Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #1 Skrevet 7. juli 2013 Dere vet at de har samme rett til å bruke veien som bilister, så fremt det ikke er snakk om motorvei eller annen høyhastighetsvei med eksplisitt forbud? Dette gjelder også når det er oppmerket sykkelfelt; syklisten er i sin fulle rett til å sykle i veibanen i stedet for i sykkelfeltet. Anonymous poster hash: 02312...fc5
Superdolly Skrevet 7. juli 2013 #2 Skrevet 7. juli 2013 Ja, det har de rett til. Men da har de også noen plikter. For eksempel å følge trafikkreglene. Jeg synes jeg ser alt for mange syklister som driter i trafikkreglene, og det er temmelig modig gjort av dem. Min bil veier 1,6 tonn. En sykkel veier, tja, jeg vet ikke jeg, 15 kilo? og da er det litt vel dumdristig å kjøre i full fart rett ut i veien og drite i at de har vikeplikt for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #3 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har ikke bil så jeg sykler mye. Svært sjelden i veien, holder meg til sykkelstiene. Men jeg forstår godt at mange sykler i veien! Sykler man på gang-/sykkelsti har man "vikeplikt" for billister som krysser gang-/sykkelstien. Mange steder er det hekker eller trær eller andre ting som gjør at sikten omtrent blir null. Dvs at man som syklist må sakke farten helt ned foran hvert eneste sted en liten vei krysser. Det er mildt sagt irriterende, det gjør at man mister mye fart og tid - og mange steder er det svært mange småveier som krysser. Ligger man i veien følger man vanlige trafikkregler, noe som f.eks. gjør at samme steder der du på gang-/sykkelstien har vikeplikt kan du på veien ha forkjørsrett. Spesielt for de som sykler raskere enn meg og de som sykler for å trene så blir det håpløst å sykle på gang-/sykkelstiene der det er mange kryssende småveier! Enig med deg, HI, bilister og syklister har samme rett til å sykle i veibanen. Bilister og syklister burde slå seg sammen fordi det er i begge gruppers interesse at det bygges sykkelfelt parallelt med vanlige veier i tillegg til gangstier. Da ville langt færre farlige og fatale situasjoner oppstå. Det har vært altfor mange dødsfall blant syklister i år! Anonymous poster hash: 60835...def
Voilà Skrevet 7. juli 2013 #4 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #5 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle! Argumentet ditt kan jo brukes av begge leire, så det blir for lettvint og ikke minst usaklig. For tro meg, bilene er definitivt et hinder for meg som sykkeltrafikant! Anonymous poster hash: 60835...def
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #6 Skrevet 7. juli 2013 Fordi syklistene skifter på å ikle seg rolle som fotgjenger og syklist. Typisk at de sykler over fotgjengerfelt, ikke stopper på rødt lys men kjører gjennom krysset og skaper farlige situasjoner inkludert for fotgjengerne og sist men ikke minst at de kjører flere i bredden og er til hinder for andre. Ellers kan de såklart oppholde seg i trafikken. Anonymous poster hash: 4d17f...481
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #7 Skrevet 7. juli 2013 Ja, det har de rett til. Men da har de også noen plikter. For eksempel å følge trafikkreglene. Jeg synes jeg ser alt for mange syklister som driter i trafikkreglene, og det er temmelig modig gjort av dem. Min bil veier 1,6 tonn. En sykkel veier, tja, jeg vet ikke jeg, 15 kilo? og da er det litt vel dumdristig å kjøre i full fart rett ut i veien og drite i at de har vikeplikt for eksempel. Selvfølgelig skal de følge traffikkreglene, det sier seg selv. Men mange oppgir at de irriterer seg over syklister i veibanen på et helt generelt grunnlag, selv om de ikke bryter reglene. Særlig reagerer mange på syklister som sykler i veien når det er oppmerket eget sykkelfelt (med bredde på 60-70 cm). Anonymous poster hash: 02312...fc5
Poetika med K Skrevet 7. juli 2013 #8 Skrevet 7. juli 2013 Jeg irriterer meg kun dersom de ligger flere i bredden så det er klin umulig å komme forbi. Ellers gidder jeg ikke bruke energi på å irritere meg over ting jeg uansett ikke får gjort noe med.
Voilà Skrevet 7. juli 2013 #9 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle! Argumentet ditt kan jo brukes av begge leire, så det blir for lettvint og ikke minst usaklig. For tro meg, bilene er definitivt et hinder for meg som sykkeltrafikant! Anonymous poster hash: 60835...def Usaklig og lettvint? Det er slik loven er. Jeg har aldri opplevd at bilister er til hinder for syklistene, så gi meg gjerne et eksempel. Jo, med mindre bilisten stopper på rødt lys, og hindrer syklisten i å suse lett forbi, eller om bilisten kjører over et forgjengerfelt, uten å stoppe for syklisten som sitter godt på sykkelsetet og vil krysse vegen.
Gjest Emea Skrevet 7. juli 2013 #10 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle! Argumentet ditt kan jo brukes av begge leire, så det blir for lettvint og ikke minst usaklig. For tro meg, bilene er definitivt et hinder for meg som sykkeltrafikant! Anonymous poster hash: 60835...def Usaklig og lettvint? Det er slik loven er. Jeg har aldri opplevd at bilister er til hinder for syklistene, så gi meg gjerne et eksempel. Jo, med mindre bilisten stopper på rødt lys, og hindrer syklisten i å suse lett forbi, eller om bilisten kjører over et forgjengerfelt, uten å stoppe for syklisten som sitter godt på sykkelsetet og vil krysse vegen. Om du ikke har opplevd bilister som er til hinder for syklister, så har du neppe tilbrakt mange timer på sykkelsete. Nevner i fleng episoder fra siste uke: * Bilister x flere som ikke overholder vikepliken inn i rundkjøringer og på forkjørsvei, skaper livsfarlige situasjoner når syklist med retten på sin side kommer i 40-50 km/t og bilist i snegletempo slenger seg inn rett foran. * Bilister som kjører forbi syklist (bilistene bryter fartsgrensen kraftig under forbikjøringen) for så å hugge seg på bremsen rett foran syklist da de skal svinge av veien maks 100 meter etter forbikjøringen. * Bilister som krysser sykkel/gangvei for privat påkjøring rett foran syklist i fart. * Bilister som parkerer og sperrer uoversiktelige sykkel/gangveier. Bare for å nevne noen eksempel, kunne fortsatt i det uendelige.
Himmel og hav Skrevet 7. juli 2013 #11 Skrevet 7. juli 2013 Jeg har ikke noe mot syklister i veibanen generelt, men jeg har mye i mot kamikazesyklister som tror de har alle rettigheter, ingen plikter og at det eneste som kan skade dem er kryptonitt. Seinest i går avverget jeg med nød og neppe en ulykke der en syklist kom susende ut fra en sidevei og inn på forkjørsveien, uten å bremse, uten å se seg for og uten å et øyeblikk reflektere over at han hadde vikeplikt. Hadde de ikke vært for at jeg har blitt vettaskremt av syklister før og var årvåken, så hadde det antagelig gått galt. Fornuftige syklister, som kan oppføre seg i trafikken, har øyne for andre trafikkanter og som innser at de på lik linje med traktorer, som ikke kan holde fartsgrensa, bør slippe annen trafikk frem når det er uoversiktlig og vanskelig å komme forbi, er helt greit.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #12 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle! Argumentet ditt kan jo brukes av begge leire, så det blir for lettvint og ikke minst usaklig. For tro meg, bilene er definitivt et hinder for meg som sykkeltrafikant! Anonymous poster hash: 60835...def Usaklig og lettvint? Det er slik loven er. Jeg har aldri opplevd at bilister er til hinder for syklistene, så gi meg gjerne et eksempel. Jo, med mindre bilisten stopper på rødt lys, og hindrer syklisten i å suse lett forbi, eller om bilisten kjører over et forgjengerfelt, uten å stoppe for syklisten som sitter godt på sykkelsetet og vil krysse vegen. Eksempler? Bilister som ikke overholder vikeplikten for en "skarve" syklist..... det skjer stort sett hver eneste gang jeg sykler i veibanen! (noe som ikke skjer ofte lenger fordi jeg anser det for utrygt, men gjorde det mer før). Bilister som sneier deg så nært at du må kjøre ut i løsgrusen utenfor veibanen for ikke å bli påkjørt. Bilister som trenger seg frem og krysser rett foran deg i kryss. Bilister som driter i rødt lys og kjører gjennom lyskrysset fordi det "bare" er en syklist som sykler på grønt gjennom krysset. Eller bilister som starter for tidlig mens de fremdeles har rødt lys og sneier syklisten som fremdeles har grønt. Bilister som passerer deg for så å bråbremse bare for å gjøre det, slik at du nesten kjører i dem bakfra (ingen annen trafikk, ingen årsaker til å skulle bråbremse, så definitivt gjort bare pga at de er full av f... ift syklister). Bilister som konsekvent ikke stopper for personer som skal over fotgjengerfelt med sykkel - selv om personen har gått av sykkelen. Bilister som blir kjørende i din fart på siden av deg, nesten presser deg ut av veibanen, ruller ned vinduet og kjefter på deg for å bruke veibanen og forteller at neste gang blir det sterkere reaksjon... Eksemplene er mange!!! Anonymous poster hash: 60835...def
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #13 Skrevet 7. juli 2013 Syklister er til et hi der så lenge de ikke klarer å kjøre i fartsgrensen. Det har jeg enda til gode for å oppleve. Her ute hvor vi bor, er det veldig populært for syklister. Det er også veldig svingete og vanskelig å kjøre forbi. Skal vi virkelig være nødt til å kjøre i 40 istedet for 70 som er grensen bare fordi syklister ikke kan sykle etter hverandre istedet for flere i bredden? Syklister tar ikke hensyn. Her om dagen var det en på søndagstur MIDT i veien. Jeg er svært påpasselig med ikke å kjøre for tett inntil syklister og ikke svinge inn rett foran de, men liker heller ikke å måtte krysse den gule linjen og utsette andenog meg i fare pga av de heller. Anonymous poster hash: 73623...287
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #14 Skrevet 7. juli 2013 Sykklistene skulle ha betalt årsavgift for og sykkle på veien, er dem som klager mest.... Ikke rart dere blir kjørt i hjel, jeg syns ikke synd på dere.... Hvorfor er ikke sykkel feltet bredt nok? Jeg kjører vogntog til vanlig, skal jeg bruke begge felta da, siden jeg ikke har så mye og gå på som personbiler... Anonymous poster hash: 2b096...6d8
Superdolly Skrevet 7. juli 2013 #15 Skrevet 7. juli 2013 Ja, det har de rett til. Men da har de også noen plikter. For eksempel å følge trafikkreglene. Jeg synes jeg ser alt for mange syklister som driter i trafikkreglene, og det er temmelig modig gjort av dem. Min bil veier 1,6 tonn. En sykkel veier, tja, jeg vet ikke jeg, 15 kilo? og da er det litt vel dumdristig å kjøre i full fart rett ut i veien og drite i at de har vikeplikt for eksempel. Selvfølgelig skal de følge traffikkreglene, det sier seg selv. Men mange oppgir at de irriterer seg over syklister i veibanen på et helt generelt grunnlag, selv om de ikke bryter reglene. Særlig reagerer mange på syklister som sykler i veien når det er oppmerket eget sykkelfelt (med bredde på 60-70 cm). Anonymous poster hash: 02312...fc5 Da er vi antageligvis ikke veldig uenige, du og jeg. Dessverre opplever jeg mange flere syklister som blåser en lang marsj i trafikkreglene, enn syklister som overholder dem. Og det er ikke bare irriterende, det er også veldig farlig. Og som jeg påpekte i innlegget mitt, det er komplett uforståelig for meg at et menneske uten annen beskyttelse enn en tynn spinkel hjelm og en sykkel på noen få kilo våger å yppe seg mot biler på et og et halvt tonn, pluss minus. For jeg opplever daglig at syklister blåser i vikeplikten for eksempel, de kommer susende ut på forkjørsveien uten å se seg for, uten å bremse og fartsgrensen er 80 km i timen her. Det er ikke så mange lyskryss her hvor jeg bor, men der jeg kommer fra opprinnelig ser jeg stadig syklister som sykler på rødt også. Og er det trafikk i rundkjøringene så de egentlig skulle stoppet, da skifter de bare over og blir fotgjengere, men selvsagt uten å gå av sykkelen eller bremse ned. De bare suser over fotgjengerfeltet. I en eventuell kollisjon er det ikke så mye å lure på, hvem det vil gå verst ut over. Så jeg fatter ikke at de tør.
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 7. juli 2013 #16 Skrevet 7. juli 2013 Jeg blir aldri irritert på syklister, eller andre trafikanter for den saks skyld. Er såpass fornøyd med livet mitt at jeg ikke trenger hisse meg opp over sånne filleting.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #17 Skrevet 7. juli 2013 Jeg kan ikke noe for det, jeg er ikke syklist selv, og jeg hater syklister i veibanen. Og jeg tar ikke hensyn til de som prøver å sykle over gangfelt. Jeg kjører gjerne så de må stoppe. Bremser selvfølgelig hvis de bare sykler ut, men da står jeg på hornet. Anonymous poster hash: 0dba4...d49
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #18 Skrevet 7. juli 2013 Det som irriterer er syklister som går fra å å ha samme retter som bilister til å være gjenganger på null komme niks...Akkurat når det passer dem...Plutselig sykler de over gangfeltet og på fortauet, når det passer dem best. De tror at de kan gjøre akkurat som de vil. For ikke snakke om de som "plinger" og slenger dritt når vi går på fortauet med barnevogn...da har de fullutstyr (hjelm,lys,osv) men sykler på fortauet og krever plass. Anonymous poster hash: afddc...de3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #19 Skrevet 7. juli 2013 Jada, de har rett på ditt og datt, men er like fullt forferdelig irriterende, på lik linje med kjøretøy og bilister som ikke klarer å komme opp i en fart som ikke er til hinder for andre. Sorry, men syns ikke det er noe koselig med sånne treiginger... Og jaa, syklister er egentlig like irriterende både på gang/sykkelsti og på bilvei. Ingen sympati her i gården nei!! Anonymous poster hash: e9647...768
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #20 Skrevet 7. juli 2013 Det som irriterer er syklister som går fra å å ha samme retter som bilister til å være gjenganger på null komme niks...Akkurat når det passer dem...Plutselig sykler de over gangfeltet og på fortauet, når det passer dem best. De tror at de kan gjøre akkurat som de vil. For ikke snakke om de som "plinger" og slenger dritt når vi går på fortauet med barnevogn...da har de fullutstyr (hjelm,lys,osv) men sykler på fortauet og krever plass. Anonymous poster hash: afddc...de3 Mente komma* Anonymous poster hash: afddc...de3
Trultemor85 Skrevet 7. juli 2013 #21 Skrevet 7. juli 2013 Det står faktisk i trafikkloven at de skal holde seg til høyre og sakke farten om de skaper køer bak seg.. Slik som traktorer osv. Men det er det sjeldent jeg ser. Og det jeg OFTE ser er syklister på fortauet som BRÅTT bestemmer seg for å sykle i veien og de slenger seg ut, men det er også å bryte trafikkloven. For da har man vikeplikt for kjørende trafikk.. Men neida. Sykler selv innimellom jeg også. Men aldri midt i veien, to i bredden, flere i gjenger og hvis jeg ser biler sliter med å komme fordi Pga min fart, bremser jeg ned og legger meg mot kanten og har hendt at jeg har stoppet
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #22 Skrevet 7. juli 2013 Det står faktisk i trafikkloven at de skal holde seg til høyre og sakke farten om de skaper køer bak seg.. Slik som traktorer osv. Men det er det sjeldent jeg ser. Og det jeg OFTE ser er syklister på fortauet som BRÅTT bestemmer seg for å sykle i veien og de slenger seg ut, men det er også å bryte trafikkloven. For da har man vikeplikt for kjørende trafikk.. Men neida. Sykler selv innimellom jeg også. Men aldri midt i veien, to i bredden, flere i gjenger og hvis jeg ser biler sliter med å komme fordi Pga min fart, bremser jeg ned og legger meg mot kanten og har hendt at jeg har stoppet Det er ikke noe som heter trafikkloven. Anonymous poster hash: c9e23...33b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #23 Skrevet 7. juli 2013 Joda, det vet jeg. Men i loven står det tydelig at dem som beveger seg i trafikken ikke skal være til hinder for andre trafikanter. Loven er lik for alle! Argumentet ditt kan jo brukes av begge leire, så det blir for lettvint og ikke minst usaklig. For tro meg, bilene er definitivt et hinder for meg som sykkeltrafikant! Anonymous poster hash: 60835...def Usaklig og lettvint? Det er slik loven er. Jeg har aldri opplevd at bilister er til hinder for syklistene, så gi meg gjerne et eksempel. Jo, med mindre bilisten stopper på rødt lys, og hindrer syklisten i å suse lett forbi, eller om bilisten kjører over et forgjengerfelt, uten å stoppe for syklisten som sitter godt på sykkelsetet og vil krysse vegen. Eksempler? Bilister som ikke overholder vikeplikten for en "skarve" syklist..... det skjer stort sett hver eneste gang jeg sykler i veibanen! (noe som ikke skjer ofte lenger fordi jeg anser det for utrygt, men gjorde det mer før).Bilister som sneier deg så nært at du må kjøre ut i løsgrusen utenfor veibanen for ikke å bli påkjørt.Bilister som trenger seg frem og krysser rett foran deg i kryss.Bilister som driter i rødt lys og kjører gjennom lyskrysset fordi det "bare" er en syklist som sykler på grønt gjennom krysset. Eller bilister som starter for tidlig mens de fremdeles har rødt lys og sneier syklisten som fremdeles har grønt.Bilister som passerer deg for så å bråbremse bare for å gjøre det, slik at du nesten kjører i dem bakfra (ingen annen trafikk, ingen årsaker til å skulle bråbremse, så definitivt gjort bare pga at de er full av f... ift syklister).Bilister som konsekvent ikke stopper for personer som skal over fotgjengerfelt med sykkel - selv om personen har gått av sykkelen.Bilister som blir kjørende i din fart på siden av deg, nesten presser deg ut av veibanen, ruller ned vinduet og kjefter på deg for å bruke veibanen og forteller at neste gang blir det sterkere reaksjon... Eksemplene er mange!!! Anonymous poster hash: 60835...def Hinder, også kalt mordforsøk: -Bilister som plutselig (selvsagt uten blinklys) svinger til høyre rett foran deg når du som syklist kommer i sykkelbanen innerst ved fortauet og skal rett frem i krysset -Bilister som har parkert der sykkelbanen er på utsiden av parkerte biler (livsfarlig idé), og vrenger opp døra rett foran deg når du kommer i 40 km/t Anonymous poster hash: c9e23...33b
Trultemor85 Skrevet 7. juli 2013 #24 Skrevet 7. juli 2013 Det står faktisk i trafikkloven at de skal holde seg til høyre og sakke farten om de skaper køer bak seg.. Slik som traktorer osv. Men det er det sjeldent jeg ser. Og det jeg OFTE ser er syklister på fortauet som BRÅTT bestemmer seg for å sykle i veien og de slenger seg ut, men det er også å bryte trafikkloven. For da har man vikeplikt for kjørende trafikk.. Men neida. Sykler selv innimellom jeg også. Men aldri midt i veien, to i bredden, flere i gjenger og hvis jeg ser biler sliter med å komme fordi Pga min fart, bremser jeg ned og legger meg mot kanten og har hendt at jeg har stoppet Det er ikke noe som heter trafikkloven. Anonymous poster hash: c9e23...33b Åhh, bla bla bla!! Å krangle med syklister gidder jeg ikke, er jo bare dødfødt!!! Trafikkloven står skrevet i flere aviser, og tror nok du skjønner hva jeg mener, kjære lille kverulant!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2013 #25 Skrevet 7. juli 2013 Ja, det har de rett til. Men da har de også noen plikter. For eksempel å følge trafikkreglene. Jeg synes jeg ser alt for mange syklister som driter i trafikkreglene, og det er temmelig modig gjort av dem. Min bil veier 1,6 tonn. En sykkel veier, tja, jeg vet ikke jeg, 15 kilo? og da er det litt vel dumdristig å kjøre i full fart rett ut i veien og drite i at de har vikeplikt for eksempel. Selvfølgelig skal de følge traffikkreglene, det sier seg selv. Men mange oppgir at de irriterer seg over syklister i veibanen på et helt generelt grunnlag, selv om de ikke bryter reglene. Særlig reagerer mange på syklister som sykler i veien når det er oppmerket eget sykkelfelt (med bredde på 60-70 cm). Anonymous poster hash: 02312...fc5 Men hva har de i veibanen og gjøre når det finnes oppmerkede sykkelfelt? Anonymous poster hash: 96db6...4c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå