Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 men er det i det hele tatt lov? Det er jo et nydelig navn, men vet faktisk ikke om en eneste som heter det. Anonymous poster hash: 89e3c...986
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Ja, jeg har gått på skole med en som har en sønn som heter Lucifer så det er lov! Anonymous poster hash: e5b43...773
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 er ikke det satan??:S Anonymous poster hash: a3de7...811
Himmel og hav Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Det er vel en grunn til at du ikke vet om noen... Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men man bør vel ikke med viten og vilje gi barnet sitt et navn som med stor sannsynlighet vil bli en belastning.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 er ikke det satan??:S Anonymous poster hash: a3de7...811 For de som tror på sånt Navnet betyr "lysbæreren" faktisk. Godt å høre at det er lov Takk for svar, HI Anonymous poster hash: 89e3c...986
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor det skulle bli en belastning, jeg. Vurderte det selv (men får jente), synes det er helt nydelig. Og ja, det betyr lysbringer, ikke satan. Anonymous poster hash: 2b2ad...3a6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 tjoho.... Greit nok at Norge ikke lenger er et kristent land, men de fleste som bor her har en liten innføring i kristendommen, og Lucifer er ikke akkurat det mest positivt ladde navnet en liten pjokk kan bære Det er diskusjon om Lucifer er positivt eller negativt ladd i selve bibelen, men siden middelalderen har det blitt brukt som synonym på djevelen, eller rettere sagt en engel som ville overta Guds trone og ble kastet fra himmelen. Han ble sett på som en grådig og stolt engel som ville ha makten selv. Ergo, djevelen. Selvom du ikke tror på dette, og jeg tenker selv at et navn er et navn, men for en god del vil navnet gi assosiasjoner til djevelen. Adolf er et fint navn i seg selv det også, men de færreste velger å kalle barnet sitt det, på grunn av assosiasjoner. Anonymous poster hash: f4a90...fb2
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Jeg tenker på at dette barnet kan komme til å møte verre belastninger om den skal vanke i utlandet hvor kristendommen er mer utpreget. Anonymous poster hash: 1e5fc...6cb
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Jada særlig Anonymous poster hash: 5e03b...021
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Fint navn, men jeg ville ikke valgt det mtp at mange assosierer det med satan. Anonymous poster hash: 06048...ba6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Men i alle dager! Du kan ikke seriøst mene at sønnen din skal hete Lucifer? Det vet vel alle er selveste Satan. Og det er ikke kun i religiøse miljøer. Det er fra skrekkfilmer, bøker, fortellinger, musikk etc etc. Vær så snill og ikke gjør det ! Faktisk noe av det dummeste påfunnet jeg hørt på lenge. Anonymous poster hash: c2baf...c39
Siamese Hellhound Skrevet 7. juli 2013 #12 Skrevet 7. juli 2013 Kan tenkes at det er lov, men stakkars unge. Det er jo viden kjent som navner til djevelen. Jeg er ikke troende, men ville ha rygget litt hvis jeg møtte på en Lucifer. Om det betyr lysbæreren hjelper ikke. Blir litt som å kalle ungen sin for Judas.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #13 Skrevet 7. juli 2013 Tenkte med en gang på satan når jeg så d. Og mange maange maaange, om ikke de aller fleste gjør nok det samme. Ingen tenker lysbærer eller hva f.. ikke gjør d mot gutten din. Han vil høre det resten av livet. Lucifer vil for evig bli sammenlignet med satan. Anonymous poster hash: cc412...898
Fullrulle86 Skrevet 7. juli 2013 #14 Skrevet 7. juli 2013 Katten i Disneys Askepott heter også Lucifer En ondsinnet katt..
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #16 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har aldri hørt at Lucifer betyr satan. Men nå er ingen i min slekt troende da. Vi er ateister alle mann, og har vært det i minst fire generasjoner. Anonymous poster hash: 67ad8...548
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #17 Skrevet 7. juli 2013 Ikke gjør sånn mot barnet ditt. Trur du muligens at det er en grunn til at det ikke finnes andre som heter det? I tillegg er Lucifer et internasjonalt navn på Djevelen. Så hvor han enn kommer har han et problem. Nei ærlig talt, trur faktisk aldri jeg hørt et dårligere forslag på guttenavn. Trudde ikke en mor kunde komme på noe så dumt .... Anonymous poster hash: c2baf...c39
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #18 Skrevet 7. juli 2013 Jøss, det var litt en en oppkalling De fleste assosierer jo det med den falne engelen, han som ble kastet ut av guds rike, og for mange assosiert med djevelen. Stakkars gutt og etterhvert mann som skal ut i verden med det navnet... Lucifer, ett av flere navn på Den onde i kristen tradisjon; forutsetter forestillingen om at Den onde (Satan) var en fallen engel, jfr. Luk 10,18, Åp 12,9 og 2 Kor 11,14. Selve navnet er hentet fra den latinske oversettelsen av Jes 14,12 som ble tolket i lys av denne myten. Navnet Lucifer brukes gjerne om Den onde når han viser seg forkledd i skjønnhet. Anonymous poster hash: 288b4...893
geitemarken Skrevet 7. juli 2013 #19 Skrevet 7. juli 2013 Lucifer er desverre belastet, og det hjelper svært lite at du og din mann synes det er et fint navn når store deler av befolkningen kommer til å tenke Satan hver gang han presenterer seg. Hva med Lucius, som også klinger bra og er sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #20 Skrevet 7. juli 2013 Hvorfor ikke bare kalle ham Satan? Goddag, mitt navn er Satan. Satan Gundersen. Anonymous poster hash: 64271...75f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #21 Skrevet 7. juli 2013 Hvorfor ikke bare kalle ham Satan? Goddag, mitt navn er Satan. Satan Gundersen. Anonymous poster hash: 64271...75f Fordi Satan ikke er noe fint, og forsåvidt ikke et navn heller. Anonymous poster hash: 89e3c...986
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #22 Skrevet 7. juli 2013 Dere har kanskje rett Jeg gir blanke i hva Lucifer betyr i kristendommen, men om "resten av verden" skal se på han som en vandrende satan så tror jeg vi lar det ligge HI Anonymous poster hash: 89e3c...986
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #23 Skrevet 7. juli 2013 Hva med Lucian? ..... Anonymous poster hash: 3930e...46b
Katteskinnet Skrevet 7. juli 2013 #24 Skrevet 7. juli 2013 Hørte om et tilfelle hvor søknaden om "Lucifer" ble avslått, men vet ikke om det er noen automatikk i dette eller ei. Adolf, Vidkun, Judas og Lucifer er jo belastende navn, uten at det betyr at det er stygge navn.
MrsMilla Skrevet 7. juli 2013 #25 Skrevet 7. juli 2013 Nydelig navn. Desverre er det altfor belastet - og kan gi trøbbel for barnet, eksempelvis andre plasser enn i Norge. Hadde dette ikke vært så belastet kunne jeg vurdert det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå