdannelse som havner på uføretrygd kommer jo av at disse i langt større grad har jobber som krever mye fysisk og derfor sliter mer på kroppen, og jobber hvor sjansen er større for ulykker som skader kroppen permanent. HI Anonymous poster hash: 18fc6...6c4
Hjertefru Skrevet 8. juli 2013 #40 Skrevet 8. juli 2013 Jeg har enda ikke fått uføretrygd .15 ÅR I SYSTEMET.Har vært alvorlig syk.Er litt bedre nå men sliter fortsatt veldig mye.Jeg ser helt frisk ut ,er ung ,men sliter veldig inni meg ,ingen som kan se det på utsiden.En lenger opp her skrev at moren hennes er uføretrygdet. ,og deltok så mye i oppfølging på skolen.,Det er bra.Men hvis mor eller far ikke følger opp så mye så kan det være grunner til det også.Kanskje de har sosial fobi .og ikke driter i barna ,men de klarer ikke.Anonymous poster hash: 35cad...29c Hvis de lkke klarer det burde ikke få lov til å ha ansvar for barna sine. Da er fosterhjem bedre Anonymous poster hash: 9326a...a1d Så hvis foresatte har sosial angst og f ex ikke greier å stille som klassekontakt er det bedre at barnet vokser opp i fosterhjem? Er det noe sånt du mener?
BareMas Skrevet 8. juli 2013 #41 Skrevet 8. juli 2013 I sosiologien finnes begrepet "sosial mobilitet". Dette går kort og enkelt på hvordan man forflytter seg mellom samfunnsklasser. Mobiliteten vi har i Norge er ikke høy, men heller ikke særlig lav. Det vil si at mange barn vil følge sine foreldre sosialt, og det er i bunn og grunn det denne artikkelen i Dagbladet også sier.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #42 Skrevet 8. juli 2013 Blir helt fascinert over dere som ikke er enig med fakta som er bevist igjen og igjen...?? Vet dere noe om dette? Litt sånn som at man er uenig med loven om tyngdekraft Sett dere inn i saken før dere gauler ut om tanta til naboen som dette ikke gjelder for. Blir flau... Anonymous poster hash: fc3b2...6a3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #43 Skrevet 8. juli 2013 Blir helt fascinert over dere som ikke er enig med fakta som er bevist igjen og igjen...?? Vet dere noe om dette? Litt sånn som at man er uenig med loven om tyngdekraft Sett dere inn i saken før dere gauler ut om tanta til naboen som dette ikke gjelder for. Blir flau... Anonymous poster hash: fc3b2...6a3 Innvandrere er overrepressentert på voldsstatistikker, vold i nære relasjoner, voldtekter osv. Får man dømme basert på dette? Anonymous poster hash: 777d2...173
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #44 Skrevet 8. juli 2013 Blir helt fascinert over dere som ikke er enig med fakta som er bevist igjen og igjen...?? Vet dere noe om dette? Litt sånn som at man er uenig med loven om tyngdekraft Sett dere inn i saken før dere gauler ut om tanta til naboen som dette ikke gjelder for. Blir flau... Anonymous poster hash: fc3b2...6a3 Innvandrere er overrepressentert på voldsstatistikker, vold i nære relasjoner, voldtekter osv. Får man dømme basert på dette? Anonymous poster hash: 777d2...173 Selvsagt kan man uttale seg om det på saklig basis. Men da er det vel noen som forteller om sine hyggelige naboer dette ikke gjelder for. Anonymous poster hash: fc3b2...6a3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2013 #45 Skrevet 8. juli 2013 Blir helt fascinert over dere som ikke er enig med fakta som er bevist igjen og igjen...?? Vet dere noe om dette? Litt sånn som at man er uenig med loven om tyngdekraft Sett dere inn i saken før dere gauler ut om tanta til naboen som dette ikke gjelder for. Blir flau... Anonymous poster hash: fc3b2...6a3 Innvandrere er overrepressentert på voldsstatistikker, vold i nære relasjoner, voldtekter osv. Får man dømme basert på dette? Anonymous poster hash: 777d2...173 Selvsagt kan man uttale seg om det på saklig basis. Men da er det vel noen som forteller om sine hyggelige naboer dette ikke gjelder for. Anonymous poster hash: fc3b2...6a3 Det har vært diskusjoner om dette før, da blir man kalt rasist om man påpeker fakta. Men menneskeverd går visst ikke alle veier. Anonymous poster hash: 777d2...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå